Hej
Jag berättade för ett tag sedan att jag köpt ett traktorelverk med en Stamford generator typ PC164E, 400 V, 22 kVA. Elverket behövde en del översyn/justering men nu går det använda.
Jag har tidigare berättat att jag saknar ett datablad för generatorn där tex kortslutningsegenskaperna redovisas. Har någon här information/datablad angående generatorn så får ni gärna höra av er, det är lättare att genomföra beräkningar om man har tillverkardata.
I inlägg
#903 har jag lagt in en ”lathund” gällande Stamford generatorer från 1985.
Generator (kVA) - Direktstart motor (kW)
13,5 - 3,5
16,5 - 4
22,0 - 5,5
32,5 - 7,5
37,5 - 7,5
50,0 - 11
72,5 - 18,5
90,0 - 18,5
Där står även; "Startströmmar i anläggningens motorer bör en överskrida 1,5 ggr generatorns märkström.
Erfarenhetsmässigt vet jag att denna typ av generatorer kan leverera ca 2–3 ggr märkströmmen. För en 22 kVA synkronmaskin med en märkström på 31,75 A innebär detta en kortslutningsström i området 63,5 A till 95 A.
Tyvärr så kan man inte mäta upp kortslutningsegenskaperna i en synkrongenerator, med så kallade en installationstestare som många brukar använda i elnät.
För länge sedan, kunde vi genom att jämföra beräkningar i elnät med mätning med installationstestare konstaterade att avvikelsen mellan beräkning och mätning som ökade när elnätet inte längre var huvudsakligen resistivt, till exempel nära en distributionstransformator. Detta eftersom en transformator har mycket induktans i sin källimpedans (indre impedans).
Samma sak gäller (ännu tydligare) för en synkrongenerator.
För ett tag sedan hade jag möjligheten att med en Uni-T UT593 Installationstestare – Isolationsprovare testa att mäta på Stamford PC164E 22 kVA generatorn.
Jag skrev upp tre mätvärden; 0,62 ohm 370 A, 0,59 ohm 380 A och 0,44 ohm 510 A. Det var alltså stor spridning på mätvärdena och de avvek starkt från de förväntade 2–3 ggr märkströmmen.
Ni får gärna kommentera resultaten, och om ni har egna motsvarande mätningar så får ni gärna redovisa dessa här.