232 919 läst · 2 081 svar
233k läst
2,1k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Det finns ett viktigt tillägg här. Du har både förmåga och intresse av att bygga och underhålla ett system som kan ge dig el vid en veckas strömavbrott. Skall man ge råd till folk i allmänhet så tror jag man måste räkna med att du tillhör en mycket liten minoritet som har kapaciteten att hålla ett sådant system i skick. Jag ifrågasätter inte din lösning för dig. Men man bör inte inbilla sig att speciellt många skulle klara av att upprätthålla samma lösning år efter år.M Martin Lundmark skrev:
Hej AvemoA Avemo skrev:Det finns ett viktigt tillägg här. Du har både förmåga och intresse av att bygga och underhålla ett system som kan ge dig el vid en veckas strömavbrott. Skall man ge råd till folk i allmänhet så tror jag man måste räkna med att du tillhör en mycket liten minoritet som har kapaciteten att hålla ett sådant system i skick. Jag ifrågasätter inte din lösning för dig. Men man bör inte inbilla sig att speciellt många skulle klara av att upprätthålla samma lösning år efter år.
Jag håller med om att det bästa vore om alla vid ett strömavbrott kunde ”klara sig utan el”.
När jag åker till platsen dör jag föddes så kan jag klara värmen med vedeldning, vatten från kallkällor, kyla för matvaror genom att nyttja brunnen på gården etc. Det är nog bara kommunikation som skulle vara ett bekymmer sedan det fasta telenätet (med lång batteriuppbackning) monterades ner och att mobilnätet bara har några timmars reservkraft.
När jag startade tråden var jag mycket väl medveten om svårigheten med reservkraftdrifter.
Det är ju därför jag beskriver mängder med olika saker här i tråden.
Det är definitivt inte enkelt. Hade det varit enkel då hade jag ju inte skrivit tråden.
I tråden vill jag ge möjlighet att tipsa varandra om robusta och hållbara lösningar som inte kostar stora summor även om de behövs att de fungerar under många år.
Jag utgår självklart ifrån att mängder med fastighetsägare kommer att behöva lära sig en hel del för att klara reservkraftdrift av sin bostad
För att klara en veckas hemberedskap.
Jag har förväntat med mer utbildning till allmänheten, gärna i samband med de som har civilförsvarsplikt och gärna alla de som inte tas ut till militär grundutbildning.
Du skriver; ”Skall man ge råd till folk i allmänhet.....”
Du får du gärna ge råd (beskriva) hur de som här följer tråden på byggahus kan ”klara sig utan el” i en vecka? Hur skall de då, utifrån där de bor idag, t.ex. göra?
- Med matförvaring av kyl och frysvarorna de redan har även sommartid
- Med kommunikationen med sina anhöriga som de enligt MSB skall fortsätta att ta hand om.
- Med uppvärmning, en vecka, även de kallaste perioderna så inte huset skadas.
- etc.
Klarar du av att hjälpa alla de som du inte tycker har nytta av mina synpunkter?
Redigerat:
Förstå mig rätt. Jag har inga synpunkter på dina tekniska diskussioner, ditt reservkraftsystem och att du delar med dig av din stora erfarenhet. Det är ofta intressant att läsa. Och detta i synnerhet för den som har ett intresse av att bygga ett lika avancerat och kapabelt system som du gjort.M Martin Lundmark skrev:
Låt oss börja där vi är överens. Alla bör klara en veckas strömavbrott när som helst på året. Låt oss sedan titta närmare på dina punkter.
Börja med att äta det som har kortast hållbarhet. Se för beredskapens skull till att ha mat hemma som klarar sig utan att förvaras kallt. För den som jagar och har en halv älg i frysen är det en lite större sak. Det är tråkigt om mat blir förstört. Men den frågan bör hållas separat från frågan om beredskap. Man kan ha utmärkt beredskap utan att kunna hålla frysen igång under en veckas strömavbrott.M Martin Lundmark skrev:
Om vi pratar beredskap för en veckas strömavbrott trodde jag vi var överens om att största problemet är basstationerna för mobiltelefoni som slutar fungera. Där har inte heller du någon lösning. Har man en eller ett par laddade powerbanks hemma så klarar man lätt att hålla mobilen laddad i en vecka. I alla fall så länge man inte spelar en massa mobilspel.M Martin Lundmark skrev:
Jag anser att en veckas strömavbrott när det hela tiden är många minusgrader är en så extrem situation att det räcker med att ha beredskap för att klara det. Kan man inte hålla hela huset varmt går det kanske att tömma det vattenburna systemet. Kan man inte det så överlever man vattenläckage också. Återigen. Kan man klara det utan skador på huset är det bara positivt. Men ur beredskapssynpunkt för en så extrem händelse räcker det med att man klarar det.M Martin Lundmark skrev:
Att sprida kunskap om hur man klarar kriser är bara positivt. Att sikta högt och ha ett väl fungerade och beprövat system för nödkraft i sitt hus som du har är också bara positivt. Att måla upp extrema krav på vad alla borde klara är inte lika konstruktivt. Att i sammanhanget hänvisa till MSB på ett sätt som kan misstolkas som att MSB anser att man bör ha reservkraft är inte heller lika konstruktivt.
AvemoA Avemo skrev:Förstå mig rätt. Jag har inga synpunkter på dina tekniska diskussioner, ditt reservkraftsystem och att du delar med dig av din stora erfarenhet. Det är ofta intressant att läsa. Och detta i synnerhet för den som har ett intresse av att bygga ett lika avancerat och kapabelt system som du gjort.
Låt oss börja där vi är överens. Alla bör klara en veckas strömavbrott när som helst på året. Låt oss sedan titta närmare på dina punkter.
Börja med att äta det som har kortast hållbarhet. Se för beredskapens skull till att ha mat hemma som klarar sig utan att förvaras kallt. För den som jagar och har en halv älg i frysen är det en lite större sak. Det är tråkigt om mat blir förstört. Men den frågan bör hållas separat från frågan om beredskap. Man kan ha utmärkt beredskap utan att kunna hålla frysen igång under en veckas strömavbrott.
Om vi pratar beredskap för en veckas strömavbrott trodde jag vi var överens om att största problemet är basstationerna för mobiltelefoni som slutar fungera. Där har inte heller du någon lösning. Har man en eller ett par laddade powerbanks hemma så klarar man lätt att hålla mobilen laddad i en vecka. I alla fall så länge man inte spelar en massa mobilspel.
Jag anser att en veckas strömavbrott när det hela tiden är många minusgrader är en så extrem situation att det räcker med att ha beredskap för att klara det. Kan man inte hålla hela huset varmt går det kanske att tömma det vattenburna systemet. Kan man inte det så överlever man vattenläckage också. Återigen. Kan man klara det utan skador på huset är det bara positivt. Men ur beredskapssynpunkt för en så extrem händelse räcker det med att man klarar det.
Att sprida kunskap om hur man klarar kriser är bara positivt. Att sikta högt och ha ett väl fungerade och beprövat system för nödkraft i sitt hus som du har är också bara positivt. Att måla upp extrema krav på vad alla borde klara är inte lika konstruktivt. Att i sammanhanget hänvisa till MSB på ett sätt som kan misstolkas som att MSB anser att man bör ha reservkraft är inte heller lika konstruktivt.
Jag märker att vi har ganska olika utgångspunkter när vi talar om reservkraft, beredskap och klimat.
Har man varmt klimat så är naturligtvis strömavbrott ett betydligt mindre bekymmer, men så är det inte för alla.
Huset jag idag bor i är byggt för att klara en dimensionerande utetemperatur (DUT) på -34 grader och jag har, sedan vi köpte huset, en gång varit med om -43 grader.
När jag skriver om reservkraften här, så är det med tanke på de som kan behöva reservkraft för att klara människor och egendom en vecka. De som inte behöver reservkraft är en annan grupp.
Jag tvingar naturligtvis ingen att lösa bekymmer som inte finns.
Att, vid ett strömavbrott ”Börja med att äta det som har kortast hållbarhet” är en självklarhet, för att klara beredskapen. Men jag räknar, även det som en självklarhet, att även det vanliga livet skall fortsätta. T.ex. för den som plockar in och fryser bär och trädgårdens produktion, den som jagar och fiskar, eller den som köper in kött och fisk o fryser in. Delar av detta ingår i hemberedskapen.
Redan idag, med tanke på kriget i vår närhet, har vi en diskussion hur vi ökar den delen att vi i Sverige är självförsörjande och där ingår att vi ökar hemhushållningen. Detta behövs naturligtvis även när det inte är strömavbrott.
Har du inte läst vad jag skrivit om min reservkraft för kommunikation? Tills, för några år sedan, när jag förlorade den fasta telefonen (som hade centralbatterimatning) så hade jag tre separata (sinsemellan oberoende) kommunikationsvägar från huset. Nu har jag kvar mobilnätet och fiberanslutningen till huset. När det gäller fiberanslutningen så ser till jag att den fungerar på reservkraften som jag beskrivit i tråden. Jag utgår sedan att min fiberoperatör redan idag (eller framöver) har reservkraft för fibernätet som t.ex. ”Höganäs Energi” redan har genomfört. Se t.ex. inlägg #1 871 här i tråden.A Avemo skrev:Om vi pratar beredskap för en veckas strömavbrott trodde jag vi var överens om att största problemet är basstationerna för mobiltelefoni som slutar fungera. Där har inte heller du någon lösning. Har man en eller ett par laddade powerbanks hemma så klarar man lätt att hålla mobilen laddad i en vecka. I alla fall så länge man inte spelar en massa mobilspel.
Om du anser att ”en veckas strömavbrott när det hela tiden är många minusgrader” är en ”extrem situation” då är vi ganska långt ifrån varandra i det vi vill klara av. Att helt tömma ett vattenburet värmesystem som inte är förberett för detta, är ofta inte möjligt, jag har hus där jag prövat tömma, och det har diskuterats här i tråden.A Avemo skrev:Jag anser att en veckas strömavbrott när det hela tiden är många minusgrader är en så extrem situation att det räcker med att ha beredskap för att klara det. Kan man inte hålla hela huset varmt går det kanske att tömma det vattenburna systemet. Kan man inte det så överlever man vattenläckage också. Återigen. Kan man klara det utan skador på huset är det bara positivt. Men ur beredskapssynpunkt för en så extrem händelse räcker det med att man klarar det.
Det du verkar kalla ”extremt” är det jag avser att jag bör hantera med min reservkraft. Man skulle rimligen kunna skriva det så, att blir det en veckas strömavbrott vintertid, då är jag rimligen tvungen att ha någon form av reservkraft om jag skall klara huset från skador.
Jag skriver främst för de som behöver reservkraft vid strömavbrott. Jag skriver inte för att det är ”coolt” eller ”tekniskt spännande” att satsa på reservkraft.
Behöver man inte reservkraft då kan man rimligen avstå.
Redigerat:
Det börjar komma "resväskor" som enkelt kan användas som reservkraft.M Martin Lundmark skrev:Avemo
Jag märker att vi har ganska olika utgångspunkter när vi talar om reservkraft, beredskap och klimat.
Har man varmt klimat så är naturligtvis strömavbrott ett betydligt mindre bekymmer, men så är det inte för alla.
Huset jag idag bor i är byggt för att klara en dimensionerande utetemperatur (DUT) på -34 grader och jag har, sedan vi köpte huset, en gång varit med om -43 grader.
När jag skriver om reservkraften här, så är det med tanke på de som kan behöva reservkraft för att klara människor och egendom en vecka. De som inte behöver reservkraft är en annan grupp.
Jag tvingar naturligtvis ingen att lösa bekymmer som inte finns.
Att, vid ett strömavbrott ”Börja med att äta det som har kortast hållbarhet” är en självklarhet, för att klara beredskapen. Men jag räknar, även det som en självklarhet, att även det vanliga livet skall fortsätta. T.ex. för den som plockar in och fryser bär och trädgårdens produktion, den som jagar och fiskar, eller den som köper in kött och fisk o fryser in. Delar av detta ingår i hemberedskapen.
Redan idag, med tanke på kriget i vår närhet, har vi en diskussion hur vi ökar den delen att vi i Sverige är självförsörjande och där ingår att vi ökar hemhushållningen. Detta behövs naturligtvis även när det inte är strömavbrott.
Har du inte läst vad jag skrivit om min reservkraft för kommunikation? Tills, för några år sedan, när jag förlorade den fasta telefonen (som hade centralbatterimatning) så hade jag tre separata (sinsemellan oberoende) kommunikationsvägar från huset. Nu har jag kvar mobilnätet och fiberanslutningen till huset. När det gäller fiberanslutningen så ser till jag att den fungerar på reservkraften som jag beskrivit i tråden. Jag utgår sedan att min fiberoperatör redan idag (eller framöver) har reservkraft för fibernätet som t.ex. ”Höganäs Energi” redan har genomfört. Se t.ex. inlägg #1 871 här i tråden.
Om du anser att ”en veckas strömavbrott när det hela tiden är många minusgrader” är en ”extrem situation” då är vi ganska långt ifrån varandra i det vi vill klara av. Att helt tömma ett vattenburet värmesystem som inte är förberett för detta, är ofta inte möjligt, jag har hus där jag prövat tömma, och det har diskuterats här i tråden.
Det du verkar kalla ”extremt” är det jag avser att jag bör hantera med min reservkraft. Man skulle rimligen kunna skriva det så, att blir det en veckas strömavbrott vintertid, då är jag rimligen tvungen att ha någon form av reservkraft om jag skall klara huset från skador.
Jag skriver främst för de som behöver reservkraft vid strömavbrott. Jag skriver inte för att det är ”coolt” eller ”tekniskt spännande” att satsa på reservkraft.
Behöver man inte reservkraft då kan man rimligen avstå.
LANPWR 5kWh Power Kits
https://lanpwr.com/en-se/products/l...MI6NHc1sL_iwMVAlMeAh3XyQlhEAEYASABEgJAOPD_BwEJa, men med fastighet längst ut på en stolplinje i glesbygd ser jag inte enstaka korta strömavbrott nån gång om året som nått konstigt.Andreas_Hansson skrev:
Jag har iaf en gång sen 2021 haft så långt avbrott att jag fått avbrottsersättning från Vattenfall.
Ok. Jag har inte haft något längre än några minuter.F fribygg skrev:
Jag har haft flera, de flesta långt under timmen men hade ett förra vintern som varade ett par timmar.Andreas_Hansson skrev:
Undra om inte inte har på själva fettisdagen, hade hantverkare hemma och testade beredskapen i alternativa metoder att göra kaffe. Inte helt självklart då det rådde stor oordning pga köksbyte, var stod pressokannan etc. Hade det varit vilken dag som helst hade det kanske helt enkelt inte blivit något eftermiddagskaffe🤔. Tror även middagen löstes utan elektricitet.
En lärdom från händelsen var inköp av batteri-bygglampa. Nog att det fanns och finns gott om fick och pann-lampor så var det ont om belysning som gav ett mer allmänljus att arbeta tillsammans i.
Hej ZalmanZ Zalman skrev:
Det kostar en slant, men har fördelen med ”mycket i ett”. Batterier 5120Wh (LiFePO₄), laddare från elnät, solcellsladdare (MPPT), inverter 5000W (208/220/230/240Vac ± 5%).
Jag märker att fler och fler, som det senaste året, har skaffat sig liknande enheter med avsikten att plocka fram dessa vid strömavbrott, eller ha den framme som en UPS till exempel till datorn.
Många anser nog att den ”tål att synas” så den kan tillåtas att vara synlig till exempel på kontoret.
En nackdel, kan vara, om den modell man valt inte har möjlighet till att utöka batterikapaciteten, eller att kostnaden för detta blir hög.
Intressant är om man kan få 50% i stöd för en "batteriväska" som inte är fast installerad.M Martin Lundmark skrev:Hej Zalman
Det kostar en slant, men har fördelen med ”mycket i ett”. Batterier 5120Wh (LiFePO₄), laddare från elnät, solcellsladdare (MPPT), inverter 5000W (208/220/230/240Vac ± 5%).
Jag märker att fler och fler, som det senaste året, har skaffat sig liknande enheter med avsikten att plocka fram dessa vid strömavbrott, eller ha den framme som en UPS till exempel till datorn.
Många anser nog att den ”tål att synas” så den kan tillåtas att vara synlig till exempel på kontoret.
En nackdel, kan vara, om den modell man valt inte har möjlighet till att utöka batterikapaciteten, eller att kostnaden för detta blir hög.
Hej,
Med rubriken ”Nu stärker vi beredskapen i 50 svenska kommuner” så kan vi ett pressmeddelande (25-03-06) från Energimyndigheten läsa;
”Energimyndigheten beviljar 1,6 miljoner kronor vardera till 50 kommuner för investeringar i reservkraft. Syftet är att minska sårbarheterna i kommunal samhällsviktig verksamhet vid störningar eller avbrott i energiförsörjningen.”
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...-svenska-kommuner?publisherId=3236218&lang=sv
Man vill alltså stärka beredskapen för en trygg energiförsörjning i kommuner och skriver om detta på sin hemsida;
”Trygg energiförsörjning handlar om att förebygga och lindra negativa konsekvenser för samhälle och energianvändare som uppstår på grund av störningar och avbrott i energiförsörjningen. En trygg energiförsörjning får vi genom att ha robusta försörjningskedjor och förmåga att hantera kriser i vardagen samt inför och under höjd beredskap. Trygg energiförsörjning är en sak under fred och normala förhållanden och en annan under kris eller krig. Energimyndigheten arbetar för att el och drivmedel används där den gör mest nytta, för samhällsviktig verksamhet, vid både normalt läge och vid kris eller krig. Som individ kan du förbereda dig för kortare stunder av brist på el eller drivmedel. Du kan också göra förberedelser för att klara av om till exempel elen skulle bli frånkopplad under en längre tid. Under höjd beredskap eller krig är det större risk att du blir utan el och värme under lång tid. Elavbrott på grund av väder brukar normalt vara kortvariga. Myndigheten för samhälle och beredskap, MSB, uppmanar alla att ha beredskap för elavbrott upp till sju dagar, med vatten, mat och värme.”
https://www.energimyndigheten.se/energiberedskap/energiberedskap/om-trygg-energiforsorjning/
Sedan jag för ca fyra år sedan började denna tråd så har världsläget blivit allt allvarligare. Man märker det i hur ordvalen har förändrats. Det beskrevs från början att vi skulle klara oss i tre dagar sedan talades det om en hemberedskap i en vecka.
Här skriver man om ”höjd beredskap eller krig” och risken ” att du blir utan el och värme under lång tid”.
I sista två styckarna så står det; ”Skillnaden att vara förberedd och ha beredskap för sju dagar och om ett krig skulle inträffa är främst hur stor uthållighet du har. Vid ett väpnat angrepp kan en helt ny vardag snart vara det vanliga, där elen kanske är påkopplad en timme åt gången tre gånger per dag. Sannolikheten att det skulle inträffa är dock låg. Att vara förberedd på ett väderberoende elavbrott räcker långt.”
Ännu så länge så är min beredskap, att främst klara sju dagar.
Men min beredskap är ingen ”återvändsgränd” som saknar möjlighet att öka beredskapen (uthålligheten) i samma riktning och på samma sätt som jag gör idag. Detta genom att till exempel att utöka batterikapacitet, utökad elgenerering, bränslelager etc. om det skulle behövas.
Det handlar även om alternativa lösningar vid fel.
Jag återkommer!
Med rubriken ”Nu stärker vi beredskapen i 50 svenska kommuner” så kan vi ett pressmeddelande (25-03-06) från Energimyndigheten läsa;
”Energimyndigheten beviljar 1,6 miljoner kronor vardera till 50 kommuner för investeringar i reservkraft. Syftet är att minska sårbarheterna i kommunal samhällsviktig verksamhet vid störningar eller avbrott i energiförsörjningen.”
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...-svenska-kommuner?publisherId=3236218&lang=sv
Man vill alltså stärka beredskapen för en trygg energiförsörjning i kommuner och skriver om detta på sin hemsida;
”Trygg energiförsörjning handlar om att förebygga och lindra negativa konsekvenser för samhälle och energianvändare som uppstår på grund av störningar och avbrott i energiförsörjningen. En trygg energiförsörjning får vi genom att ha robusta försörjningskedjor och förmåga att hantera kriser i vardagen samt inför och under höjd beredskap. Trygg energiförsörjning är en sak under fred och normala förhållanden och en annan under kris eller krig. Energimyndigheten arbetar för att el och drivmedel används där den gör mest nytta, för samhällsviktig verksamhet, vid både normalt läge och vid kris eller krig. Som individ kan du förbereda dig för kortare stunder av brist på el eller drivmedel. Du kan också göra förberedelser för att klara av om till exempel elen skulle bli frånkopplad under en längre tid. Under höjd beredskap eller krig är det större risk att du blir utan el och värme under lång tid. Elavbrott på grund av väder brukar normalt vara kortvariga. Myndigheten för samhälle och beredskap, MSB, uppmanar alla att ha beredskap för elavbrott upp till sju dagar, med vatten, mat och värme.”
https://www.energimyndigheten.se/energiberedskap/energiberedskap/om-trygg-energiforsorjning/
Sedan jag för ca fyra år sedan började denna tråd så har världsläget blivit allt allvarligare. Man märker det i hur ordvalen har förändrats. Det beskrevs från början att vi skulle klara oss i tre dagar sedan talades det om en hemberedskap i en vecka.
Här skriver man om ”höjd beredskap eller krig” och risken ” att du blir utan el och värme under lång tid”.
I sista två styckarna så står det; ”Skillnaden att vara förberedd och ha beredskap för sju dagar och om ett krig skulle inträffa är främst hur stor uthållighet du har. Vid ett väpnat angrepp kan en helt ny vardag snart vara det vanliga, där elen kanske är påkopplad en timme åt gången tre gånger per dag. Sannolikheten att det skulle inträffa är dock låg. Att vara förberedd på ett väderberoende elavbrott räcker långt.”
Ännu så länge så är min beredskap, att främst klara sju dagar.
Men min beredskap är ingen ”återvändsgränd” som saknar möjlighet att öka beredskapen (uthålligheten) i samma riktning och på samma sätt som jag gör idag. Detta genom att till exempel att utöka batterikapacitet, utökad elgenerering, bränslelager etc. om det skulle behövas.
Det handlar även om alternativa lösningar vid fel.
Jag återkommer!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad kan man själv göra vid långvarigt elavbrott?
Värme allmänt -
Avslutad: Vinn praktisk GORE-TEX jacka som klarar vintervädret
Tävling -
Köpa min mammas hus, klarar vi att göra upp affären på egen hand?
Köpa & Sälja hus -
Markplanering vad klarar man själv göra
Grund & Markarbeten -
Klara kyl o frys vid längre elavbrott - så gör du
El