Senaste inläggen
Rullle: 3 st radiatorer en på varje plan i gaveln på huset i mitt hus, 1 1/2 plan plus källare blir inte varma. Jag har en Thermia Diplomat bergvärme och funderar på att montera in en extra cirkulationspump vid en radiator i källaren för att få bättre cirkulation. Det är varvtals reglerad cirkulationspump i den. När jag kör enbart på tillskottsvärme så blir alla radiatorer varma. Jag
smh: Hej! Jag upptäckte precis (på grund av https://www.byggahus.se/forum/threads/fasta-kjol-i-betongpelare.577345/#post-6669095) att en av pelarna som mitt hus står på ser ut så här där den möter mark. [bild] [bild] Det är liksom ett lager av papp runtom själva betongen (gjutröret antar jag?), och bakom det har betongen börjat vittra sönder där den går i marken. Det ser ju inget vidare
MarkusTo: Hej, Jag är i färd med att bygga ett lösvirkes-attefall. Detta attefall som kommer att ha måtten 7x4m vill jag ha öppet upp till nock. Och med det sagt inte heller ha några synliga takbalkar. Jag har byggt mycket förut, utbyggnader, garage, förråd m.m. Så jag har inte tummen mitt i hand. Dock har jag ingen erfarenhet av att bygga sadeltak utan riktiga (typ fackverk) takstolar. Så alla
Roroboberortot: Bastudörren är i våtzon 1. Hur ska tätskiktet monters i underkanten av karmen? Karmen slutar 75mm ovanför golvet. Där karmen sitter är det inga konstigheter - den är i liv med gipset och tätskiktet kan då gå ut över karm, helt enligt GVK. Men hur gör man i glipan mellan karm och golv?
phijohlar: Hej, tips? garageport går inte få längre ut tyvärr... rinner in sen i höst antar jag. Tänker såhär: Järnet måste väl bort Sen kapa första raden röda sten mot järnet och flyta/slipa lutning ut? Andra ideer? Ser ingen lösning med att behålla befintligt järn? Jätte tacksam för lite idéer bara :) [bild] [bild] [bild] [bild]
Maria W.: Håller på med att byta värmesystem. Har nu pelletsbrännare Baxi med kulvert o Nibe VVM225 (2 hus). Fick offert på bergvärme CTC GSi 612, och luft-vatten CTC EcoAir 622M, CTC EcoZenith i255L. Känner inte till CTC. Någon som har erfarenheter med märket? Är det bra?
Masafestrampar: Fem verktygstavlor i gott skick från Biltema. 96x80 cm. 200:- styck eller 800:- för alla fem. https://www.biltema.se/verktyg/verktygsforvaring/verktygstavlor/verktygstavla-960-x-800-mm-gra-2000050425
FemTummar: Jag ska montera en WC-fixtur av märket Geberit Duofix Sawa och reagerar på utseendet på undersidan av dess fötter. Som framgår av bilden kommer hela fixturen vila på två relativt smala åsar istället för hela fotens undersida. Även om fixturen också skruvas horisontellt längre upp, känns det som att de där åsarna kommer vilja komprimera träet i reglarna och få hela konkarongen
Unilss: En tätningsplåt invid skorstenen verkar ha släppt lite (se bild) och jag misstänker att det har kommit in lite regn/snö under vintern. Hur återfäster man plåten bäst? Skruv + plugg? Betongspik? Var lite svårt att se hur det var infäst på resten av plåten. Det såg ut att ha släppt på ungefär samma sätt på andra sidan skorstenen och jag upptäckte det genom man kan se att
tromba_sailor: Hej, Har nyligen flyttat till radhus, som har ett kallförråd på ca 8 kvm som står separat från själva huvudbyggnaden. Min ambition är att bygga om förrådet så att jag dels kan träna dans och i bästa fall även kunna ljudisolera det så pass mycket att jag kan öva trombon med sordin på kvällstid. Det viktigaste är dock att få det värmeisolerat till att börja med så att jag kan
essess: Hej Min kyl/frys bosch KGE36AI32/01 ( https://www.bosch-home.se/sv/productservice/KGE36AI32-01#/Tabs=section-manuals/ ) vill inte riktigt komma ner i temperatur i frysdelen. Temperaturen ligger mellan runt -10 i nedersta lådan och runt -15 i översta och mellan lådan. Även om jag ställer in -24 som börvärde och har använder superinfrysning. Kompressorn går typ hela tiden och
Leerawadee: Navimow Segway i210 Lidar funderar jag på. Är det ett klokt val? Tomten är nästan 12 hundra kvadrat. Hur svår är den att ställa in för smart klippning, då jag har gräsmatta åt alla sidor om huset? Vill gärna ha respons, då jag aldrig haft nån Robot av nåt slag.
jessica_lindgren: Vi har precis köpt ett torp byggt 1800. På visningen i slutet av april fanns absolut ingen lukt i huset. Vid besiktningen i början av maj som vi bokade och som jag var med på kände besiktningsmannen en svag jordlukt i vardagsrummet. Det rummet ligger över källaren. Det är en lite källare med knappt ståhöjd och jordgolv + berg. Den är bara nåbar från utsidan av huset. Nu när vi
PetrusW: Håller på å isolerar taket vårt gamla uthus. Som ni ser är läkten på plats och skall på med vindväven. Luftspalter finns i takfoten, men jag vet ej hur jag skall lösa luftspalt i nacken. Det jag har tänkt hittills är 1) Överlappa vindväven i nocken dvs. Så båda sidorna överbryggas i nock. Med förhoppningen att luften kan flöda, från ena takfoten och ut genom den andra. 2)
Christofe: Jag byter tak på mitt fritidshus. Huset ligger långt från civilisationen, och är offgrid. När jag tar av befintlig skorstenshuv märker jag att det saknas stöd / stagning i den övre delen , under huven. Jag har svårt att få tag i rätt grejer nu. Så frågan är , ska jag strunta i stagning och bara sätta tillbaka som det var? Ska jag naja med ståltråd? Ska jag fylla ut med brandull
Vika28: Skall bygga ett pulpettak för ett växthus (orangeri) 4,35 c 4.35 Hur många grader bör taklutnimgen vara Tänkte sätta stolpar runt om utanför de befintliga glasväggarna Räcker det med 2 stolpar på varje sida eller bör man ha 3 Tar gärna emot tips och ev ritning Ha de Viks28
Mitthem: Var hittar jag klippaggregatets nummer på en Husqvarna Prorider Flex 18
LasseR: Hej! Vi står inför att göra om en del på tomten med bl.a. stenläggning längs fasad och höja upp/sänka vissa delar av tomten som har fel lutning. Innan vi ger oss på det (ska göra arbetet själva) funderar vi på om det vore vettigt med en inspektion av dränering och dagvatten. Huset dränerades 2001 med isodrän och vi ser inga tecken på fukt/mögel i källaren längre (har varit
Tochvi: Hej, ska tilläggsisolera ett hus byggt -49. Förutsättningar: Måste isoleras inåt då fasaden är "kulturhistoriskt värdefull" Huset är STORT så tjänar inget på att "spara några cm" i relation till uppvärmning/komfort. Uppvärmning är planerad att ske via heltäckande vattenburen golvvärme till skillnad från nuvarande radiator uppvärmning. Samtliga fönster byts till 3 glas
Theonlyvansboy: Hej! Bor i ett hus, med tillhörande förråd. Förrådet är precis intill huset och bägge fastigheter står på gjuten betongplatta, byggt -93. Jag går i tankar att isolera förrådet, dra in värme, samt öppna upp emellan förråd och hus. Jag vill med andra ord göra förrådet en del av huset. Jag har även i så fall tänkt att förstora förrådet med cirka 6 m^2, också på gjuten
johnny27: Hej, Vi flyttade in i en lägenhet(bostadsrätt) som hade en Whirlpool tvättmaskin. Nu när jag tvättade så hade det stannat efter ett tag med meddelandet: F08, som verkar vara någon felkod(se bifogad bild). Men lite oklart vad det betyder efter googling, har ni någon idé vad jag kan göra?
Ludde76: Hej Sitter och planerar inköp av kamin och funderar hur f... man kommer åt att rengöra glaset på insidan på de kaminer som har hisslucka, någon som vet?
MrWalker35: Hej Vid montage av Fasta partier (fullhöjd) så är det en fläns runt kassetten man skruvar fönster i, utifrån med en packning som ska täta. Svårt att se något i instruktioner hur hårt man ska dra fast dom ,dvs hur mycket komprimera packning. vad har ni för erfarenheter+ CC450mm på skruvarna. Max är 600mm enligt instruktion
Reprazent: Jag har fått lite problem med dörren till trädgården på baksidan där fästet till gångjärnet har börjat röra på sig och hela dörren blivit sned. Hur kan jag fixa detta på bäst sätt? Någon i forumet som har en bra idé? /Niklas
SSlangen: Ny oanvänd LK PEX Universalrör X25 x 3,5 på rulle om 20 meter. Levereras i kartong med märkning och streckkod enligt bild. Tejpade ändar efter kapning. Pris: 1000kr
Zimple: Någon som kan hjälpa mig hur jag ska fästa AC-slangen t denna vädringslucka? Både slangen o luckan är 150mm, gallret lite mindre 130-140mm. Försökt hitta något kit på nätet men hittar bara för om man ska ha ett fönster öppet.. Jag är inte händig alls.
8153: Hej! Vi bor i södra Stockholm och planerar att bygga om vår 2,5a till en 3a. Söker nu med ljus och lykta efter en pålitlig firma eller hantverkare som kan åta sig detta. Jobbet innefattar bl a att sätta igen en vägg, ta upp en dörröppning, stuva om befintliga skåp i köket, m.m. Vi tänkte även slipa om lägenhetens golv i samma veva. Betydligt viktigare än prislappen är tydlig
David Bloom: Jag har en uteplats (öppen utan tak)på min nya villa från 60talet. Den är 6x3 m och det ligger betongplattor med dansk sjösten. Dålig frånlutning så måste läggas om. Har funderat på att lägga tryckt trall men det innebär att jag måste gräva ur en del för att komma ner i bra nivå med grunden då det finns källarfönster. Oavsett så tycker jag både sten och trä är trista
e345k: Hej, Håller på med en köksrenovering och ska dra om ett ventilationsrör enligt bild. Idag går det i bjälklaget mellan våningarna, precis bakom köksväggen (ligger i innertaket i rummet bredvid). Jag behöver kapa det och dra om det så det kommer ut i innertaket i köket. För att göra det behöver jag ta ett hål i åsen och leda om röret till facket bredvid. Det här är ganska precis