Populärt
Sir Duke: [citat] Precis, man äger inte gränsen eller grannens fastighet, man äger bara sin egen fastighet. Jag försökte fråga bygglovsavdelningen vad som gäller i tomtgränsen. De hävdade bestämt att det juridiskt sett inte existerar någon gräns, bara två fastigheter. Gränsen är liksom inte något område. Så låt grannen göra vad den vill på sin sida. Bra att hålla koll givetvis, men om
MultiMan: Du är hjärtligt välkommen till min kommun, @Claes Sörmland för att stoppa alla vansinniga beslut! Ta med skyddskläder mot dumhet, det smittar tyvärr.
@ndreas: [citat] Seriösa och bra hantverkare hittar man nog där - de behöver inte söka efter arbete där. Tyvärr torde risken därför vara stor att man får de som inte kan få arbete på annat sätt via dessa sidor...
boratbuffert: Chockerande många som tvättar pengar i den här tråden. Det eller inte har öppnat ett nytt konto sen 2015. 😂
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, om du likställer dessa uttalanden då är ju vidare diskussion helt meningslös... Jag sår inte på hälleberget. Det är änna ingen mening... Men det är lugnt. Byggahus har en ignorera-lista av en anledning... ;) Du får gärna sista ordet. Jag slipper se det.
MirjamRH: [citat] Precis så har jag tänkt, det borde finnas möjlighet att hitta bra grejer begagnat. Just nu behöver jag få fram ritningar för bygglovet o det känns lite stressande då jag behöver bestämma mig för rätt många saker i tidigt skede.
mexitegel: [citat] Ibland räcker det med att skrämma sk*ten ur firmor eller folk. Du kan själv eller med hjälp av en jurist författa en mycket skarp stämning till tingrätten. Denna skickar du inte in i första läget utan mailar först företaget och kräver rättnig på ett sätt som du accpterar och inom en given tidsram och bifogar stämningen för att understryka allvaret. Är du medlem i, eller
Purre: Fått reklam från dom i sociala medier på sista tiden. Beror dels på att jag själv sökt på markiser som man gör varje sommar 🙄 Dock inte kommit längre än så och kanske ska lägga ner att fortsätta kolla. Även reklam från Billy markiser men tyvärr har dom inte vanliga dumma 230V motorer till sina markiser så dom går bort pga det.
empishhh: [citat] Varför fortsätter du yttra dig om något du inte kan någonting om? Vad är det som säger att det inte går att driva en lönsam elektrikerfirma på 350 :- kronor i timmen då? Var går gränsen enligt din expertbedömning? Visst att utbud och efterfrågan är avgörande men som vårat samhälle ser ut så fungerar det inte enbart så eftersom man inte kan sänka sina anställdas
snickare-64: Som dom tidigare säger stöttar under annars kommer det att knarra och om det är essves skruvar... dom har egenskap att gå av (för mycket härdade) det jag vet av egen erfarenhet, och minst två rader till kortlingar att få tillräcklig styvhet. kommer bli fin altan och glöm inte att ha kärnvirke uppåt i trallvirket (spricker mindre, testat)
atomlab: Bara nyfiken fråga. Vad för betong var den man använde sig utav?
DenGode: [citat] Starkt jobbat! Inget slår vardagsträning.... Angående djupet: Det SKALL vara 30cm under marken men det är få som följer det tyvärr
Pom86: Ett förslag som ramar in och mjukar upp er fina utemiljö. • Bygg en odlingslåda, ev med något ätbart i? • Plantera klematis eller liknande för att rama in och skapa en naturlig vägg som mjukar upp. • Bind ihop ytorna med grus eller en stenlagd gång.
hsd: [citat] Kul Lätt att skvalpa vatten i routern när blomman ska vattnas....
pacman42: Det finns få saker som är så svåra att vinna som att försöka ge sig på Lantmäteriets debitering. Och det är även svårt att komma undan debitering om du anses ha nytta av arbete som någon annan beställt. Detta är en strid jag inte hade valt.
AddeThörnberg: [citat] Klart man tapetserar ut på listen. Det är snyggast
Dilato: Byt ut den där kopplingen till en ny nästa gång du meckar med den så slipper du problem i framtiden. Den svarta ringen som ska täta mot oringen ser ut att vara både skadad och felvänd, den tjockare änden ska vara mot den vita klämringen, den tunnare delen ska gå in i kopplingen och pressa mot oringen. Det finns en bra bild på hur den ska se ut i inlägg #30
Fullständig: [citat] Förstår inte vad du menar med det? Detta tak löper ju risk att blåsa bort före ett läckage.
hempularen: Anslutnioningtspunkten har kommunen koll på, vad gäller djup. Men servisledningen på din tomt har de säkert ingen trovärdig koll på. Men litre förenklat är det väl så att moderna plaströr fungerar med mindre fall än gamla gjutjärnsrör. Så om du har fungerande fall nu, så skall det gå att byta till plast.
Anitw: [citat] Det har jag i min golvbrunn och det fungerar hur bra som helst 😅
useless: Det vanliga är att de drivs att ett drivdon. Går det sönder slocknar alla lamporna.
Utsliten och utdömd: Läckspänning i brytaren
ajn82: Bör och bör, inget lagkrav, men grannen får klippa allt som hänger över tomtgränsen, så är ju bra att ha det tillräckligt långt in för att häcken skall överleva det
tveksamt: [citat] Varför tror du att jag inte förstår bara för att jag inte håller med? Om det finns tvivel om vems det är reder man väl rimligen ut det innan man gör åverkan på något som i så fall inte är ens eget? Men igen, här föreligger inget sådant tvivel. Det är grannens prylar, fastighetsägaren får således inte ta bort/riva dem. Det framgår med all tydlighet i första inlägget
Problemlösarn: [citat] Bilen är såld privat, han har redan prutat och är således initiativtagaren. Ägarbytet är gjort. Kort och gott, -affären är avslutad. Innebär inga förpliktelser för huvudtaget från din sida. Du har lagen på DIN sida där du varit ärlig och uppgett det DU har vetat det funnits brister i. Så be mannen i fråga som försöker lura dig på mer, - privat affär likställt med
AndersMalmgren: Bara titta på Vasastan och Östermalm hur man bygger tätort. Men lär vara för dyrt bygga enligt 1870 - 1930 förlaga