Sålde min andra bil till en som bara dök upp och undrade om jag ville sälja den? Har alltså inte haft ute någon annons! Bilen , en Opel Astra 2015 skulle besiktas för 11 månader sedan men sjukdom har gjort att jag inte orkat detta. Han undrade om bilens kondition och det enda jag vet är att batteriet är dåligt och att bilen har stått ute utan att köras på 11 månader så bromsarna är väl fastrostade mot skivorna troligen. Tog startkablar och startade bilen, han började prata om att motorn måste ha byt kamrem eller kamkedja senast 8000 mil, mätaren står på på 9xxx. Han kallar det motorfel

Just då stod det still i huvudet och blev osäker om han hade rätt eller bara snackade. Hade egentligen inte tänkt sälja, men han bjöd till slut 40000:- och jag sa då ok. Fick pengarna in på konto direkt via banköverföring, han hade Handelsbanken samma som jag. Vi gjorde ägarbyte, så fick han mitt telefonnummer, och så stack han, skulle titta på mer bilar verkade det som. Detta var på måndag 25-5, kommer och hämtar bilen om 2 dagar! Bilen kan inte köras för risk för motorskador, så hämtas med transportbil. ! Nu kollar jag på nätet, att det är en kamkedja i motorn, och normalt håller den bilens livslängd! Surt!
Kom ingen och hämtade 27-5, eller resten av vardagarna! På lördag ringer han och säger att han har betalat för mycket för bilen, och antingen ska köpet gå tillbaka, eller så måste han pruta ner priset. Han bor 15 mil bort, så till slut går jag med på att sänka priset med 10000:- bara för att bli av med honom! Då säger han att du kan Swisha till han som hämtar bilen på söndag! Nej kan jag inte göra, säger jag måste vara samma som ägaren till bilen nu, vilket är hans fars enskilda firma. Då får du swisha till mitt nummer säger han, för det är firmanummer! Kollar då och det verkar vara ett kontantkort, finns inget namn, har iallafall inget med ett företag att göra! Och på "vem ringde" står det en varning för bedrägeri! Då säger han, ring banken eller polisen så får du veta. Det är lördag, bankerna är stängda! Men jag måste boka hämtning nu, säger han!!!

Så jag säger att jag ringer och hör med polisen, avslutar samtalet. Ringer 11414, efter 5 minuter får jag prata med en kvinna från polisen, som säger att jag absolut inte får swisha till annan person, går under pengatvätt. Betala till bilfirman blir svaret. Polisen sa också att be han skicka foto på sitt körkort och hans pappas till mig. När jag ska ringa honom ser jag att han ringt flera gånger under mitt samtal och även skickat ett sms att han måste boka transport nu!
Jag ringer upp han, får veta att han har bokat transport nu till söndag kl 12 hos mig, mitt svar är att jag inte får swisha utan måste betala till företagets konto! Annars kan jag utredas för pengatvätt! Han ska då återkomma med foto och nummer till företagets konto.
Får sedan med sms med.

Säljare (jag), köpare (Pappan), Pris 40000 - 10000 = 30000 kr.
Köpes i befintligt skick, obesiktad, motorfel! ( han menar då detta med kamrem eller kamkedja).
Säljaren har inget ansvar för framtida fel. "

Plus foto på bägges körkort
Men inget nummer till företagets konto! Ringer upp, han pratar om att det går inte att betala från privatkonto till företagskonto? Och han säger vad är problemet? och är allmänt sur och tvär! Det slutar att jag ringer 11414 igen, och har sådan tur att jag får samma kvinna som förra gången! Får mer råd och hon kollar även mer och pratar med en högre polis. Och att det visst går att betala till företagskonto via BankGiro eller postgiro. Hon letar även reda bankens 0771 nummer som hon tycker att jag ska ringa, är öppet dygnet runt! Gör det och de säger samma som polisen!
Ringer han igen och säger att jag måste ha ett bankgironummer, och då får jag det! Betalar 10000kr dit, ringer upp han. Då säger han att de hämtar bilen söndag runt kl 12. Söndag kl 14 har de inte kommit än, ringer och får svar. kör annan rutt, så kommer runt kl 18. Kl 20 ringer jag och säger var är de, har inte kommit. Bilens startmotor har gått sönder blir svaret.... Och undrar vad är problemet? Du har ju fått pengarna och ägarbytet är ju gjort!
Måndag eftermiddag ringer han och säger att han själv kommer och hämtar bilen kl 21. Kom inte! På onsdag kl 20 kommer en yngre kille och en tjej och hämtar bilen. De har inga startkablar eller verktyg med sig! De får hålla på ett bra tag innan de får loss bromsarna, över en halvtimme innan de kommer ner på gatan. Och sedan åker de iväg med bilen och har 15 mil hem! De kör alltså med en bil som har körförbud! 15 mil...
Sen var det lugnt, tills igår kväll, då har han skickat sms med . " Varför sa du inget om växellådan" och ringt flera gånger, som jag inte hört när jag varit ute i trädgården. Jag skickar sms och undrar " Vad menar du?" Han hör inte av sig och sedan är vi med grannar resten av kvällen, och mobilen ligger hemma. Bilen är elva år gammal och har inga problem med växellådan vad jag vet. Hur bemöter jag honom?

Med https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-pa-bil-du-salt-privat/#ubT5rS02Z6RC9atqGRWc7

eller vad säger ni?

• Ledsen
  • Gilla
Skrutten18 och 6 till
  • Laddar…
K
D dibb skrev:
Sålde min andra bil till en som bara dök upp och undrade om jag ville sälja den? Har alltså inte haft ute någon annons! Bilen , en Opel Astra 2015 skulle besiktas för 11 månader sedan men sjukdom har gjort att jag inte orkat detta. Han undrade om bilens kondition och det enda jag vet är att batteriet är dåligt och att bilen har stått ute utan att köras på 11 månader så bromsarna är väl fastrostade mot skivorna troligen. Tog startkablar och startade bilen, han började prata om att motorn måste ha byt kamrem eller kamkedja senast 8000 mil, mätaren står på på 9xxx. Han kallar det motorfel

Just då stod det still i huvudet och blev osäker om han hade rätt eller bara snackade. Hade egentligen inte tänkt sälja, men han bjöd till slut 40000:- och jag sa då ok. Fick pengarna in på konto direkt via banköverföring, han hade Handelsbanken samma som jag. Vi gjorde ägarbyte, så fick han mitt telefonnummer, och så stack han, skulle titta på mer bilar verkade det som. Detta var på måndag 25-5, kommer och hämtar bilen om 2 dagar! Bilen kan inte köras för risk för motorskador, så hämtas med transportbil. ! Nu kollar jag på nätet, att det är en kamkedja i motorn, och normalt håller den bilens livslängd! Surt!
Kom ingen och hämtade 27-5, eller resten av vardagarna! På lördag ringer han och säger att han har betalat för mycket för bilen, och antingen ska köpet gå tillbaka, eller så måste han pruta ner priset. Han bor 15 mil bort, så till slut går jag med på att sänka priset med 10000:- bara för att bli av med honom! Då säger han att du kan Swisha till han som hämtar bilen på söndag! Nej kan jag inte göra, säger jag måste vara samma som ägaren till bilen nu, vilket är hans fars enskilda firma. Då får du swisha till mitt nummer säger han, för det är firmanummer! Kollar då och det verkar vara ett kontantkort, finns inget namn, har iallafall inget med ett företag att göra! Och på "vem ringde" står det en varning för bedrägeri! Då säger han, ring banken eller polisen så får du veta. Det är lördag, bankerna är stängda! Men jag måste boka hämtning nu, säger han!!!

Så jag säger att jag ringer och hör med polisen, avslutar samtalet. Ringer 11414, efter 5 minuter får jag prata med en kvinna från polisen, som säger att jag absolut inte får swisha till annan person, går under pengatvätt. Betala till bilfirman blir svaret. Polisen sa också att be han skicka foto på sitt körkort och hans pappas till mig. När jag ska ringa honom ser jag att han ringt flera gånger under mitt samtal och även skickat ett sms att han måste boka transport nu!
Jag ringer upp han, får veta att han har bokat transport nu till söndag kl 12 hos mig, mitt svar är att jag inte får swisha utan måste betala till företagets konto! Annars kan jag utredas för pengatvätt! Han ska då återkomma med foto och nummer till företagets konto.
Får sedan med sms med.

Köpes i befintligt skick, obesiktad, motorfel! ( han menar då detta med kamrem eller kamkedja).

Men inget nummer till företagets konto! Ringer upp, han pratar om att det går inte att betala från privatkonto till företagskonto? Och han säger vad är problemet? och är allmänt sur och tvär! Det slutar att jag ringer 11414 igen, och har sådan tur att jag får samma kvinna som förra gången! Får mer råd och hon kollar även mer och pratar med en högre polis. Och att det visst går att betala till företagskonto via BankGiro eller postgiro. Hon letar även reda bankens 0771 nummer som hon tycker att jag ska ringa, är öppet dygnet runt! Gör det och de säger samma som polisen!
Ringer han igen och säger att jag måste ha ett bankgironummer, och då får jag det! Betalar 10000kr dit, ringer upp han. Då säger han att de hämtar bilen söndag runt kl 12. Söndag kl 14 har de inte kommit än, ringer och får svar. kör annan rutt, så kommer runt kl 18. Kl 20 ringer jag och säger var är de, har inte kommit. Bilens startmotor har gått sönder blir svaret.... Och undrar vad är problemet? Du har ju fått pengarna och ägarbytet är ju gjort!
Måndag eftermiddag ringer han och säger att han själv kommer och hämtar bilen kl 21. Kom inte! På onsdag kl 20 kommer en yngre kille och en tjej och hämtar bilen. De har inga startkablar eller verktyg med sig! De får hålla på ett bra tag innan de får loss bromsarna, över en halvtimme innan de kommer ner på gatan. Och sedan åker de iväg med bilen och har 15 mil hem! De kör alltså med en bil som har körförbud! 15 mil...
Sen var det lugnt, tills igår kväll, då har han skickat sms med . " Varför sa du inget om växellådan" och ringt flera gånger, som jag inte hört när jag varit ute i trädgården. Jag skickar sms och undrar " Vad menar du?" Han hör inte av sig och sedan är vi med grannar resten av kvällen, och mobilen ligger hemma. Bilen är elva år gammal och har inga problem med växellådan vad jag vet. Hur bemöter jag honom?

Med [länk]

eller vad säger ni?
Jag beklagar verkligen vad du går igenom.
Ring Konsumentverket eller kommunens konsumentvägledare för rådgivning.
Snart har du betalat för att bli av med bilen...

• Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
Sluta svara på telefon och SMS. Finns inget lagkrav på att du ska vara tillgänglig på dessa kanaler. Vill han göra en formell fodran enligt köplagen får han väl skicka ett rekommenderat brev. Sannolikt ger han snart upp. Polisanmäl om det övergår i trakasserier.

• Gilla
Conqvist och 32 till
  • Laddar…
D dibb skrev:

Får sedan med sms med.

Med [länk]

eller vad säger ni?
Har tyvärr inte så många tips att ge, har sålt en bil på/via blocket en gång (privat) och aldrig mer säger jag bara. För oss så var det mackägare och polis som började ringa till oss när de de väl hämtat bilen.. förjäkla tur att ägarbytet gick igenom sedan iaf - annars hade vi fått mer magsår!

I ditt fall (med mina erfarenheter av idioter idag) så hade jag troligen inte ens låtit det gå så långt som du gjort.. alltså.. du har varit väldigt snäll och tillmötesgående! Jag hade dragit öronen åt mig långt innan..

Personen som köpte din bil känns bara som världens värsta snyltare/bedragare.

Denne person sökte upp dig och din bil och erbjöd sig köpa den. Då är det dennes ansvar att själv kontrollera bilen och ställa frågor.. och sedan bjuda på bilen därefter (dvs med ev tveksamheter o ev fel). Den köps liksom i befintligt skick...

Precis som att besiktiga ett hus och inte få någon "dolda-fel-garanti".

Hade varit extremt restriktiv med pengar/betalning och hämtning.. inga pengar förrän hen hämtar bilen och hämtas den inte efter överenskommelse .. så hade försäljningen inte blivit av.

Skulle snarare höja priset om det tjafsades..

En bil från en privatperson köper man i befintligt skick / god tro (därför det är så svårt, man kan ju åka på en blåsning.. MEN man kan likväl också "bara" få ett måndagsexemplar av en bil.. dvs man får en bil som alltid går sönder även om föregående ägare gjort och sagt allt rätt/sanningsenligt)

Tänk på en sak din köpare har troligen köpt bilar förut och borde veta (det gör hen) bättre - dock vill denne person också betala så lite som möjligt .. och sedan göra så stor vinst som möjligt (när den säljer bilen igen).

Hen spelar på din snällhet.. och konflikträdsla.. och kommer försöka "pruta" mer (med olika skäl..) om du hela tiden ger efter.

Så shitty situation :(
Hoppas det löser sig!

• Gilla
AlexKvadrat och 9 till
  • Laddar…
"Hej, enligt min kännedom var det inget fel på växellådan när bilen brukades av mig. Jag tar inget ansvar för detta."

Blocka hans nummer och gå vidare i livet, livet är för kort för att tjaffsa med idioter.

• Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Sensmoral och ett bra råd (som jag själv följer): Sälj bil via KVD så slipper du alla problem och direktkontakter med diverse spekulanter

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Du har fått följande av köparen enligt inlägg #1.
Köparen kommer inte att driva det vidare utan vill bara lura dig på pengar, avsluta all kontakt och blockera nummer från köparen, mejl, etc.

• Gilla
39x och 22 till
  • Laddar…
Förstår att det är jobbigt att han trakasserar dig men jag förstår inte vad som är problemet. Du har fått pengar, ägarbytet är igenom och bilen är köpt i befintligt skick. Bara säga till honom eller ännu bättre strunta i att svara. Vad som än är med bilen så är det inte ditt problem längre. Du borde inte ens ha gett tillbaka 10.000 till honom. Kan vara det som triggar honom att han tror att han enkelt kan få ännu mer tillbaka. Fanns nämligen ingen skyldighet från din sida att dra av 10.000.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
F
Det första felet du gjorde vara att att lyssna på säljarens skitsnack om motorfel.

Fel två var att betala tillbaka på en privat bilaffär. Så här i efterhand, tror du någonsin att en tavring eller nåt annat drägg som försörjer sig som bilhandlare/bedragare har betalt för mycket för en bil?

Dom har identifierat dig som vek när du betalade tillbaka första gången så dom tar en rövare till med ett påhittat fel på växellådan. Det stod befintligt skick på kvittot, be köparen dra åt helvete nästa gång han får tag på dig men du skall generellt undvika att svara. Nästa steg nu kommer att bli subtila hot då du inte självmant betalar tillbaka 10000kr till.

Var var det för årsmodell, motor på Opeln?

• Gilla
  • Älska
Skrutten18 och 19 till
  • Laddar…
Håller med fsn ovan.

Mitt råd, som alltid. Bryt kontakten.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Du har väl sparat SMS:et med:

Som sagt, köparen erkänner att du inte har något ansvar frö framtida fel. Detta gäller från upphämtning, eller egentligen från när SMS:et skickades. Meddela bara detta om han hör av sig. Dvs du lämnar ingen som helst garanti.

Tyvärr är privatmarknaden, speciellt för billigare bilar, dominerad av slödder och det är därför KVD och Bilia Auktion Outlet skär guld med täljkniv. Har själv sålt via dessa och polaren som skall sälja en dyrare bil funderar inte ens på att sälja privat. Det är helt enkelt inte värt det.

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
En arbetskamrat hade plötsligt Hells Angels knackande på dörren efter att han sålt en bil. Köparen hade innan försökt få tillbaka pengar flera gånger. Redig som han var så filmade han detta med sin mobiltelefon och gick till polisen, det gick till rättegång och han behövde vittna. Som tur var blev det inga repressalier efter detta.

I detta fallet låter det definitivt som att bilen använts för penningtvätt.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det första felet du gjorde vara att att lyssna på säljarens skitsnack om motorfel.

Fel två var att betala tillbaka på en privat bilaffär. Så här i efterhand, tror du någonsin att en tavring eller nåt annat drägg som försörjer sig som bilhandlare/bedragare har betalt för mycket för en bil?

Dom har identifierat dig som vek när du betalade tillbaka första gången så dom tar en rövare till med ett påhittat fel på växellådan. Det stod befintligt skick på kvittot, be köparen dra åt helvete nästa gång han får tag på dig men du skall generellt undvika att svara. Nästa steg nu kommer att bli subtila hot då du inte självmant betalar tillbaka 10000kr till.

Skriver under på detta, det här är hur manipulatörer och bedragare arbetar. De slänger ut trådar och försöker hitta folk som är manipulerbara, och det börjar alltid med någon liten och förhållandevis rimlig begäran. Ger man med sig så eskalerar det sedan med fler allt orimligare önskemål. Eftersom det sker stegvis är det mycket svårt som "offer att kliva av, om man väl har hoppat på tåget. Grooming är en variant av det.

Sen tror jag att alla kanske inte gör det medvetet och med ont uppsåt. Eftersom Grooming funkar så bra på det mänskliga psyket, så har nog många lärt sig att använda denna härskarteknik undermedvetet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:

2015 1.4T

Unikt namn
Pengatvätt 100%

Sluta svara och blocka nummer.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.