Byggahus Ads - Nå Sveriges köpstarka villaägare
Byggahus.se är Sveriges största sajt för den som bygger eller renoverar. Vi är en nischad sajt som vänder sig till husägare, en köpstark målgrupp.
Få ett kostnadsförslag
Populära annonstyper
1. Display (banners) - varumärkesbyggande
Display ökar varumärkeskännedomen och har hög viewability, i snitt över 85%.
Standard format: 980x240, 320x320 (mobil), 640x320, 300x250, 300x600 pixlar
Impact format: 980x600, 320x480 (mobil), 640x360 (16:9)
Filformat: JPG, script eller HTML5
Filstorlek: Max 180 kb
Prismodell: CPM

2. Content Display - integrerade med hög klickfrekvens
Content display är integrerade bild- och textannonser som smälter in i innehållet och har hög klickfrekvens. Välj denna produkt när målet med din kampanj är att driva trafik till din sajt.
Format: Bild 1200x628 pixlar, kort rubrik, text och call-to-action
Filformat: JPG
Filstorlek: Max 180 kB
Prismodell: CPM

3. Nyhetsbrev - trafikdrivande
Nyhetsbrevet är populärt och skickas ut till 250 000 prenumeranter. Öppningsfrekvensen är hög, cirka 40%. Antalet klick på annonsen i nyhetsbrevet ligger normalt på 700-3 000. Rekordet ligger på över 5 000 klick.
Format: Bild 600x211 pixlar, kort rubrik, text och call-to-action
Prismodell: Fast pris

4. Nativeartiklar - förtroendegivande och true native
Nativeartikel ger er tid med er målgrupp, i en miljö de är bekanta med där ni bygger förtroende.
En fördel med våra nativeartiklar är att de är true native vilket innebär att de även syns för besökare som använder annonsblockerare.
Format: Ni skapar innehållet till nativeartikel.
Vi publicerar artikel och driver trafik till den med hjälp av nativepuffar.
Prismodell: Fast pris eller pris per läsning

5. Videoannonser - engagerar och sticker ut
Vi erbjuder unika videoannonser på bästa plats, integrerat i artiklar och forumtrådar.
Styrkan med videoannonser:
Videoannonser är en av de mest effektiva annonsformerna idag, och vi hjälper er att skapa dem anpassade för Byggahus format och målgrupp.
- Ökar engagemanget - Videoannonser fångar användarens uppmärksamhet snabbare än statiska annonser och kan generera upp till 2-3x högre CTR.
- Sticker ut i bruset - Rörligt material väcker känslor och uppmärksamhet på ett sätt som bild och text inte kan.
- Förbättrar varumärkeskännedomen - Genom att visa produkten i användning kan vi enklare utbilda och övertyga kunder.
- Mobilvänligt - En stor del av trafiken på Byggahus.se kommer från mobiler, där videoannonser har hög effekt.
Format:
- MP4-film 16:9 1920 x 1080 pixlar (vi rekommenderar korta videos på 5-15 sekunder)
- Kort text som visas i anslutning till videon (max 85 tecken)
- Call to action t ex Läs mer (max 15 tecken inkl. mellanslag)
Prismodell: CPM, ofta lite högre än Content Display (bild- och textannons)

6. Premium hustillverkarlistning
Byggahus.se listar samtliga hustillverkare med information där man jämför hustillverkare. En premiumplacering gör att ni hamnar högst upp i listan och blir klickbara med länk till er sajt.
Period: Löpande månadsvis
Kostnad per klick: 15 kr
Premiumkunder får:
1) Kvalificerad direkttrafik från listorna från folk som funderar på att bygga nytt
2) Premiumkunder placeras högst upp i listorna (above scroll), före de som ej betalar
3) Premiumkunder får tydlig grön "Till hustillverkare"-actionknapp i listan
4) Premiumkunder får en "Beställ katalog"-knapp
med mera
Vi driver trafik till listorna genom att visa upp puffar på sajten och i våra populära nyhetsbrev.
7. Programmatiska affärer
Vi föredrar IO-bokningar (insertion orders) eftersom resultatet brukar bli bättre då men det går även bra att boka programmatiskt.
För att skapa deals behövs: Seat id, önskemål ang. typ av deal dvs. PG (Programmatic Guarenteed) eller PMP (Preferred Deal), format, impressions och period.
Prismodell: CPM
Målgrupp, statistik och data
Målgrupp
Besökarna är villaägare som söker lösningar på sina bygg- och renoveringsprojekt.
- Hemmafixare och proffs
- 93% bor i villa, har trädgård och gräsmatta
- Snittåldern är 39 år, köpstarka åldersgrupperna 40-50 och 50-60 är störst
- 60% män 40% kvinnor
Statistik
Unika besökare:
Sidvisningar:
1-2 miljoner/månad
+10 miljoner/månad
Data
Trådar:
Inlägg i forumet:
Bilder och filmer:
Taggar:
Kategorier:
Artiklar:
Styrningar och optimeringar
Hos oss kan du styra mot relevanta kategorier och nyckelord. Vi har hundratals kategorier och oändligt många nyckelord.
Exempel på några kategorier och nyckelord är:
Färg, fönster, trädgård, robotgräsklippare, tak, takavvattning, isolering, grund, altan, pool, garage, fritidshus, värmepumpar, solceller, elpriser, elbilar, bolån eller något så unikt som stenspräckning.
Det går också att styra mot hustillverkare eller besökare som funderar på att bygga nytt. Eller yrkeskategorier som arkitekter, elektriker, vvs-installatörer eller målare.
Bästa av båda världar
Ofta vill annonsörer både ha kontextuell styrning och räckvidd. Då rekommenderar vi:
50% styrt mot relevanta kategorier och nyckelord, 50% run-of-site för maximal räckvidd.
Demografi
Vi kan också styra mot kön, ålder och geografi även om matchningen inte alltid stämmer.
Frekvensstyrning
Ytterligare styrningsmöjligheter är att vi kan frekvensstyra så att er annons till exempel bara syns max 1 gång per dag.
Optimering
Vi kan också optimera annonsvisningarna så att de annonser som får flest klick också får flest visningar.
Kontakta oss nu
Kontakta Johan eller Per om du är intresserad. Vi hjälper dig att komma igång.
