Senaste inläggen
svartöra: Stenarna är rundade så det är naturgrus, inte makadam. Gissar att det är något i den här stilen: https://www.flisby.se/produkter/gardssingel-gramelerad-6-16-mm-500-kg https://www.snabbgrus.se/p/natursingel-8-12-mm-433.asp Att ta med en näve och visa upp är en bra idé.
maratonic: Halloj, är det någon som vet vad man behöver åtgärda om Cindi Basic efter varje "spolning" har felkoden "hot1" (=för varmt i brännkammaren) eller F1 (=Avvikelse på temperaturmätningen i förbränningskammaren)? Är det tempgivaren som strular?
Mikael_L: [citat] Ja intressant att du tar upp just det året, för det var det sista året av nästan 100 år som Sverige importerade mer el än vi exporterade. Det var 2011 och framåt som elproduktionen i Sverige började bli riktigt riktigt bra.
tommib: [citat] Eftersom det var ett svar till mig så hoppar jag in lite.... Nej, vi har förstås vattenkraften och det är toppen. Andra länder hade inte lika mycket tur med geografin. Men även vattenkraften har begränsningar i sin reglerkapacitet och den är definitivt inte utsläppsfri varken under drift eller under uppförande. Hur mycket mer vind kan vi reglera? Hur mycket prisvolatilitet kan
Spikbjörn: Jag tycker inte heller att tiden för uppvärmning är så avgörande, man kommer ju att lära känna hur det fungerar, och kan starta bastun i rätt tid innan, lite mer betydelse om man ska ha vedeldat, och det är en långsam bastu att passa med flera ilägg innan man kan basta. Mängden sten/vatten i magasinet samt isolering osv påverkar ju ffa hur länge den är varm efteråt, och hur snabbt
Maxwells demon: [citat] Låter som lerlager. Det lilla material du får upp, hur ser det ut? Har du testat utan utväxling? Skruva på ett par reglar på stupstocken så du kan fördela lasten lite bättre. Börjar se vingligt ut. Inte kul om gängorna "svulstar" ur om det vinglar mycket.
Et1975: Tänker bygga en vedbod, typ 30kvm i norra Sverige. Tänkte packa en grusbädd och sedan lägga ut ett par murblock att ställa den på. Kan köpa Ytongblock riktigt billigt. Men funkar det? När jag börjar läsa på så verkar det vara hög risk att dom suger åt sig fukt och sedan vittrar sönder eller spräcks av frost...
AvsAnnelie: [citat] Hej! Tack för svar och tack för att du återkommer i morgon 🙏🏻
rakt09: [citat] du har en poäng. uppskattar våra grannar, och har aldrig blivit upprörd å deras vägnar. hoppas jag inte stör dem i onödan! har på hemmaplan kört batteriklippare sedan nittiotalet. men de är inte helt ljudlösa de heller. även batteritrimmer och dito häcksax alstrar ljud. när du nu tar upp det,har jag själv som mer potentiellt störningsmoment en batteridriven lövblås som
fribygg: [citat] Då tycker jag inte du ska acceptera nån nätstation på tomten
at10: Hej, behöver expertis :) skulle ni ändra placeringen av handduks torkaren? och vart exakt? Eller allt är placerat på ergonomisk/optimalt sätt, tack!
Vonsmelly: [citat] Jag brukar skämtsamt säga att alla jobb börjar på 4h oavsett hur små dom är. Ska jag hem till någon o måla en dörr. Kolla på jobbet, åka o köpa grejjer, tillbaka och grunda, nästa dag stryka en gång till, sen nästa strykning. Ska den spacklas och latexfoga något så är det någon timma till. Vipps så har man bränt 6h med restid på en dörr. Därför lämnar jag alltid
pmd: [citat] Dödsolyckor vid framfart torde inte vara så vanliga i villaområden. Chauffören har trots allt bättre uppsikt över trafiken fram jämfört med bakåt. Dessutom är det sämre PR att backa på någon än att köra på någon framåt. Men jag har inte bemödat mig om att leta fram statistik som stöder eller vederlägger detta. Fritt fram för andra!
fribygg: Du får väl skaffa likadant fasadtegel och mura fast bitar snyggt om du nu kan det.
Nitrams: Tack för hjälpen, uppskattas av en nybörjare. Det blev helt ok ändå.
wildeside: Alla på byggahus forumet får första tjing. Vet inget om värdet så alla bud beaktas. Bilder kan skickas vid intresse. Hittar du något du är sugen på så lägg ett bud. Frakt tillkommer. Kan levereras i Norrköping/Söderköping Telldus Tellstick znet lite v2 Telldus Tellstick znet lite v2 Telldus Zwave Vägguttag TZWP-100 Begagnad Telldus Zwave Vägguttag TZWP-100 Begagnad Nexa vägguttag
jawen: [citat] Då skulle du aldrig orkat tillhöra den svenska "adeln" mellan år 1600 & 1800-talet 😂 Hade rätt mycket "konkurrens" från olika håll hahaha. HEJA SVERIGE NU OM 2,5 TIMME 💪
mexitegel: Den rödmarkerade väggen är inte bärande, dock kan bjälklaget ovanför ha satt sig något med tiden och därför nu vila lite på väggen. Är det bara den korta sträckan så är det inte fallet.
Oldboy: Förrådets platta är sannolikt inte isolerat. Är inte säkert att bostadshuset heller är. Kan vara platta med ovanliggande isolering. Det förklarar isf 10 cm höjdskillnad, eller så är bara förrådet placerat aningens lägre än huset pga terräng eller annat. Skarven mellan plattorna är en rörelsefog. Den bör inte gjutas igen, men kan isoleras. Det är bara viktigt att mura/putsa i
annathus: Längs med fasaden här skulle jag vilja lägga marksten så pass högt att platonmattan döljs. Har jämnat ut marken med fall på 5cm på 1.5m och tänkte lägga duk, bergkross och stenflis innan markstenen. Är det bara att köra på och fylla upp, eller behöver jag göra nåt extra för att täta mellan kantlist och putsen? [bild] [bild]
Monoanalog: Brukar använda Unigum när jag tätar runt fq och liknande i rör. Tycker det funkar bra. Härdar aldrig och är relativt enkelt att ta bort om man ska ändra i installationen.
Victor.M: Projekt nr.1: Satt foder runt ett fönster. Dyckertpistol och tumstock (som tydligen visar lite fel, eller handhavande... 🧐), kap- och gersåg. Projekt nr.2: Ritat under längre tid men nu skrivit ut delar och provmonterat spånskydd för bordssågen. Hittills ser det ut att kunna fungera men jag behöver borra ett hål i klyvkniven innan slutlig montering och det är först då jag vet om det
FredrikR: [citat] Enligt tidigare inlägg här i tråden och under nuvarande Pro Deal period, ja.
fribygg: Om du funderar på öppet fönster ska du ju överväga korsdrag och ha fönster öppet i rummet där ni sover. (Nackdelen är väl att du då sätter den mekaniska frånluften ur spel)
Dkvist: [citat] Jag sa inte att de var bra, bara att de kommit ner i pris! :P Var inne på två Jula-butiker idag, de verkar sälja både fläktar och portabla AC i mängder!
Affärsexperten: Hej hej Jag tycker spontant att den ser ganska genomarbetad ut jämfört med många offerter man ser. Däremot hade jag velat få några saker förtydligade innan jag skrev på. Vad ingår inte i entreprenaden? Det är minst lika viktigt som vad som ingår. Hur hanteras eventuella tilläggsarbeten (ÄTA)? Timpris eller fast pris? Vilket ansvar tar entreprenören för återställning om något
jonasnjonasn: Hej! Fick ni tag på någon vettig firma för att åtgärda detta?
Jockebertilsson: [citat] Yes verkade vara problemet, får kanske kolla på det där med att ställa in med öppna kretsar. Tack mvh
MartinLundqvist: Någon som har länk eller tydlig beskrivning på hur man byter packningar och insats på en läckande Oras köksblandare? Tror modellen heter Safir. Behöver även veta vilka packningar som behövs så man köper rätt. Läste någonstans att det är samma i Oras blandare sedan 1982(!?) kan det stämma? Tänker inte betala 2500:- för att en vvs snubbe ska byta ett par packningar!
jonasnjonasn: Hej! Har ett hus byggt 1955 med betongplatta. Någon gång har man lagt tryckimpregnerade reglar på betongen och sedan golv ovanpå. Nu luktar det lite kemiskt/fotsvett och fuktkvoten är på gränsen. Så vi tänker riva bort golvet och reglarna själva och behöver hitta en firma som kan lägga nytt golv samt åtgärda betongen om det skulle behövas. Någon som har tips på bra firma för
Spikbjörn: I fritidshuset så har jag för förvaring av återvinning byggt en lite längre sittbänk. Som en låda där jag förvarar större flergångskassar att lägga returen i. Med lyftbart lock. Det blir en yta att sitta på, dessutom, samt för avställning av grejor i allmänhet. Det fungerar ganska bra (men plast har jag i en säck i större soptunna en bit bort, för det blir allra mest av det).
smh: Det är en till som vittrat lite (men inte lika mycket som den första, och man ser inte armeringen där): [bild] De andra ser jag inga skador på. Det är sammanlagt 10 pelare och ett hus på ca 15 kvadrat, om det har någon betydelse?
T2: Hej, Har tidigare haft en utelampa som man satte på och av på insidan av dörren, där ena knappen styr hallbelysning och den andra utelampan, nu har vi byggt en stor altan utanför och behöver då inte utelampan. Vi tänkte göra om det till ett uttag på utsidan istället och där sätta in en LED-list, antar att vi då ska ha DIM-01? Vi vill kunna dimmra. Sen har vi ett dubbelt uttag som
blackarrow: [citat] Det startades en tråd om en installation som inte ville prestera max mitt på dagen. Den drog oförklarligt ner produktionen runt 12- tiden. Inga träd eller byggnader ivägen. Inget fel på anläggningen enligt installatören och svårt att få felavhjälpning. Min misstanke var just detta fenomen, men man får väl vara ganska tekniskt intresserade för att hitta beteendet i loggas
FC_Bygg: [citat] Optimalt är system med självfall från hus samt avloppssystem som inte behöver el.
Trätomte: Hej! Jag ska lägga om ett litet tegeltak på en enkel sommarstuga. Jag har två olika underlagsduk/papp över. "Icopal flexi light prima" och en underlagspapp från Byggmax. Det blir bara horisontella skarvar. Funkar det att köra bägge på samma tak?
blåstugan: Gammal tråd, och fel årstid, men jag bor i hyresrätt och när det var som kallast i vintras blev det något problem på uppvärmningen till huset. Vi brukar har 22-23 grader men hade plötsligt 15, fick ha ett elelement (olje) i dotterns rum, men själv skaffade jag värme madrass tror jag det heter, ligger under lakanet. Satte den på 2/5 när jag började göra mig klar för sängen och
Boränteroboten: "2,85%, Handelsbanken, 1 035 000, 3 månader (rörlig) ..." Storachefen har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Ellenkaramellen: Att fastighetsreglering bara är att fylla i en blankett och ange ett pris stämmer inte. Visst - man ska fylla i blanketten, men bl a måste man kontakta sin kommun och få godkännande (skriftligt) eftersom man inte får stycka av hur mycket som helst från en befintlig fastighet och överföra till en annan. Lantmäteriets uppskattade pris är 50-60’ för en fastighetsreglering. Om man inte
Affärsexperten: Hej Det här visar egentligen hur svårt det är att jämföra offerter enbart utifrån pris eller antal timmar. Två offerter kan skilja väldigt mycket och ändå båda vara rimliga – beroende på vad som faktiskt ingår. När man jämför offerter brukar jag alltid börja med omfattningen. Ska gammal panel bytas? Ingår ställning, plåtarbeten, fönsterrenovering, skrapning, grundmålning
Affärsexperten: Tråkigt att det blev en sådan process, men skönt att det till slut fick ett avslut. Jag tycker också att den här tråden visar hur viktigt det är att lägga tid p offerten och avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. När en tvist väl har uppstått handlar diskussionen ofta om juridik, men många konflikter hade kunnat undvikas om omfattning,villkor och förväntningar varit tydligare
SågspånPappspikEternit: Kul att på riktigt få något att jobba med! (Och extra kul att du var den enda som tyckte det.) Blev hur bra som helst, du har verkligen gjort något med all den potential jag gissar att du såg i din fantasi 😀!
Kattkvinnan: [bild] Möt vår strykarkatt med trasig höft. Han lever inte längre, men vi handikattanpassade huset åt honom.
wolfgang1: [citat] Du har rätt, tack! Gjorde det förra året så jag minns fel.... men bra att de går att köpa nånstans
Tord55: [citat] Sätt dit en dosdimmer och en tryckknapp
Cayenne57: [citat] Jag köpte ett attefallshus i byggsats på hösten när den här firman hade 15% rabatt. Jag har gjort det mesta själv och hojtat på barn och vänner vid behov. Jag kan inte säga exakt vad det kostat, totalt kanske 200 tkr plus tomten
elpaco: [citat] Det är bra att klargöra vad som ingår. I detta fall så var ju själva grundservice ett paketpris. Men sedan ingick visst tex inte servicebil i det paketet .. Dock behöver du aldrig oroa dig för inkl/exkl moms. Alla prisuppgifter till privatkund måste specas inkl moms.
g.kraft: Stilig! För andra och till nästa gång. Ibland kan det vara enklare att tejpa fast maskeringstejp med klister utåt, markera med penna för hålen och sen trycka till träbiten över tejp så att den fastnar. Mindre exakt men snabbare om man inte har färdiga stift.
hanli755: Tack för input! Vi fortsätter fundera och tänker inte stressa fram något. Det ska bli (tillräckligt) bra 😊
useless: [citat] Fyrvägsventilen sitter inuti utedelen. Det är en magnetventil som byter riktning på kylmediet när den växlar mellan värme och kyla.
Elroboten: "15 000 kWh, villa, 238 m², 12% mer än genomsnittet ..." En medlem har uppdaterat sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
BirgitS: Det är en stor affär du står i begrepp att utföra, den ska vara formell. Det är inte fråga om att köpa en begagnad cykel. Det finns många klausuler som är viktiga. Bra att du har pratat med kommunen!
Anders Fors2: Har haft hus lgh på franska rivieran i 19 år aldrig sett eller har hört talas om kackerlackor Däremot när vi köpte radhus i torrevija var det hur mycket som helst Vi sålde ganska fort pga detta problem
mexitegel: Idag har jag bara startat roboten igen, men skriver här för att tipsa om trädgårdsutställningen 1000 trädgårdar som är över hela landet på söndag. https://svensktradgard.se/aktiviteter/tusen-tradgardar/
JPTS: [citat] Stämmer... På sommar månaderna använder vi dubbelt så mycke av de producerade elen än vi köper in.. På årsbasis så använder vi över 45% producerade el från panelerna av totala elförbrukningen..
BirgitS: Något som verkar vara väldigt viktigt, utifrån olika forumtrådar, är att kontrollera byggentreprenören noga. Det kan vara utslagsgivande för ett lyckat bygge.
DanielSt81: [citat] Hur menar du då? Sätta upp det och sen ringer kommunen för att titta på det? Fråga innan lär ju vara lönlöst eftersom dom oftast inte har koll på reglerna. Eller väntar om grannen klagar?
john.h: [citat] Exakt, skruvat gips i hela huset med en liten Parkside 12v dragare, spar den lille blå Boschen till finjobb. :)
Norrlandet: Stort plus för återkoppling! Ser fram emot fortsättning!
Eld: [citat] Jag tycker du ska kolla datumet på ett inlägg innan du börjar skriva ett svar...
Purre: "Arkitekten kan rest juridiskt kräva kompensation av er om ni uppfyller er del av avtalet." Det där kan inte vara rätt? Bör stå "kan RENT juridiskt" och "om ni INTE uppfyller" Men ja övertydlig verkar man behöva vara. Minns fortfarande Grand Design Sverige där man önskade ett enplanshus och fick ett trevåningshus.
Build101: Hej, som titeln säger jag har en heru 100 s ec y2 och efter montering så visar det i appen att uteluft temperaturen är 36 grader medan jag mäte det till 23. Vad kan detta bero på, jag har även mät lufttemperaturen vid tilluft donerna och det visar 31-32 grader. Vill uppmärksamma också att i tidigare installation av gamla aggregaten RDAA så har uteluft och avluft tagits ut bredvid
trädgårdsinger: Jag köpte en Gardena Sileno Free förra sommaren, och vi installerade den utan problem. Tyvärr tappade den kontakten med fjärrkontrollen under gränsdragningen och det tog lång tid att bli klar med gränsen. Vi kunde få vänta mer än tio minuter innan fjärrkontrollen började fungera. Därför drog vi gränsen provisoriskt med avsikt att ändra den senare. Tio no-go-zoner lyckades jag
RepJonas: https://www.uteprodukter.se/flaggstanger-och-tillbehor/flaggstangskula-135-65/2842 Dessa verkar ha nåt för äldre flaggstänger 50mm det kanske kan passa
polaris78: Självklart finns det lite olika varianter på servitut med olika vilkor ,men huvudsyftet är ju att upplåta mark åt någon annan.. som ofta betalat för ett intrång..ibland innan ens mark styckades av och blev bebodd.. osv osv Servitut med ledningsrätts liknande vilkor där tänk kraftledningsgata i skogen där allt i träd buske grenar inom visst område bara sågas ner/omkull . Inget
E-milen: [citat] Svarar på detta, mest för att någon annan ska se. 1. Kolla 125mA säkringen om den har gått. 2. Kontakta närmaste serviceparter, går att hitta på Separett's webbplats. 3. Köp eller få ett på garantin servicepaket för 240v -> 12v transformatorn. Detta paket innehåller ett antal prylar. Byt ut ALLT. Bildinstruktioner medföljer detta servicepaket.
Jogöwa: Hej, Har en PowerG Easymow 6HD från 2018 på fritidshuset som är inköpt på Bauhaus. Har fungerat väldigt bra. Kom upp till stugan idag och satte roboten i laddning, skrev in min pin 4,6,8,10 och start men den började pipa som att det var fel kod. Testade igen, fungerade fortfarande inte. Väntade 30min och testade ett par gånger igen men fungerar fortfarande inte. Någon som vet vad som
Peter321: Superbra med alla tips och idéer! Jag ska alltså inte borra ett hål som går genom hela spjälan utan bara ner ett par centimeter. Så idén med träjigg får det bli. 😀
petmay: [citat] Hej! Hur menar du att du gjorde? Kan du förklara lite mer?
roblof: Måsta laga sockeln som börjar lossna i "stora tjok". Man ser att det gjords om innan 2007 då vi köpte ett enplanshus byggt 1975. Kommer att ta bort det som ser ut att lossna när som helst. Har läst mig till att man skall använda murbruk C. Tänkte också slipa bort rost och måla på synliga armerings järn. Men skall man förstärka med typ hönsnät? Skall man försöka gjuta eller är
Klass0n: [citat] Hur rent kan man få pfas kontaminerat vatten med aktivt kol? Kan det tas upp av saker man odlar om det finns i vattnet på det här viset?
Attitudeswe: Lämnade in 70x45 på en snickarfirma och fick dom klyvna.
Johan Sahlin: [citat] Smälter fint in med det fina huset. Ni kommer få mycket användning av altanen nu. Bra jobbat!
Dilato: [citat] Hela Göteborg...allting är bolag där medborgarna inte har insyn eftersom det är bolag och inte kommunal verksamhet ...
JFrisk: [citat] Har du någon mätdata på denna? Ikeas ska ju använda rätt ok sensorer, speciellt sett till pris, medan många andra visat stora avvikelser. Jag är själv på jakt efter bra mätare. Köpte Ikeas gamla, billigare, med bara en ljusstaken, men den var alldeles för högljudd att ha inne, hade hade funkat i ett garage, men dög inte i köket. Överröstade tom köksfläkten om jag minns
Simonstahl: [citat] Lite onödigt att köpa enligt mig , när en alkalisk avfettning av bra kvalité även löser det. Du betalar ett betydligt högre literpris när du väljer en insect remover , fördelen är ju att den oftast kommer i gel form och lättare stannar kvar. Men alkalisk går att köra i foam Lance så är det problemet löst.
Hedvig: [citat] Ja alltså även om bilden visar att metallbiten ska sitta på högra sidan så går den inte dit men det är ”överkurs” för nu har jag skruvat dit rattarna utan den och det funkar bra. Det är där man justerar höjden på handtaget. Så är det då den lilla konstiga grå plastprylen som sitter på handtaget. Undrar vad den ska vara till?
tommib: Ja, det och vind. Man ska inte underskatta kraften i vinden och stora tak.
smh: Det är inte bara görbart, det är alldeles utmärkt! Blir bra täckning och förmultnar med tid och blir då näring. Lägg det ovanpå marken (dvs mylla inte ner det i jorden - då stjäl det kväve från jorden).
Eld: Det tycks ha ändrats till 85 grader. Tidigare var det 80. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/brandskydd/uppkomst-brand/antandning-byggnadsdelar/
mwnn: [citat] VIlket bottenventil är att rekomendera? Jag har en Gelia i mässing med silkorg från Jula men misstänker att den ställer till det. Måste en sån bottenventil monteras vertikalt?
saltet: Startströmmen i batteriet är för låg och orkar inte dra igång motorn. Ladda eller köp nytt batteri.
Ny_husägare: [citat] OM vi bygger den ena delen först, så måste i alla fall delar av den första delen rivas för att bygga den andra delen. Särskilt taket blir en utmaning att inte riva. Det är ju detta som är helt galet i tolkningen. Dvs slutresultatet blir detsamma, men tillvägagångsättet är inte tillåtet. Ren kapitalförstöring.
daVinci: [citat] Men det är väl just en tjänst man kan betala för. Antingen kan man göra saker på nätet eller så hemma. Att behöva åka iväg till någon inrättning är ju 80-talsbeteende.
Oldboy: Kanske går den befintliga dörren att använda på annat ställe? Eller som en falsk dörr, eller som ett smart förvaringsutrymme, eller...