Hej alla hemmafixare! Jag älskar min lilla hörna där jag hänger mycket och vill nu bygga en Pergola, förmodligen med något sorts tak på för att få det regntätt. Nu till funderingen. Jag har ju ett tak från min veranda till höger som ställer till det lite. Ovanför vänstra fönstret tänker jag att jag sätter en bärlina/balkskor som sedan går rakt ut till en parallell bärlina, men för att det inte ska regna in så bör jag väl låta pergolan gå över det högra taket en bit (lagt en regel som test som ni ser på bilden men som då kommer fästas i en hörnstolpe (typ där gråa krukan står) så den inte ligger mot taket.
Rädd att det kommer se helknäppt ut 🤔
Tänker jag rätt - eller har ni andra idéer/förslag?
Hej och välkommen till forumet!
Jag tror inte det blir snyggt med en pergola på det där huset, sätt upp ett enkelt solsegel om du önskar skugga i den värsta sommarvärmen eller anlägg en ny uteplats i ett svalare läge.
Jag tror inte det blir snyggt med en pergola på det där huset, sätt upp ett enkelt solsegel om du önskar skugga i den värsta sommarvärmen eller anlägg en ny uteplats i ett svalare läge.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Man ser inte riktigt, du visar bara hörnet av huset?Cecilia Thibblin skrev:
Hej alla hemmafixare! Jag älskar min lilla hörna där jag hänger mycket och vill nu bygga en Pergola, förmodligen med något sorts tak på för att få det regntätt. Nu till funderingen. Jag har ju ett tak från min veranda till höger som ställer till det lite. Ovanför vänstra fönstret tänker jag att jag sätter en bärlina/balkskor som sedan går rakt ut till en parallell bärlina, men för att det inte ska regna in så bör jag väl låta pergolan gå över det högra taket en bit (lagt en regel som test som ni ser på bilden men som då kommer fästas i en hörnstolpe (typ där gråa krukan står) så den inte ligger mot taket.
Jag gillar ju pergolor i största allmänhet och tror nog att det kan funka. Man ska väl använda sitt hus till det man vill ha det till. Bygg bara så att den blir enkel att ta ner.
Tänkte du måla den faluröd?
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Många vill förr eller senare förse sin pergola med ett tak. Här är tio alternativ: https://www.byggahus.se/uppgradera-din-pergola-till-taktackt-uteplats
Förstår hur du resonerar - resonerar likadant men hade ju varit härligt att få till ngt mer permanent…F fribygg skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade nog tänkt rött ja (om jag inte låter det vara omålat) Jättefint, det jag är rädd för är att det kommer samlas en massa vatten längs med högra väggen och droppa ned när det regnar bara. Men det kanske går att lösa på ngt fiffigt sätt. Allt hade ju varit enklare om verandataket var högre upp så man hade fått bättre plats 😊 Tack för tipset. Håller med att det kommer se konstigt ut att ett eventuellt skärmtak går över verandataket!Marlen Eskilsson skrev:
Marlen Eskilsson skrev: