Hej alla hemmafixare! Jag älskar min lilla hörna där jag hänger mycket och vill nu bygga en Pergola, förmodligen med något sorts tak på för att få det regntätt. Nu till funderingen. Jag har ju ett tak från min veranda till höger som ställer till det lite. Ovanför vänstra fönstret tänker jag att jag sätter en bärlina/balkskor som sedan går rakt ut till en parallell bärlina, men för att det inte ska regna in så bör jag väl låta pergolan gå över det högra taket en bit (lagt en regel som test som ni ser på bilden men som då kommer fästas i en hörnstolpe (typ där gråa krukan står) så den inte ligger mot taket.

Rädd att det kommer se helknäppt ut 🤔

Tänker jag rätt - eller har ni andra idéer/förslag?

• IMG_0834.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!
Jag tror inte det blir snyggt med en pergola på det där huset, sätt upp ett enkelt solsegel om du önskar skugga i den värsta sommarvärmen eller anlägg en ny uteplats i ett svalare läge.

Redigerat:
  • Gilla
Johan Sahlin och 4 till
  • Laddar…
Cecilia Thibblin Cecilia Thibblin skrev:
Hej alla hemmafixare! Jag älskar min lilla hörna där jag hänger mycket och vill nu bygga en Pergola, förmodligen med något sorts tak på för att få det regntätt. Nu till funderingen. Jag har ju ett tak från min veranda till höger som ställer till det lite. Ovanför vänstra fönstret tänker jag att jag sätter en bärlina/balkskor som sedan går rakt ut till en parallell bärlina, men för att det inte ska regna in så bör jag väl låta pergolan gå över det högra taket en bit (lagt en regel som test som ni ser på bilden men som då kommer fästas i en hörnstolpe (typ där gråa krukan står) så den inte ligger mot taket.

Rädd att det kommer se helknäppt ut 🤔

Tänker jag rätt - eller har ni andra idéer/förslag?
Man ser inte riktigt, du visar bara hörnet av huset?

Jag gillar ju pergolor i största allmänhet och tror nog att det kan funka. Man ska väl använda sitt hus till det man vill ha det till. Bygg bara så att den blir enkel att ta ner.

Tänkte du måla den faluröd?

En pergola har väl per definition inte ett tak. Det du beskriver är väl just ett skärmtak?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
En pergola har väl per definition inte ett tak.
Iaf inget fast tak

T TypRätt skrev:
En pergola har väl per definition inte ett tak. Det du beskriver är väl just ett skärmtak?
Japp precis så men först vill jag bygga pergola. Sedan kanske förse den med tak

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Jag tror inte det blir snyggt med en pergola på det där huset, sätt upp ett enkelt solsegel om du önskar skugga i den värsta sommarvärmen eller anlägg en ny uteplats i ett svalare läge.
Förstår hur du resonerar - resonerar likadant men hade ju varit härligt att få till ngt mer permanent…

Jag skissade med AI hur jag menar med segelduk som regnskydd. Det ser väl inte illa ut?

Jag tror inte du ska låta den gå över högra taket? Eller är det mer ett robust skärmtak du tänker dig?

• ChatGPT Image 7 juni 2026 13_00_51.png
    Skapa konto
  • Gilla
fiskmannen och 1 till
  • Laddar…
Cecilia Thibblin Cecilia Thibblin skrev:
Förstår hur du resonerar - resonerar likadant men hade ju varit härligt att få till ngt mer permanent…
Kanske ett skärmtak eller uterum på nån annan sida av kåken så det inte kolliderar med din snygga inglasade veranda?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

Jag gillar ju pergolor i största allmänhet och tror nog att det kan funka. Man ska väl använda sitt hus till det man vill ha det till. Bygg bara så att den blir enkel att ta ner.

Jag skissade med AI hur jag menar med segelduk som regnskydd. Det ser väl inte illa ut?

Jag tror inte du ska låta den gå över högra taket? Eller är det mer ett robust skärmtak du tänker dig?
Jag hade nog tänkt rött ja (om jag inte låter det vara omålat) Jättefint, det jag är rädd för är att det kommer samlas en massa vatten längs med högra väggen och droppa ned när det regnar bara. Men det kanske går att lösa på ngt fiffigt sätt. Allt hade ju varit enklare om verandataket var högre upp så man hade fått bättre plats 😊 Tack för tipset. Håller med att det kommer se konstigt ut att ett eventuellt skärmtak går över verandataket!

Jag tror att en markis skulle kunna smälta in bättre och ge samma funktion/känsla.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…

• IMG_0835.jpeg
    Skapa konto
Hela pergolan ser väl rätt klumpig ut brevid den låga glasverandan med spröjsade fönster, det spelar nog ingen roll om det är segelduk på eller inte.

F fribygg skrev:
Hela pergolan ser väl rätt klumpig ut brevid den låga glasverandan med spröjsade fönster, det spelar nog ingen roll om det är segelduk på eller inte.
F fribygg skrev:
Fast det där var ju bara en AI-bild ☺️ nu har jag lite att tänka på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.