Är det normalt att tapeten går ut över lister och dörrkarmar? Jag är duktigt missnöjd över målarens jobb men skulle vilja ha lite medhåll från forumet så jag inte felaktigt reklamerar jobbet.
Om ni håller med om att det inte är acceptabelt, hur går jag tillväga med reklamationen, ska jag begära att få det åtgärdat eller prisavdrag?
Om ni håller med om att det inte är acceptabelt, hur går jag tillväga med reklamationen, ska jag begära att få det åtgärdat eller prisavdrag?
Svaret på den specifika frågan är dock ja, man kan gå ut en bit på lister och foder för att täcka springan i mötet mellan list och vägg. Alternativet är att springan mjukfogas. Men givetvis skär man rakt, går inte ut onödigt långt och lägger tapeten tajt i hörnet.H Håkan Persson3468 skrev:
Mönsterpassningen ser konstigt nog ut att lämna en del att önska också.
Det väl "så där ut" 🙄 ett tips är ju att måla listerna innan tapeterna sätts upp...H Håkan Persson3468 skrev:Är det normalt att tapeten går ut över lister och dörrkarmar? Jag är duktigt missnöjd över målarens jobb men skulle vilja ha lite medhåll från forumet så jag inte felaktigt reklamerar jobbet.
Tror för övrigt att de flesta som tapetserar själv får ett bättre resultat.... även första gången...
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Som hempulande amatör hade jag inte lämnat det sådär hemma, och hade jag gjort det skulle frugan byta lås på ytterdörren. Det ser helt enkelt för dj-ligt ut.
Att låta tapeten gå ut på listen på det viset tyckte jag faktiskt var helt okej. Där kan jag tycka att det beror på vad man tycker om. Om du inte har sagt något innan hur du vill ha det?
Däremot måste han ju åtgärda att renskära alla kanter..
Däremot måste han ju åtgärda att renskära alla kanter..
Har nu kollat mer noggrant och det är helt undermåligt utfört. Snett, ojämnt skurna kanter, dålig passning, glipor samt åverkan på dörrar där det är skärmärken från tapetkniv. Hur tycker ni vi ska gå vidare med detta? Jag har bett målaren komma hit för att gå igenom alla anmärkningar. Vissa går väl att åtgärda men inte allt.H Håkan Persson3468 skrev:Är det normalt att tapeten går ut över lister och dörrkarmar? Jag är duktigt missnöjd över målarens jobb men skulle vilja ha lite medhåll från forumet så jag inte felaktigt reklamerar jobbet.
Normalt skär man tapeten 2-3mm mot lister och socklar. Jämnt och snyggt.
Det där är riktigt fult gjort. Aldrig i livet att det är en målare som har gjort det där.
Det där är riktigt fult gjort. Aldrig i livet att det är en målare som har gjort det där.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
Om man inte orkar lossa lister så skär man exakt utan att kleta tapeten på listen
Man kan även låta tapeten gå en bit över dörr och fönster foder men det ska vara rakt och jämnt skuret, dock inte över golvlister eller taklister
Man kan även låta tapeten gå en bit över dörr och fönster foder men det ska vara rakt och jämnt skuret, dock inte över golvlister eller taklister
Kan ju bli så om man gjort det själv men absolut inte av ett proffs.H Håkan Persson3468 skrev:Är det normalt att tapeten går ut över lister och dörrkarmar? Jag är duktigt missnöjd över målarens jobb men skulle vilja ha lite medhåll från forumet så jag inte felaktigt reklamerar jobbet.
I min första lägenhet hade några släktingar tapetserat åt tidigare innehavare, som var ålderstigen och rörelsehämmad. Amatörer som hade gjort arbetet snabbt och lite slarvigt, då de inte själva skulle bo där (vilket var bra för mig, då det gjorde det lättare att riva den). Men deras resultat var ändå mycket bättre än det som syns på bilderna.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Men som sagt det är normalt att man låter tapet gå ut 2 - 3 mm på lister, och runt hörn. Men som sagt max 3 mm, och givetvis rakt skuret.
Vid elementet förstår jag inte riktigt vad han har sysslat med. Osäker på om bilden luras.
Vid elementet förstår jag inte riktigt vad han har sysslat med. Osäker på om bilden luras.