Hej! Har problem men min golvbrunn i min nya lägenhet. Stambyte är inte gjort sedan -74/75, men någon slags renovering ser ut att ha gjorts på 90-talet. Luktar fan när jag kommer hem… Rensat avloppet, massa svarta avlagringar som kanska gjorde att vattennivån var rätt tidigare? Finns ingen insats att lyfta ut. Har rensat med ättika och bikarbonat för ett par veckor sedan, och med vajer men det är inget problem med stopp. Har installerat en ny automatisk paxfläkt i taket. Har det med under/övertryck att göra? Undviker gärna att byta golvbrunn… Går det att köpa insats? Eller hjälper inte det?
 
  • IMG_2071.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2008.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bosse388
  • Laddar…
F
  • Gilla
TCG och 27 till
  • Laddar…
Du måste täppa till det cirkulära hålet till höger på bilden i mitten. Någon har tagit bort pluggen som satt där.
 
  • Gilla
TCG och 12 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det är ju ett gammalt gjutjärnsavlopp. Det ska sitta en plugg i det runda hålet. Har du inte kvar skruven har jag för mig det finns gummipluggar att sätta istället. Vad som helst som tätar det hålet kommer att hålla lukten borta.

Edit:
En sån här t.ex: [länk]
Magiskt! Ska kolla imorgon. Tack!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du måste täppa till det cirkulära hålet till höger på bilden i mitten. Någon har tagit bort pluggen som satt där.
Tack! Ska kolla på det imorgon! 😁
 
G Grim1991 skrev:
Hej! Har problem men min golvbrunn i min nya lägenhet. Stambyte är inte gjort sedan -74/75, men någon slags renovering ser ut att ha gjorts på 90-talet. Luktar fan när jag kommer hem… Rensat avloppet, massa svarta avlagringar som kanska gjorde att vattennivån var rätt tidigare? Finns ingen insats att lyfta ut. Har rensat med ättika och bikarbonat för ett par veckor sedan, och med vajer men det är inget problem med stopp. Har installerat en ny automatisk paxfläkt i taket. Har det med under/övertryck att göra? Undviker gärna att byta golvbrunn… Går det att köpa insats? Eller hjälper inte det?
Har du inte fått svar på Reddit? Tycker mig känna igen bilderna.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Och du har tilluft till bostaden ordnad?

Det ska även alltid vara vatten i den stora fördjupningen.
Är ett s k vattenlås.
 
  • Gilla
Thomas Styre och 1 till
  • Laddar…
G Grim1991 skrev:
Hej! Har problem men min golvbrunn i min nya lägenhet. Stambyte är inte gjort sedan -74/75, men någon slags renovering ser ut att ha gjorts på 90-talet. Luktar fan när jag kommer hem… Rensat avloppet, massa svarta avlagringar som kanska gjorde att vattennivån var rätt tidigare? Finns ingen insats att lyfta ut. Har rensat med ättika och bikarbonat för ett par veckor sedan, och med vajer men det är inget problem med stopp. Har installerat en ny automatisk paxfläkt i taket. Har det med under/övertryck att göra? Undviker gärna att byta golvbrunn… Går det att köpa insats? Eller hjälper inte det?
Saknas rensplugg i vattenlåset, det finns koniska gummipluggar i olika dimensioner att trycka det. Då försvinner lukten
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Renspluggen är bara ett av dina problem där. IMG_1585.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 2 till
  • Laddar…
G Grim1991 skrev:
Hej! Har problem men min golvbrunn i min nya lägenhet. Stambyte är inte gjort sedan -74/75, men någon slags renovering ser ut att ha gjorts på 90-talet. Luktar fan när jag kommer hem… Rensat avloppet, massa svarta avlagringar som kanska gjorde att vattennivån var rätt tidigare? Finns ingen insats att lyfta ut. Har rensat med ättika och bikarbonat för ett par veckor sedan, och med vajer men det är inget problem med stopp. Har installerat en ny automatisk paxfläkt i taket. Har det med under/övertryck att göra? Undviker gärna att byta golvbrunn… Går det att köpa insats? Eller hjälper inte det?
Är de en bostadsrätt
 
N
Råttorna kan ha gnagt upp vattenlåset om det fortfarande luktar när du satt i pluggen.
 
N Nephew skrev:
Råttorna kan ha gnagt upp vattenlåset om det fortfarande luktar när du satt i pluggen.
Knappast om det är en gjutjärnsbrunn.😎
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Om det är en bostadsrätt hade jag frågat styrelsen när stambyten är planerade. Eftersom det ser ut att vara hål i tätskiktet över klämringen är det nog dags att budgetera för nytt badrum.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Ett konkurrenskraftigt förslag är en beg. vinkork. Eller konisk champagnekork som du sätter i baklänges efter att ha skurit av korkskallen! Sedan kan du ostört känna på lukten av vinet!
Glad midsommar!
 
  • Gilla
  • Haha
Anitw och 6 till
  • Laddar…
S staffant skrev:
Ett konkurrenskraftigt förslag är en beg. vinkork. Eller konisk champagnekork som du sätter i baklänges efter att ha skurit av korkskallen! Sedan kan du ostört känna på lukten av vinet!
Glad midsommar!
Det har jag i min golvbrunn och det fungerar hur bra som helst 😅
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.