236 442 läst · 2 100 svar
236k läst
2,1k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Hej
För er som har eller tänker installera hembatterier, för till exempel reservkraft, så träder Boverkets nya regler i kraft den 1 juli 2025.
I tidningen Elinstallatören finns en artikel om detta; ”Nya regler kring hembatterier – då krävs egen brandcell. Den 1 juli träder Boverkets nya regler i kraft och då kommer nya krav kring batterilager. Har du koll på vad som gäller?
Senare i artikeln, så kan vi läsa "Svensk Solenergi, som även varit remissinstans vid framtagandet av reglerna, har lanserat en ny riktlinje installation av stationära batterilagringssystem (BESS). Denna ska ge elektriker handledning och konkreta råd vid installation samt rekommendationer om riskbedömning och placering av batterier. Riktlinjerna har samlats i en broschyr som kan laddas ned från Svensk Solenergi.”
https://www.elinstallatoren.se/2025/03/nya-regler-kring-hembatterier-da-kravs-egen-brandcell/
Jag hittade inte någon broschyr, som jag kunde ladda ned, i länken från Svensk Solenergi.
Kan ni hitta den?
För er som har eller tänker installera hembatterier, för till exempel reservkraft, så träder Boverkets nya regler i kraft den 1 juli 2025.
I tidningen Elinstallatören finns en artikel om detta; ”Nya regler kring hembatterier – då krävs egen brandcell. Den 1 juli träder Boverkets nya regler i kraft och då kommer nya krav kring batterilager. Har du koll på vad som gäller?
Senare i artikeln, så kan vi läsa "Svensk Solenergi, som även varit remissinstans vid framtagandet av reglerna, har lanserat en ny riktlinje installation av stationära batterilagringssystem (BESS). Denna ska ge elektriker handledning och konkreta råd vid installation samt rekommendationer om riskbedömning och placering av batterier. Riktlinjerna har samlats i en broschyr som kan laddas ned från Svensk Solenergi.”
https://www.elinstallatoren.se/2025/03/nya-regler-kring-hembatterier-da-kravs-egen-brandcell/
Jag hittade inte någon broschyr, som jag kunde ladda ned, i länken från Svensk Solenergi.
Kan ni hitta den?
Redigerat:
Hejsan
Ser i nedre länken att de (Boverket) preciserade batteripack över 20kWh som gränsen för när man måste anordna brandcell med egen ventilation osv.
Jag har själv ingen större koll på solceller med tillhörande stödsystem, men har noterat att ofta verkar batterierna ligga bra mkt under 20kWh.
Vad är ett normalstort batteripack för hemmabruk?
Mvh
Ser i nedre länken att de (Boverket) preciserade batteripack över 20kWh som gränsen för när man måste anordna brandcell med egen ventilation osv.
Jag har själv ingen större koll på solceller med tillhörande stödsystem, men har noterat att ofta verkar batterierna ligga bra mkt under 20kWh.
Vad är ett normalstort batteripack för hemmabruk?
Mvh
Hej Stefan.oS Stefan.o skrev:Hejsan
Ser i nedre länken att de (Boverket) preciserade batteripack över 20kWh som gränsen för när man måste anordna brandcell med egen ventilation osv.
Jag har själv ingen större koll på solceller med tillhörande stödsystem, men har noterat att ofta verkar batterierna ligga bra mkt under 20kWh.
Vad är ett normalstort batteripack för hemmabruk?
Mvh
Vad som är ” ett normalstort batteripack för hemmabruk” vet jag inte, det varierar nog.
Själv är jag på väg att byta ut mina 3 st 12V 225 Ah blybatterier (totalt 6 100 Wh, teoretiskt ) till 3 st LiPo4 på vardera 5888 Wh d.v.s. till totalt 17,7 kWh (teoretiskt)
Martin:
Kan tänka mig det varierar en del.
Sedan är det förstås inte fel med brandceller etc även om man hamnar under brytpunkten förmodar jag, men myndigheterna sätter ofta in brytpunkter när olika kriterier ska uppfyllas. Såväl arbetsmiljö- som boverket m.fl. gör gärna liknande manövrar.
Kan tänka mig det varierar en del.
Sedan är det förstås inte fel med brandceller etc även om man hamnar under brytpunkten förmodar jag, men myndigheterna sätter ofta in brytpunkter när olika kriterier ska uppfyllas. Såväl arbetsmiljö- som boverket m.fl. gör gärna liknande manövrar.
Hej
Jag byter nu ut mina tre 12V blybatterier på vardera 225 Ah, till tre 12V litiumbatterier (LiPo4) på vardera 460 Ah.
Jag ersätter alltså nominellt 8 100 Wh blybatterier till nominellt 17 664 Wh litiumbatterier.
Att jag skriver nominellt beror på att man normalt inte kan utnyttja ett batteris hela kapacitet om man vill undvika att livslängden förkortas. De blybatterier jag har använt, bör inte urladdas till mer än 50 %, det innebär att användbar kapacitet 4 050 Wh, för litiumbatterier kan rimligen 90 % användas. Det innebär att användbar kapacitet är 15 898 Wh.
Den förändrade lagringsmängden av elenergi genom batteribytet kan då beräknas till 15 898/4 050 = 3, 93, d.v.s. nästan en fyrdubbling
Den genomsnittliga tillgängliga effekten fördelad över tiden, kan då beräknas
Exempelvis, 15 898 Wh fördelat på 3 dagar är 15 898/ (24*3) W = 221 W i genomsnitt.
Eller, 15 898 Wh fördelat på 4 dagar är 15 898/ (24*4) W = 166 W i genomsnitt.
Hur mycket effekt jag behöver vid ett strömavbrott får vi se. Tidigt i tråden, i inlägg #58, gjorde jag en överslagsberäkning på en "slimmad” elanvändning ” Plan B”. Det är fortfarande rimlig, men kan komma att justeras.
Jag har kompletterat med mätningar, t.ex. i inlägg #2 021 redovisat att; ”Totalt, genomsnittligt, effektbehov mätt över 30 dagar för mina 4 kyl- och frysenheter, är 58,85 W. Eftersom alla enheter är varvtalsstyrda så är det ingen stor transient startström även om kompressorerna går on/off. Strömmen är initialt ca 2–3 ggr större än genomsnittsvärdet. Frysskåpet har en avfrostning på ca 200 W under ca 10–15 minuter någon gång varannan vecka.
För cirkulationspumpen för värmesystemet har jag mätt upp ett effektbehov på 34 W vid drift av värmepumpen.
De tre parallellkopplade batteriladdare jag har idag (Smart IP22 Charger, 12V / 30A) kan kopplas om för att ladda litiumbatterier. Att ladda 90% av tre tömda batterier (3*460 Ah) med 90 A tar nominellt 3*460/90 = 14,7 h.
Min reservkraft av idag avser främst att klara elavbrott på grund av väder som normalt brukar vara kortvariga ett antal timmar eller dygn. Med den utökade batterikapacitet klarar jag rimligen de flesta elavbrott på grund av väder, utan att behöva ladda batterierna via elgeneratorn, jag kan istället ladda från elnätet.
Jag kommer även framöver ha ett (eller två) blybatterier, vid sidan av den ordinarie reservkraften (litiumbatterier) som en oberoende 12V källa för laddning och belysning.
Ett 12 V 460 Ah litiumbatteri har i stort sett samma mått som ett 12 V 225 Ah blybatteri och väger ca 40 kg medan blybatteriet väger drygt 60 kg.
Här står lite om olika typer av batterier.; ”AGM vs. gelbatterier för solenergi: Vilket är bättre och varför överväga LiFePO4?”
https://deyeess.com/sv/agm-vs-gel-batteries-for-solar-why-consider-lifepo4/
Vi hämtar data från de tre 12V 460Ah lLiPo4 batterierna med deras inbyggda Bluetooth.
Vi valde till att börja med 6 mätdata från respektive batteri, för att hålla nere datamängden och hålla uppe överskådligheten, det finns ett trettiotal att välja bland. Batterierna var vid leveransen laddade till 50 %
Batterierna skall nu kopplas in och laddas upp. Vad jag förstår, så kommer det då att ta flera dagar innan de tre batterierna via BMS, har justerat in respektive batteris olika celler.
Hur går det för er?
Jag byter nu ut mina tre 12V blybatterier på vardera 225 Ah, till tre 12V litiumbatterier (LiPo4) på vardera 460 Ah.
Jag ersätter alltså nominellt 8 100 Wh blybatterier till nominellt 17 664 Wh litiumbatterier.
Att jag skriver nominellt beror på att man normalt inte kan utnyttja ett batteris hela kapacitet om man vill undvika att livslängden förkortas. De blybatterier jag har använt, bör inte urladdas till mer än 50 %, det innebär att användbar kapacitet 4 050 Wh, för litiumbatterier kan rimligen 90 % användas. Det innebär att användbar kapacitet är 15 898 Wh.
Den förändrade lagringsmängden av elenergi genom batteribytet kan då beräknas till 15 898/4 050 = 3, 93, d.v.s. nästan en fyrdubbling
Den genomsnittliga tillgängliga effekten fördelad över tiden, kan då beräknas
Exempelvis, 15 898 Wh fördelat på 3 dagar är 15 898/ (24*3) W = 221 W i genomsnitt.
Eller, 15 898 Wh fördelat på 4 dagar är 15 898/ (24*4) W = 166 W i genomsnitt.
Hur mycket effekt jag behöver vid ett strömavbrott får vi se. Tidigt i tråden, i inlägg #58, gjorde jag en överslagsberäkning på en "slimmad” elanvändning ” Plan B”. Det är fortfarande rimlig, men kan komma att justeras.
Jag har kompletterat med mätningar, t.ex. i inlägg #2 021 redovisat att; ”Totalt, genomsnittligt, effektbehov mätt över 30 dagar för mina 4 kyl- och frysenheter, är 58,85 W. Eftersom alla enheter är varvtalsstyrda så är det ingen stor transient startström även om kompressorerna går on/off. Strömmen är initialt ca 2–3 ggr större än genomsnittsvärdet. Frysskåpet har en avfrostning på ca 200 W under ca 10–15 minuter någon gång varannan vecka.
För cirkulationspumpen för värmesystemet har jag mätt upp ett effektbehov på 34 W vid drift av värmepumpen.
De tre parallellkopplade batteriladdare jag har idag (Smart IP22 Charger, 12V / 30A) kan kopplas om för att ladda litiumbatterier. Att ladda 90% av tre tömda batterier (3*460 Ah) med 90 A tar nominellt 3*460/90 = 14,7 h.
Min reservkraft av idag avser främst att klara elavbrott på grund av väder som normalt brukar vara kortvariga ett antal timmar eller dygn. Med den utökade batterikapacitet klarar jag rimligen de flesta elavbrott på grund av väder, utan att behöva ladda batterierna via elgeneratorn, jag kan istället ladda från elnätet.
Jag kommer även framöver ha ett (eller två) blybatterier, vid sidan av den ordinarie reservkraften (litiumbatterier) som en oberoende 12V källa för laddning och belysning.
Ett 12 V 460 Ah litiumbatteri har i stort sett samma mått som ett 12 V 225 Ah blybatteri och väger ca 40 kg medan blybatteriet väger drygt 60 kg.
Här står lite om olika typer av batterier.; ”AGM vs. gelbatterier för solenergi: Vilket är bättre och varför överväga LiFePO4?”
https://deyeess.com/sv/agm-vs-gel-batteries-for-solar-why-consider-lifepo4/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hämtar data från de tre 12V 460Ah lLiPo4 batterierna med deras inbyggda Bluetooth.
Vi valde till att börja med 6 mätdata från respektive batteri, för att hålla nere datamängden och hålla uppe överskådligheten, det finns ett trettiotal att välja bland. Batterierna var vid leveransen laddade till 50 %
Batterierna skall nu kopplas in och laddas upp. Vad jag förstår, så kommer det då att ta flera dagar innan de tre batterierna via BMS, har justerat in respektive batteris olika celler.
Hur går det för er?
Redigerat:
Vad är det för batterier? Vad tänker du dig för livslängd på litiumbatterierna?M Martin Lundmark skrev:Att jag skriver nominellt beror på att man normalt inte kan utnyttja ett batteris hela kapacitet om man vill undvika att livslängden förkortas. De blybatterier jag har använt, bör inte urladdas till mer än 50 %, det innebär att användbar kapacitet 4 050 Wh, för litiumbatterier kan rimligen 90 % användas. Det innebär att användbar kapacitet är 15 898 Wh.
För litiumbatterier brukar det ju avrådas från att ha dem laddade till 100% under längre tider. Var i spannet tänkte du placera dina 90%? Skall de ligga på 90% i standby och laddas ut till 0?
Blybatterierna mår ju bra av att ligga laddade till 100% med underhållsladdning på. Och att begränsa till max 50% urladdning ökar antalet cykler. Men för reservkraft brukar ju normalt batterierna dö av ålder innan de dör av antalet cykler i alla fall. Blybatteriernas främsta fördel är väl priset.
Det här är intressant
https://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler/
Den optimala användningen de kom fram till, som fick batterierna att hålla längst var att ladda dem till 70% och urladda dem endast till 20% innan batterierna laddades igen. Då klarade sig batterierna i hela 6000 laddcykler (innan de tappat 30% kapacitet) – hela 12 gånger längre än vid vanliga cykeltester!
En annan metod som rejält kan förlänga batteriers livslängd är att kyla dem. Batterier blir varma när de laddas och urladdas och värmen kortar batteriernas livslängd. Ovan test gjordes med okylda batterier. Teslas batterier som är vätskekylda åldras knappt någonting även efter flera tusen tillryggalagda mil
6000 cykler är 16 år vid en cykel per dag
https://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler/
Den optimala användningen de kom fram till, som fick batterierna att hålla längst var att ladda dem till 70% och urladda dem endast till 20% innan batterierna laddades igen. Då klarade sig batterierna i hela 6000 laddcykler (innan de tappat 30% kapacitet) – hela 12 gånger längre än vid vanliga cykeltester!
En annan metod som rejält kan förlänga batteriers livslängd är att kyla dem. Batterier blir varma när de laddas och urladdas och värmen kortar batteriernas livslängd. Ovan test gjordes med okylda batterier. Teslas batterier som är vätskekylda åldras knappt någonting även efter flera tusen tillryggalagda mil
6000 cykler är 16 år vid en cykel per dag
Hej AvemoA Avemo skrev:
Det är 3 st Basengreen 12V 460Ah LiPo4 som jag köpt. Med 3 batterier så behöver jag inte ha batterierna laddade till mer än säg 90% och ändå rimligen klara 2–3 dagars strömavbrott.
De kommer rimligen bara att tömmas vid strömavbrott, och laddas då ut med ca 0,01 C
Gällande livslängd så står det ”Cycle Life >6000 cycles @0.5C / 80%DOD”
Jag har byggt så att vanliga elnätet underhållsladdar batterierna och då kan jag om jag vill till exempel driva kyl och frys i köket, samt två frysboxar mm. via invertern hela tiden.
Det är nu som jag tänker lära mig LiPo4 batteriernas egenskaper.
Redigerat:
Rent praktiskt, hur mäter man de olika procenten laddningstillstånd?M Martin Lundmark skrev:Hej Avemo
Det är 3 st Basengreen 12V 460Ah LiPo4 som jag köpt. Med 3 batterier så behöver jag inte ha batterierna laddade till mer än säg 90% och ändå rimligen klara 2–3 dagars strömavbrott.
De kommer rimligen bara att tömmas vid strömavbrott, och laddas då ut med ca 0,01 C
Gällande livslängd så står det ”Cycle Life >6000 cycles @0.5C / 80%DOD”
Jag har byggt så att vanliga elnätet underhållsladdar batterierna och då kan jag om jag vill till exempel driva kyl och frys i köket, samt två frysboxar mm. via invertern hela tiden.
Det är nu som jag tänker lära mig LiPo4 batteriernas egenskaper.
Alltså, 80% laddat, 20% kvar..det måste väl till någon slags coloumbräknare?
Inte kan man väl bara gå på likspänning?
Hej DilatoD Dilato skrev:
Här en kurva som visar laddkaraktäristik för ett 24V 460 Ah LiPo4 batteri

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en laddningsström på strax under 100 A så laddas 24 V batteriet från 20% till 80 % med en spänning mellan ca 27V och 28V. Laddningskurvans spänning avslutas i form av en ”skarp uppförsbacke” (bandyklubba). Samtidigt så sjunker laddströmmen ned mot 4 % vid 100 % batterispänning.
Som jag skrev i förra inlägget så är mitt mål reservkraft. Där jag med tre batterier rimligen kan klara 2–3 dagars strömavbrott, sedan laddar jag upp batterierna med elverk.
Jag behöver rimligen inte utnyttja maximal laddning i batterierna utan jag kan klara mig med ca 80–90 % av max möjlig kapacitet.
Med reservkraften så har jag tänkt mig att driva reservkraften från batterierna med invertern samtidigt som jag hela tiden laddar batteriet. Det innebär att vid strömavbrott så har jag en avbrottsfri övergång till reservkraft.
Du frågar; ”hur mäter man de olika procenten laddningstillstånd?”
Jag på att lära mig vad som behövs av detta.
I inlägget #2 090 jag skrev nyss beskrev jag att jag läser ut batteridata med hjälp av deras inbyggda Bluetooth. Bland dessa data finns ”capacity” som beskriver antal kWh av elenergi som finns lagrat i respektive batteri. Vardera batteriet rymmer 460 Ah och var alltså vid leverans, laddat till hälften.
Jag tror naturligtvis inte att denna mätning är exakt, men rimligen så ger den åtminstone inledningsvis en bra indikation på laddningstillstånd.
När det gäller batteriladdarnas spänningsinställning så kommer jag, åtminstone inledningsvis att följa råden, från Andy, som har Youtube kanalen ”Off-Grid Garage”.
“Higher charge voltage = better balancing? Here is my battery shelf result!”
Här finns i ”My Settings” en länk till Andy:s val av inställning av batteriladdning av LiPo 4 Batterier. https://off-grid-garage.com/my-settings/
Se även;”LiFePO4 Voltage Chart”, på sidan ; “All Guide to LiFePO4 Voltage Chart 12V/48V/24V”
https://www.bluettipower.eu/blogs/news/lifepo4-voltage-chart
Redigerat:
De är byggda med lösa komponenter.M Martin Lundmark skrev:
Användningsområdena är flera. Reservkraft, lagra egenproducerad energi och fylla på lagret från elnätet när det är billigt, sälja energi när priset är högt.