kisumisu kisumisu skrev:
Sen är ju frågan vill du bada bara då när det billig el?

Jag själv gillar bada bastu osv mitt på dagen. Då elen tyvärr är dyrast🙄
Nä precis, men däremot att den huvudsakliga uppvärmningen sker då det är billigt. Sedan blir det ju fullt flås under själva badet, det är svårare att göra något åt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är ju frågan vill du bada bara då när det billig el?

Jag själv gillar bada bastu osv mitt på dagen. Då elen tyvärr är dyrast🙄
Badar ofta på kvällarna mellan 18-20. Tänker då inte gå ut o lägga mig i badet efter 22.00 🤣
 
kisumisu
M Mickebus skrev:
Badar ofta på kvällarna mellan 18-20. Tänker då inte gå ut o lägga mig i badet efter 22.00 🤣
Nä precis, hos oss var också elpriset nästan konstant billigt 23-00. Sen började det höjas igen, bor i område 1 som vi visserligen har Sveriges billigaste el och nätavgift (vad jag förstått).

Nu har jag dock rörligt avtal via Vattenfall.
Nåt som hittils blivit billigast för mig. Billigare än de fasta 50öres avtalen man haft förr i tiden (som man inte ens får idag).

Blir ju säkert annat sen Nov-Feb. Men lär ändå jämna ut sig rejält.

Men dom här effektavgifterna låter mycket skrämmande!
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Man utgår från vad som är praktiskt och genomförbart den dag nätägaren inför ny betalningsmodell.👍
Man kanske inte behöver ändra på något! Och för oss påverkar inte någon hundralapp/ar i månaden upp/ned att motivera krångliga förändringar.
 
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är det fel att man ska straffas två gånger. Huvudsäkring säger ju redan vad du får förbruka samtidigt. Ni som nu fått den här skiten, måste ni fortfarande betala extra för att ha 20A, 25A osv?
De varianter jag har sett så har man plockat bort skillnaden.
I Ellevios fall ser det ut så här:
Innan effekttaxa:
Säkring 16 A: 345 kr/mån
Säkring 20 A: 450 kr/mån
Säkring 25 A: 565 kr/mån
Överföringsavgift: 30 öre/kWh

Efter Effekttaxa:
Säkring 16 A: 365 kr/mån
Säkring 20 A: 365 kr/mån
Säkring 25 A: 365 kr/mån
Överföringsavgift: 6,25 öre/kWh

Sen att många inte vill se helheten utan föredrar att skrika om att de måste flytta till ett annat land för att de har en peak på 9 kW under 15 minuter är ju rätt tydligt. Det är så många fungerar.
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 6 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
När skall jag värma huset, fylla upp med varmvatten?
22-03 elbilarna
03-06 vvb och värme
Och sen 06-22 värme och all annan förbrukning.
Sen kan man ju välja attlådta bilarna gå omlott... Så kan värme och vvb köra samtidigt med.

Eller så kör man allt kl 18 och landar på 22kw den timmen och betalar för det.
 
  • Haha
  • Gilla
trickydicky och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej jag har inte räknat på det så.

Men folk här i tråden säger att dom sniffar på 1kwh.
Är det folk som har fjärrvärme och vedeledning? Enda problemet tycks vara bilens laddning som ju är rätt enkelt att styra om till natten.

Visst är jag med att matlagning och tvättmaskin mm inte drar konstant samma mängd.

Men jag har varit med om att 20A säkringar går i huset och då pratar vi om stora laster. Ja jag har också elbil men jag har även uppvärmning och bastu mm.

Svårt för stora familjer, testade en gång timpris. Men då blev det fullt med tvätt, disk överallt och sura miner när man inte fick ha dessa igång på dyra timmar. Fasar bara hur det blir nu den dag det här införs!

Sen är det fel att man ska straffas två gånger. Huvudsäkring säger ju redan vad du får förbruka samtidigt. Ni som nu fått den här skiten, måste ni fortfarande betala extra för att ha 20A, 25A osv?
Lyckas man få 20A huvudsäkring att lösa ut har man haft toppar över 14kW.
 
  • Gilla
Bo00
  • Laddar…
Blir att få monterat en tidsstyrd kontaktor till VVB.

Sänker värmen från elradiatorer i garaget till ca 8 grader då jag inte pysslar där.
Kan även öppna dörren från bodelen och släppa in värme.
Har funderat på att sätta in en liten kamin där.


Kör f ö med vedpatroner i stora täljstensugnen, som värmer hela bodelen.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
För det är vad den är speccad till och både vad min lokala HAN portsmätare säger. Ja det är ingen lång stund, segt att hela månadsfakturan ska behövas drabbas pga av det? Jag kan ju lägga det på natten. Men nu på hösten har vi 0-5 grader på natten och 10-15 på dagen. Effektivare att köra värmepumpen på dagen.
Jobbigt när man måste använda alla sin 300hästar i bilen på en 30 sträcka.

Varför inte helt enkelt koppla ur 6kw och bara köra på 3kw. Det tar då ca 1h att köra den cykeln och mindre risk att man kör annat samtidigt
 
B Boende45 skrev:
Hur styr du VVB på tid?
Det funkar väl bara om du inte har fast elanslutning, dvs att du sätter en timer för stickkontakten?

Ställde precis ner effekten på VV-produktion från 6kW till 1 kW på min panna. Visst det kommer ta en stund att värma upp vattnet efter en dusch men blir ändå lägre effekttopp.
Man skulle iofs kunna gå upp en halvtimme tidigare på morgonen och starta duschning kl 05.30 så att effekten endast beräknas 50%.

Det finns dock gränser för hur tomtarna i MP ska få styra ens liv.
Har man en fast anslutning så sätter man lämpligast en kontaktor o elskåpet som styr. Sen låter man nån lämplig enhet styra kontaktorn.
Själv kör jag shelly uni( kräver lite elkundkap) då får jag 3 temperaturer och kan styra 2 laster.
Allt detta kan då styras i mobilen. Antingen manuellt eller via schema.
 
A Alexn72 skrev:
Nja 6a på 230v blir 1380w.
Följer elbilen standarden så ska den klara 1,4kw
Ja, alla kan ladda med 1x6A.
Det är dyrt att ladda en elbil sakta!!

Det går åt ca 24% (!!) mer energi för att ladda bilen med 1x6A vs 3x16A.
Det går åt ca 6% mer energi för att ladda 1x16A jämfört att ladda med 3x16A.

Varför?
Jo, det är två saker som förlorar energi vid laddning.
1. Att hålla bilen vaken. 220-400W på de bilar jag mätt. Typiskt ca 300W.
2. Omvandlingsförluster i ombordladdaren. 4% eller så.
(3. Värmning av batteriet om det är kallt, men tar vi med den faktorn kan det bli så att inte ett skit hamnar i batteriet om man står en hel natt med 1x6A!)
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
trickydicky och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej jag har inte räknat på det så.

Men folk här i tråden säger att dom sniffar på 1kwh.
Är det folk som har fjärrvärme och vedeledning? Enda problemet tycks vara bilens laddning som ju är rätt enkelt att styra om till natten.

Visst är jag med att matlagning och tvättmaskin mm inte drar konstant samma mängd.

Men jag har varit med om att 20A säkringar går i huset och då pratar vi om stora laster. Ja jag har också elbil men jag har även uppvärmning och bastu mm.

Svårt för stora familjer, testade en gång timpris. Men då blev det fullt med tvätt, disk överallt och sura miner när man inte fick ha dessa igång på dyra timmar. Fasar bara hur det blir nu den dag det här införs!

Sen är det fel att man ska straffas två gånger. Huvudsäkring säger ju redan vad du får förbruka samtidigt. Ni som nu fått den här skiten, måste ni fortfarande betala extra för att ha 20A, 25A osv?
Fullt med disk och tvätt blir det ju för du är snål.
Rimligen ligger man allt som rimligen går att flytta till natten och koka kaffe gör man när man känner för de.

Att dra en 20a säkring säger bara att du hade förmycket igång samtidigt men du kan ändå ligga på effektnivån 3kw
 
M Mickebus skrev:
Badar ofta på kvällarna mellan 18-20. Tänker då inte gå ut o lägga mig i badet efter 22.00 🤣
Tror du att badet värmer samma sekund som du går inom 3 meter från det?
Mer rimligt är att de redan har värmt när du hoppar i och ännu mer rimligt är att de sen väntar till kl 3 på natten för att värma igen.
 
B Boende45 skrev:
Lyckas man få 20A huvudsäkring att lösa ut har man haft toppar över 14kW.
Inga konstigheter. Spabad igång (11kW) elvarmvattenberedare (3kW)då folk duschat innan bad, ugn o spis igång x kW + husets värme.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Alla elbilar kan ladda med 1x6A men det går åt en hel del mer energi för att ladda då. Systemen i bilen drar 220-400W beroende på bil. Säg 300W. Så bara att hålla bilens system igång och slösa drifttimmar på dem (många drifttimmar blir det) förbrukar alltså 22% av tillförd effekt utan att en endaste mWh har hamnat i batteriet.

Det går åt ca 24% mer energi för att ladda bilen med 1x6A vs 3x16A (säg att 75% hamnar i batteriet vid 1x6A och 93% vid 3x16A).
Att gå upp till 1x16A förbättrar detta väsentligt och det går i exempelbilen bara åt 6% mer att ladda 1x16A jämfört att ladda med 3x16A.
Är det uppmätta siffror eller gissade siffror?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.