104 419 läst · 1 525 svar
104k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Basuppvärmningen körs alltid på natten men ligger du i badet med locket öppet klarar inte 3kW värmaren behålla värmen i badet utan temperaturen sjunker. Sen 2 pumpar på drygt 3kW var.A Alexn72 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 616 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 616 inlägg
För att svara på den ursprungliga frågan i denna tråd:
Jag kommer att fortsätta använda el precis som jag gör nu (innan införandet av effektavgifter hos min nätägare).
Någon elbil finns inte och kommer inte att finnas i hushållet inom överskådlig tid.
I övrigt är det luftvärmepump, VVB, spis, tvättmaskin och motor-/kupévärmare som är det som orsakar högst effektuttag.
Jag har redan nu tagit för vana att t.ex. inte köra spis och tvättmaskin samtidigt.
Inte heller kör jag spis/tvättmaskin samtidigt som motor-/kupévärmare.
Tycker inte det är någon större uppoffring från min sida.
Så effektavgiften är inget jag oroar mig för överhuvudtaget.
Jag kommer att fortsätta använda el precis som jag gör nu (innan införandet av effektavgifter hos min nätägare).
Någon elbil finns inte och kommer inte att finnas i hushållet inom överskådlig tid.
I övrigt är det luftvärmepump, VVB, spis, tvättmaskin och motor-/kupévärmare som är det som orsakar högst effektuttag.
Jag har redan nu tagit för vana att t.ex. inte köra spis och tvättmaskin samtidigt.
Inte heller kör jag spis/tvättmaskin samtidigt som motor-/kupévärmare.
Tycker inte det är någon större uppoffring från min sida.
Så effektavgiften är inget jag oroar mig för överhuvudtaget.
Bästa svaret
Det var ett generiskt exempel (300W baslast + 4% omvandlingsförlust).A Alexn72 skrev:
Jag skrev det i sängen men så här tänkte jag:
Här är data på två bilar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Polestar 2 och BMW iX3 är liknande. Alla elbilar som TeslaBjörn har provat är liknande. Det skiljer ganska mycket i exakta procenttal mellan olika bilar dock. En del är okej vid 1x10A, en del inte.
Obs1 att dessa värden gäller bara när varken KYLA eller VÄRME behövs för laddningen! Kyla vid AC-laddning innebär dock oftast bara att en elfläkt startar.
Obs2 att 6A är vad bilen max får ta från laddboxen. Den kanske tar 5,5A. Om faktisk spänning in i bilens laddintag är 217 V (efter förluster i din servisledning i gatan, genom säkringar, jordfelsbrytare, dvärgbrytare, gruppledningar, laddbox och laddkabel). Det blir då 1200W och det blir allså ännu sämre än i exemplet som antar 230V in till bilens kontakt!
Dessa mätningar är ej utförda i lab ackrediterat för ISO 17025 och inte heller har mätningarna utförts med spårbart kalibrerad mätutrustning. Jag har läst av inmatad effekt från laddboxen i realtid (den mäter spänning, ström, effektfaktor, aktiv effekt per fas och totalt) och inmatad effekt till batteriet via bilens OBD samtidigt som jag ändrat strömbegränsningen.
=> Mätningarna har tilräcklig kvalitet för att påstå "det är dyrt att ladda sakta!".
Ett snabbt sätt att kolla en bils "tomgångsförlust" är att sätta i en OBD-läsare, starta bilen och sedan stänga av den igen. Bilens rapporterade effekt i det läget brukar vara samma som den baseffekt som går åt för att hålla bilen vaken. Alla jag provat är 0,3-0,4 kW. Det kan sedan sjunka några tiotals watt när displayerna slocknar.
Sedan tillkommer omvandlingsförlusterma hos ombordladdarna (ofta 3 st).
PS. Hade det funnits en forumsymbol för "killgissar inte random siffror i foruminlägg" hade jag velat ha det.
Redigerat:
Hahaha...jag känner att man måste bygga en til dimensionell modell eller bara betala?B Boende45 skrev:Det blir jobbigt att förklara för övriga familjen att vi endast använder en spisplatta per timme och aldrig startar ugnen samma timme som en spisplatta är på.
Slå på kaffebryggaren på morgonen 10 minuter före övergång heltimme och duscha direkt efter övergång heltimme?
Golvvärmen avstängd dessa två heltimmar?
Augusti:TorpAnders skrev:
Medel topptimmar hög: 3.124
Medel topptimmar låg: 3.552
Totalt hög: 246.788
Totalt låg: 402.442
December:
Medel topptimmar hög: 9.035
Medel topptimmar låg: 9.482
Totalt hög: 1301.295
Totalt låg: 2175.850
Uppenbart värmepumpen som definierar topparna, som förväntat. Har en handfull timmar i samma storleksordning som topparna i augusti, och väldigt många i december. Definitivt inget som går att styra genom att tvätta/dammsuga på natten typ...
”Bra att köra på fossilmotorn”A Alexn72 skrev:Fast elbilen ska laddas på natten. Alla annan laddning hör till undantag.
Måste man köra hybrid och man måste ladda när man lagar mat samt dammsuger och kör bastun så är det väl bra att köra på fossilmotorn.
Eller köpa en renodlad elbil.
Det blir billigare om man håller jämn förbrukning och dyrare om man inte gör de.
I detta fallet kan jag inte riktigt förstå varför det är så hemskt
Hade man bara lagt på en straff så är det en sak men nu går det att hålla nivån låg och spara pengar med
”…köpa en renodlad elbil”
Förstår du en ens vad du skriver?
Den här inställningen att ALLA, såväl företag som privatpersoner, kan och bör byta bil varje år för att passa den för månaden gällande miljö”optimeringen” lär ju netto ha orsakat mer miljöskada än den räddat.
Först var det etanolbil man skulle ha.
Sen när det floppade var det dieselbil med partikelfilter som var miljöbil.
Sen mildhybrid.
Sen laddhybrid.
Nu elbil.
Men skattepengarna rullar ju in och det är ju helt uppenbart det enda som verkligen räknas. I kombination med att de flesta medborgare tycker som du att ”det är väl inte så farligt”.
Jag ställer mig lite tveksam till detta (inte att batteriet behöver värmas, men att man inte skulle få i något alls), då hade med andra ord en del bilar inte gått att ladda alls med schukoladdare?martin43 skrev:
Har då aldrig upplevt det problemet med vår egen bil (hybrid). När vi laddar hos släkt över natten brukar vi ställa laddaren på 5A och det har gått utmärkt i -20 eller så.
Vilka bilar är det som inte kan hantera detta?
Håller med att det är lite lustigt.P Plåthuset skrev:”Bra att köra på fossilmotorn”
”…köpa en renodlad elbil”
Förstår du en ens vad du skriver?
Den här inställningen att ALLA, såväl företag som privatpersoner, kan och bör byta bil varje år för att passa den för månaden gällande miljö”optimeringen” lär ju netto ha orsakat mer miljöskada än den räddat.
Först var det etanolbil man skulle ha.
Sen när det floppade var det dieselbil med partikelfilter som var miljöbil.
Sen mildhybrid.
Sen laddhybrid.
Nu elbil.
Men skattepengarna rullar ju in och det är ju helt uppenbart det enda som verkligen räknas. I kombination med att de flesta medborgare tycker som du att ”det är väl inte så farligt”.
Etanol var också billigt till början, nu är det princip dyrare köra med!
Samma var det med Diesel och nu räknar jag inte in den billiga polttoöljy som fanns i Finland.
El har man också lockat med miljöbonusar och fanns flera ställen man kunde ladda tom gratis elbil! Idag är det helt horribla priser på laddstolparna!
Jodå jag äger själv en elbil och är väldigt nöjd vill inte gå tillbaka till fossilt.
Men den stora massan som är beroende av laddstolpar förstår jag att dom inte vill ha elbil då det ibland blir tom dyrare få den laddad.
Du verkar ha missuppfattat hur effektavgift funkar. En kaffebryggare kan dra 2 kW en kort stund. Eller en hårtork. Om övriga förbrukare drar tillräckligt mycket samtidigt kan marginal effekten bli att dessa 2 kW kostar 160 spänn för en enda bryggningS sjoelund skrev:Som sagt. Det har aldrig varit vid matlagning som jag nått min högsta förbrukning. Visst, det är hög effekt ett tag, men när vattnet kokar eller ugnen är varm så är det inte mycket efter det.
Samma med kaffebryggaren. Den drar typ 0.15 kWh. Så om det skulle vara så att du alltid slår i ditt tak på grund av kaffebryggaren kostar det nog inte mer än 12 kr i månaden för den lyxen.
Duscha gör ju jag på fjärrvärme, så jag vet inte hur det skulle slå. Men vi duschar på kvällen och då har vi ändå inte mycket förbrukning.
Jag skulle låta golvvärmen vara på. Tänk på den som en fast avgift...
Nej.InfoDanne skrev:
Om en förbrukare drar 2kW en kort stund höjer det effekttoppen högst marginellt.
Ja, det har hänt att bilar inte laddat alls när de stått i kyla på en för långsam laddplats. Men då är det kallt. Detta vet Teslaägare i USA som försökt ladda med 120 V x 6 A i sträng kyla.tveksamt skrev:Jag ställer mig lite tveksam till detta (inte att batteriet behöver värmas, men att man inte skulle få i något alls), då hade med andra ord en del bilar inte gått att ladda alls med schukoladdare?
Har då aldrig upplevt det problemet med vår egen bil (hybrid). När vi laddar hos släkt över natten brukar vi ställa laddaren på 5A och det har gått utmärkt i -20 eller så.
Vilka bilar är det som inte kan hantera detta?
Det är väldigt olika på olika bilar!!
Tesla är nog största exemplet. De vill gärna ha en viss temperatur i batteriet även vid AC-laddning. En model 3 värmer batteriet med 3 eller 6 kW. Kopplar du den till en laddbox som bara ger 1x10A i tio timmar i -20C med kallt batteri kan det bli så att bilen först värmer i tre timmar, sedan laddar i tre timmar, sedan värmer en timme, sedan laddar i tre timmar osv. Du har förbrukat 23 kWh men endast ca 12 kWh har åkt in i batteriet.
I värsta fall blir det ingen laddning alls eftersom batteriet aldrig blir tillräckligt varmt/effekten räcker ej för att värma och ladda. Med 3x16A hade batteriet värmt med 6 kW en kort stund och laddningen hade kommit igång snabbt. Även om batteriet behövt 3 kW stödvärme då och då hade det fortfarande gått in 6 kW i batteriet vid underhållsvärmning. Det är därför Tesla uppmuntrar till att plugga in bilen direkt när man kommer fram, eftersom batteriet är varmare då. Nya bilar har värmepump som kan värma batteriet med mindre elförbrukning, men den fungerar ju inte i riktig kyla...
Jag har inte märkt att vår MG eller BMW "slösat" el på batterivärmning, men de har nog aldrig varit under -15 heller. Hybridbilars batterier lever ett hårt liv så de är "alltid varma".
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 1 580 inlägg
Ja det var saftigt, men du har kanske behov därefter?C cpalm skrev:Augusti:
Medel topptimmar hög: 3.124
Medel topptimmar låg: 3.552
Totalt hög: 246.788
Totalt låg: 402.442
December:
Medel topptimmar hög: 9.035
Medel topptimmar låg: 9.482
Totalt hög: 1301.295
Totalt låg: 2175.850
Uppenbart värmepumpen som definierar topparna, som förväntat. Har en handfull timmar i samma storleksordning som topparna i augusti, och väldigt många i december. Definitivt inget som går att styra genom att tvätta/dammsuga på natten typ...
Surt med ca 12 papp till om året oavsett.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 259 inlägg
Vilken tur att min bil inte fick det meddelandet när jag laddade den ute med 1*6A en natt ute med minusgrader 🙄martin43 skrev:Ja, alla kan ladda med 1x6A.
Det är dyrt att ladda en elbil sakta!!
Det går åt ca 24% (!!) mer energi för att ladda bilen med 1x6A vs 3x16A.
Det går åt ca 6% mer energi för att ladda 1x16A jämfört att ladda med 3x16A.
Varför?
Jo, det är två saker som förlorar energi vid laddning.
1. Att hålla bilen vaken. 220-400W på de bilar jag mätt. Typiskt ca 300W.
2. Omvandlingsförluster i ombordladdaren. 4% eller så.
(3. Värmning av batteriet om det är kallt, men tar vi med den faktorn kan det bli så att inte ett skit hamnar i batteriet om man står en hel natt med 1x6A!)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 871 inlägg
Det är snarare du som missuppfattat. Om inte kaffebryggaren drar 2kW en timme så blir det inte ett påslag på en 2 kW. Jag vet ingen kaffebryggare som drar så mycket konstant under en timme.InfoDanne skrev:
Fantastisk bra redovisning av elbilsladdning vid olika effekter!martin43 skrev:Det var ett generiskt exempel (300W baslast + 4% omvandlingsförlust).
Jag skrev det i sängen men så här tänkte jag:
[bild]
Här är data på två bilar:
[bild]
[bild]
Polestar 2 och BMW iX3 är liknande. Alla elbilar som TeslaBjörn har provat är liknande. Det skiljer ganska mycket i exakta procenttal mellan olika bilar dock. En del är okej vid 1x10A, en del inte.
Obs1 att dessa värden gäller bara när varken KYLA eller VÄRME behövs för laddningen! Kyla vid AC-laddning innebär dock oftast bara att en elfläkt startar.
Obs2 att 6A är vad bilen max får ta från laddboxen. Den kanske tar 5,5A. Om faktisk spänning in i bilens laddintag är 217 V (efter förluster i din servisledning i gatan, genom säkringar, jordfelsbrytare, dvärgbrytare, gruppledningar, laddbox och laddkabel). Det blir då 1200W och det blir allså ännu sämre än i exemplet som antar 230V in till bilens kontakt!
Dessa mätningar är ej utförda i lab ackrediterat för ISO 17025 och inte heller har mätningarna utförts med spårbart kalibrerad mätutrustning. Jag har läst av inmatad effekt från laddboxen i realtid (den mäter spänning, ström, effektfaktor, aktiv effekt per fas och totalt) och inmatad effekt till batteriet via bilens OBD samtidigt som jag ändrat strömbegränsningen.
=> Mätningarna har tilräcklig kvalitet för att påstå "det är dyrt att ladda sakta!".
Ett snabbt sätt att kolla en bils "tomgångsförlust" är att sätta i en OBD-läsare, starta bilen och sedan stänga av den igen. Bilens rapporterade effekt i det läget brukar vara samma som den baseffekt som går åt för att hålla bilen vaken. Alla jag provat är 0,3-0,4 kW. Det kan sedan sjunka några tiotals watt när displayerna slocknar.
Sedan tillkommer omvandlingsförlusterma hos ombordladdarna (ofta 3 st).
PS. Hade det funnits en forumsymbol för "killgissar inte random siffror i foruminlägg" hade jag velat ha det.