102 308 läst · 1 514 svar
102k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Om detta är när de laddar så får du visa siffrorna för när de inte laddar med.martin43 skrev:Det var ett generiskt exempel (300W baslast + 4% omvandlingsförlust).
Jag skrev det i sängen men så här tänkte jag:
[bild]
Här är data på två bilar:
[bild]
[bild]
Polestar 2 och BMW iX3 är liknande. Alla elbilar som TeslaBjörn har provat är liknande. Det skiljer ganska mycket i exakta procenttal mellan olika bilar dock. En del är okej vid 1x10A, en del inte.
Obs1 att dessa värden gäller bara när varken KYLA eller VÄRME behövs för laddningen! Kyla vid AC-laddning innebär dock oftast bara att en elfläkt startar.
Obs2 att 6A är vad bilen max får ta från laddboxen. Den kanske tar 5,5A. Om faktisk spänning in i bilens laddintag är 217 V (efter förluster i din servisledning i gatan, genom säkringar, jordfelsbrytare, dvärgbrytare, gruppledningar, laddbox och laddkabel). Det blir då 1200W och det blir allså ännu sämre än i exemplet som antar 230V in till bilens kontakt!
Dessa mätningar är ej utförda i lab ackrediterat för ISO 17025 och inte heller har mätningarna utförts med spårbart kalibrerad mätutrustning. Jag har läst av inmatad effekt från laddboxen i realtid (den mäter spänning, ström, effektfaktor, aktiv effekt per fas och totalt) och inmatad effekt till batteriet via bilens OBD samtidigt som jag ändrat strömbegränsningen.
=> Mätningarna har tilräcklig kvalitet för att påstå "det är dyrt att ladda sakta!".
Ett snabbt sätt att kolla en bils "tomgångsförlust" är att sätta i en OBD-läsare, starta bilen och sedan stänga av den igen. Bilens rapporterade effekt i det läget brukar vara samma som den baseffekt som går åt för att hålla bilen vaken. Alla jag provat är 0,3-0,4 kW. Det kan sedan sjunka några tiotals watt när displayerna slocknar.
Sedan tillkommer omvandlingsförlusterma hos ombordladdarna (ofta 3 st).
PS. Hade det funnits en forumsymbol för "killgissar inte random siffror i foruminlägg" hade jag velat ha det.
Är det någon ide att köra golvvärmen i badrummet endast mellan 22 och 06?
Dessutom har jag onödigt högt med 20 ist för 16 (som räcker för mitt lilla hus) till en något högre årskostnad - är det reell ekonomi att sänka?
( Har inte lusläst trådens alla inlägg.)
Dessutom har jag onödigt högt med 20 ist för 16 (som räcker för mitt lilla hus) till en något högre årskostnad - är det reell ekonomi att sänka?
( Har inte lusläst trådens alla inlägg.)
Jag har effektavgift sedan länge, och vi har försökt sprida ut elanvändningen en del.
Hos min elnätsägare är den endast under vardagar 07:00-19:00 och övriga tider ingen effektavgift alls.
Har nu haft batterilager ett år och provat att kapa effekttoppar med en rätt låg gräns inställd.
Fallgroparna är att du måste klara hela månadens samtliga timmar för att avgiften ska gå ned.
Så det måste finnas lite mariginal, och att ladda elbilen tömmer ur batterilagret helt och hållet på kort tid.
Jag kör ofta med 3 x 8 ampere max 5,5 kW när våra två elbilar ska laddas. Under den nivån verkar det bli märkbart större förluster. Vi laddar på natten när det inte är effektavgift, ska det vara dygnet runt effektavgift blir det en större utmaning.
Att kapa de högsta effektopparna är inte så energikrävande, men när jag sänker gränsen så är det lätt att köra slut på batteriet i vinterkyla. Har ett 35 kWh batterilager och Ferroamp växleriktare.
En lyckad månad utan några problem kan det bli besparing för mig på cirka 400:-
Hos min elnätsägare är den endast under vardagar 07:00-19:00 och övriga tider ingen effektavgift alls.
Har nu haft batterilager ett år och provat att kapa effekttoppar med en rätt låg gräns inställd.
Fallgroparna är att du måste klara hela månadens samtliga timmar för att avgiften ska gå ned.
Så det måste finnas lite mariginal, och att ladda elbilen tömmer ur batterilagret helt och hållet på kort tid.
Jag kör ofta med 3 x 8 ampere max 5,5 kW när våra två elbilar ska laddas. Under den nivån verkar det bli märkbart större förluster. Vi laddar på natten när det inte är effektavgift, ska det vara dygnet runt effektavgift blir det en större utmaning.
Att kapa de högsta effektopparna är inte så energikrävande, men när jag sänker gränsen så är det lätt att köra slut på batteriet i vinterkyla. Har ett 35 kWh batterilager och Ferroamp växleriktare.
En lyckad månad utan några problem kan det bli besparing för mig på cirka 400:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt vill du sänka temperaturen under natten så du sover bättre.yonna skrev:
Och om det var grader Celsius du menade så är 20C inomhus är det lägsta FHM rekommenderar. Håller du konstant 20C och tycker det drar för mycket el får du nog prova andra sätt än att minska värmen.
Redigerat:
Har du en nätägare som infört den förändrade avgiften ännu, om inte kan du vänta tills du vet förutsättningarna!yonna skrev:
Det gissas friskt i tråden så det förvillar mera än är till någon hjälp.😉
Nej. Effekten räknas som medelvärde under en timme. Tar det 6 minuter att koka kaffe med 1,5 kW så bidrar det med 0,15 kW under den timmen. Jag vet inte om de räkna jämna klockslag eller som ett rullande medelvärde.B Boende45 skrev:
Tänker på att inte köra matlagning samtidigt som tumlare, tvättmaskin, dammsugare, dusch/bad.B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Med tanke på hur svårt många på detta forumet (och andra ställen) verkar ha för att förstå skillnaden mellan effekt och energi (kW / kWh) så tror jag det kommer vara väldigt svårt att få bred förståelse för ett mått som är ett medelvärde av effekten, vilken denna tråden hittills varit ett tydligt tecken på.
Personligen tycker det hade varit bättre med en dynamisk överföringsavgift som sätts dagen innan precis som elpriset. Då får man betala mycket när nätet är hårt belastat, och lite när det är lågt belastat. Hade även blivit mycket lättare att hantera med automation eftersom kostnaden för att köra en given förbrukare vid en given tidpunkt då bara blir att addera de två priserna, istället för som nu där det skapas konstiga tröskeleffekter beroende på tidigare/framtida förbrukning.
Personligen tycker det hade varit bättre med en dynamisk överföringsavgift som sätts dagen innan precis som elpriset. Då får man betala mycket när nätet är hårt belastat, och lite när det är lågt belastat. Hade även blivit mycket lättare att hantera med automation eftersom kostnaden för att köra en given förbrukare vid en given tidpunkt då bara blir att addera de två priserna, istället för som nu där det skapas konstiga tröskeleffekter beroende på tidigare/framtida förbrukning.
Eftersom att elmätarna (och elmarknaden) idag rapporterar uttagen och inmatad energi per hel timme med brytpunkt klockan x:00 så är det effekttopp under aktuell timme som debiteras. Effekttoppen i kW sammanfaller här alltså med antal förbrukade kWh under denna timme, eftersom det är just EN timme.M matsiandersson skrev:
När det byts till mätning varje kvart öppnas så klart möjligheten att debitera på annat sätt. T.ex. varje kvart (katastrof!!) eller varje glidande timme i form av fyra st sammansatta kvartar etc.
Idag för att inte bastun ska bli så dyr får man starta den kl 18:40 så att den tar sina 8 kW * 0,33 h = 2,6 kWh för att värma upp sig den ena timmen, och sedan drar den ca 3 kW i snitt under den andra timmen om man inte bastar för länge.
Menar att utan att veta bakgrundsförbrukningen så säger tyvärr inte din siffror så mycket.martin43 skrev:
https://www.trueenergy.io/avoid-or-minimize-ev-vampire-drain/