Attitudeswe
Jag har inte läst alla 1000 inlägg i tråden så är ej insatt i ditt specialfall.

Man vill väl på individnivå ha så låg totalkostnad som möjligt. Inte ha samma kostnad som innan. Om det innebär avveckling av stationära energilager så är det väl bara att ta det steget.

Arbitrage via stationärt lager kräver väl elprisskillnad på 2+kr för att vara lönsamt om man tar med avskrivningen av förslitet batteri och omvandligsförluster? Den diffen sker väl bara 2-4 dagar/vecka i snitt, så effekttaxan slår hårt mot hemma batteri som används för arbitrage några få dagar i veckan. Bättre styra om till stödtjänst eller för att kapa 1.5kW vid matlagning

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har inte läst alla 1000 inlägg i tråden så är ej insatt i ditt specialfall.

Man vill väl på individnivå ha så låg totalkostnad som möjligt. Inte ha samma kostnad som innan. Om det innebär avveckling av stationära energilager så är det väl bara att ta det steget.

Arbitrage via stationärt lager kräver väl elprisskillnad på 2+kr för att vara lönsamt om man tar med avskrivningen av förslitet batteri och omvandligsförluster? Den diffen sker väl bara 2-4 dagar/vecka i snitt, så effekttaxan slår hårt mot hemma batteri som används för arbitrage några få dagar i veckan. Bättre styra om till stödtjänst eller för att kapa 1.5kW vid matlagning
Jag har inte kommenterat något i denna tråden mer än ikväll, men det är oväsentligt i frågan.
Mitt fall är också oväsentligt i frågan vad man påstår.
Att påstå att ingen behöver maxa sin huvudsäkring (11kW i mitt fall som du kommenterade), eller ingen tömmer sitt energilager dagligen är väl att sticka ut hakan på ett dumt sätt?

Den största vinsten (med energilager) gör man ju för sin egen förbrukning, men jag behöver nog inte komma upp i mer än 1kr diff för att det ska löna sig att sälja. Mitt lager är relativt kostnadsoptimerat.

Jag tror inte vi kommer se någon större förändring i vårt effektnyttjande i vårt land pga effekttaxan.

Attitudeswe
Man kan ju iaf hoppas på att alla elbilsägare med fastpris/månads medel nu får ett incitament att inte ladda sin bil med smutsig el 17:00...

Skymag Skymag skrev:
Vi tänker inte hantera den nya avgiften på något sätt alls. Det är bara att betala lite mer och acceptera läget med ständiga kostnadsökningar på alla fronter som husägare.
Varför ska vi acceptera det? Det är jäkligt lätt för el och nätbolagen dyvla på kostnader för en produkt som du måste ha. Visst, man kan koppla bort nätet och återgå till gamla tider med ved och fotogenlampa, men då kommer garanterat en klimatpålaga istället.
Så jag undrar varför vi finner oss i eländet?
Politikerna borde jagas med blåslampa. Att skylla på EU håller inte. Har vi skrivit på avtal som missgynnar landet ska dessa ändras.
Våra politikers uppgift är i första hand att gynna landet och medborgarna, det är min åsikt.
Andra får tycka vad dom vill.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Som jag precis redovisat för i tidigare inlägg, så har jag inget incitament att förändra mitt nyttjande av elnätet om jag önskar ligga på samma kostnadsnivå som jag gör idag.
Jag kan däremot optimera mitt nyttjande för att sänka min kostnad.
Det här borde ju vara glädjande för de som oroas över att effekttaxan kommer att råna dem. Helt uppenbart blir det inte mycket dyrare ens för dig som maxar ditt uttag, så rimligen borde det bli billigare för de som inte gör det.
X xLnT skrev:
Hur hanterar nätägarna om alla säkrar upp till 25A? Har nätägarna redan tillräckligt höga servissäkringar för det?
Lättaste är väl att minska fast avgift och höja effekttaxan, om det är maxat utnyttjande som är det som driver investeringskostnader i nätet.

Sen vet jag inte om man ska oroa sig särskilt över att alla och envar kommer att säkra upp och belasta nätet till max. Här i Göteborg är priset samma för allt upp till 63A, men nätet fungerar fortfarande. (Å andra sidan antar jag att det är lite krångligare att säkra upp till 35 eller 63, än att säkra upp från 16 till 25.)

G Guzzen1 skrev:
Varför ska vi acceptera det? Det är jäkligt lätt för el och nätbolagen dyvla på kostnader för en produkt som du måste ha. Visst, man kan koppla bort nätet och återgå till gamla tider med ved och fotogenlampa, men då kommer garanterat en klimatpålaga istället.
Så jag undrar varför vi finner oss i eländet?
Politikerna borde jagas med blåslampa. Att skylla på EU håller inte. Har vi skrivit på avtal som missgynnar landet ska dessa ändras.
Våra politikers uppgift är i första hand att gynna landet och medborgarna, det är min åsikt.
Andra får tycka vad dom vill.
Modellen med effektavgifter medför snarare lägre kostnader än högre. Det är ett vettigt upplägg. Men det finns andra problem med privata monopol.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Arbitrage kommer att drabbas rejält av att 60öringen försvinner, om det händer. Stödtjänster ger redan nu väldigt lite betalt. Det kommer inte att öka, snarare gå ner.

JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Nej, du förstår inte hur det fungerar. Det är smärtsamt uppenbart för alla normalbegåvade personer när du beskriver det som att man "kommer att få toppar som kostar extra". ALLA som har denna typ av abonnemang kommer att betala för sina toppar. För Ellevio är det de 3 högsta, det är verkligen inte svårare än så. Har du höga toppar så betalar du mer, vilket är fullt rimligt eftersom du då nyttjat nätet mer.
Nej. Rimligt är det sista det är. Snarare totalt orimligt.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
"Nähä"

N Niclas8811 skrev:
Vad är det som är orimligt?

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Ser man på ytterligare en som ska vara försvarare för någon. men den som lever får se vad det blir även du.
Det är ingen som försvarar något. Det är mer att alla försöker förklara det du gång på gång inte begriper. Vad har du för utbildning i botten och hur försörjer du dig?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Jag tror de bara räknar den högsta var dag. Det lär visa sig när månaden är slut.
Så har vi haft det i 3,5år med effektavgift, max en topp/dygn och en effektavgift baserat på ett medel av de tre högsta.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Arbitrage kommer att drabbas rejält av att 60öringen försvinner, om det händer. Stödtjänster ger redan nu väldigt lite betalt. Det kommer inte att öka, snarare gå ner.
Stödtjänster kan inte gå ner mycket för det är redan pinsamt nära noll.

F
D Daniel 109 skrev:
Modellen med effektavgifter medför snarare lägre kostnader än högre. Det är ett vettigt upplägg. Men det finns andra problem med privata monopol.
Det som är tragiskt kan man tycka är att det skiljer så mycket mellan olika nätägare. Hade kanske viljat se ett lite tightare reglemente för nätägarna att förhålla sig till.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
C
Bo00 Bo00 skrev:
Ponera att Eon gör som Ellevio med sänkt månadsavgift så kan ju de Eonkunder med 20 eller 25 amp bara på månadsavgiften få igen vad de kommer att betala med effekttaxa om de helt ignorerar den och bara kör på som vanligt.
Det stämmer ju att de Ellevio-kunder som idag har 25A får en rejäl "rabatt" jämfört med andra. Å andra sidan har de rimligtvis betydligt högre effekttoppar, så det går inte att säga att de därmed går "plus" på den nya tariffen. Mest snopet blir det förstås för de som har 32A säkring, som får betala dubbelt så hög säkringsavgift som den med 25A, plus effektavgift. Eller omvänt, den med 32A har ett riktigt stort incitament att säkra ner till 25.

Huruvida E.ON gör likadant återstår att se. De flesta ligger till synes kvar med samma differentiering av säkringsavgiften.

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.