131 252 läst · 1 851 svar
131k läst
1,9k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 612 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 612 inlägg
Jag har inte läst alla 1000 inlägg i tråden så är ej insatt i ditt specialfall.
Man vill väl på individnivå ha så låg totalkostnad som möjligt. Inte ha samma kostnad som innan. Om det innebär avveckling av stationära energilager så är det väl bara att ta det steget.
Arbitrage via stationärt lager kräver väl elprisskillnad på 2+kr för att vara lönsamt om man tar med avskrivningen av förslitet batteri och omvandligsförluster? Den diffen sker väl bara 2-4 dagar/vecka i snitt, så effekttaxan slår hårt mot hemma batteri som används för arbitrage några få dagar i veckan. Bättre styra om till stödtjänst eller för att kapa 1.5kW vid matlagning
Man vill väl på individnivå ha så låg totalkostnad som möjligt. Inte ha samma kostnad som innan. Om det innebär avveckling av stationära energilager så är det väl bara att ta det steget.
Arbitrage via stationärt lager kräver väl elprisskillnad på 2+kr för att vara lönsamt om man tar med avskrivningen av förslitet batteri och omvandligsförluster? Den diffen sker väl bara 2-4 dagar/vecka i snitt, så effekttaxan slår hårt mot hemma batteri som används för arbitrage några få dagar i veckan. Bättre styra om till stödtjänst eller för att kapa 1.5kW vid matlagning
Jag har inte kommenterat något i denna tråden mer än ikväll, men det är oväsentligt i frågan.Attitudeswe skrev:Jag har inte läst alla 1000 inlägg i tråden så är ej insatt i ditt specialfall.
Mitt fall är också oväsentligt i frågan vad man påstår.
Att påstå att ingen behöver maxa sin huvudsäkring (11kW i mitt fall som du kommenterade), eller ingen tömmer sitt energilager dagligen är väl att sticka ut hakan på ett dumt sätt?
Den största vinsten (med energilager) gör man ju för sin egen förbrukning, men jag behöver nog inte komma upp i mer än 1kr diff för att det ska löna sig att sälja. Mitt lager är relativt kostnadsoptimerat.
Jag tror inte vi kommer se någon större förändring i vårt effektnyttjande i vårt land pga effekttaxan.
Varför ska vi acceptera det? Det är jäkligt lätt för el och nätbolagen dyvla på kostnader för en produkt som du måste ha. Visst, man kan koppla bort nätet och återgå till gamla tider med ved och fotogenlampa, men då kommer garanterat en klimatpålaga istället.Skymag skrev:
Så jag undrar varför vi finner oss i eländet?
Politikerna borde jagas med blåslampa. Att skylla på EU håller inte. Har vi skrivit på avtal som missgynnar landet ska dessa ändras.
Våra politikers uppgift är i första hand att gynna landet och medborgarna, det är min åsikt.
Andra får tycka vad dom vill.
Det här borde ju vara glädjande för de som oroas över att effekttaxan kommer att råna dem. Helt uppenbart blir det inte mycket dyrare ens för dig som maxar ditt uttag, så rimligen borde det bli billigare för de som inte gör det.X xLnT skrev:
Lättaste är väl att minska fast avgift och höja effekttaxan, om det är maxat utnyttjande som är det som driver investeringskostnader i nätet.X xLnT skrev:
Sen vet jag inte om man ska oroa sig särskilt över att alla och envar kommer att säkra upp och belasta nätet till max. Här i Göteborg är priset samma för allt upp till 63A, men nätet fungerar fortfarande. (Å andra sidan antar jag att det är lite krångligare att säkra upp till 35 eller 63, än att säkra upp från 16 till 25.)
Modellen med effektavgifter medför snarare lägre kostnader än högre. Det är ett vettigt upplägg. Men det finns andra problem med privata monopol.G Guzzen1 skrev:Varför ska vi acceptera det? Det är jäkligt lätt för el och nätbolagen dyvla på kostnader för en produkt som du måste ha. Visst, man kan koppla bort nätet och återgå till gamla tider med ved och fotogenlampa, men då kommer garanterat en klimatpålaga istället.
Så jag undrar varför vi finner oss i eländet?
Politikerna borde jagas med blåslampa. Att skylla på EU håller inte. Har vi skrivit på avtal som missgynnar landet ska dessa ändras.
Våra politikers uppgift är i första hand att gynna landet och medborgarna, det är min åsikt.
Andra får tycka vad dom vill.
Arbitrage kommer att drabbas rejält av att 60öringen försvinner, om det händer. Stödtjänster ger redan nu väldigt lite betalt. Det kommer inte att öka, snarare gå ner.Attitudeswe skrev:Arbitrage via stationärt lager kräver väl elprisskillnad på 2+kr för att vara lönsamt om man tar med avskrivningen av förslitet batteri och omvandligsförluster? Den diffen sker väl bara 2-4 dagar/vecka i snitt, så effekttaxan slår hårt mot hemma batteri som används för arbitrage några få dagar i veckan. Bättre styra om till stödtjänst eller för att kapa 1.5kW vid matlagning
Nej. Rimligt är det sista det är. Snarare totalt orimligt.JockeUtanKniven skrev:Nej, du förstår inte hur det fungerar. Det är smärtsamt uppenbart för alla normalbegåvade personer när du beskriver det som att man "kommer att få toppar som kostar extra". ALLA som har denna typ av abonnemang kommer att betala för sina toppar. För Ellevio är det de 3 högsta, det är verkligen inte svårare än så. Har du höga toppar så betalar du mer, vilket är fullt rimligt eftersom du då nyttjat nätet mer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 811 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 811 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 811 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 811 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 811 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 811 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 811 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 811 inlägg
Det som är tragiskt kan man tycka är att det skiljer så mycket mellan olika nätägare. Hade kanske viljat se ett lite tightare reglemente för nätägarna att förhålla sig till.D Daniel 109 skrev:
Det stämmer ju att de Ellevio-kunder som idag har 25A får en rejäl "rabatt" jämfört med andra. Å andra sidan har de rimligtvis betydligt högre effekttoppar, så det går inte att säga att de därmed går "plus" på den nya tariffen. Mest snopet blir det förstås för de som har 32A säkring, som får betala dubbelt så hög säkringsavgift som den med 25A, plus effektavgift. Eller omvänt, den med 32A har ett riktigt stort incitament att säkra ner till 25.Bo00 skrev:
Huruvida E.ON gör likadant återstår att se. De flesta ligger till synes kvar med samma differentiering av säkringsavgiften.