Fairlane
J jonaserik skrev:
Det är detta som jag framfört tidigare, men blivit idiotförklarad för. Nu början sanningen att komma fram. Ingen kommer att undgå effekttaxa, utan det blir som en överraskning på fakturan.
Anledningen till att du blir idiotförklarad är för att du inte förstår hur det fungerar. Du har gång på gång blivit ombedd att kolla hur det skulle slå för dig och du har gång på gång blivit ombedd att kolla på Ellevios hemsida, men ändå klämmer du ur dig häromdagen att du hör hört något om att överföringsavgiften ska sänkas till 6 öre per kWh, men du är inte säker. Kollar du på Ellevios mycket tydliga sida så behöver du inte vara osäker, det står klart och tydligt 6 öre.

"Nu börjar sanningen komma fram...". Nej det har framgått hela tiden för samtliga utom för dig. Det är bara du som tjatat om att nästan alla går effekttaxa.

Om man blir överraskad beror det bara på att man, liksom du, inte tar till sig information. Det är som att hoppa in i en taxi och bli överraskad över att man ska betala.
J jonaserik skrev:
Så Robert-san01 det ska bli inressant hur det ser ut för dig när Januari är till ända. Ska kolla in mitt med, jag gör bara av med lyse och lite matlagning, ( eldar med ved ) men då beräknas allt från ett lågt medelvärde ( snittet dom kallar det ) och övertamp blir det.
Nej det är bara en enda person som yrar om "snittet". Gissa vem.
J jonaserik skrev:
Även vid noll uttag och lite tvätt/matlgning, nu har jag ingen el-bil, men tänker på dom stackarna, som kliver över markant med laddning.
Har man boll uttag och kör tvätt/matlagning så tvättar man väl gör hand i kallvatten eller vedeldat varmvatten. Har man tvättmaskin så har man inte noll. Matlagning antar jag sker på grill eller triangiakök...
J jonaserik skrev:
Kikar man lite krast på det hela, finns ingen anledning att snåla på förbrukning, görs det så kommer övertrampet att gå in snabbare nara.
Det är helt korrekt, om man inte kan räkna eller inte alls förstår något av det hela. Gör de som fattar stämmer det inte.
J jonaserik skrev:
Skit är det med nivåer hoss en del, samt priset per kW/h som är groteskt
Kan du inte försöka läsa på hur det fungerar innan du tar igen?

https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/#h-sa-fungerar-det

• Gilla
BSOD och 8 till
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Det är detta som jag framfört tidigare, men blivit idiotförklarad för. Nu början sanningen att komma fram. Ingen kommer att undgå effekttaxa, utan det blir som en överraskning på fakturan.
Så Robert-san01 det ska bli inressant hur det ser ut för dig när Januari är till ända. Ska kolla in mitt med, jag gör bara av med lyse och lite matlagning, ( eldar med ved ) men då beräknas allt från ett lågt medelvärde ( snittet dom kallar det ) och övertamp blir det. Även vid noll uttag och lite tvätt/matlgning, nu har jag ingen el-bil, men tänker på dom stackarna, som kliver över markant med laddning.
Kikar man lite krast på det hela, finns ingen anledning att snåla på förbrukning, görs det så kommer övertrampet att gå in snabbare nara. Skit är det med nivåer hoss en del, samt priset per kW/h som är groteskt
Jag värmer upp med enbart el och jag snålar inte på värmen. Har LLVP och ett par radiatorer på övervåningen. Därutöver använder jag el till VVB, spis o.s.v.
Min högsta effektopp hittils i januari ligger på 2,42 kW och då har det ändå varit minusgrader en stor del av tiden.
Vi har ännu inte fått effekttariffer införda men som jag skrivit i flera inlägg tidigare är effekttariffer inget jag oroar mig för överhuvudtaget.
Med lite eftertanke och planering kan man hålla nere effektuttaget ganska enkelt.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Anledningen till att du blir idiotförklarad är för att du inte förstår hur det fungerar. Du har gång på gång blivit ombedd att kolla hur det skulle slå för dig och du har gång på gång blivit ombedd att kolla på Ellevios hemsida, men ändå klämmer du ur dig häromdagen att du hör hört något om att överföringsavgiften ska sänkas till 6 öre per kWh, men du är inte säker. Kollar du på Ellevios mycket tydliga sida så behöver du inte vara osäker, det står klart och tydligt 6 öre.

"Nu börjar sanningen komma fram...". Nej det har framgått hela tiden för samtliga utom för dig. Det är bara du som tjatat om att nästan alla går effekttaxa.

Om man blir överraskad beror det bara på att man, liksom du, inte tar till sig information. Det är som att hoppa in i en taxi och bli överraskad över att man ska betala.

Nej det är bara en enda person som yrar om "snittet". Gissa vem.

Har man boll uttag och kör tvätt/matlagning så tvättar man väl gör hand i kallvatten eller vedeldat varmvatten. Har man tvättmaskin så har man inte noll. Matlagning antar jag sker på grill eller triangiakök...

Det är helt korrekt, om man inte kan räkna eller inte alls förstår något av det hela. Gör de som fattar stämmer det inte.

Kan du inte försöka läsa på hur det fungerar innan du tar igen?

[länk]
Det var ett jäkla tjafs från dig om att jag inte begriper något. Vet mycket väl vad det hamnar hos dom flesta med extra betalning. Så sluta nu med att idiotförklara någon och framföra ATT JAG EXPERT PÅ DETTA OCH VET ALLT. Framtiden får visa vad det blir och det har jad skrivit med. Vet att den som snålar och håller på med att dra ner på förbrukningen, rätt lätt kommer att få toppar som kostar extra.
PS Och var inte så konservativ, osökt kan man undra om du är en som sitter i någon styrele för nätbolag och klappar händerna för effektaxan.

• Haha
fsn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det var ett jäkla tjafs från dig om att jag inte begriper något. Vet mycket väl vad det hamnar hos dom flesta med extra betalning. Så sluta nu med att idiotförklara någon och framföra ATT JAG EXPERT PÅ DETTA OCH VET ALLT. Framtiden får visa vad det blir och det har jad skrivit med. Vet att den som snålar och håller på med att dra ner på förbrukningen, rätt lätt kommer att få toppar som kostar extra.
PS Och var inte så konservativ, osökt kan man undra om du är en som sitter i någon styrele för nätbolag och klappar händerna för effektaxan.
Nej, du förstår inte hur det fungerar. Det är smärtsamt uppenbart för alla normalbegåvade personer när du beskriver det som att man "kommer att få toppar som kostar extra". ALLA som har denna typ av abonnemang kommer att betala för sina toppar. För Ellevio är det de 3 högsta, det är verkligen inte svårare än så. Har du höga toppar så betalar du mer, vilket är fullt rimligt eftersom du då nyttjat nätet mer.

• Gilla
fsn och 6 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Nej, du förstår inte hur det fungerar. Det är smärtsamt uppenbart för alla normalbegåvade personer när du beskriver det som att man "kommer att få toppar som kostar extra". ALLA som har denna typ av abonnemang kommer att betala för sina toppar. För Ellevio är det de 3 högsta, det är verkligen inte svårare än så. Har du höga toppar så betalar du mer, vilket är fullt rimligt eftersom du då nyttjat nätet mer.
Ser man på ytterligare en som ska vara försvarare för någon. men den som lever får se vad det blir även du.

J jonaserik skrev:
Ser man på ytterligare en som ska vara försvarare för någon. men den som lever får se vad det blir även du.
Varför tar du inte reda på fakta innan du fortsätter svamla i den här tråden? Suck.

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Vad hade denna redan försumbara räkningen på 226 kr varit utan effekttarifer? Vi ser bara 226 kr och kan inte jämföra med något utan ser bara ett lågt belopp.
Tyvärr går det inte att jämföra så. Taxan är nu uppbyggd på helt annat sätt. Lägre grundavgift och överföring. Tidigare 450kr och 30öre, nu 365kr och 6,25öre + effekt.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kan man bara få en topp per dag hos din nätägare? (Ser ju ut som du borde ha alla på samma dag med det snittet)
Jag tror de bara räknar den högsta var dag. Det lär visa sig när månaden är slut.

N Nalleman64 skrev:
Inga farliga toppar alls där!
Nej, jag blev själv överraskad att de inte var högre, 4-5kW trodde jag det skulle vara då det varit -12.

Iofs så brukar vi ligga på typ 30-35kWh/d och då blir det inte värre.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag tror de bara räknar den högsta var dag. Det lär visa sig när månaden är slut.
En helt galet vild gissning är att du får reda på svaret om du trycker på den lilla ikonen uppe till höger (cirkel med ett "i" inom sig)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
@jonaserik jag/vi har haft effekttaxa sedan september förra året. Vi har hus uppvärmt med bergvärme (kompressorn drivs med el), vi har laddhybrid, vi lagar mat, vi lever, osv. Om man jämför fakturorna med vad priset hade blivit med tidigare sätt att ta betalt (med högre överföringsavgift, men ingen effekttaxa) så har det gått jämt ut. Elkonsumtionen varierar över dygnet/månaden och några timmar har man som högst förbrukning, så blir det. Detta tror jag de flesta av oss hänger med på, och det är det vi har försökt förklara. Men det verkar inte riktigt fästa… Det är därför vi kanske upplevs som språkrör för elleverantörerna….

• Gilla
LennartMimmi och 4 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
En helt galet vild gissning är att du får reda på svaret om du trycker på den lilla ikonen uppe till höger (cirkel med ett "i" inom sig)
Diagram som visar elförbrukning över timmar med ikoner för aktiviteter; text om effektkostnad baserad på höga effekttoppar; uträkningsexempel nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Liknar Ellevios app, men ändå inte. iPhone? Ser inte topparna på det sättet i Android.
Det är Ellevio och Android.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr går det inte att jämföra så. Taxan är nu uppbyggd på helt annat sätt. Lägre grundavgift och överföring. Tidigare 450kr och 30öre, nu 365kr och 6,25öre + effekt.
21,75 öre billigare för varje kWh som används och 85 kr mindre i abonnemangsavgift varje månad. Omräknat på mina totala 13 000 kWh per år i mitt hus där jag också laddar elbilen så skulle jag spara 323 kr per månad. Till detta kommer effektavgiften som jag inte får förrän 2026. Om EON inför effekttaxa med 82 kronor per varje kWh när jag maxar 8 kWh vid tre tillfällen under en månad så blir det en merkostnad på 8x82 kr=626 kr per månad minus de 323 kr som jag sparar genom andra sänkta avgifter så blir det 333 kr i ökad elräkning varje månad.

Allt baserat på dina uppgifter och om det blir något liknande som EON inför vilket jag inte ser som osannolikt. 333 kr mer varje månad står jag ut med. Om jag nu anstränger mig bara lite och laddar bilen med typ 4,6 kw istället för de maximala 7,4 som min bil tar emot så kan räkningen faktiskt gå jämnt ut jämfört med nu.

Redigerat:
  • Gilla
jbernspang och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Det var ett jäkla tjafs från dig om att jag inte begriper något. Vet mycket väl vad det hamnar hos dom flesta med extra betalning.
Det ska gå ungefär på ett ut så det kan inte rimligen inte stämma? Eller så blir det en extra kostnad för många och en större sänkning för andra.
J jonaserik skrev:
Så sluta nu med att idiotförklara någon och framföra ATT JAG EXPERT PÅ DETTA OCH VET ALLT.
Jag har aldrig påstått att jag är expert. Däremot har jag läst information från Ellevio, trots att jag inte har Ellevio, för att det är en ofta diskuterad leverantör.

Du har garanterat inte läst.

Så här skrev du för några dagar sen:
"Nu tjafsar en del om att näravgiften ska gå ner till 6 öre, Ellevio, om det är sant vet jag inte. "

Om du hade försökt hitta information (som du fått länkat till dig många gånger) så hade du sluppit framstå som okunnig och ointresserad.

Bild av ett elnätsavtal med markering runt "Överföring öre/kWh" som kostar 6,25 öre, med andra priser för fast avgift och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har också flera gånger oroat dig över din förbrukning i december och maj och känt att du skulle få en överraskning på fakturan. Jag räknade åt dig och förmodligen var det överraskande för dig att du knappt fick någon höjning alls de månaderna.
De värdena hade du kunnat få fram själv genom att logga in på Ellevio och titta, de har gjort jämförelsen åt dig, men nejdå det verkar inte intressant för dig.
J jonaserik skrev:
Framtiden får visa vad det blir och det har jad skrivit med. Vet att den som snålar och håller på med att dra ner på förbrukningen, rätt lätt kommer att få toppar som kostar extra.
Toppar får alla, även den som ligger på konstant förbrukning. Det är det du inte verkar begripa. Så nej, den som snålar behöver kommer inte lättare få tippar än någon annan, alla får toppar.
J jonaserik skrev:
Vilket åter visar på att du inte begriper alls. Elnätsbolaget får inte en högre intäktsram i och med införande av effektavgifter så varför skulle någon i styrelsen klappa händerna?

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.