tveksamt tveksamt skrev:
Vilket är väldigt rimligt eftersom mätaren du hade innan dess inte registrerade data per timme. Informationen innan dess finns alltså inte.
Den fanns nog men sparades nog inte eftersom kunden troligen inte hade timdebitering då.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, inte i realtid, ca ett dygns eftersläpning.
Det räcker å andra sidan ganska långt.
Logga in och titta hur det såg ut förra månaden, när du inte brydde dig om frågan alls. Vad hade du för toppar då? Förra december, hur såg topparna ut?
Det säger en del om ditt förbrukningsmönster.
Men det är riktigt bra att se i realtid. Speciellt om man felsöker något.

Lättare då simulera hur man får ner effekten. Ska i alla fall utnyttja den här fasfunktionen nu för att felsöka var det är så snedraget!

Har kanske inte så mycket med själva avgiften nu att göra men har som sagt en 20A säkring som går lite då och då.
Problemet fanns från början, försvann med bergvärme men återkom med laddbox.

Har dock manuellt gått igenom lite var och hur många apparater mm dessa huvudsäkringar går på och redan hittat att en knappt går nånstans. Den går bara till vardagsrum belysning och samtliga 3 fas apparater såklart som bergvärmepump, bastu, en del av induktionshäll. Kan dock inte säga om bergvärmepump använder heller fasen för jämt för den går väl bara på alla 3 faserna vid nödläge dvs när elpatron behövs vara igång?

Hursomhelst till den här fasen är nu även en av laddboxens faser inkopplade den delen som laddar enfas bilar, så går helt kalas ladda med maxstyrka där. Klarar tom bastu samtidigt.

Men är ju fortfarande snedraget och gör inte så mycket nytta nu när man laddar elbil som tar 3*16A. För då blir det ändå 16A till de mer känsligare huvudsäkringarna.

Det här är lite utanför ämnet jag vet.
Men verkar som man i direktel hus drog de mesta på säg fas1 20A, fas2 och fas3 20A stod direkt el element till så det blev 400v. Jag kan ha nu hur fel som helst men verkar lite så. Då fas1 säkringen är den som jämt går. Till fas2 är en del saker inkopplade men inte så mycket och saker som garage. Till fas3 som sagt knappt nånting.

Nu vet jag inte heller om det är just den ordningen fas1, fas2, fas3...men jag har en säkring högst upp i raden på huvudsäkring som är den känsliga som jag nu döpt till fas1 😁

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den fanns nog men sparades nog inte eftersom kunden troligen inte hade timdebitering då.
En av anledningarna till att mätarna byttes var ju för att de skulle kunna registrera per timme, jag gjorde då antagandet att de tidigare mätarna inte nödvändigtvis kunde detta. Det kan förstås vara fel av mig.
Menar du att de gamla mätarna också kunde detta?

Att mätarna byttes var för att de skulle kunna registrera per timme, de skall klara elleveranser, inte bara konsumtion, för att de skall ha avläsning så att kunden själv kan läsa ut förbrukningen (HAN-port) osv osv. Saknas någon av funktionerna så måste man byta ut mätarna även om de har de flesta funktionerna.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
tveksamt tveksamt skrev:
Menar du att de gamla mätarna också kunde detta?
Nu använder ju olika nätägare olika mätare, men jag gissar att timmätning varit en standardfunktion i själva mätutrustningen sedan väldigt långt tillbaka. Sen skall det ju också vara implementerat i alla andra steg i kedjan. Men jag kunde se förbrukning per timme på "mina sidor" säkert 10 år innan timmätningen blev ett krav (Vattenfall).

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
De nya ska kunna mäta per kvart. Tidigare var kravet att man skulle kunna få timmätning. Men det var inte krav på sådan mätare om man inte hade timdebitering. Men vad jag vet så klarade alla digitala mätare timdebitering.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
N Nalleman64 skrev:
Jag kan inte ser några nerbrutna (t.ex. per timme) mätvärden som ligger före den 17/5 då jag fick den nya mätaren installerad.
tveksamt tveksamt skrev:
Vilket är väldigt rimligt eftersom mätaren du hade innan dess inte registrerade data per timme. Informationen innan dess finns alltså inte.
Jodå det gick visst att se förbrukningen även när jag hade den gamla mätaren.

3d in på livet med Ellevios effekttaxa.

Skärmdump av Ellevios effekttaxa-app, Januari 2025, visar effektkostnader, 226,23 kr, toppar på 3,2 kW och temperatur, graf med datum.

• Gilla
  • Wow
Lundstroem1 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

[bild]
Det är detta som jag framfört tidigare, men blivit idiotförklarad för. Nu början sanningen att komma fram. Ingen kommer att undgå effekttaxa, utan det blir som en överraskning på fakturan.
Robert-san01 det ska bli inressant hur det ser ut för dig när Januari är till ända. Ska kolla in mitt med, jag gör bara av med lyse och lite matlagning, ( eldar med ved ) men då beräknas allt från ett lågt medelvärde ( snittet dom kallar det ) och övertamp blir det. Även vid noll uttag och lite tvätt/matlgning, nu har jag ingen el-bil, men tänker på dom stackarna, som kliver över markant med laddning.
Kikar man lite krast på det hela, finns ingen anledning att snåla på förbrukning, görs det så kommer övertrampet att gå in snabbare nara. Skit är det med nivåer hoss en del, samt priset per kW/h som är groteskt

• Haha
  • Gilla
optimizer och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är detta som jag framfört tidigare, men blivit idiotförklarad för. Nu början sanningen att komma fram. Ingen kommer att undgå effekttaxa, utan det blir som en överraskning på fakturan.
Så Robert-san01 det ska bli inressant hur det ser ut för dig när Januari är till ända. Ska kolla in mitt med, jag gör bara av med lyse och lite matlagning, ( eldar med ved ) men då beräknas allt från ett lågt medelvärde ( snittet dom kallar det ) och övertamp blir det. Även vid noll uttag och lite tvätt/matlgning, nu har jag ingen el-bil, men tänker på dom stackarna, som kliver över markant med laddning.
Kikar man lite krast på det hela, finns ingen anledning att snåla på förbrukning, görs det så kommer övertrampet att gå in snabbare nara. Skit är det med nivåer hoss en del, samt priset per kW/h som är groteskt
Jag tror inte det kommer att bli så mycket värre, om inte frun får för sig att starta bageri eller grannen skaffa hönshus. 😉

Lovar att återkoppla i slutet av månaden!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så Robert-san01 det ska bli inressant hur det ser ut för dig när Januari är till ända. Ska kolla in mitt med, jag gör bara av med lyse och lite matlagning, ( eldar med ved ) men då beräknas allt från ett lågt medelvärde ( snittet dom kallar det ) och övertamp blir det. Även vid noll uttag och lite tvätt/matlgning, nu har jag ingen el-bil, men tänker på dom stackarna, som kliver över markant med laddning.
Enheten kW/h är helt galen. Något som påpekats många gånger. Alla kommer att betala effektavgift. Men det medför inte att det blir dyrare. Det är en omfördelning av avgifterna. Det blir dyrare för vissa och billigare för andra.

Det har förklarats för dig massor av gånger hur det fungerar.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

[bild]
Vad hade denna redan försumbara räkningen på 226 kr varit utan effekttarifer? Vi ser bara 226 kr och kan inte jämföra med något utan ser bara ett lågt belopp.

Attitudeswe
R Robert-san01 skrev:

[bild]
Kan man bara få en topp per dag hos din nätägare? (Ser ju ut som du borde ha alla på samma dag med det snittet)

R Robert-san01 skrev:
in på livet med Ellevios effekttaxa.
Liknar Ellevios app, men ändå inte. iPhone? Ser inte topparna på det sättet i Android.

N
R Robert-san01 skrev:

[bild]
Inga farliga toppar alls där!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.