N
kisumisu kisumisu skrev:
Tack jag får undersöka vidare.

Trist bara när mätaren ute och nu ex antal minus ute 😬

Men sommaren då mätaren kom fick jag stortsett bara fram det som gamla mätaren redan kunde visa. Dvs mycket
o-avancerad mätare.

Hade i lägenhet på annan del av Sverige och annat elbolag en mycket mer avancerad mätare. Åtminstone lättare mätare att använda. Den visade totalförbrukningen OCH precis vad som gick under stunden i klartext på displayen, (detta redan år 2006).
Precis som Ikeas Sparsnäs gör! Skillnaden var bara att man behövde ingen Sparsnäs för att tolka förbrukningen.
Medans Vattenfalls mätare har bara varit en blinkande lampa eller rättare sagt två blinkande lampor och totalförbrukningen.....inget av större intresse till konsumenten!

Sen krävt extra grejor för att få simpel data ut. Vattenfall hade tom abbonemang kostnad på liknande grej som sparsnäs kanske därför den var så kortvarig på Ikea?
Men i den nya mätaren kan du alltså se förbrukningen i kW just denna stund.
Min sitter lätt åtkomligt inomhus så då är det ju enklare än när den sitter utomhus som hos dig förstås.
På bilden ser du mitt effektuttag när jag tog bilden precis nyss (tvättmaskin, varmvattenberedare (nyss duschat) och värmepump igång.

• Digital elmätare visar ett effektuttag på 3,317 kW med tvättmaskin, varmvattenberedare och värmepump igång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Min sitter lätt åtkomligt inomhus så då är det ju enklare än när den sitter utomhus som hos dig förstås.
På bilden ser du mitt effektuttag när jag tog bilden precis nyss (tvättmaskin, varmvattenberedare (nyss duschat) och värmepump igång.
Inte så så kallt ute?

N
B Boende45 skrev:
Inte så så kallt ute?
-2 grader vid tillfället när bilden togs.

Om jag inte kör tvättmaskinen samtidigt som vvb värmer vatten blir effektuttaget ändå inte högre även om vädret blir kallare.

kisumisu
P paralun skrev:
Jo men via en smart elmätare och HAN-porten är det enkelt. Sen måste vi styra förbrukningarna alternativt så blir det extremt kostsamt att bygga ut både elnät samt elproduktion för att klara belastningstopparna främst på kvällen.

Sen måste många läsa manualen hur man får en tidsförskjuten start på en tvätt eller diskmaskin.
Det tas sedan hela tiden fram nya smartahem lösningar för elbilsladdning samt styra värmepumpar osv.

Kan inte se varför det skulle leda till skilsmässor mer än att många får offra kanske 10 minuters egentid på sociala medier för elplanering.
Jovisst finns det timer mm på de flesta apparater.

Diskmaskin och Bilen var enklast.
Men även där kunde man stöta på patrull speciellt disken. De som inte rymdes i maskinen blev liggande....kul när man inte kunde köra maskinen de tiderna som passade en bäst.

Har testat timpris, sedan fast och nu har jag rörligt som lite som timpris men ger ändå en genomsnitt inte timme för timme....

Bergvärme går också programmera är såpass ny pump. Men kul när varmvatten tog slut och kallt i huset osv...

Tvättmaskinen blev det mest bråk om tvätten kan inte ligga i maskinen och ska man köra halvtomma maskiner varje natt då tvätt går ej blanda osv.... Det som behöver torktumlas kan heller inte köras vissa tider.

Sedan på köpet klarade inte huvudsäkringar heller. Nu var det just effekten som man överskred på billiga timmar.

Man fick inte gå basta heller på morgonen då elen är dyrast då.

Nog finns det teknik gå runt problemen, men det heter inte styrning men möjligtvis batteri accumulator vilket ingen verkar ha, visst finns de solpaneler men jag menar ett system som laddas från vanliga elnätet. Men det är kanske framtiden till oss som inte orkar ställa om klockan och se prognoser.

Nu kanske effektavgift är en helt annan grej. Men likväl nåt som gör att man måste tänka.

Redigerat:
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Närbild av en elmätardisplay som visar 1,819 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack så mycket!

Här -10 ute nu så blev lite varmare.

Visar den först Fas1, Fas2, Fas3...sedan totalen?

Tänkte inte alls att man ska hålla i den blåa knappen intryckt för att komma in i det intressanta menyerna!

Han som installerade mätaren och den lilla instruktionsboken säger heller inte mycket mer än att man ska bara trycka på den blåa inte hålla i den.

Men det här kanske är nåt dom vill hålla ifrån oss vanliga dödliga av någon anledning.

Men det här blir väldigt intressant att man just ser vilka faser som drar vad har en huvudsäkring som jämt går om man har vissa saker på samtidigt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jovisst finns det timer mm på de flesta apparater.

Diskmaskin och Bilen var enklast.
Men även där kunde man stöta på patrull speciellt disken. De som inte rymdes i maskinen blev liggande....kul när man inte kunde köra maskinen de tiderna som passade en bäst.

Har testat timpris, sedan fast och nu har jag rörligt som lite som timpris men ger ändå en genomsnitt inte timme för timme....

Bergvärme går också programmera är såpass ny pump. Men kul när varmvatten tog slut och kallt i huset osv...

Tvättmaskinen blev det mest bråk om tvätten kan inte ligga i maskinen och ska man köra halvtomma maskiner varje natt då tvätt går ej blanda osv.... Det som behöver torktumlas kan heller inte köras vissa tider.

Sedan på köpet klarade inte huvudsäkringar heller. Nu var det just effekten som man överskred på billiga timmar.

Man fick inte gå basta heller på morgonen då elen är dyrast då.

Nog finns det teknik gå runt problemen, men det heter inte styrning men möjligtvis batteri accumulator vilket ingen verkar ha, visst finns de solpaneler men jag menar ett system som laddas från vanliga elnätet. Men det är kanske framtiden till oss som inte orkar ställa om klockan och se prognoser.

Nu kanske effektavgift är en helt annan grej. Men likväl nåt som gör att man måste tänka.
Jo men steg 1 är den smarta elmätaren och en lösning via HAN-porten så att man ser vad olika elapparater förbrukar. Sen uifrån det att planera sin användning. Inte särskilt svårt.
Jag är sedan ganska säker på att elnätsbolagen som infört effektavgifter kommer att mer aktivt marknadsföra olika lösningar när alla elmätare är utbytta i år.

Sen på elnätsbolagens websida finns det oftast bra information om den smarta elmätaren och HAN-porten.

Här i forumet finns ett delforum med ett antal kunniga om HAN-porten som hjälper till.
https://www.byggahus.se/forum/forums/villalarm-hemautomation.167/

Effektavgiften blir kvar och så är det bara.

N
kisumisu kisumisu skrev:
[bild]

Tack så mycket!

Här -10 ute nu så blev lite varmare.

Visar den först Fas1, Fas2, Fas3...sedan totalen?

Tänkte inte alls att man ska hålla i den blåa knappen intryckt för att komma in i det intressanta menyerna!

Han som installerade mätaren och den lilla instruktionsboken säger heller inte mycket mer än att man ska bara trycka på den blåa inte hålla i den.

Men det här kanske är nåt dom vill hålla ifrån oss vanliga dödliga av någon anledning.

Men det här blir väldigt intressant att man just ser vilka faser som drar vad har en huvudsäkring som jämt går om man har vissa saker på samtidigt.
Den visar först det totala effektuttaget.
Sedan ser du effektuttaget per fas om du bläddrar vidare. Man ser även produktion per fas men om man inte har några solceller står det ju alltid 0 kW under produktion.

kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Den visar först det totala effektuttaget.
Sedan ser du effektuttaget per fas om du bläddrar vidare. Man ser även produktion per fas men om man inte har några solceller står det ju alltid 0 kW under produktion.
Okej!

Finns det nån riktig bruksanvisning till mätaren alltså inte bara den lilla skitbroschyren vf skicka med..?

Jag tyckte det först ploppade upp säkert just nån produktion i min mätare, sen kom tiden, sen volt per fas, sedan A per fas, kw per fas och sådana saker. Men jag kanske såg fel i mörkret ute.

Just belastning per fas skulle vara intressant se. Jag har haft 3 olika elektriker i mitt hem om man inte tom räknar den 4 som installerade laddboxen och mig som hempulare 😂

Det är väldigt snedraget. Även om jag kanske inte får pilla i skåpet skulle jag kunna felsöka själv för det är väl felsökningen som just tar tid och uppenbarligen har de som varit här inte kunnat fixa.

Den 3 elektrikern skall jag dock inte skylla på. Det var innan laddboxen kom i huset och han fick saker fungera utan att huvudsäkring brann om man hade ugn, diskmaskin och tvättmaskin igång samtidigt (som de förut gick huvudsäkring på). Bara bastun man inte kunde köra samtidigt.
Tom bilen gick ladda samtidigt med mormorsladdare helt utan problem.
Då har jag 3*20A.
Den tredje elektrikern sade att jag kanske skulle klara mig med 16A också när man har bergvärme. Men det var ju tur jag inte bytte då jag vill kunna även ladda bil.

Sen kom laddboxen in i huset och huvudsäkring nr 1 började gå once again bara man hade bil och diskmakin kunde räcka 👎

Då hade jag bara pluginhybrid som gick på 1 fas 16A. "Jamen skaffa lastbalanserare, sänk effekten bla bla bla..."

Hela grejen med laddboxen var att det just skulle gå fortare ladda hybriden. Tillslut hade man en laddbox som var långsammare än mormorsladdaren är!

I de här fallet var det ju bara skifta på faserna men de fattade ju inte den installatören....och lyssnade inte heller! Så hjärntvättad av lastbalanserare (som ju egentligen bara sänker laddeffekten, som ju jag vill behålla på 16A).

Nu får jag dock "pilla" ibland i laddboxens inställningar. Beroende lite vilken sort av bil man laddar.
Hybrid vill man ju ladda på max effekt!
Elbil som går på 3 faser kan man ju kompromissa helt okej med att sänka laddeffekt tex till 8A. Den laddar ändå helt okej fart när det liksom är ändå 8*3 = 24A totalt. Men en pluginhybrid är inte kul ladda på 8A (eller någon äldre elbil som går på 1fas). När tom mormorsladdaren som kom med bilen ger 12A.

Redigerat:
kisumisu
P paralun skrev:
Jag är sedan ganska säker på att elnätsbolagen som infört effektavgifter kommer att mer aktivt marknadsföra olika lösningar när alla elmätare är utbytta i år.

Effektavgiften blir kvar och så är det bara.
Jodå dom här sakerna är jag också helt 100% med.

Som jag redan nämde tidigare hade Vattenfall för är det 10-14år sedan samma lösning som Ikeas Sparsnäs.

Skillnaden var bara att den skulle man betala hyra på. Kommer ej ihåg hur mycket. Men gissa om jag var glad när jag för några år sedan hade en enkel elmätare som fixade det gratis åt mig!

Sedan skall vi nu vara helt rättvisa...vattenfall är tyvärr inte ensamma.

Min värmepump Nibe kräver ett abbonemang om jag vill göra den smart.

Bilen Kia har bara 7år smarta funktioner vad som händer efter 7år vet inte ens de själva.

Laddboxen är smart, men hur länge är frågan även där som jag ej fått svar på. Går tom på mobilnät så nått abb finns det ju där.

Sedan fungerar molnlösningar lite si och så. Laddboxen har jag dock aldrig haft problem med...men däremot Kia tappar kontakten med mobilnätet.

Redigerat:
N
kisumisu kisumisu skrev:
Okej!

Finns det nån riktig bruksanvisning till mätaren alltså inte bara den lilla skitbroschyren vf skicka med..?

Jag tyckte det först ploppade upp säkert just nån produktion i min mätare, sen kom tiden, sen volt per fas, sedan A per fas, kw per fas och sådana saker. Men jag kanske såg fel i mörkret ute.

Just belastning per fas skulle vara intressant se. Jag har haft 3 olika elektriker i mitt hem om man inte tom räknar den 4 som installerade laddboxen och mig som hempulare 😂

Det är väldigt snedraget. Även om jag kanske inte får pilla i skåpet skulle jag kunna felsöka själv för det är väl felsökningen som just tar tid och uppenbarligen har de som varit här inte kunnat fixa.

Den 3 elektrikern skall jag dock inte skylla på. Det var innan laddboxen kom i huset och han fick saker fungera utan att huvudsäkring brann om man hade ugn, diskmaskin och tvättmaskin igång samtidigt (som de förut gick huvudsäkring på). Bara bastun man inte kunde köra samtidigt.
Tom bilen gick ladda samtidigt med mormorsladdare helt utan problem.
Då har jag 3*20A.
Den tredje elektrikern sade att jag kanske skulle klara mig med 16A också när man har bergvärme. Men det var ju tur jag inte bytte då jag vill kunna även ladda bil.

Sen kom laddboxen in i huset och huvudsäkring nr 1 började gå once again bara man hade bil och diskmakin kunde räcka 👎

Då hade jag bara pluginhybrid som gick på 1 fas 16A. "Jamen skaffa lastbalanserare, sänk effekten bla bla bla..."

Hela grejen med laddboxen var att det just skulle gå fortare ladda hybriden. Tillslut hade man en laddbox som var långsammare än mormorsladdaren är!

I de här fallet var det ju bara skifta på faserna men de fattade ju inte den installatören....och lyssnade inte heller! Så hjärntvättad av lastbalanserare (som ju egentligen bara sänker laddeffekten, som ju jag vill behålla på 16A).

Nu får jag dock "pilla" ibland i laddboxens inställningar. Beroende lite vilken sort av bil man laddar.
Hybrid vill man ju ladda på max effekt!
Elbil som går på 3 faser kan man ju kompromissa helt okej med att sänka laddeffekt tex till 8A. Den laddar ändå helt okej fart när det liksom är ändå 8*3 = 24A totalt. Men en pluginhybrid är inte kul ladda på 8A (eller någon äldre elbil som går på 1fas). När tom mormorsladdaren som kom med bilen ger 12A.
Nej någon utförlig instruktion har jag inte lyckats hitta tyvärr utan jag har luskat ut funktionerna själv.
Efter att ha bläddrat förbi datum och tid kommer spänning per fas, uttag per fas i ampere, totalt effektuttag/produktion summerat för alla tre faserna i kW, något uttryckt i kV och sedan kommer effektuttag/produktion per fas. Sedan finns en massa andra siffror som är av noll intresse men dem är de ju bara att bortse ifrån.
Jag tycker det är väldigt intressant och någorlunda lättillgänglig info. Dock kan man ju inte se var effekttoppen under en månad ligger. Däremot kan man få en bra indikation på hur mycket effekt som går åt när man kör flera effektkrävande saker samtidigt. Jag har ännu så länge inte kommit över 4 kW.

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
Attitudeswe
N Nalleman64 skrev:
Nej någon utförlig instruktion har jag inte lyckats hitta tyvärr utan jag har luskat ut funktionerna själv.
Efter att ha bläddrat förbi datum och tid kommer spänning per fas, uttag per fas i ampere, totalt effektuttag/produktion summerat för alla tre faserna i kW, något uttryckt i kV och sedan kommer effektuttag/produktion per fas. Sedan finns en massa andra siffror som är av noll intresse men dem är de ju bara att bortse ifrån.
Jag tycker det är väldigt intressant och någorlunda lättillgänglig info. Dock kan man ju inte se var effekttoppen under en månad ligger. Däremot kan man få en bra indikation på hur mycket effekt som går åt när man kör flera effektkrävande saker samtidigt. Jag har ännu så länge inte kommit över 4 kW.
Med data från din nätägare så kan du göra en analys i efterhand flr att hitta effekttipar under senaste månaden t.ex.

Noterar att våra effekttoppar oftast inträffar tisdagar 0200 vilket är då pannan drar igång legionellaprogrammet med elpatron. Borde väl bli bättre om man förskjuter starten på den så att förbrukningen fördelas över två timmar, typ start 0230 istället?

• Gilla
Lundstroem1 och 2 till
  • Laddar…
Om den kör den körningen i en hel timme, ja.
Annars får du förskjuta den så att halva tiden den faktiskt går ligger på var sin sida om heltimmen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om den kör den körningen i en hel timme, ja.
Annars får du förskjuta den så att halva tiden den faktiskt går ligger på var sin sida om heltimmen.
Processen verkar ta 45 minuter och i pannan kan man bara ställa i 15 minuters intervall. Testar och ser hur det funkar

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Tack!

4kw är ju bra. Jag har enligt sparsnäs uppe i 7kw och nosar fast inte elbilen är på laddning. För jag antar att du har ingen elbil.

Spelar nu ingen större roll förutom att huvudsäkring går ibland. Just om man ska ladda bil för full effekt.

Ska kolla om sparsnäsen har effekttopparna. Kan vara bra att vara förberedd vad göra mot effekttoppar....

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.