kisumisu kisumisu skrev:
Behövs inte ens han portläsare till det där.

Kanske fel av mig att ta produkter som inte finns tillsalu som nya men Ikea hade Sparsnäs som gjorde det där redan för många år sedan.

Jag trodde Vattenfall nya mätare var mer avancerad än den gamla men enda skillnaden är just hanport och en ful antenn utanför skåpet!

Sparsnäsen lever dock vidare även i det nya som tur....

Däremot är det väl inte alltid så lätt planera om man är stor familj och vill vara sams och inte gå skilsmässa.....
Det enda som kanske går styra är elbilsladdning. Men även det kan vara svårt lite beroende på bil och hur långt man behöver åka med den.
Jo men via en smart elmätare och HAN-porten är det enkelt. Sen måste vi styra förbrukningarna alternativt så blir det extremt kostsamt att bygga ut både elnät samt elproduktion för att klara belastningstopparna främst på kvällen.

Sen måste många läsa manualen hur man får en tidsförskjuten start på en tvätt eller diskmaskin.
Det tas sedan hela tiden fram nya smartahem lösningar för elbilsladdning samt styra värmepumpar osv.

Kan inte se varför det skulle leda till skilsmässor mer än att många får offra kanske 10 minuters egentid på sociala medier för elplanering.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men om man inte ens förstår vad genomsnittet är av de tre timmar i månaden där man förbrukat mest så spelar det ingen roll om man förstår vad enskilda apparater drar, man kommer ändå inte förstå vad man betalar och varför.
Jo men utgångspunkten måste ju vara att man vet vad en elapparat förbrukar.

Förstår man det så kanske det är lättare att förstå matematiken med effektavgiften?

P paralun skrev:

Förstår man det så kanske det är lättare att förstå matematiken med effektavgiften?
Eftersom folk inte ens förstår enheterna som används, hur skall de då förstå siffrorna?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom folk inte ens förstår enheterna som används, hur skall de då förstå siffrorna?
Njau men det borde gå upp ett ljus når man ser hur förbrukningen inkl kurva förändras när man startar någonting. Sen ser man ju en grundlast från tex en värmepump, kyl o frys osv. Aha, det blir X kW om jag startar den maskinen osv...😇

Fairlane
P paralun skrev:
Man kan förstå det alldeles utmärkt utan att kunna förstå någonting alls om effekt, energi eller någonting. Det är simpel matematik.
P paralun skrev:
Jag tänker mig så här:
Topp dag 1. 7
Topp dag 2. 5
Topp dag 3. 4
Topp dag 4. 8
Topp dag 5. 7
Topp dag 6. 5
Topp dag 7. 6
Topp dag 8. 6
Etc.
Klarar man inte från det att välja ut vilka tre dagar som har högst topp och räkna ut genomsnittet så spelar det ingen roll om det är förbrukning eller hur många gånger någon ringde på dörren. Matematiken har inget att göra med vad man mäter.

Fairlane Fairlane skrev:
Man kan förstå det alldeles utmärkt utan att kunna förstå någonting alls om effekt, energi eller någonting. Det är simpel matematik.

Jag tänker mig så här:
Topp dag 1. 7
Topp dag 2. 5
Topp dag 3. 4
Topp dag 4. 8
Topp dag 5. 7
Topp dag 6. 5
Topp dag 7. 6
Topp dag 8. 6
Etc.
Klarar man inte från det att välja ut vilka tre dagar som har högst topp och räkna ut genomsnittet så spelar det ingen roll om det är förbrukning eller hur många gånger någon ringde på dörren. Matematiken har inget att göra med vad man mäter.
Jo men det är ju elementär matematik om man först vet vad olika elapparater förbrukar, sen lite planering av uttagen så vet man vad toppförbrukningen blir.

Fairlane
P paralun skrev:
Njau men det borde gå upp ett ljus når man ser hur förbrukningen inkl kurva förändras när man startar någonting. Sen ser man ju en grundlast från tex en värmepump, kyl o frys osv. Aha, det blir X kW om jag startar den maskinen osv...😇
Ett problem med det är att folk tror att det blir en hög effektavgift om de slår på kaffebryggaren. Det har folk i tråden redan pratat om. Kaffebryggaren kanske är på 2kW, men den effekten används väldigt kort tid.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men via en smart elmätare och HAN-porten är det enkelt. Sen måste vi styra förbrukningarna alternativt så blir det extremt kostsamt att bygga ut både elnät samt elproduktion för att klara belastningstopparna främst på kvällen.

Sen måste många läsa manualen hur man får en tidsförskjuten start på en tvätt eller diskmaskin.
Det tas sedan hela tiden fram nya smartahem lösningar för elbilsladdning samt styra värmepumpar osv.

Kan inte se varför det skulle leda till skilsmässor mer än att många får offra kanske 10 minuters egentid på sociala medier för elplanering.
Men det är just därför vi straffas med effektavgiften. Ingen bryr sig om en diskmaskin kör kl 20 eller kl 03. Det är så lite effekt det rör sig om ändå. Det som har hänt är att folk med elbil har kollat upp när priset är som lägst och satt bilen till att ladda med så mycket effekt som möjligt under denna begränsade period. Det är ju helt naturligt, som att åka och storhandla på helgen eller passa på på svarta fredagen. Men detta beteende förstör ju förstås låtsatsmarknaden med timpriser - och borde skapa enorma effekttoppar när fler och fler skaffar elbil. Så, istället för att skrota låtsatsmarknaden och köra med typ dag- och nattaxa, där man kan ladda under många timmar med lägre effekt, eller rent av bygga ut elnätet för att klara en framtid utan fossila bilar, hittar man på en effektavgift istället- som om inte säkringens storlek redan är en effektavgift.

• Gilla
pilen
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Behövs inte ens han portläsare till det där.

Kanske fel av mig att ta produkter som inte finns tillsalu som nya men Ikea hade Sparsnäs som gjorde det där redan för många år sedan.

Jag trodde Vattenfall nya mätare var mer avancerad än den gamla men enda skillnaden är just hanport och en ful antenn utanför skåpet!

Sparsnäsen lever dock vidare även i det nya som tur....

Däremot är det väl inte alltid så lätt planera om man är stor familj och vill vara sams och inte gå skilsmässa.....
Det enda som kanske går styra är elbilsladdning. Men även det kan vara svårt lite beroende på bil och hur långt man behöver åka med den.
Men du kan även få fram mycket mera data ur själva mätaren än med den gamla. T.ex. momentant totalt effektuttag, effektuttag per fas, hur många ampere du tar ut per fas o.s.v. Tryck länge på den blå knappen för att byta meny och sedan är det bara att bläddra sig fram.

Jag kollade t.ex. när jag hade spisen (platta och ugn), och tvättmaskinen igång samtidigt (vilket jag inte brukar ha) och även värmepumpen och fick ännu en gång bekräftat att effektariffen är inget jag behöver oroa mig för när den väl kommer hos Vattenfall.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Men det är just därför vi straffas med effektavgiften. Ingen bryr sig om en diskmaskin kör kl 20 eller kl 03. Det är så lite effekt det rör sig om ändå. Det som har hänt är att folk med elbil har kollat upp när priset är som lägst och satt bilen till att ladda med så mycket effekt som möjligt under denna begränsade period. Det är ju helt naturligt, som att åka och storhandla på helgen eller passa på på svarta fredagen. Men detta beteende förstör ju förstås låtsatsmarknaden med timpriser - och borde skapa enorma effekttoppar när fler och fler skaffar elbil. Så, istället för att skrota låtsatsmarknaden och köra med typ dag- och nattaxa, där man kan ladda under många timmar med lägre effekt, eller rent av bygga ut elnätet för att klara en framtid utan fossila bilar, hittar man på en effektavgift istället- som om inte säkringens storlek redan är en effektavgift.
Du förstår uppenbarligen inte hur elnätet fungerar. Det måste vara balans mellan tillgång och efterfrågan hela tiden. Det är ingen låssas marknad utan en riktig marknadsmässig marknad. Något ditt förslag inte är.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Men det är just därför vi straffas med effektavgiften.
Straffas?
Ingen bryr sig om en diskmaskin kör kl 20 eller kl 03. Det är så lite effekt det rör sig om ändå. Det som har hänt är att folk med elbil har kollat upp när priset är som lägst och satt bilen till att ladda med så mycket effekt som möjligt under denna begränsade period.
Vilket brukar vara nattetid. Det är inte där problemet ligger normalt så tesen faller.
Det är ju helt naturligt, som att åka och storhandla på helgen eller passa på på svarta fredagen. Men detta beteende förstör ju förstås låtsatsmarknaden med timpriser - och borde skapa enorma effekttoppar när fler och fler skaffar elbil.
Låtsasmarknad? Det finns andra saker än elbilen eller för den del hushåll som förbrukar elenergi. Elbilarna är en ytterst liten del.
Så, istället för att skrota låtsatsmarknaden och köra med typ dag- och nattaxa, där man kan ladda under många timmar med lägre effekt, eller rent av bygga ut elnätet för att klara en framtid utan fossila bilar, hittar man på en effektavgift istället- som om inte säkringens storlek redan är en effektavgift.
Säkringens storlek kan förvisso ses som en effektavgift, men en väldigt trubbig sådan.

Två hushåll kan ha samma säkring, men påverka nätet väldigt olika. Familjen A maxgränsen säkringen 12h per dygn, från 6-18 och inget alls i övrigt. Familj B använder istället halva säkringen konstant. Med effektavgift kommer familj B få en lägre avgift än familj A, vilket är precis det man vill då familj A belastat nätet hårdare. Jag tycker det är mer rättvist än nuvarande modell.

Och, ja, exemplet är såklart extremt och orealistiskt, men visar poängen.

Nej effektavgiften är ett nödvändigt tvång för att slippa en stor dyrbar ombyggnad av elnätet samt likaså dyrbar produktionskapacitet för el. Nu är jag sjäv en sann kärnkraftsvän och tror på en storskalig elektrifiering av fordon, mest prioriterat för lastbilar, bussar etc.

Sen ser jag inte svårigheten när vi nu har smarta elmätare samt HAN-porten till mätaren. Mycket enkelt att se sina förbrukningar för att kunna planera användningen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du förstår uppenbarligen inte hur elnätet fungerar. Det måste vara balans mellan tillgång och efterfrågan hela tiden. Det är ingen låssas marknad utan en riktig marknadsmässig marknad. Något ditt förslag inte är.
Du förstår uppenbarligen inte hur ett samhälle fungerar. Man bestämmer sig för att göra något och sedan gör man det.
Har man bestämt sig för att bygga ett elnät som täcker nuvarande och framtida behov -som man kan överblicka- så gör man det. Vi gjorde detta på typ sjuttiotalet. Har man däremot bestämt sig för att marknaden är en gud som man bör tillbedja i alla avseenden , ja då skapar man istället en låtsatsmarknad och låter denna 'styra' elmarknaden. Eldistribution är inte ett tekniskt problem. Det är ett politiskt problem.

• Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
Elnät och el är två olika marknader. Elnätet är ett monopol, så det kan kanske ses som en låssatsmarknad. Men det var inte den du beskrev. Även för elnätet ser jag det som rimligt att debiteringen är kopplad till hur hårt man använder elnätet. Sedan är det till viss del en politiskt fråga hur kraftigt, och därmed dyrt elnät vi bör ha.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Men du kan även få fram mycket mera data ur själva mätaren än med den gamla. T.ex. momentant totalt effektuttag, effektuttag per fas, hur många ampere du tar ut per fas o.s.v. Tryck länge på den blå knappen för att byta meny och sedan är det bara att bläddra sig fram.

Jag kollade t.ex. när jag hade spisen (platta och ugn), och tvättmaskinen igång samtidigt (vilket jag inte brukar ha) och även värmepumpen och fick ännu en gång bekräftat att effektariffen är inget jag behöver oroa mig för när den väl kommer hos Vattenfall.
Tack jag får undersöka vidare.

Trist bara när mätaren ute och nu ex antal minus ute 😬

Men sommaren då mätaren kom fick jag stortsett bara fram det som gamla mätaren redan kunde visa. Dvs mycket
o-avancerad mätare.

Hade i lägenhet på annan del av Sverige och annat elbolag en mycket mer avancerad mätare. Åtminstone lättare mätare att använda. Den visade totalförbrukningen OCH precis vad som gick under stunden i klartext på displayen, (detta redan år 2006).
Precis som Ikeas Sparsnäs gör! Skillnaden var bara att man behövde ingen Sparsnäs för att tolka förbrukningen.
Medans Vattenfalls mätare har bara varit en blinkande lampa eller rättare sagt två blinkande lampor och totalförbrukningen.....inget av större intresse till konsumenten!

Sen krävt extra grejor för att få simpel data ut. Vattenfall hade tom abbonemang kostnad på liknande grej som sparsnäs kanske därför den var så kortvarig på Ikea?

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.