Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu var mitt svar/inlägg till Mathias och då ska du hålla dig utanför med kommentarer. Punkt Slut.
Det är ett öppet forum.
Jag försökte förklara lugnt och sansat.
J jonaserik skrev:
Att komma in som en advokat och skriva, är en trend som du har, hoppa över den delen.
Försök att läsa det jag skrev istället för att tänka på att det är jag som är skribenten.

Jag har försökt förklara att du missförstått medelvärdet och det gör att att alla slutsatser därefter blir fel. Det finns inget aggressivt eller idiotförklarande i mitt inlägg så försök att läsa det så kanske det rätar ut något frågetecken.

• Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu var mitt svar/inlägg till Mathias och då ska du hålla dig utanför med kommentarer. Punkt Slut.
Att komma in som en advokat och skriva, är en trend som du har, hoppa över den delen.
Poängen med ett forum är att det är en öppen diskussion mellan flera deltagare, med över 20k inlägg tycker man du borde ha förstått hur det funkar?

• Gilla
JockeUtanKniven och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Poängen med ett forum är att det är en öppen diskussion mellan flera deltagare, med över 20k inlägg tycker man du borde ha förstått hur det funkar?
Har ALDRIG sagt eller skrivet om att forumet inte är fritt, det är fritt för vem som helst att skriva i. Men det går inte att vara så konsekvent att kommentera ett svar till någon, som svarar en annan.
Sen det med X antal inlägg, så kanske det finns mer erfarehet hos mig om det som kommer upp. Svar blir då att hjälpa någon. Ser man på ditt till vänster, så har du inte mycket att komma med, i erfarenhet av livets hårda skola, sen början 2016. med X antal inlägg. Så läs vad som kommer fram i olika trådar och lär dig.
Fullärd bir ingen, läran är livslång.

Lite siffror från mitt hus. Här gårdagens förbrukning. Först listas effekten (snitteffekt över en timme):

Graf över energiförbrukning för den 6 januari 2025, med en toppeffekt på 5,7 kW vid 21:00, markerad med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toppen på 5,7kW sammanfaller då (förstås) med motsvarande energi-grafik:

Stapeldiagram över energiförbrukning den 6 januari 2025, visar variationer per timme med en topp på 5,7 kW, totalt 92,18 kWh.
Skapa konto

Så är det enklare att tänka i termer av energi (kwh), energiförbrukning för en specifik timme så går ju det lika bra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi försöker alla bara hjälpa dig att förstå hur det här med effektavgift fungerar... Något jag trots mitt ringa antal inlägg verkar ha lyckats förstå...

• Gilla
JockeUtanKniven och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Lite siffror från mitt hus. Här gårdagens förbrukning. Först listas effekten (snitteffekt över en timme):

[bild]

Toppen på 5,7kW sammanfaller då (förstås) med motsvarande energi-grafik:

[bild]

Så är det enklare att tänka i termer av energi (kwh), energiförbrukning för en specifik timme så går ju det lika bra.
Mycket pedagogiskt och bra beskrivning.

Om man har Ellevio som nätägare är det ännu tydligare i appen

• Diagram över effektanvändning januari 2025 med kostnad 201,12 kr och effekttoppar 2,5 kW, 2,4 kW och 2,5 kW uppmätta på diagram.
    Skapa konto
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Mycket pedagogiskt och bra beskrivning.

Om man har Ellevio som nätägare är det ännu tydligare i appen
Den där finns även om man loggar in på webben, men jag hoppade över den eftersom det var själva kalkylen för att komma dit som var problemet.

....men den hjälpte mig att se att jag inte behöver bry mig, det är kört redan...:)

• Haha
JockeUtanKniven
  • Laddar…
Tar man Ellevios modell så sparar man ca 40kr per kWh (för de tre topptimmarn) på att flytta lasten till natten. Dessutom så är oftast elen billigare på natten.

40kr motsvarar ungefär 1.33 kr per dygn och om man smetar ut lasten över åtta timmar så blir det ca 17 öre billigare per kWh. Flytta nu så många kWh som möjligt till natten...
...se dessutom till att spärra värme och VV under de timmar som är kritiska. Smeta ut VV över fler timmar om möjligt. Stäng av elpatronen för att tillverka VV om du också har kompressor exempelvis.

Den stora utmaningen på dagen är ju värmen, men begränsa effekten på elpannan/värmepumpen så att den inte blir så hög. Jag har stängt av elpatronerna helt, kompressorn värmer de rum som inte nås av LLVP LLVP styr jag mot olika måltemperaturer beroende på elpris och effekt använd under timmen.

Elbilarna och badtunnan kör bara på nätterna om jag inte skall använda dem på dagen. Jag kan sänka effekten på både elbilar och badtunna utifrån tid på dygnet och ackumulerad effekt den dag jag får effekttariff.

Det går rätt bra att anpassa sig om man vill.

• Gilla
JockeUtanKniven
  • Laddar…
B
Känns som frågan är lite överdramatiserad. Skulle gissa att de flesta villorna får en förändring på plus minus några hundralappar I månaden. Har man råd med en elbil så har man nog råd med effektavgiften också...

Det blir intressant hur lågbelastningstimmarna definieras 2027 och senare. Om man får några lågbelastningstimmar runt lunch även vardagar vintertid, så kan nog väldigt många med värmepump flytta en stor del av värmebehovet bort från högeffektstiden.

• Gilla
Lundstroem1 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tar man Ellevios modell så sparar man ca 40kr per kWh (för de tre topptimmarn) på att flytta lasten till natten. Dessutom så är oftast elen billigare på natten.

40kr motsvarar ungefär 1.33 kr per dygn och om man smetar ut lasten över åtta timmar så blir det ca 17 öre billigare per kWh. Flytta nu så många kWh som möjligt till natten...
...se dessutom till att spärra värme och VV under de timmar som är kritiska. Smeta ut VV över fler timmar om möjligt. Stäng av elpatronen för att tillverka VV om du också har kompressor exempelvis.

Den stora utmaningen på dagen är ju värmen, men begränsa effekten på elpannan/värmepumpen så att den inte blir så hög. Jag har stängt av elpatronerna helt, kompressorn värmer de rum som inte nås av LLVP LLVP styr jag mot olika måltemperaturer beroende på elpris och effekt använd under timmen.

Elbilarna och badtunnan kör bara på nätterna om jag inte skall använda dem på dagen. Jag kan sänka effekten på både elbilar och badtunna utifrån tid på dygnet och ackumulerad effekt den dag jag får effekttariff.

Det går rätt bra att anpassa sig om man vill.
Men det är inte så enkelt. Svårast för mig är VV. Måste lura tempgivaren med ett motstånd i VP för att för att styra VV. I koppling av motstånd och logiken i en shelly.

Så gör jag också. Ett litet relä för detta, sedan ett relä till för att styra sommardrift på FLVP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.