123 903 läst · 1 795 svar
124k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jepp och en sak till bara som fråga, så andra kan ska/disa ner mig helt som idiot.R Riverground skrev:
Använder konstat 5 kW under alla timmar på ett dygn, då är medelvärdet 5 kW/h. Om jag nu lägger på en förbrukning med 3 kW, så bir det 8 kW/h just den timman. Har passerat en gräns med X antal kW, blir det då att få en taxa för 8 kW/h eller den överskjutande delen på 3 extra kW, fiiner det märkligt om hela timmen ska räknas och inte den överskjutande delen. Då är det ett inte medelvärde ( snitt ) på förbukning/uttag. Blir många sköna kronor till närföretaget, i mitt fall Ellevio med 81 kr extra och dyrt blir det, kom nu inte andra med att säga. """ Men överföringen sjunker och det blir billigare då """. Skit var det med det. Det är antal kW/h räknas oavsett priser.
Enheten kW/h är helt fel i sammanhanget.
Har du el last på 5kWh alla timmar och 8kW en timme så blir effektavgiften baserad på 6kW.
Har du el last på 5kWh alla timmar och 8kW en timme så blir effektavgiften baserad på 6kW.
Är det inte lite märkligt att du utger dig för att vara expert när du gång på gång påvisar att du absolut inte förstår tariffen... Är herrn inte läsduglig? Det står ordagrant hur det räknas och det har även påtalats till dig säkert 20 gånger i denna tråd.J jonaserik skrev:Jepp och en sak till bara som fråga, så andra kan ska/disa ner mig helt som idiot.
Använder konstat 5 kW under alla timmar på ett dygn, då är medelvärdet 5 kW/h. Om jag nu lägger på en förbrukning med 3 kW, så bir det 8 kW/h just den timman. Har passerat en gräns med X antal kW, blir det då att få en taxa för 8 kW/h eller den överskjutande delen på 3 extra kW, fiiner det märkligt om hela timmen ska räknas och inte den överskjutande delen. Då är det ett inte medelvärde ( snitt ) på förbukning/uttag. Blir många sköna kronor till närföretaget, i mitt fall Ellevio med 81 kr extra och dyrt blir det, kom nu inte andra med att säga. """ Men överföringen sjunker och det blir billigare då """. Skit var det med det. Det är antal kW/h räknas oavsett priser.
Jo, det är ju lite udda att exkludera helger och sommarhalvåret även om jag spontant gillar upplägget med att halvera effekten (jämfört t.ex. Mälarenergis upplägg med lågtaxa + högtaxa).pacman42 skrev:
Men så vitt jag minns står det inget annat i direktivet än att avgiften skall vara tidsdifferentierad, inte hur(?)
Stämmer, Ellevio blir säkert bli tvingade till justering men kan också tycka att det är en rimlig första implementation... Hela den här grejen med effekttariff verkar oerhört svårt för vissa att ta till sig som det är 🤦♂️C cpalm skrev:Jo, det är ju lite udda att exkludera helger och sommarhalvåret även om jag spontant gillar upplägget med att halvera effekten (jämfört t.ex. Mälarenergis upplägg med lågtaxa + högtaxa).
Men så vitt jag minns står det inget annat i direktivet än att avgiften skall vara tidsdifferentierad, inte hur(?)
Den har ju funnits länge i vissa elnät och där har folk lärt sig att den enbart gäller dagtid under november till april...JockeUtanKniven skrev:
Det jag tänker på är detta:
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/elnatspriser/elnatspriser-och-avtalsvillkor/
Tidstariff kallar de den för
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/elnatspriser/elnatspriser-och-avtalsvillkor/
Tidstariff kallar de den för
Du är den första och inte den sista nu. Men i stället för att disa någon och förklara någon som idiot., så skriv då hur det kommer att debiteras. Finns säkert fler som vill ha svar på det.JockeUtanKniven skrev:
Blir det för hela timmen 8 kW eller bara för det som är ovanför, som är 3 kW.
Ja det kan jag inte svara för men om du tar denna tråd som exempel så är det tydligt att typ... Hälften inte förstår tariffen i sin förenklade version trots diverse grafer, officiell kommunikation och jämförelsetjänster inbyggda på Ellevios hemsida... Man kan leda en häst till vatten...pacman42 skrev:
Redigerat:
Jag har förklarat detta för dig redan men vi gör ett till försök... Du betalar alltid, hela tiden och oavsett för dina 3 högsta debiterbara effektoppar. Du kan max ha en effekttopp per dag. Du tar de 3 dagar med högst topp för månaden, slår ihop dom och delar på 3. Det spelar alltså absolut ingen roll om du har förbrukat 1kW eller 7kW resten av tiden.J jonaserik skrev:
Fast det behövs ju å andra sidan en avsevärd uppjustering av avgiften om man helt plötsligt halverar toppeffekten för hela sommarhalvåret. Som kanske inte är så lätt att sälja in...JockeUtanKniven skrev:
Upplever inte att svårigheten handlar om att ta till sig att det är billigare på "kvällar och helger", utan det är ju detta med timmedeleffekt gemene man har svårt att ta in.