B Boende45 skrev:
Det är mest effektivt att ladda sin elbil/laddhybrid direkt efter körning när man kommer hem och batteriet är uppvärmt. Många kommer hem vid 17-18-tiden.

Förlusterna vid laddning blir lägre om batteriet är varmt istället för att först använda el för att värma batteriet innan påfyllning.

Nu ändras rutinerna och även de totala samhällsförlusterna vid elbilsladdning.
Inte alls för "kvällspeaken" av elförbrukning är svårhanterlig och om det nu är någon större skillnad på att ladda varmt eller kallt så är det en liten utmaning i det stora hela.

Ladda på morgonen innan avfärd istället, så är batteriet uppvärmt vid avfärd istället

Tittade just på siffrorna för oss. 300kr mer per månad är prognosen på Ellevios simulering för januari.

Det är baserat på effekttoppar runt 5,9-6kW. Bara varmvattenvärmning drar över 4kW (bergvp + elvb. Krävs rätt mycket fix för att ordna automatiskt styrning av det som ger resultat en hel månad. Tex, att puffa elvb till efter 0900 skulle fungera många dagar men inte alla => krävs effektbaserad styrning av den = inte lika enkelt.

Jag tror min enkla slutsats är att jag hellre betalar 300kr per månad för att slippa bry mig.

Redigerat:
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Om du slår på bastuaggregatet kl 21:45 får du en effekt på 1,5 kW för den timmen förutsatt att aggregatet är på 6 kW. Om du sedan stänger av aggregatet kl 22.30 får du en effektanvändning någonstans mellan 1,0 - 1,5 kW för timmen mellan 22 och 23 (eftersom beräkning av halv effekt och att aggregatet knappast går på full effekt hela tiden).

Bastueffekten adderas ju till övrig användning som t ex uppvärmning och eventuell dusch men gratis att gå ut och rulla sig i snön eller spara några kronor genom att vänta med dusch till kl 23.
Japp, jag satte på bastun 21:45 igår, sedan var det på betydligt längre men efter 22 så spelar det inte särskilt stor roll.

J jonaserik skrev:
Det kan bli dyrt att basta då. Effekttaxan går in med antal X kronor.
Ja det blir till att basta sent.

R Riverground skrev:
Ja det blir till att basta sent.
Då är frågan, ska vi behöva hålla på så här. Med allsköns ändring av våra vanor så det passar in. Inte att förakta alla som ska försöka få till något med styrning av diverse elapparater för att inte gå över någon gräns och taxan kliver in. Tveksamt om kostnaden för all elektronik som ska till, om det mot förmodan någon får det rätt, återbetalar sig på sikt. Det är nog bara ett fåtal som kanske har en vetskap om hur man kan och försöker göra. I slutändan finns det ingen i dag elektronik att köpa för att få något till 100 %.
Så det blir att bita i äpplet framöver troligtvis, om man ska leva och bo ett normalt liv,

• Gilla
najaden
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är frågan, ska vi behöva hålla på så här. Med allsköns ändring av våra vanor så det passar in. Inte att förakta alla som ska försöka få till något med styrning av diverse elapparater för att inte gå över någon gräns och taxan kliver in. Tveksamt om kostnaden för all elektronik som ska till, om det mot förmodan någon får det rätt, återbetalar sig på sikt. Det är nog bara ett fåtal som kanske har en vetskap om hur man kan och försöker göra. I slutändan finns det ingen i dag elektronik att köpa för att få något till 100 %.
Så det blir att bita i äpplet framöver troligtvis, om man ska leva och bo ett normalt liv,
För de allra flesta kommer det sluta med manuell styrning och ändrade vanor antar jag. Rent teoretiskt borde det inte vara så svårt att få till effektstyrning med HomeAssistant och några shellysar+´kontaktorer, men frågan är om det verkligen är värt besväret.

Avsikten för mig att lägga tyngre belastningar som t ex diskmaskin, tvättmaskin och varmvattenberedare under tre olika hela perioder mellan 22.00 och 06.00. (tre timmars perioder).
Motor- och cupevärmare 05-06.

Då får jag dryga 40 kr i effektavgift i stället för 81.25 kr per kWh. Detta grundat på mätt elförbrukning kring effekttoppar om vardera 1 timme tre gånger per månad.

Alltså se till att få effekttopparna enligt ovan 22.00 - 06.00.

Vi ponerar dessa 3 timmar under 06.00 och 22.00 (under t ex januari)

Topp 1. Snitt 8 kWh
Topp 2. Snitt 12 kWh
Topp 3. Snitt 10 kWh

Olyckligtvis, typ utan styrning, så blir ca 1600 kr i effektavgift.

Med styrning av effektkrävande utrustning till perioder mellan 22.00
- 06.00 så blir effektavgiften ca
800 kr.

Är det nåt fel i uträkningen?

Diagram som visar effekttoppar i kW under en månad, uppmärkta med röda punkter för dagar med högsta effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar effekttoppar under en månad med två markerade toppar. En tooltip visar dag 22 med en effekt på 5.44 kW.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mälarenergi har i dagarna skickat ut den nya prislistan för 2025.
Nu bor jag i ett område som inte har effektavgift än men om det vore så så blir mitt resultat för 2025 1000:- billigare för nätavgifterna per år mot idag om vi inte gör ett jota.
Detta baserat på 2024 års förbrukning som är en bra representant för vår årscykel.

Med andra ord vi gör ingenting alls
Tabell som visar elförbrukning och kostnader för 2024 från Mälarenergi, uppdelat per månad, och jämförelser med och utan effektavgift.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Jämförelse av elprismodeller för januari 2024 med effektöversikt och specifika tidpunkter för effekttoppar mellan gamla och nya pristabellen.
Skapa konto
Graf som visar energitoppar i kW under januari 2024 med tre högsta effekttoppar markerade i rött på x-axelns tidslinje.
Skapa konto

Alltså, här i jämförelsen har jag haft alla tre effekttopparna om vardera 1 timma utan planering / styrning 06.00 - 22.00

H Hybro skrev:
Avsikten för mig att lägga tyngre belastningar som t ex diskmaskin, tvättmaskin och varmvattenberedare under tre olika hela perioder mellan 22.00 och 06.00. (tre timmars perioder).
Motor- och cupevärmare 05-06.

Då får jag dryga 40 kr i effektavgift i stället för 81.25 kr per kWh. Detta grundat på mätt elförbrukning kring effekttoppar om vardera 1 timme tre gånger per månad.

Alltså se till att få effekttopparna enligt ovan 22.00 - 06.00.

Vi ponerar dessa 3 timmar under 06.00 och 22.00 (under t ex januari)

Topp 1. Snitt 8 kWh
Topp 2. Snitt 12 kWh
Topp 3. Snitt 10 kWh

Olyckligtvis, typ utan styrning, så blir ca 1600 kr i effektavgift.

Med styrning av effektkrävande utrustning till perioder mellan 22.00
- 06.00 så blir effektavgiften ca
800 kr.

Är det nåt fel i uträkningen?
Inte mer än enheten vad jag kan se.

J jonaserik skrev:
Att inte köra diskmaskin och tvättmaskin samtidigt som man lagar mat en vardag tror jag ändå är förnuftigt ur ett samhällsperspektiv. Däremot förstår jag inte varför Ellevio beräknar helger på samma sätt som vardagar. Det borde gå att styra smartare.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Att inte köra diskmaskin och tvättmaskin samtidigt som man lagar mat en vardag tror jag ändå är förnuftigt ur ett samhällsperspektiv. Däremot förstår jag inte varför Ellevio beräknar helger på samma sätt som vardagar. Det borde gå att styra smartare.
De måste ändra det till den 1/1-27. Då måste effekttariffen vara differentierad också.

pacman42 pacman42 skrev:
De måste ändra det till den 1/1-27. Då måste effekttariffen vara differentierad också.
Ja, man får hoppas att de ändrar tidigare.

Det är lite irriterande att myndigheten skriver texten nedan, men att Ellevio ger EI fingret.

Det är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften

https://ei.se/bransch/tariffer-natt...ariffer-enligt-eifs-20221/tidsdifferentiering

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.