lsoderlund lsoderlund skrev:
Det ekonomiska incitament borde vara att de tre lägsta ”topparna” då man under månaden förbrukat minst torde ge ett minus på säg 50% av ett effaktavgiftspåslag.

Lite som bonus/malus. Du kan ju inte bara ha piskan, måste finnas en morot.

Bor själv i Ellevio-land och avskyr verkligen det påtvingade monopolet av nätägare. Man är bunden hur man än vill till dem. 06-22 en lördag eller söndag är ju inte topplast-timme i något elnät. Inte ens i Tyskland. Snarare vardag 07-20, och inte 06-22.

Ellevio har gjort det för lätt för sig. Hoppas EI kräver återbetalning eller kraftigt vite i miljardklassen om de inte ändrar snabbt eller återbetalar ockret på helgerna.

Det troligaste är att vi kommer få så ett topplast-timme vid 22, alla kommer tvätta, diska, ladda bilar och gör allt annat. Alla kommer ju ställa in sina varmvattenberedare att värma under 22-06.

Man målar in sig i ett hörn, och priserna på el torde bli mer volatila, då ingen kommer vilja ”passa på” att använda elen när den är billig, för du får straffet i högre effektsvgift.

Jag anser även att tre toppar per måndag är för trubbigt verktyg. Dra ett snitt istället på hur förbrukning ser ut. Att man under 3 timmar på totalt 3 dagar av 31 maxat ut mer än vanligt ger inte en rättvis bild hur man använder effekten och när. Snitt per vecka eller fler dagar som topparna räknas hade varit rättvisare.

Att elnätet inte hängt med utvecklingen är enbart elnätbolags eget fel. De har gjort miljardvinster i flera decennier, och således haft möjlighet att investera i elnätet. EI borde fundera på om folket och företagandet skall ta smällen, eller elbolagen som varit lika sena på bollen som VAZ är på elbilar.
Ett problem är att det finns en stor risk att många andra har samma tre toppar som du har.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden, men är det någon som vet _hur_ Vattenfall har planerat att införa effektavgiften?

Jag tror inte Vattenfall har gått ut med någon information alls om det. Jag har i alla fall inte hittat den trots att jag försökt.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vattenfall har ju redan en lösning iom att de ha sin tidsdifferentierade avgift. Om denna är tillräckligt differentierad för att uppfylla kraven är jag dock inte kapabel att svara på.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vattenfall har ju redan en lösning iom att de ha sin tidsdifferentierade avgift. Om denna är tillräckligt differentierad för att uppfylla kraven är jag dock inte kapabel att svara på.
Nej de skriver så här.

"Vattenfall Eldistribution kommer att införa effekttariff senast 1 januari 2027. Vi kommer att informera dig som kund i god tid om hur vår prismodell med effekttariff ser ut och hur det påverkar dig."

https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/elnatspriser/

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För mig motsvarar 2 år "i god tid", får ringa och fråga dem...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För mig motsvarar 2 år "i god tid", får ringa och fråga dem...
Tror inte du får något svar om jag ska vara ärlig, men återkom gärna!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ett problem är att det finns en stor risk att många andra har samma tre toppar som du har.
Tvekar att alla har samma toppar som mig. Mina infaller när min bättre hälft duschar. Helvettet fryser till is samtligt.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • En graf i form av en anka med prickad röd kurva i bakgrunden mot en solnedgång och elstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är ju en självförvållad utmaning. Lite som om att skjuta sig i foten inför ett maratonlopp. Hade man byggt ut, inte lagt ned planerbar kraft så hade ju utmaningen egentligen inte funnits.

Hade man byggt ut proaktivt (vilket inte är lagligt) så hade nätavgiften varit högre idag än vad den är.

De andra två frågorna du lyfter har ingenting med nätavgifter att göra.

• Gilla
JockeUtanKniven och 3 till
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men är det någon som vet _hur_ Vattenfall har planerat att införa effektavgiften?
Jag har heller inte läst hela tråden, men
Råkade läsa detta idag från Ellevio. Faktiskt ganska begripligt.. ( första gången jag fattade något) :)
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/

S styren skrev:
Råkade läsa detta idag från Ellevio. Faktiskt ganska begripligt.. ( första gången jag fattade något) :)
[länk]
Jo, men det finns tydligen olika sätt att uppnå samma sak på... Ellevio har valt och genomfört, Vattenfall verkar vänta, eventuellt till 2027... 🤔

Fairlane
S styren skrev:
[länk]
Visst är det begripligt, men väldigt många har låst fast sig i något felaktigt så de tolkar det fel, eller så läser de inte alls och förklarar ändå hur de tror att det fungerar.

Tar man bara till sig ett par meningar från beskrivningen så blir det obegripligt...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.