JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Hur många personer vi har i landet spelar inte någon roll (du har missförstått premissen om du fastnar där)... Låt oss vrida på det och förenkla. Det finns ett enda hushåll som drar någon siffra som anses representativ för gamla Sverige, låt oss säga 1000kW/månad. Låt oss nu säga att 80% av denna förbrukning var uppvärmning av typen direktverkande El, halogenlampor etc. Man har med tiden effektiviserat sitt hushåll med bland annat LED och bergvärme pump. Nu är det jämna förbrukningen 30% istället. Dock så använder hushållet fortfarande 1000kW/månad (hur många personer som bor i hushållet spelar åter igen alltså ingen roll). Den el man har sparat in på att effektivisera görs nu av med på andra produkter. Torktumlare, speldator er, stor TV, bastu, spabad och elbil...

Har belastningen på elnätet blivit:

A) mer jämn över dygnen?
B) mindre jämn över dygnen?
Svar A.

TV drar mindre nu än då (LED). Torktumlare samma sak (invertertumlare). Bastu var vanligare förr i hus.
Speldator. Ok. Nån liten ökning där. Spabad... Bidrar det till effekttoppar? Nej.
Det som tillkommit är elbil och den kräver inte laddning kl 18 när man kommer hem från jobbet.
Således, effekttoppar har INTE ökat.
Hur går det med den "icke offentliga" statistiken du skulle ta fram?

N Niclas8811 skrev:
Svar A.

TV drar mindre nu än då (LED). Torktumlare samma sak (invertertumlare). Bastu var vanligare förr i hus.
Speldator. Ok. Nån liten ökning där. Spabad... Bidrar det till effekttoppar? Nej.
Det som tillkommit är elbil och den kräver inte laddning kl 18 när man kommer hem från jobbet.
Spabad bidrar definitivt till effekttoppar, min badtunna ligger på 4,5 kW under uppvärmningen som tar ca två timmar (då jag underhållsvärmer den två timmar varje natt dessutom).

N Niclas8811 skrev:
Svar A.

Det var tyvärr fel svar, tack för att du var med och spelade, du kanske kan vinna nästa gång!

Det var tyvärr fel svar, tack för att du var med och spelade, du kanske kan vinna nästa gång!
Tack för ditt bidrag till debatten.

N Niclas8811 skrev:
Tack för ditt bidrag till debatten.
Herrn behöver inte vara butter, jag ska leta källor till dig under dagen!

Vi har haft effektmätning sedan 2021 i vår kommun, vi lagar delvis mat på gas (roligt och förhoppningsvis lite lägre toppvärden) och planerar att inte köra så många maskiner samtidigt, Har nytt hus så kan inte jämföra innan, vi har haft 8,8 kw som topp men ligger vanligtvis på 7 kw i genomsnitt vinter och 3 kw sommar.. Vi har naturligtvis sommar/vinter och tidszoner som alla andra. Tänk om i maskinanvändningsrutiner dvs sprid ut det ni använder. Pannan vill ha 5,5 och vi har några elelement i friggeboden.100+15 kvm BoA

J jonaserik skrev:
Har jag ett rakt steck över staplarna på 5 kW och höjer till 8 kW en timma. Ska det då debiteras för hela den timmen 8 kW
Om du har 5kW i konstant belastning hela månade och alla månadens timmar, så kommer dina tre mätpunkter visa på 5kW i snitt under de tre timmarna med högst belastning.

Om du har en hel timme med 7kW en dag, 8kW en annan dag och 9kW den tredje dagen och i övrigt 5kW belastning, så är det dessa tre toppar som bildar ditt effektmedelvärde (=7+8+9 delat på 3 = 8kW). Detta effektmedelvärde för månaden multipliceras med effekttaxan på 81kr per kW. 8 x 81 kr är då din effekttaxa denna månad. Utöver det betalar du en fast elnätsavgift, en rörlig elnätsavgift och slutligen en rörlig elhandelsavgift (och skatt osv).

Den rörliga elnätsavgiften är lite lägre än tidigare, men det kompenserar uppenbarligen inte för effekttaxan när man använder 3-4kW och uppåt.

För december eller januari ser siffrorna ut såhär för mig:
Om din snitteffekt (snittet av de tre topparna) är 6kW och du förbrukar 1900kwh per månad så blir det cirka 300kr dyrare per månad med Ellevio i SE3.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har 5kW i konstant belastning hela månade och alla månadens timmar, så kommer dina tre mätpunkter visa på 5kW i snitt under de tre timmarna med högst belastning.

Om du har en hel timme med 7kW en dag, 8kW en annan dag och 9kW den tredje dagen och i övrigt 5kW belastning, så är det dessa tre toppar som bildar ditt effektmedelvärde (=7+8+9 delat på 3 = 8kW). Detta effektmedelvärde för månaden multipliceras med effekttaxan på 81kr per kW. 8 x 81 kr är då din effekttaxa denna månad. Utöver det betalar du en fast elnätsavgift, en rörlig elnätsavgift och slutligen en rörlig elhandelsavgift (och skatt osv).

Den rörliga elnätsavgiften är lite lägre än tidigare, men det kompenserar uppenbarligen inte för effekttaxan när man använder 3-4kW och uppåt.

Om din snitteffekt är 6kW och du förbrukar 1900kwh per månad så blir det cirka 300kr dyrare per månad.
Om du har 5kWh jämn belastning hela månaden så lär du snarare göra av med 3600kWh än 1900 så jämförelsetalen haltar något

• Gilla
Krille60
  • Laddar…
Om du har 5kWh jämn belastning hela månaden så lär du snarare göra av med 3600kWh än 1900 så jämförelsetalen haltar något
Du får se första delen av mitt inlägg som en förklaringsmodell till jonaseriks fråga och det sista exemplet är baserat på mina egna riktiga siffror. Jag har förtydligat det nu så att du inte kan missförstå det.

• Gilla
JockeUtanKniven och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

För december eller januari ser siffrorna ut såhär för mig:
Om din snitteffekt (snittet av de tre topparna) är 6kW och du förbrukar 1900kwh per månad så blir det cirka 300kr dyrare per månad med Ellevio i SE3.
Hänger med en del.men vad är det då att räkna med medelvärdet igentligen. Det finns ingen topp utöver 5 kW och inget uttag över det. Lite lurigt då ingen kan undkomma taxan, då der räknas så, oavsett hur lite eller mycke som förbrukas. Det med medelvärde om jag inte har fel, är ett streck/linje som går över hela månadens förbukning alla dygn och ska sammanställas till ett medelvärde. Hur dom fått ihop det, kan jag inte svara på, men lurt är det, för att alltid kunna ge alla en effektavgift, även om det bara är 1 kW eller 10 kW, som är ett konstant uttag. Då kan jag förstå det med taxan, om jag tar ut ovanför ett medelvärdet. Oerhört klurigt av nätbolgen att få till det, så ingen kan komma undan effekttaxan. En sommarstugeägare som ser till stugan på vintern, kanske 3 -4 gånger under en vintermånad och den är nollat med brytaren, kanske vill ha en kopp kaffe och sätter på bryggaren. Pang så blir det effekttaxa, då det är noll på mätaren vid start av bryggaren.
Anser och tycker du att det riktigt.

J jonaserik skrev:
Hänger med en del.men vad är det då att räkna med medelvärdet igentligen. Det finns ingen topp utöver 5 kW och inget uttag över det. Lite lurigt då ingen kan undkomma taxan, då der räknas så, oavsett hur lite eller mycke som förbrukas. Det med medelvärde om jag inte har fel, är ett streck/linje som går över hela månadens förbukning alla dygn och ska sammanställas till ett medelvärde. Hur dom fått ihop det, kan jag inte svara på, men lurt är det, för att alltid kunna ge alla en effektavgift, även om det bara är 1 kW eller 10 kW, som är ett konstant uttag. Då kan jag förstå det med taxan, om jag tar ut ovanför ett medelvärdet. Oerhört klurigt av nätbolgen att få till det, så ingen kan komma undan effekttaxan. En sommarstugeägare som ser till stugan på vintern, kanske 3 -4 gånger under en vintermånad och den är nollat med brytaren, kanske vill ha en kopp kaffe och sätter på bryggaren. Pang så blir det effekttaxa, då det är noll på mätaren vid start av bryggaren.
Det går inte att undkomma effekttaxan eftersom den är en delkomponent i prismodellen för elnätavgiften.

Däremot kommer den förstås vara mindre för den som kan smeta ut sin förbrukning över dygnet och undvika effekttoppar. Problemet är att även om man tar medelvärdet över en timme så är mätperioden hela månaden, och att det då blir tre lite högre toppar är ju inget konstigt, vi bor ju inte i en hydda i skogen.
J jonaserik skrev:
Det med medelvärde om jag inte har fel, är ett streck/linje som går över hela månadens förbukning alla dygn och ska sammanställas till ett medelvärde. Hur dom fått ihop det, kan jag inte svara på, men lurt är det, för att alltid kunna ge alla en effektavgift, även om det bara är 1 kW eller 10 kW, som är ett konstant uttag.
Man tittar ju på effektmedelvärdet under en timme och sparar det högsta värdet varje dag och sedan tar man de tre dagarna med högst värde som grund för effekttaxan.Det är ju i praktiken samma sak som att plocka de 3 timmar där man haft högst energiförbrukning, ta medlet av dessa 3 och multiplicera med taxan (81kr).

J jonaserik skrev:
En sommarstugeägare som ser till stugan på vintern, kanske 3 -4 gånger under en vintermånad och den är nollat med brytaren, kanske vill ha en kopp kaffe och sätter på bryggaren. Pang så blir det effekttaxa, då det är noll på mätaren vid start av bryggaren.
Antagligen kommer den sommarstugeägaren gå vinnande ur denna prismodellförändring (gissar jag)

Jag är ingen större supporter av effektavgifter. Jag vill betala för att nätet är tillgängligt på det sätt som jag behöver. Precis som med vatten. Bygg fler vattenverk om kapaciteten inte räcker, vi har hela mälaren att dricka ur.

För egen del, och jag gissar att det gäller många barnfamiljer, så är jag inte så intresserad av att ändra mitt beteende för att få ner räkningen några hundralappar. Vi tvättar två tvättmaskiner när vi behöver och har tid att få det gjort, inte när det är billigast. Jag ser närmast möjligheten att styra vv och värmeproduktion, men med min gamla utrustning är det relativt komplicerat.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Hänger med en del.men vad är det då att räkna med medelvärdet igentligen.
Medelvärdet som man talar om i Ellevios modell är medelvärdet av månadens tre högsta värden (värdet är förbrukning under en timme, halverat mellan 22 och 06)
Har man konstant förbrukning på säg 5 kW så är de förbrukningen de tre högsta timmarna i månaden 5 kW alla tre. Medelvärdet av dessa = (5+5+5)/3=5
J jonaserik skrev:
Det finns ingen topp utöver 5 kW och inget uttag över det. Lite lurigt då ingen kan undkomma taxan, då der räknas så, oavsett hur lite eller mycke som förbrukas.
Det är inget lurigt alls, det är precis så det räcker tänkt.
J jonaserik skrev:
Det med medelvärde om jag inte har fel, är ett streck/linje som går över hela månadens förbukning alla dygn och ska sammanställas till ett medelvärde.
Det är här du är fel ute, se ovan.
J jonaserik skrev:
Hur dom fått ihop det, kan jag inte svara på, men lurt är det, för att alltid kunna ge alla en effektavgift, även om det bara är 1 kW eller 10 kW, som är ett konstant uttag.
Inget konstigt alls. Den som har 1 kW konstant betalar 81,25 kr i effektavgift. Den som förbrukar 10 kW konstant får betala 812,50 kr i effektavgift.
J jonaserik skrev:
Då kan jag förstå det med taxan, om jag tar ut ovanför ett medelvärdet.
I och med att du missförstått medelvärdet blir allt därefter givetvis också fel.
J jonaserik skrev:
Oerhört klurigt av nätbolgen att få till det, så ingen kan komma undan effekttaxan.
Det är inte meningen att någon ska komma undan effekttaxan.

Om vi tänker oss en konstant förbrukning på 5 kW, dygnet runt i 30 dagar så ger det 3600 kWh. Man kan också förbrukar 3600 kWh genom att ibland ligga på 10kW och ibland på 2 kW. Det är det här senare fallet som är det oönskade och som man vill minska.
J jonaserik skrev:
En sommarstugeägare som ser till stugan på vintern, kanske 3 -4 gånger under en vintermånad och den är nollat med brytaren, kanske vill ha en kopp kaffe och sätter på bryggaren. Pang så blir det effekttaxa, då det är noll på mätaren vid start av bryggaren.
Viss blir det då. Kaffebryggaren drar kanske 1,5 kW i 6 minuter dvs på den timmen blir förbrukningen 0,15. Är man ute 3-4 ggr så får man alltså 3 sådana toppar. 0,15 ska sen multipliceras med 81,25 = 12,1875 som blir effektavgiften den månaden. Värre än så är det alltså inte.
J jonaserik skrev:
Absolut

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med medelvärde om jag inte har fel, är ett streck/linje som går över hela månadens förbukning alla dygn och ska sammanställas till ett medelvärde
Nej
Snittet beräknas av de tre högsta värdena.
Är uppenbart svårt att beskriva detta i text, föreslå att du ringer Ellevio som får förklara.

Fairlane Fairlane skrev:
Medelvärdet som man talar om i Ellevios modell är medelvärdet av månadens tre högsta värden (värdet är förbrukning under en timme, halverat mellan 22 och 06)
Har man konstant förbrukning på säg 5 kW så är de förbrukningen de tre högsta timmarna i månaden 5 kW alla tre. Medelvärdet av dessa = (5+5+5)/3=5

Det är inget lurigt alls, det är precis så det räcker tänkt.

Det är här du är fel ute, se ovan.

Inget konstigt alls. Den som har 1 kW konstant betalar 81,25 kr i effektavgift. Den som förbrukar 10 kW konstant får betala 812,50 kr i effektavgift.

I och med att du missförstått medelvärdet blir allt därefter givetvis också fel.

Det är inte meningen att någon ska komma undan effekttaxan.

Om vi tänker oss en konstant förbrukning på 5 kW, dygnet runt i 30 dagar så ger det 3600 kWh. Man kan också förbrukar 3600 kWh genom att ibland ligga på 10kW och ibland på 2 kW. Det är det här senare fallet som är det oönskade och som man vill minska.

Viss blir det då. Kaffebryggaren drar kanske 1,5 kW i 6 minuter dvs på den timmen blir förbrukningen 0,15. Är man ute 3-4 ggr så får man alltså 3 sådana toppar. 0,15 ska sen multipliceras med 81,25 = 12,1875 som blir effektavgiften den månaden. Värre än så är det alltså inte.

Absolut
Nu var mitt svar/inlägg till Mathias och då ska du hålla dig utanför med kommentarer. Punkt Slut.
Att komma in som en advokat och skriva, är en trend som du har, hoppa över den delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.