123 903 läst · 1 795 svar
124k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Effektavgiften baseras på snittet av dina tre högsta effekttoppar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Det vill säga: de tre timmar då du har haft högst elanvändning. Detta kallas för timmedeleffekt och är snittet av den effekt du använder under en timme. Mellan klockan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen.
Bra, men vad är då det som kallas snittet/ medelvärde som det så vackert talas om. Har jag ett rakt steck över staplarna på 5 kW och höjer till 8 kW en timma. Ska det då debiteras för hela den timmen 8 kW. Varför då tala om ett snitt, när det gäller en enskild timma oavsett andra timmars uttag som är mindre . Tror nog att skon klämmer lite där. Och andra vill nog veta det med.JockeUtanKniven skrev:Jag har förklarat detta för dig redan men vi gör ett till försök... Du betalar alltid, hela tiden och oavsett för dina 3 högsta debiterbara effektoppar. Du kan max ha en effekttopp per dag. Du tar de 3 dagar med högst topp för månaden, slår ihop dom och delar på 3. Det spelar alltså absolut ingen roll om du har förbrukat 1kW eller 7kW resten av tiden.
Det som kan bli lite jobbigt är att räkna ut om det lönar sig att ta effekttariffen om elpriserna varierar kraftigt.
Om vi förenklar det lite så kan man se det som att 1/3 av din "övereffekt" skall räknas in som vinst. Om vi räknar på att det kostar 30kr att ta denna övereffekt en gång så kostar det en krona om dagen. Denna krona vill man då tjäna in på elpriset. Om vi antar att det är fem lågpris timmar per natt då vi kan göra det med en extra kW så motsvarar det att elpriset måste vara 20 öre billigare i snitt på nätterna över hela månaden.
Är då elpriset minst 20 öre billigare så kan man ju lika gärna flytta två kW under natten också.
Bara ett enkelt räkneexempel. Med olika taxa på natten och dagen och med variationer i elpris så blir det snabbt mer komplext...
Om vi förenklar det lite så kan man se det som att 1/3 av din "övereffekt" skall räknas in som vinst. Om vi räknar på att det kostar 30kr att ta denna övereffekt en gång så kostar det en krona om dagen. Denna krona vill man då tjäna in på elpriset. Om vi antar att det är fem lågpris timmar per natt då vi kan göra det med en extra kW så motsvarar det att elpriset måste vara 20 öre billigare i snitt på nätterna över hela månaden.
Är då elpriset minst 20 öre billigare så kan man ju lika gärna flytta två kW under natten också.
Bara ett enkelt räkneexempel. Med olika taxa på natten och dagen och med variationer i elpris så blir det snabbt mer komplext...
Medlem
· Västmanland
· 1 645 inlägg
Det framgår klart och tydligt både i text, grafer och jämförelsetjänsten... Har du loggat in på Ellevios hemsida ännu för att faktiskt läsa vad det står?J jonaserik skrev:Bra, men vad är då det som kallas snittet/ medelvärde som det så vackert talas om. Har jag ett rakt steck över staplarna på 5 kW och höjer till 8 kW en timma. Ska det då debiteras för hela den timmen 8 kW. Varför då tala om ett snitt, när det gäller en enskild timma oavsett andra timmars uttag som är mindre . Tror nog att skon klämmer lite där. Och andra vill nog veta det med.
Det som står är om de 3 högsta topparna baserat på TIMMEDELEFFEKT fördelat över 3 dygn. Om du förbrukar 2kW första halvtimmen och 10 nästa halvtimme så är TIMMEDELEFFEKT 6kW.
Sen tar man de 3 högsta timmarna och slår ut det på 3, även det är ett medeltal. Det gäller att förstå när och hur det beräknas...
Eller om man har svårt att förstå: försök sprida ut elanvändning under dygnets alla timmar, försök att göra de allra tyngsta sakerna nattetid om möjligt. Man behöver faktiskt inte förstå exakt hur det beräknas för att ta till sig att det är fördelaktigt att sprida ut sin elanvändning så mycket det går.
Och då ska gemena man/kvinna i vårt avlånga land, helt enkelt avstå från sina dagliga rutiner och bli nattmäniskor. Är det så du vill ha det, så ska du ta allt med effektaxa med en klackspark och rätta in dig i ledet.JockeUtanKniven skrev:Det framgår klart och tydligt både i text, grafer och jämförelsetjänsten... Har du loggat in på Ellevios hemsida ännu för att faktiskt läsa vad det står?
Det som står är om de 3 högsta topparna baserat på TIMMEDELEFFEKT fördelat över 3 dygn. Om du förbrukar 2kW första halvtimmen och 10 nästa halvtimme så är TIMMEDELEFFEKT 6kW.
Sen tar man de 3 högsta timmarna och slår ut det på 3, även det är ett medeltal. Det gäller att förstå när och hur det beräknas...
Eller om man har svårt att förstå: försök sprida ut elanvändning under dygnets alla timmar, försök att göra de allra tyngsta sakerna nattetid om möjligt. Man behöver faktiskt inte förstå exakt hur det beräknas för att ta till sig att det är fördelaktigt att sprida ut sin elanvändning så mycket det går.
Det är fritt att inte "rätta sig i ledet" och betala för de kostnader man driver genom att utnyttja elnätet ineffektivt. Det är upp till var och en men nu finns det ett ekonomiskt incitament att nyttja nätet mer effektivt till skillnad från tidigare, det är bra.J jonaserik skrev:
Jag skrev en instruktion till dig till hur du tar fram de nya och befintliga elnätskostnaderna.J jonaserik skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ft-foer-elnaetet.532526/page-113#post-6056169
Ta nu och samla ihop siffrorna, och det är enkelt, så får du svart på vitt vad det innebär för dig. Det behöver inte bli några dramatiska kostnadsändringar.
Jag fattar som så här. Vilket kanske är fel.
Kan tycka att detta sätt att bestämma effektavgiften kan medföra stora felaktigheter.
Vi säger så här. Under en månad kör jag vid tre tillfällen under en minut åt gången 06-22, en maskin som drar 10 kW.
Ingen annan strömförbrukning, då jag vistas vid sommarstugan och är s a s på resande fot.
På verandan lyser en ledlampa på
10 W, dygnet runt.
Då ska jag betala dryga 800 kr för
3 minuters nyttjande.
Har jag fattat rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tycka att detta sätt att bestämma effektavgiften kan medföra stora felaktigheter.
Vi säger så här. Under en månad kör jag vid tre tillfällen under en minut åt gången 06-22, en maskin som drar 10 kW.
Ingen annan strömförbrukning, då jag vistas vid sommarstugan och är s a s på resande fot.
På verandan lyser en ledlampa på
10 W, dygnet runt.
3 minuters nyttjande.
Har jag fattat rätt?
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 556 inlägg
Du har inte fattat rätt.H Hybro skrev:Jag fattar som så här. Vilket kanske är fel.
[bild]
Vi säger så här. Under en månad kör jag vid tre tillfällen under en minut åt gången nån maskin som drar 10 kW.
3 minuters nyttjande.
Har jag fattat rätt?
Man går efter snitteffekten den timmen.
Så 10kW i en minut ger 10/60 = 0.167kW för den timmen.
Nej, det är den genomsnittliga effekten under en hel kalendertimme som räknas.H Hybro skrev:Jag fattar som så här. Vilket kanske är fel.
[bild]
Vi säger så här. Under en månad kör jag vid tre tillfällen under en minut åt gången en enda maskin som drar 10 kW.
3 minuters nyttjande.
Har jag fattat rätt?
Att staten inför tvingande regler för nätägarna att införa effekttariff är symptom på ett orimligt beteende. Antag att en nätägare arbetat hårt och investerat mycket pengar i sitt nät så alla abonnenter kan förbruka hög effekt samtidigt. Vad tillför effekttariff i det fallet? Det hela handlar inte om problem i regionala nät. Det handlar om att staten gjort bort sig och avvecklat elproduktion och nu är man tvingad att försöka minska effekttoppar.D Daniel 109 skrev:
De regionala näten har traditionellt sett varit dimensionerade för hög effekt då många värmde upp sina hus med direktverkande el och använde glödlampor. Kan nämna att vi hade högre nationell elförbrukning 1990 än idag även om det inte är helt relevant att jämföra med.
Det är fullständigt orimligt att sabotera ett fullt fungerande system. Istället borde man hela tiden förstärka och bygga ut.
B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Rätt kul att se hur de behandlar sina kunder
De får direktiv att införa detta senast två år bort i tiden ungefär
Och vad gör dom João de hugger och drar igång direkt
Här är det inga tankar om hur detta kan drabba konsumenter inte
Här har du faktiskt fel. Vi har historiskt haft samma elförbrukning (i hushållen) under ganska lång tid men effekttopparna har bara blivit högre och högre kontinuerligt i samband med att fler hushåll tar in diverse ny teknik. Det är den utvecklingen man vill stävja.N Niclas8811 skrev:Att staten inför tvingande regler för nätägarna att införa effekttariff är symptom på ett orimligt beteende. Antag att en nätägare arbetat hårt och investerat mycket pengar i sitt nät så alla abonnenter kan förbruka hög effekt samtidigt. Vad tillför effekttariff i det fallet? Det hela handlar inte om problem i regionala nät. Det handlar om att staten gjort bort sig och avvecklat elproduktion och nu är man tvingad att försöka minska effekttoppar.
De regionala näten har traditionellt sett varit dimensionerade för hög effekt då många värmde upp sina hus med direktverkande el och använde glödlampor. Kan nämna att vi hade högre nationell elförbrukning 1990 än idag även om det inte är helt relevant att jämföra med.
Det är fullständigt orimligt att sabotera ett fullt fungerande system. Istället borde man hela tiden förstärka och bygga ut.