F fsn skrev:
Det som är tragiskt kan man tycka är att det skiljer så mycket mellan olika nätägare. Hade kanske viljat se ett lite tightare reglemente för nätägarna att förhålla sig till.
Ja en sådan viktig resurs och tillgång som elektricitet inklusive elnätet borde faktiskt vara statligt, och då regleras och förenklas för konsumenterna detta säger jag som inte är lagd åt det hållet i vanliga fall,,

Tänk om denna utopi kunde bli verklighet, vad underbart om vi hade ett (1) fast pris per kWh,
Som idag olika pris beroende på område men i övrigt inga tillägg eller konstigheter.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man kan ju iaf hoppas på att alla elbilsägare med fastpris/månads medel nu får ett incitament att inte ladda sin bil med smutsig el 17:00...
Blir elen smutsig kl. 17.00?

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Attitudeswe
G Guzzen1 skrev:
Blir elen smutsig kl. 17.00?
På marginalen ja. Grön svensk el kan inte tränga undan all tysk kolkraft då.

C cpalm skrev:
Det stämmer ju att de Ellevio-kunder som idag har 25A får en rejäl "rabatt" jämfört med andra. Å andra sidan har de rimligtvis betydligt högre effekttoppar, så det går inte att säga att de därmed går "plus" på den nya tariffen. Mest snopet blir det förstås för de som har 32A säkring, som får betala dubbelt så hög säkringsavgift som den med 25A, plus effektavgift. Eller omvänt, den med 32A har ett riktigt stort incitament att säkra ner till 25.

Huruvida E.ON gör likadant återstår att se. De flesta ligger till synes kvar med samma differentiering av säkringsavgiften.
Det finns alltid de som förlorar och de stämmer att de med högre än 25 amp kan få betala mer men vi kan inte ta de som ett bevis på att det överlag bland privatpersoner blir dyrare. Privatpersoner som i absolut majoritet har max 25 amp.

På marginalen ja. Grön svensk el kan inte tränga undan all tysk kolkraft då.
Jo men varför ska man ens överväga att ladda en elbil kl 17.00 när "kvällspeaken" av elförbrukning pågår?

Lathet?

X xLnT skrev:
Såhär ser det ut för mig (2024 års siffror).

Timtaxa

Elhandel
Köpt el 8,322:- (13,817kWh)

Nätägare
Säkringsavgift (16A) 7,095:-
Överföringsavgift 11,823:- (13817*(0.307+0,5487))

Totalt: 27,240:-

Effektavgift

Elhandel
Oförändrat, räknar med ovan siffror..

Nätägare
Säkringsavgift 4,380:-
Effektavgift 10.725:- (11kW minst 3ggr varje månad)
Överföringsavgift 8,445:- (13817*(0,0625+0,5487))

Totalt: 31,872:-

Jag har inte räknat med att effektavgiften är halverad mellan 22-06, eller om jag faktiskt behövde nyttja 11kW under tre olika dygn under sommaren. Så här får man skala av några tusenlappar, vilket ger mig ungefär samma kostnad som jag har idag.

Nu får jag dessutom möjligheten att säkra upp utan merkostnad till 25A, vilket ger mig möjligheten till högre effektuttag om jag skulle vilja det enstaka gånger.
Plus att jag kan sälja mer energi vid höglasttimmar från mitt batteri iom högre säkring.

Så man kan ju ställa sig frågan vad dom vinner med att införa detta, tror nätägaren merparten kommer optimera ner sina effekttoppar när det inte blir dyrare för dom att inte göra något?
Undrar hur många som kommer säkra upp från 16/20A till 25A, och om det komer få konsekvenser för något område.
Vad de vill få folk till att göra är just att kapa topparna vilket kommer att ske för folk i allmänhet är inte insatta och hög elräkning vill ingen ha.

Kapar effektavgifterna inte topparna så blir det dyrare för effekttopparna ska bara ner enligt elnätsföretagen.

Man kan ju iaf hoppas på att alla elbilsägare med fastpris/månads medel nu får ett incitament att inte ladda sin bil med smutsig el 17:00...
Jag tror inte det är problemet.
K krfsm skrev:
Det här borde ju vara glädjande för de som oroas över att effekttaxan kommer att råna dem. Helt uppenbart blir det inte mycket dyrare ens för dig som maxar ditt uttag, så rimligen borde det bli billigare för de som inte gör det.

Lättaste är väl att minska fast avgift och höja effekttaxan, om det är maxat utnyttjande som är det som driver investeringskostnader i nätet.

Sen vet jag inte om man ska oroa sig särskilt över att alla och envar kommer att säkra upp och belasta nätet till max. Här i Göteborg är priset samma för allt upp till 63A, men nätet fungerar fortfarande. (Å andra sidan antar jag att det är lite krångligare att säkra upp till 35 eller 63, än att säkra upp från 16 till 25.)
Bo00 Bo00 skrev:
Vad de vill få folk till att göra är just att kapa topparna vilket kommer att ske för folk i allmänhet är inte insatta och hög elräkning vill ingen ha.

Kapar effektavgifterna inte topparna så blir det dyrare för effekttopparna ska bara ner enligt elnätsföretagen.
Stackars våra äldre eller andra som inte kommer klara hantera det där.
Dom som kan har väl redan infört någon form av styrning iom med dom volatila elpriserna.

Fairlane
X xLnT skrev:
Jag tror inte det är problemet.

Stackars våra äldre eller andra som inte kommer klara hantera det där.
Dom som kan har väl redan infört någon form av styrning iom med dom volatila elpriserna.
Varför kan inte äldre det?

Jag tror inte att folk styrt om i någon större utsträckning pga volatila elpriser. Har man fastpris eller månadsrörligt så vinner man i praktiken inte något på att flytta sin förbrukning från 18.00 till 21.00.

• Gilla
JockeUtanKniven och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men varför ska man ens överväga att ladda en elbil kl 17.00 när "kvällspeaken" av elförbrukning pågår?

Lathet?
Har man inte timpris så gör folk det (om de inte har problem med att huvudsäkringen går om de lagar mat och laddar samtidigt). Lathet - ja!

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har man inte timpris så gör folk det (om de inte har problem med att huvudsäkringen går om de lagar mat och laddar samtidigt). Lathet - ja!
Jo då får man väl betala sin lathet via elnätsägarens effektavgift.

• Gilla
JockeUtanKniven
  • Laddar…
Attitudeswe
P paralun skrev:
Jo då får man väl betala sin lathet via elnätsägarens effektavgift.
Precis - så utmärkt att de 80% utan timpris nu med effektavgiften får en styrning som bidrar inte bara till att jämna ut lokalnätets belastning, men också till att jämna ut elpriset och ge utrymme för mer vind i systemet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
J jonaserik skrev:
Det är detta som jag framfört tidigare, men blivit idiotförklarad för. Nu början sanningen att komma fram. Ingen kommer att undgå effekttaxa, utan det blir som en överraskning på fakturan.
Visst kommer alla att drabbas av effekttaxa hos Ellevio! Det enda undantaget är de abonnenter som inte förbrukar någon el alls vilket torde vara få. Den som har en LED-lampa som drar 3 Watt påslagen hela tiden -och inget annat- kommer att få en effekttopp på 3 Watt under månaden. Effektavgiften blir då 3/1000 kW * 81 kr/kW per månad = 0,243 kronor, ungefär 25 öre i månaden.

Nu är det ju så att den nya elnätsavgiften består av 3 komponenter;
1) Fast avgift
2) Överföringsavgift, rörlig kostnad per förbrukad kWh
3) Effektavgift

Det gäller att jämföra samtliga komponenter före och efter. Som abonnent i Ellevios nät kan du enkelt kolla elnätskostnaden före och efter.

Gör så här:
1) Gå in på Ellevio, Mina Sidor
2) Välj kostnadsprognos
Meny från Ellevios "Mina sidor" med alternativ som Start, Elanvändning, Fakturor, Kostnadsprognos markerad längst ner i grönt.
3) Nu ser du elnätskostnaden månad för månad baserat på din tidigare förbrukning under 2024. (mina siffror nedan)
Jämförelse av elnätskostnad: Nuvarande prismodell 635 kr, Ny prismodell 680 kr, för januari 2024 hos Ellevio. Priser för privatkunder och företag.
4) Nuvarande prismodell är med befintlig modell. Ny prismodell är kostnaden med den nya modellen. Allt är uträknat med 2025 års priser inklusive moms.
5) Ta nu och summera elnätskostnaden månad för månad (januari 2024 - dec 2024, 12 månader) med nuvarande prismodell och summera dito för ny prismodell.
6) Jämför kostnaderna FÖRE och EFTER.

Det är det enklaste sättet att faktamässigt få en indikation på kommande elnätskostnader istället för att gissa och inteckna personlig konkurs och en halv stroke.

• Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Precis - så utmärkt att de 80% utan timpris nu med effektavgiften får en styrning som bidrar inte bara till att jämna ut lokalnätets belastning, men också till att jämna ut elpriset och ge utrymme för mer vind i systemet.
Nej snarare behöver vi SMR reaktorer främst för en fungerande konkurrenskraftig industri samt för en elektrifiering av långtradare/bussar etc.

Inte för lata privata elbilsägare som inte vill planera.

Fairlane Fairlane skrev:
Varför kan inte äldre det?

Jag tror inte att folk styrt om i någon större utsträckning pga volatila elpriser. Har man fastpris eller månadsrörligt så vinner man i praktiken inte något på att flytta sin förbrukning från 18.00 till 21.00.
Många kommer nog inte gå ifrån sina tider då de lagar mat. Vilket är det som kommer driva hög effekt.
Ugn, spis och kaffekokare samtidigt som uppvärmning.

Attitudeswe
X xLnT skrev:
Många kommer nog inte gå ifrån sina tider då de lagar mat. Vilket är det som kommer driva hög effekt.
Ugn, spis och kaffekokare samtidigt som uppvärmning.
Värmer man vatten så är det snarare det än matlagning som driver effekt. Så svårt är det inte att flytta varmvattenproduktionen om man har en tank på 200+ liter. Orkar man inte flytta så kan man koppla om tvåfas till enfas så att det sprids ut mer.

Tvätten och diskens varmvattenproduktion flyttar man lätt med fördröjd start (måste ju inte ske på natten. Räcker att man kör 13-16 för att inte sammanfalla med matlagning.)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.