Intressant när jag kollar på Elivio är att det är samma abonnemangsavgift och elöverföringsavgift med 16, 20 eller 25 amp säkringar numera. Dessa tre är de vanligaste för oss privatkunder.

Bara för att spåna vidare (för mig med hus och EON som inte har effekttaxa än) så kostar mitt abonnemang nu med 16 amp över 8 000 kWh 591,25 kr. De med 25 amp betalar nästan det dubbla 1006,25 kr och de med 20 amp 780 kr. Elöverföringsavgiften för mig nu är 30,70 öre och sänks den till typ 6 öre som Ellevio gjort så tror jag att det för de flesta går jämnt ut. Ponera att Eon gör som Ellevio med sänkt månadsavgift så kan ju de Eonkunder med 20 eller 25 amp bara på månadsavgiften få igen vad de kommer att betala med effekttaxa om de helt ignorerar den och bara kör på som vanligt.

Jag tror att det är en storm i ett vattenglas som alla medier går igång på för att få klick på sina artiklar. Och de som tror på katastrofen tror att ju mer artiklar om en domedag vad gäller effektaxans införande som visas så måste det ju vara sant.

• Gilla
jbernspang och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
u har också flera gånger oroat dig över din förbrukning i december
Har inte oroat mig, men är ett faktum att toppen infinner sig över en storhelg, har du annan uppfattning.
Fairlane Fairlane skrev:
Så nej, den som snålar behöver kommer inte lättare få tippar än någon annan, alla får toppar.
Har jag skrivit något annat. Det du svarar med, är ett kvitto på det jag skrivit. Håller du med eller.

Sen så har jag nina funderingar på er förbrukning. Ska det sättas upp hoss er någon form av rgelverk då-
Tvättmaskin får inte gå när det lagas mat, en TOPP kan bli.
Har du TFX eller VP. så kanske det inte kan värma som den ska när det blir kallt, ska ni då stänga av tex värmen för att ( om ni har ) ladda bilen. En TOPP kan bli
VP ska gå konstant och kostar energi oavsett tid på dygnet. Och en topp kan bli tillsammans med annat.
Barnen ska ha sina datorer på, på kvällen och lyse behövs, pass på med matlagning och tvätt då, en TOPP kan bli.
Så ett totalt regelverk för familjen, som reglerar allt var energiåtgång är, är det så du vill ha det innom familjen. Tveksamt
Enligt ovan så är det alltid så. Att många bäckar små blir till en stor Å.Och toppen infinner sig, antingen du vill eller inte.
Sen det med lägre öen för transporten. Tja inte helt fel , men förbrukning hamnar på olika ställen av dygnet och ska då tas igen på något sätt. Vad blir det då. Ännu mera kW/h som flödar genom mätaren och toppar infinner sig lite här och där. Det är inte energipriset som är gällande, utan antal kW/h som räknas.
Oavsett så blir det nog att hos vissa KANSKE tas upp att vem skapade den här toppen, ni fick ju inte göra så det blev toppar, bättra er.
Så det med svammel är nog inte helt med sanningen som ni framför att jag svamlar om. Men den som lever får se vad det blir
Nog om detta nu från min sida och ni kan begrunda, räkna och fundera hur det blir för er egen del, det är alltid någon som får betala för något. Sorgligt att hela svenska folket sitter i en rävsax på grund av EU
Och därom är det bara att lyfta på mössan och bocka.
Så tjafsa på i tråden, som säkert blir en riktig långbänk om det med effektavgifter.
Jag går ur nu och avvaktar framtiden, vad det blir, ingen kommer undan, inte ens jag.

J jonaserik skrev:
Har inte oroat mig, men är ett faktum att toppen infinner sig över en storhelg, har du annan uppfattning.

Har jag skrivit något annat. Det du svarar med, är ett kvitto på det jag skrivit. Håller du med eller.

Sen så har jag nina funderingar på er förbrukning. Ska det sättas upp hoss er någon form av rgelverk då-
Har du TFX eller VP. så kanske det inte kan värma som den ska när det blir kallt, ska ni då stänga av tex värmen för att ( om ni har ) ladda bilen. En TOPP kan bli
VP ska gå konstant och kostar energi oavsett tid på dygnet. Och en topp kan bli tillsammans med annat.
Barnen ska ha sina datorer på, på kvällen och lyse behövs, pass på med matlagning och tvätt då, en TOPP kan bli.
Så ett totalt regelverk för familjen, som reglerar allt var energiåtgång är, är det så du vill ha det innom familjen. Tveksamt
Enligt ovan så är det alltid så. Att många bäckar små blir till en stor Å.Och toppen infinner sig, antingen du vill eller inte.
Sen det med lägre öen för transporten. Tja inte helt fel , men förbrukning hamnar på olika ställen av dygnet och ska då tas igen på något sätt. Vad blir det då. Ännu mera kW/h som flödar genom mätaren och toppar infinner sig lite här och där. Det är inte energipriset som är gällande, utan antal kW/h som räknas.
Oavsett så blir det nog att hos vissa KANSKE tas upp att vem skapade den här toppen, ni fick ju inte göra så det blev toppar, bättra er.
Så det med svammel är nog inte helt med sanningen som ni framför att jag svamlar om. Men den som lever får se vad det blir
Nog om detta nu från min sida och ni kan begrunda, räkna och fundera hur det blir för er egen del, det är alltid någon som får betala för något. Sorgligt att hela svenska folket sitter i en rävsax på grund av EU
Så tjafsa på i tråden, som säkert blir en riktig långbänk om det med effektavgifter.
Jag går ur nu och avvaktar framtiden, vad det blir, ingen kommer undan, inte ens jag.
Du får försöka se det från den positiva sidan så kanske du slipper framstå som så frustrerad och okunnig: det är trots allt bara överföringen av el som det blir taxa på, tangentbordsknappningar är fortsatt gratis!

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:

Du ignorerar helt och totalt de andra sänkta kostnaderna i samband med införandet av effekttaxa och hänger upp dig på enbart effekttaxan. Det är det som ju gör mig fundersam över hur du resonerar för räknar man inte på allt så blir det bara fel. Det finns också ett statligt regelverk som nätägarna har att förhålla sig till om hur de kan ta betalt. Hade de kunnat hade de höjt avgifter precis hur de själva vill vilket statens regelverk sätter stopp för.

• Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Du får tre toppar varje månad...
Så jag har alltså en annan uppfattning.
J jonaserik skrev:
Nej, jag håller inte med.
Du har gång efter gång efter gång skrivit "nästan alla kommer få effektavgift. Det betyder att några inte får det, vilket är fel. Det märkliga är att vi förklarat det säkert 20 ggr nu, men ändå klämmer du till med "nästan alla kommer få.. "
J jonaserik skrev:
Varför ska man sätta upp regelverk?
Man kan kanske få lite bättre värden, men eftersom den totala intäkten inte får öka för en elnätsinnehavare så för några kommer det bli plus, för några minus, även om man inte ändrar något.

Har du loggat in på Ellevio än och kollat hur det skulle slagit för dig om det redan var infört?
J jonaserik skrev:
Varför skulle man slå av? Någon gång måste man ju få en topp, varför inte då?
J jonaserik skrev:
En topp kommer det bli, varje månad... Har då någon som helst koll på hur mycket en dator drar?
J jonaserik skrev:
Att en topp infinner sig någon gång under en månad säger sig självt.
Vi har redan idag folk som skrivit att utan att förändra någonting alls så kommer de gå plus.
J jonaserik skrev:
Sen det med lägre öen för transporten. Tja inte helt fel , men förbrukning hamnar på olika ställen av dygnet och ska då tas igen på något sätt.
Det tas in på effektavgiften...
Poängen var och är att du inte ens hade koll på sänkningen, vilket gör det väldigt tydligt att du inte tittat alls på informationen som finns.
J jonaserik skrev:
Vad blir det då. Ännu mera kW/h som flödar genom mätaren och toppar infinner sig lite här och där. Det är inte energipriset som är gällande, utan antal kW/h som räknas.
Är du säker på att det är någon ny egenpåhittat enhet som gäller?
J jonaserik skrev:
Du menar att det i familjen ska bli tjafs om vem som startade diskmaskinen, tvättmaskinen och laddade bilen samtidigt? Effektavgiften är inte till för att lösa familjers oförmåga att kommunicera.

Som sagt, det kommer inte bli några stjärnsmällar. Ditt julfirande som du luft så många gånger skulle väl bli en påverkan på 25 kr i december? I november och oktober kanske du istället kommer 25 kr lägre.
J jonaserik skrev:
Så det med svammel är nog inte helt med sanningen som ni framför att jag svamlar om.
Jo du svamlar. Det är svammel med kW/h. Det svammel med att nästan alla kommer få en topp etc.
J jonaserik skrev:
Men den som lever får se vad det blir
Nog om detta nu från min sida och ni kan begrunda, räkna och fundera hur det blir för er egen del, det är alltid någon som får betala för något.
Ja, men skillnaden mellan oss och dig är att vi tar reda på fakta först, sen räknar. Du tar inte ens resa på fakta.
J jonaserik skrev:
Sorgligt att hela svenska folket sitter i en rävsax på grund av EU
Låter som du tror att det är frågan om ökade kostnader för befolkningen igen ...
J jonaserik skrev:
Korrekt, ingen kommer undan. Det har vi sagt hela tiden. Det är bara du som sagt annorlunda.
Sen kommer vissa, kanske du få sänkta kostnader. Jobbigt att drabbas av det?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vad vi egentligen ska protestera emot är statens sätt att ta över 50 öre för varje förbrukad kWh i detta landet och att skatten sakta men säkert höjs plus moms på 25%. Elen en rättighet och något vi bara måste ha för att leva våra liv och den ska ska inte beskattas eller momsbeläggas som ren konsumtion för det är det inte.

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Bo00 Bo00 skrev:
Vad vi egentligen ska protestera emot är statens sätt att ta över 50 öre för varje förbrukad kWh i detta landet och att skatten sakta men säkert höjs plus moms på 25%. Elen en rättighet och något vi bara måste ha för att leva våra liv och den ska ska inte beskattas eller momsbeläggas som ren konsumtion för det är det inte.
Håller med. Mitt 2024:

14505 kr i moms och energiskatt till staten
7587 kr till elproducent och elhandlare
8889 kr till nätägaren

Diagram över månadsförbrukning i kronor under 2024, med januari som högsta och september som lägsta förbrukning. Total kostnad 9485 kr, 19,412 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Såhär ser det ut för mig (2024 års siffror).

Timtaxa

Elhandel
Köpt el 8,322:- (13,817kWh)

Nätägare
Säkringsavgift (16A) 7,095:-
Överföringsavgift 11,823:- (13817*(0.307+0,5487))

Totalt: 27,240:-

Effektavgift

Elhandel
Oförändrat, räknar med ovan siffror..

Nätägare
Säkringsavgift 4,380:-
Effektavgift 10.725:- (11kW minst 3ggr varje månad)
Överföringsavgift 8,445:- (13817*(0,0625+0,5487))

Totalt: 31,872:-

Jag har inte räknat med att effektavgiften är halverad mellan 22-06, eller om jag faktiskt behövde nyttja 11kW under tre olika dygn under sommaren. Så här får man skala av några tusenlappar, vilket ger mig ungefär samma kostnad som jag har idag.

Nu får jag dessutom möjligheten att säkra upp utan merkostnad till 25A, vilket ger mig möjligheten till högre effektuttag om jag skulle vilja det enstaka gånger.
Plus att jag kan sälja mer energi vid höglasttimmar från mitt batteri iom högre säkring.

Så man kan ju ställa sig frågan vad dom vinner med att införa detta, tror nätägaren merparten kommer optimera ner sina effekttoppar när det inte blir dyrare för dom att inte göra något?
Undrar hur många som kommer säkra upp från 16/20A till 25A, och om det komer få konsekvenser för något område.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
X xLnT skrev:

Timtaxa

Elhandel

Nätägare

Effektavgift

Elhandel

Nätägare

Jag har inte räknat med att effektavgiften är halverad mellan 22-06, eller om jag faktiskt behövde nyttja 11kW under tre olika dygn under sommaren. Så här får man skala av några tusenlappar, vilket ger mig ungefär samma kostnad som jag har idag.

Nu får jag dessutom möjligheten att säkra upp utan merkostnad till 25A, vilket ger mig möjligheten till högre effektuttag om jag skulle vilja det enstaka gånger.
Plus att jag kan sälja mer energi vid höglasttimmar från mitt batteri iom högre säkring.

Så man kan ju ställa sig frågan vad dom vinner med att införa detta, tror nätägaren merparten kommer optimera ner sina effekttoppar när det inte blir dyrare för dom att inte göra något?
Undrar hur många som kommer säkra upp från 16/20A till 25A, och om det komer få konsekvenser för något område.
Jag tror det kommer att medföra totalt lite högre nyttjande av nätet. Mer på tider som var låg last och lite mindre på tider som hade hög last.

Utan att det för den delen kommer att slita mer på nätägarens materiel.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
X xLnT skrev:

Timtaxa

Elhandel

Nätägare

Effektavgift

Elhandel

Nätägare

Det finns ingen anledning att maxa 11kW med den låga förbrukningen.

Jag har effekttaxa sedan 15år. 20000kWh/år. Maxar 8.5kW inkl elbil vintertid och 7.5sommartid. utan elbilen ligger jag runt 5kW topp som max vintertid, men då anstränger jag mig inget med övrig förbrukning då bilen alltid få fylla ut upp till 8.5kW.

Exakta siffror:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log

Har du Tibber sedan innan så kan du analysera med mitt script när pp dygnet dina spikar brukar ske...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ingen anledning att maxa 11kW med den låga förbrukningen.

Jag har effekttaxa sedan 15år. 20000kWh/år. Maxar 8.5kW inkl elbil vintertid och 7.5sommartid. utan elbilen ligger jag runt 5kW topp som max vintertid, men då anstränger jag mig inget med övrig förbrukning då bilen alltid få fylla ut upp till 8.5kW.

Exakta siffror:
[länk]

Har du Tibber sedan innan så kan du analysera med mitt script när pp dygnet dina spikar brukar ske...
Det är inte min förbrukning, det är köpt el.
Det finns god anledning att maxa 11kW, hur ska jag hinna fylla på mitt energilager när elpriset är lågt menar du annars?

Attitudeswe
X xLnT skrev:
Det är inte min förbrukning, det är köpt el.
Det finns god anledning att maxa 11kW, hur ska jag hinna fylla på mitt energilager när elpriset är lågt menar du annars?
Det är inga problem att fylla energilager med 30kWh/dygn i snitt (upp mot 60kWh/dygn peak) utan att överskrida 8.5kW effektavgift. Kostar kanske 1kr mer/dygn att fylla under 5 timmar istället för 3 timmar, men det gör effektavgiften att man räknar hem på totalen. (Har ingen sol produktion)

Jag har 20kWh energilager i bilen (av 77kWh) och 10kWh i varmvattenberedaren som behöver fyllas varje dygn.

Bilens logg från januari 24 när totalens toppeffekt var 8.5kW och 2619kWh totalt förbrukades (dvs snitteffekt 3.5kW)
Stapeldiagram över energiförbrukning i januari, med dagliga värden upp till 75 kWh. Total energiförbrukning är 736,25 kWh för månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inga problem att fylla energilager med 30kWh/dygn i snitt utan att överskrida 8.5kW effektavgift. Kostar kanske 1kr mer/dygn att fylla under 5 timmar istället för 3 timmar, men det gör effektavgiften att man räknar hem oå totalen. (Har ingen sol produktion)

Jag har 20kWh energilager i bilen (av 77kWh) och 10kWh i varmvattenberedaren som behöver fyllas varje dygn.

Bilens logg januari 24 när totalens toppeffekt var 8.5kW och 2619kWh totalt förbrukades (dvs snitteffekt 3.5kW)
[bild]
Varför jämför du dina förutsättningar med mina?
Jag har 135kWh energilager. Detta vill jag fylla så mycket jag kan när det är som billigast, för det behöver jag hög effekt.
Sen vad som blir billigast är ju bara matematik. Jag kommer oavsett säkra upp till 25A om det är dessa förutsättningar som kommer gälla.

Men jag kommer ju få optimera baserat på andra faktorer än jag gjort tidigare. Det är ju uppenbart.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
X xLnT skrev:
Varför jämför du dina förutsättningar med mina?
Jag har 135kWh energilager. Detta vill jag fylla så mycket jag kan när det är som billigast, för det behöver jag hög effekt.
Sen vad som blir billigast är ju bara matematik. Jag kommer oavsett säkra upp till 25A om det är dessa förutsättningar som kommer gälla.

Men jag kommer ju få optimera baserat på andra faktorer än jag gjort tidigare. Det är ju uppenbart.
Absolut behöver man optimera annorlunda för att elnätet skall nyttjas effektivare. Var glad om du har Elevio så du kan bunkra på natten med dubbel effekt (så är inte min effekttaxa konstruerad (ännu))

Januari -24 hade jag två elbilar 77+40kWh + 10kWh VVB. Så 127kWh, men det betyder ju inte att man omsätter hela lagret varje dag ..

men det betyder ju inte att man omsätter hela lagret varje dag ..
Jo, om man säljer på högkostnadstider och ser till sin egen förbrukning.
Du svänger dig med påståenden, som om det skulle vara det enda som gällde.

Som jag precis redovisat för i tidigare inlägg, så har jag inget incitament att förändra mitt nyttjande av elnätet om jag önskar ligga på samma kostnadsnivå som jag gör idag.
Jag kan däremot optimera mitt nyttjande för att sänka min kostnad.

Hur hanterar nätägarna om alla säkrar upp till 25A? Har nätägarna redan tillräckligt höga servissäkringar för det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.