132 204 läst · 1 852 svar
132k läst
1,9k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Vi får väl se vad det får för effekt. Jag tror som sagt att det inte kommer märkas speciellt på totalen.Attitudeswe skrev:Värmer man vatten så är det snarare det än matlagning som driver effekt. Så svårt är det inte att flytta varmvattenproduktionen om man har en tank på 200+ liter. Orkar man inte flytta så kan man koppla om tvåfas till enfas så att det sprids ut mer.
Tvätten och diskens varmvattenproduktion flyttar man lätt med fördröjd start (måste ju inte ske på natten. Räcker att man kör 13-16 för att inte sammanfalla med matlagning.)
Nätet kan jag hålla med om. Men el har en varierande tillgång och efterfrågan. Att då bestämma ett fast pris medför både att billig energi måste vaskas när det är lågt behov och hög tillgång. Och att man måste bygga dyr produktion för att klara efterfrågan när lasten här hög och vädret inte gynnar elproduktionen. Fast pris var det enda möjliga när man använde mekaniska mätare utan uppkoppling. Nu finns det ingen anledning att eftersträva fast pris.TorpAnders skrev:Ja en sådan viktig resurs och tillgång som elektricitet inklusive elnätet borde faktiskt vara statligt, och då regleras och förenklas för konsumenterna detta säger jag som inte är lagd åt det hållet i vanliga fall,,
Tänk om denna utopi kunde bli verklighet, vad underbart om vi hade ett (1) fast pris per kWh,
Som idag olika pris beroende på område men i övrigt inga tillägg eller konstigheter.
Det som jag ser som problemet med Ellevios modell är att helgerna inte särskiljs från vardagarna. Jag har svårt att se att belastningen är särskilt hög på helger kl 12 på dagen.
Problemet blir att folk kommer att börja köra torktumlare etc på nätterna vilket riskerar att öka antalet bränder. Personligen blir största problemet att jag får basta efter tio på kvällarna för att inte få toppar på 7-8kW. Vilket känns lite snett.
Problemet blir att folk kommer att börja köra torktumlare etc på nätterna vilket riskerar att öka antalet bränder. Personligen blir största problemet att jag får basta efter tio på kvällarna för att inte få toppar på 7-8kW. Vilket känns lite snett.
Då måste du ha en rejält stor bastu.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Nej? Min hushållsförbrukning är på runt 3kWh med den kyla som varit, och bastun drar 4-5kWh så blir det ungefär 7kWh per timme.F fsn skrev:
"Vanligtvis värms en bastu i cirka en timme, och efter det pågår bastubadet i ytterligare en timme. I det här fallet förbrukar aggregatet på 6 kW cirka 4–5 kWh under den första timmen och 3–4 kWh under den följande timmen, vilket blir totalt 7–9 kWh under de två timmarna."
https://www.harvia.com/sv/ideer-och...indre-an-man-tror-en-typisk-familjebastu-var/
Det kan bli dyrt att basta då. Effekttaxan går in med antal X kronor.R Riverground skrev:Nej? Min hushållsförbrukning är på runt 3kWh med den kyla som varit, och bastun drar 4-5kWh så blir det ungefär 7kWh per timme.
"Vanligtvis värms en bastu i cirka en timme, och efter det pågår bastubadet i ytterligare en timme. I det här fallet förbrukar aggregatet på 6 kW cirka 4–5 kWh under den första timmen och 3–4 kWh under den följande timmen, vilket blir totalt 7–9 kWh under de två timmarna."
[länk]
"gissa och inteckna personlig konkurs och en halv stroke."ClasseClas skrev:Visst kommer alla att drabbas av effekttaxa hos Ellevio! Det enda undantaget är de abonnenter som inte förbrukar någon el alls vilket torde vara få. Den som har en LED-lampa som drar 3 Watt påslagen hela tiden -och inget annat- kommer att få en effekttopp på 3 Watt under månaden. Effektavgiften blir då 3/1000 kW * 81 kr/kW per månad = 0,243 kronor, ungefär 25 öre i månaden.
Nu är det ju så att den nya elnätsavgiften består av 3 komponenter;
1) Fast avgift
2) Överföringsavgift, rörlig kostnad per förbrukad kWh
3) Effektavgift
Det gäller att jämföra samtliga komponenter före och efter. Som abonnent i Ellevios nät kan du enkelt kolla elnätskostnaden före och efter.
Gör så här:
1) Gå in på Ellevio, Mina Sidor
2) Välj kostnadsprognos
[bild]
3) Nu ser du elnätskostnaden månad för månad baserat på din tidigare förbrukning under 2024. (mina siffror nedan)
[bild]
4) Nuvarande prismodell är med befintlig modell. Ny prismodell är kostnaden med den nya modellen. Allt är uträknat med 2025 års priser inklusive moms.
5) Ta nu och summera elnätskostnaden månad för månad (januari 2024 - dec 2024, 12 månader) med nuvarande prismodell och summera dito för ny prismodell.
6) Jämför kostnaderna FÖRE och EFTER.
Det är det enklaste sättet att faktamässigt få en indikation på kommande elnätskostnader istället för att gissa och inteckna personlig konkurs och en halv stroke.
Dagens bästa!
Det behöver inte alls bli dyrare eftersom andra avgifter också sänks. Det är detta som på något sätt blir grunden för diskussionen att det enbart är effektavgiften som införs och inga andra ändringar.J jonaserik skrev:
Hela diskussionen blir skev från början om man inte tar in alla fakta utan enbart gissar med halva faktan framför sig.
Om du slår på bastuaggregatet kl 21:45 får du en effekt på 1,5 kW för den timmen förutsatt att aggregatet är på 6 kW. Om du sedan stänger av aggregatet kl 22.30 får du en effektanvändning någonstans mellan 1,0 - 1,5 kW för timmen mellan 22 och 23 (eftersom beräkning av halv effekt och att aggregatet knappast går på full effekt hela tiden).R Riverground skrev:Det som jag ser som problemet med Ellevios modell är att helgerna inte särskiljs från vardagarna. Jag har svårt att se att belastningen är särskilt hög på helger kl 12 på dagen.
Bastueffekten adderas ju till övrig användning som t ex uppvärmning och eventuell dusch men gratis att gå ut och rulla sig i snön eller spara några kronor genom att vänta med dusch till kl 23.
Det är mest effektivt att ladda sin elbil/laddhybrid direkt efter körning när man kommer hem och batteriet är uppvärmt. Många kommer hem vid 17-18-tiden.P paralun skrev:
Förlusterna vid laddning blir lägre om batteriet är varmt istället för att först använda el för att värma batteriet innan påfyllning.
Nu ändras rutinerna och även de totala samhällsförlusterna vid elbilsladdning.
Tanken är ju att debiteringen ska motsvara samhällskostnaden. Om din vinst inte överstiger kostnaden som handlingen medför så är den inte samhällsekonomisk lönsam. Om debiteringen fungerar som tänkt.