132 417 läst · 1 852 svar
132k läst
1,9k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
På helgerna är belastningen på elnätet betydligt mindre och dessutom utspritt. Att de inkluderar helger motiverade de själva med att det annars hade blivit för krånligt att förstå. Kl 12 på en lördag är det låg belastning på elnätet, men trots det så blir det billigare för mig att gå till badhuset och basta än att basta hemma...MathiasS skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 615 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 615 inlägg
Det beror ju på om nätägaren mest har anslutna hushåll eller mest industrier...MathiasS skrev:
Det blir ju egentligen lite konstigt med samma modell i hela Elevios nät?
Min del av belastningen är nog högre på helgen än en vardag när bara en av fyra i familjen är hemma.....R Riverground skrev:På helgerna är belastningen på elnätet betydligt mindre och dessutom utspritt. Att de inkluderar helger motiverade de själva med att det annars hade blivit för krånligt att förstå. Kl 12 på en lördag är det låg belastning på elnätet, men trots det så blir det billigare för mig att gå till badhuset och basta än att basta hemma...
Om belastningen är mindre i elnätet beror antagligen på var man mäter. Aggregerat centralt ja, pga industrier/företag som inte belastar på helger, men i ett mer lokalt nät bland småhus, nej, tvärtom antagligen.
Så mycket svammel i denna tråd. Jag får då ingen klarhet i detta med effektmätning. Jag väntar på fakturan från mitt elbolag och då får jag ta ställning om någon förändring i min elanvändning behöver göras. Jag är less på alla som målar fan på väggen, tror på rykten och tar dessa som sanningar, Sanningen kommer med fakturan. Och till er som skriker högst, "Kommer ni att skrika högt om ert elpris blir lägre" eller skriva om detta i Byggahus
För den som vill förstå är det redan tydligt vad det kommer kosta. Använder du Ellevio står det också ovan hur du tar reda på det.G G.L. skrev:Så mycket svammel i denna tråd. Jag får då ingen klarhet i detta med effektmätning. Jag väntar på fakturan från mitt elbolag och då får jag ta ställning om någon förändring i min elanvändning behöver göras. Jag är less på alla som målar fan på väggen, tror på rykten och tar dessa som sanningar, Sanningen kommer med fakturan. Och till er som skriker högst, "Kommer ni att skrika högt om ert elpris blir lägre" eller skriva om detta i Byggahus
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Om vi tar ditt lite naiva exempel att du har en konstant "baslast" på 5kW dygnet runt och sen har du en timma då du drar ytterligare 3kW under den tiden effektavgiften är 81kr så blir din effektavgift den månaden 486kr (5+5+8)/3=6 6*81=486J jonaserik skrev:Jepp och en sak till bara som fråga, så andra kan ska/disa ner mig helt som idiot.
Använder konstat 5 kW under alla timmar på ett dygn, då är medelvärdet 5 kW/h. Om jag nu lägger på en förbrukning med 3 kW, så bir det 8 kW/h just den timman. Har passerat en gräns med X antal kW, blir det då att få en taxa för 8 kW/h eller den överskjutande delen på 3 extra kW, fiiner det märkligt om hela timmen ska räknas och inte den överskjutande delen. Då är det ett inte medelvärde ( snitt ) på förbukning/uttag. Blir många sköna kronor till närföretaget, i mitt fall Ellevio med 81 kr extra och dyrt blir det, kom nu inte andra med att säga. """ Men överföringen sjunker och det blir billigare då """. Skit var det med det. Det är antal kW/h räknas oavsett priser.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Man behöver ju inte sitta och titta på vare sig diskmaskin eller tvättmaskin när den jobbar....J jonaserik skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
H Hybro skrev:Avsikten för mig att lägga tyngre belastningar som t ex diskmaskin, tvättmaskin och varmvattenberedare under tre olika hela perioder mellan 22.00 och 06.00. (tre timmars perioder).
Motor- och cupevärmare 05-06.
Då får jag dryga 40 kr i effektavgift i stället för 81.25 kr per kWh. Detta grundat på mätt elförbrukning kring effekttoppar om vardera 1 timme tre gånger per månad.
Alltså se till att få effekttopparna enligt ovan 22.00 - 06.00.
Vi ponerar dessa 3 timmar under 06.00 och 22.00 (under t ex januari)
Topp 1. Snitt 8 kWh
Topp 2. Snitt 12 kWh
Topp 3. Snitt 10 kWh
Olyckligtvis, typ utan styrning, så blir ca 1600 kr i effektavgift.
Med styrning av effektkrävande utrustning till perioder mellan 22.00
- 06.00 så blir effektavgiften ca
800 kr.
Är det nåt fel i uträkningen?
Jo det är fel. Är din effektavgift 81,25kr som blir det ju 812,5kr i effektavgift för de tre topparna du listat. Hur du fick det till 1600kr är ett mysterium det finns ju inte nån siffra du skrivit som mynnar ut i 1600kr...D Daniel 109 skrev:
Så enkelt är det ju inte, beror ju på när på dygnet/veckan han förbrukar toppen.F fsn skrev:
Jag förstår att just ditt scenario var det höglastid. Men för att förstå helheten får man ta upp alla aspekter/faktorer som påverkar.
Men jag förstår inte hur så många har så svårt att förstå upplägget som ellevio har.
Det är väldigt väl beskrivit.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 818 inlägg
Det gäller att förstå timmedeleffekt, den genomsnittliga effekt som används per timme. Det motsvarar energiförbrukningen uppmätt timme för timme.X xLnT skrev:
Det gäller också att förstå att de är de 3 högsta timmedeleffekterna på olika kalenderdagar som ska plockas ut under 1 kalendermånad. Dessa kallar Ellevio för effekttoppar.
Sen måste man förstå att den effekt som Ellevio använder sig av som debiteringsunderlag är medelvärdet av 3 datapunkter, dvs de ovan 3 högsta timmedeleffekterna, effekttopparna. Det ska motsvara varje abonnents belastning av elnätet under en kalendermånad.
Timmedeleffekten visar inte månadens snitteffekt utan varje timmes medeleffekt. Medelvärdet för Ellevios debitering visar inte heller månadens snitteffekt.
Ellevio är ju ändå rätt tydliga med att visa effekttopparna i en kalendermånad, när de inträffade, och dess medelvärde. Eget exempel. Den gröna linjen visar enbart medelvärdet av de 3 högsta effekttopparna, inget annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blandar inte in att det är en annan beräkning av timmedeleffekten mellan 22-06.
I Sollentuna har vi haft detta upplägg i över 25 år så det är inte något nytt för en del av oss. Där finns det en grundavgift och en effektavgift. Ingen överföringsavgift.
(Jag vet att du förstår detta xLnT, men jag provar att förklara igen.)
Hur definieras en timme tidsmässigt med en effekttopp?
Klockvis t ex 01.00 till 02.00 med en effekttopp någon gång under den tiden. Alltså 24 mätningar per dag.
Eller, med utgångspunkt från den absolut rejäla högsta effekttoppen och 30 minuter tidigare och 30 minuter senare. Vilket då blir 1 hel mättimme. Upprepas 3 gånger under dygnet. Men kan inte ligga för nära varandra om varje mätvärde ska vara exklusivt.
Klockvis t ex 01.00 till 02.00 med en effekttopp någon gång under den tiden. Alltså 24 mätningar per dag.
Eller, med utgångspunkt från den absolut rejäla högsta effekttoppen och 30 minuter tidigare och 30 minuter senare. Vilket då blir 1 hel mättimme. Upprepas 3 gånger under dygnet. Men kan inte ligga för nära varandra om varje mätvärde ska vara exklusivt.