126 144 läst · 1 846 svar
126k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det klocktimme som räknas. Vanliga heltimmar, tex 0700-0800, 1400-1500.H Hybro skrev:Hur definieras en timme tidsmässigt med en effekttopp?
Klockvis t ex 01.00 till 02.00 med en effekttopp någon gång under den tiden. Alltså 24 mätningar per dag.
Eller, med utgångspunkt från den absolut rejäla högsta effekttoppen och 30 minuter tidigare och 30 minuter senare. Vilket då blir 1 hel mättimme. Upprepas 3 gånger under dygnet.
Varje kalenderdag plockas den högsta effekttoppen ut från 24 timmars värden. 1 mätvärde.
Sedan när månaden är slut plockas de 3 högsta mätvärdena ut från 3 olika kalenderdagar.
Stämmer. VVBn drar energi 1300-1400 och "bidrar" till att öka effekten den timmen. Samma efterföljande timme.H Hybro skrev:
När jag kör med min justersåg på 3 kW + spånsug på 1.5 kW så är dom igång någon minut i stöten. De bidrar till den timmens förbrukning men det blir inga 4.5 kW i tillskott i effekt den timmen iom de inte går konstant hela tiden.
Nätägarna räknar väl ändå inte momentan effektpeak någon gång under klocktimmen?H Hybro skrev:
Det måste väl vara kWh/klocktimme som definierar mätvärdet?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Detta: "Varje kalenderdag plockas den högsta effekttoppen ut från 24 timmars värden. 1 mätvärde." som ClasseClas skrev nyss kan ju lätt tolkas så, specielt eftersom frågan han svarade på var ställd som den var.F fsn skrev:
Så jag förstår inte varför du håller på och drygar dig mot mig, som försöker förtydliga för dom som inte förstår.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 745 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 745 inlägg
Ja, det har du rätt i. Men du noterade säkert att ClasseClas förklarade sig i inlägger innan ditt.X xLnT skrev:Detta: "Varje kalenderdag plockas den högsta effekttoppen ut från 24 timmars värden. 1 mätvärde." som ClasseClas skrev nyss kan ju lätt tolkas så, specielt eftersom frågan han svarade på var ställd som den var.
Så jag förstår inte varför du håller på och drygar dig mot mig, som försöker förtydliga för dom som inte förstår.