108 906 läst · 1 624 svar
109k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Husägare
· Linköping
· 186 inlägg
Återigen, det är inte något ”övertramp” av något ”snitt” du behöver akta dig för. Effektavgiften räknas ut med hjälp av genomsnittet av de högsta topparna under en månad. I mitt fall de 5 högsta topparna. Detta genomsnitt var för mig ca 5,4 kW i oktober, och det låg då till grund för min effektavgift.J jonaserik skrev:OK jag ger mig. har Ellevio och har mina funderingar på vad som komma skall. Att då ha en difftaxa på natt/morgon när folk ska sova, är något dom räknat med, att det blir inte att tvätta/köra diskmaskinen när man sover. Jag kommer inte att göra det, vad som helst kan hända med vatten. Sen att ta ut en massa på nattetid blir många kW/h då med övertramp på något som kallas ett snitt och nätavgiften stiga markant.
Min spaning är att det är en konsekvens av hur systemet med intäktsramarna fungerar.kisumisu skrev:
Enkelt uttryckt - ju större investeringar man "måste" göra i elnätet, desto mer kan man fakturera kunderna = desto större vinst i kronor och ören. Det finns ett direkt ekonomiskt incitament att maximera sina kostnader.
Min fråga är - var f-n håller våra politiker hus i den här frågan? Är det verkligen ingen som är beredd att sätta ner foten?
Det finns inget som mäts i kW/h i det här sammanhanget. Du tjatar hela tiden om snitt och medelvärden. Men tycks inte alls begripa vad effektaxan baseras på. Din snittförbrukning har inget med saken att göra.J jonaserik skrev:Klart det blir en mindre effekttaxa då, men antalkW/h kan braka i höjden rätt bra, med stora uttag och då kanske det inte blir billigare, som en del kan tro, nätavgiften är det samma oavsett tid. det är bara effekttaxan som är mindre. Och övertrampet kommer som en överraskning, när det passarerar ett medelvärde för ett dygn.
Nej, det är inte alls dags för effekttaxa hos vattenfall. Det kommer senare.kisumisu skrev:Ja då var det dags även här hos mig med Vattenfall.
Riktigt lågt av Vattenfall skylla på bla elbilar. Har redan tidigare haft diskussioner med bla arbetskollegor som skyller höga elpriser på just elbilar.
Så nu kommer elbilshatet och solpanelshatet bli ännu större.....tack Vattenfall!
F*n också att man inte kan i så fall skylla på folk som vägrar byta värmesystem då t ex direktel är betydligt större bov här!
Hade själv bra bit över 20 000kWh per år, idag med elbil har jag ca 14 000kWh per år. Det här beror på att jag fimpade direktel och skaffade bergvärme!
Ännu mera fel när man inte kan skylla på den riktiga boven Tyskland, Frankrike osv som trissat upp elpriserna....!
Nu blir dock offgrid solpaneler ännu mera intressant. Slippa helt nätavgift sommartid 😈
Tur att jag läste detta, var precis i tagen att bekosta en nedsäkring från 25 till 16 med Ellevio. Var kan man läsa detta?B Boende45 skrev:Som kund hos elnätsföretaget Ellevio kommer man ha samma abonnemangsavgift för 16A, 20A och 25A, efter årsskiftet 365 kr per månad.
De som har 35A bör fundera på om de kan gå ner till 25A.
Priset för 35A blir 915 kr per månad en höjning från dagens 860 kr och alltså 550 kr per månad eller 6 600 kr mer per år än 25A.
Okej så Vattenfall passar på först höja allt och sedan inför effekttaxa som ännu ett påhittat avgift för att EU kräver det 🤯🤬😡🥵D Daniel 109 skrev:
Det skrivs om nedsäkring och uppsäkring är effekttaxa egentligen "bara säkringsstorlek" men att i de nya kan du ha 25A eller 16A men att just det ej spelar någon roll vad som är i skåpet efter att effekttaxa är infört?
Kanske i såfall dags säkra upp sina 20A till 25A (jag har en 20 som går titt som tätt).
Det kan man ju verkligen undra.C cpalm skrev:
Men dagens politiker vill väl att vi ska återgå till fossila bränslen?!
Kanske samarbete med vissa diktaturländer som är nu rädda för sin olja och gas....
Och dom som har bekostat bergvärme, elbil mm får glatt ändå vara med att betala den här skiten!
Märks inte minst av det att det är just husägaren som får betala mest!
Kanske dags skaffa ett stort dieselverk och ladda bilen och värma huset med den!
Om man skall vara solidarisk eller jante eller vad man nu kallar det så borde alla få samma avtal och villkor oavsett om man bor i lägenhet eller hus!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Det är bara du som kallar som gör så.J jonaserik skrev:
Det man talar om är ett genomsnitt av dina tre högsta värden under en månad. Har du följande toppar under månaden 4, 5 och 6 så blir det ett genomsnitt på 5 som används för att fastställa din effektavgift för den månaden. Dvs det snitt du talar om är inte någon magiskt okänt. Märkligt att du inte förstått den enkla modellen än.
OBS, jag säger inget om ifall modellen är bra eller dålig, bara att den är väldigt enkel.
Jo och som jag skrev tidigare så eftersom alla ska ha fått en smart elmätare innan årets slut så är det oftast mycket enkelt att förse HAN-porten till elmätaren med en digital avläsning.Fairlane skrev:Det är bara du som kallar som gör så.
Det man talar om är ett genomsnitt av dina tre högsta värden under en månad. Har du följande toppar under månaden 4, 5 och 6 så blir det ett genomsnitt på 5 som används för att fastställa din effektavgift för den månaden. Dvs det snitt du talar om är inte någon magiskt okänt. Märkligt att du inte förstått den enkla modellen än.
OBS, jag säger inget om ifall modellen är bra eller dålig, bara att den är väldigt enkel.
Alla elnätsbolag har en beskrivning på sin websida och sedan är det enkelt att se vad olika elapparater förbrukar i en villa, värmepump, elbilsladdning, disk o tvättmaskin osv och sedan planera när man använder olika förbrukare.
Stryker man 10 minuter på sociala medier och istället planerar lite så är det enkelt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Visst är det så, men förstår man inte modellen så hjälper det inte.P paralun skrev:Jo och som jag skrev tidigare så eftersom alla ska ha fått en smart elmätare innan årets slut så är det oftast mycket enkelt att förse HAN-porten till elmätaren med en digital avläsning.
Alla elnätsbolag har en beskrivning på sin websida och sedan är det enkelt att se vad olika elapparater förbrukar i en villa, värmepump, elbilsladdning, disk o tvättmaskin osv och sedan planera när man använder olika förbrukare.
Stryker man 10 minuter på sociala medier och istället planerar lite så är det enkelt.
Jo men det är ju inte särskilt svårt mer än att man måste vara medveten om vad olika elapparater drar.Fairlane skrev:
Exempel från igår kväll.
Först var det matlagning och cirkus 20 så gick diskmaskinen igång.
Man ser ju mycket enkelt vad en elapparat drar.
Sen är det då enklare för oss som varken har elbil eller värmepump men poängen är det här med att veta vad olika elapprater drar samt planera uttagen och det är mycket enkelt med en HAN-ports läsare.
Behövs inte ens han portläsare till det där.P paralun skrev:Jo men det är ju inte särskilt svårt mer än att man måste vara medveten om vad olika elapparater drar.
Exempel från igår kväll.
Först var det matlagning och cirkus 20 så gick diskmaskinen igång.
Man ser ju mycket enkelt vad en elapparat drar.
Sen är det då enklare för oss som varken har elbil eller värmepump men poängen är det här med att veta vad olika elapprater drar samt planera uttagen och det är mycket enkelt med en HAN-ports läsare.
Kanske fel av mig att ta produkter som inte finns tillsalu som nya men Ikea hade Sparsnäs som gjorde det där redan för många år sedan.
Jag trodde Vattenfall nya mätare var mer avancerad än den gamla men enda skillnaden är just hanport och en ful antenn utanför skåpet!
Sparsnäsen lever dock vidare även i det nya som tur....
Däremot är det väl inte alltid så lätt planera om man är stor familj och vill vara sams och inte gå skilsmässa.....
Det enda som kanske går styra är elbilsladdning. Men även det kan vara svårt lite beroende på bil och hur långt man behöver åka med den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Ja, men om man inte ens förstår vad genomsnittet är av de tre timmar i månaden där man förbrukat mest så spelar det ingen roll om man förstår vad enskilda apparater drar, man kommer ändå inte förstå vad man betalar och varför.P paralun skrev: