Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Då missförstod du nog vad som sas.
Nope, 100% säker på att Norge skulle gynnas och Sverige missgynnas, och det hade något med Norges sämre kapacitet på deras nät. Minns inte detaljerna, men det kanske finns någon "expert" här som kan reda ut dom :)

EDIT: Här är en artikel i ämnet
https://www.kronantillmiljonen.se/sparande-och-utgifter/hogre-elpris-i-oktober-vad-kan-vi-vanta-oss/

Genom flödesbaserad kapacitetsberäkning så ska priserna jämnas ut i Europa. Vissa länder kommer få det dyrare och andra billigare. Sverige är ett exempel där det mest troligt kommer bli dyrare. Norge gynnas mest av det nya systemet.

Svenska kraftnät har faktiskt provkört systemet och där kan se hur priserna blivit i snitt 10% högre.

Elprisområde 1-3 väntas i snitt få priser som är 10% högre men för de som bor i elprisområde 4 kan det röra sig om billigare priser med 2%.

Varför exempelvis Norge gynnas är för att man har ett uruselt nät själva och därigenom gynnas av att kunna använda det svenska nätet och föra över kraft norr till söder.

En annan från Lunds Universitet
https://www.lu.se/artikel/svenska-elpriser-spas-oka-kraftigt-med-ny-eu-forordning

– I praktiken kommer det svenska elnätet att avlasta det norska stamnätet genom att transportera el från norra till södra Norge, via Sverige. Vilket kan leda till ökade kostnader för svenska kunder, säger Hannes Sonnsjö.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Ja är det inte fantastiskt med monpol, en bra fråga är, hur man kan skaffa sig det.
Det är lämpligt att ha monopol på elnätet.

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Det är lämpligt att ha monopol på elnätet.
Instämmer, men det är inte lämpligt att som nu att monopolet i princip kan sätta vilka priser dom vill eftersom pristaket dom fått är ett skämt.

• Gilla
pilen och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nope, 100% säker på att Norge skulle gynnas och Sverige missgynnas, och det hade något med Norges sämre kapacitet på deras nät. Minns inte detaljerna, men det kanske finns någon "expert" här som kan reda ut dom :)

[länk]

Genom flödesbaserad kapacitetsberäkning så ska priserna jämnas ut i Europa. Vissa länder kommer få det dyrare och andra billigare. Sverige är ett exempel där det mest troligt kommer bli dyrare. Norge gynnas mest av det nya systemet.

Svenska kraftnät har faktiskt provkört systemet och där kan se hur priserna blivit i snitt 10% högre.

Elprisområde 1-3 väntas i snitt få priser som är 10% högre men för de som bor i elprisområde 4 kan det röra sig om billigare priser med 2%.

Varför exempelvis Norge gynnas är för att man har ett uruselt nät själva och därigenom gynnas av att kunna använda det svenska nätet och föra över kraft norr till söder.

[länk]

– I praktiken kommer det svenska elnätet att avlasta det norska stamnätet genom att transportera el från norra till södra Norge, via Sverige. Vilket kan leda till ökade kostnader för svenska kunder, säger Hannes Sonnsjö.
Men det där har inte med nätavgifterna att göra, det var det vi diskuterade.

Sedan vet jag inte om jag vill hålla med om att det är negativt för Sverige med ökad kapacitet.

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Men det där har inte med nätavgifterna att göra, det var det vi diskuterade.
Dom flesta lägger nog in den här "avgiften" som uppkommer pga "flödesbaserad kapacitetsberäkning" som en nätavgift, det är ingenting man kan välja bort så jag ser det som en "nätavgift" på min elräkning.

Mats-S Mats-S skrev:

[länk]

[länk]

Jovisst är det så och just idag ser man det mindre bra hos SvK. Men i sak så har Norge för dålig överföringskapacitet från norr till syd och därför är det en stor fördel att transitera el via Sverige.

Se kartan en bit ner.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Hur lyckas du tolka det som nätavgift?

Mats-S
P paralun skrev:
Jovisst är det så och just idag ser man det mindre bra hos SvK. Men i sak så har Norge för dålig överföringskapacitet från norr till syd och därför är det en stor fördel att transitera el via Sverige.

Se kartan en bit ner.
[länk]
Kollar man priserna på kartan är det ju bara ett stort skämt, Black Week i Norge på Elen, inte lika roligt i Sverige 🤬

Då är det ju i alla fall just nu bra med ökad kapacitet mot Norge.

Mats-S Mats-S skrev:
Kollar man priserna på kartan är det ju bara ett stort skämt, Black Week i Norge på Elen, inte lika roligt i Sverige 🤬
Jo vi får hoppas att Tyskland snabbt lägger ner sin industri så blir det lugnare för SE4.😉

Hursomhelst syns det tydligare då Norges kablar mot kontinenten och England exporterar för fullt vilket man inte gör idag.

N Nalleman64 skrev:
Vattenfalls prislistor för 2025 publicerades idag.

[länk]

Inga effekttariffer ännu men man drämmer till med en prishöjning på 15 % på såväl den fasta avgiften som på överföringsavgiften.

Det är härligt med monopol och regleringar som gör sådana här höjningar möjliga!
Hej Nalleman64

I inlägg #1 109 i denna tråd uppmärksammade jag svaren från EON, Vattenfall och Ellevio på frågan gällande ” konsekvensen av Energimarknadsinspektionens beslut om att den som orsakar kostnaderna i elnäten skall stå för ”notan” så är det intressant att läsa vad tre stora elnätsbolag har svarat i en artikel (publicerad 13 september 2024) i Dagens Industri, med rubriken; ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna”
https://www.di.se/nyheter/forvirring-bland-eljattarna-small-hotar-villaagarna/

”Om det uppstår kostnader vid installationer av solceller på villataken och om elbolagen då inte debiterar de villaägare som installerat solcellerna, då innebär det att dessa kostnader fördelas på övriga som är anslutna till elnäten. Kostnaderna för elnäten betalas av de som är anslutna till elnäten”

Är det bland annat detta vi ser?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
AvatdkjdkdkdAvatar och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom flesta lägger nog in den här "avgiften" som uppkommer pga "flödesbaserad kapacitetsberäkning" som en nätavgift, det är ingenting man kan välja bort så jag ser det som en "nätavgift" på min elräkning.
Nja, det där hamnar väl på elpriset precis som elområden?

G Ganescha skrev:
Alltså en extra avgift. Har aldrig sagt att mina förutsättningar gäller alla. Men är tämligen säker på att majoriteten villaägare med små barn, yngre tonåren kommer få dyrare elräkning för att man kan inte jämna ut elförbrukningen hela tiden.
Alla bolag måste väl implementera den till 2027? Vårat kommer göra det 2026. Får väl ”njuta” till så sker.
Mina första två månader med effekttariff har inneburit billigare faktura för mig. Åtminstone om man tittar på överföringsavgiften, abonnemangsavgiften och effejtavgiften och normaliserat för mängden kWh. På dessa poster blev det 56 kr billigare för oss, men tyvärr ökade också energiskatten, så i slutänden sparade vi bara 60 öre.

Bergvärme, laddhybrid, barnfamilj, 50-talshus med originalfönster. Effektavgiften räknades på 5,381 kW i oktober, räknar med högre topp i november.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Mina första två månader med effekttariff har inneburit billigare faktura för mig. Åtminstone om man tittar på överföringsavgiften, abonnemangsavgiften och effejtavgiften och normaliserat för mängden kWh. På dessa poster blev det 56 kr billigare för oss, men tyvärr ökade också energiskatten, så i slutänden sparade vi bara 60 öre.

Bergvärme, laddhybrid, barnfamilj, 50-talshus med originalfönster. Effektavgiften räknades på 5,381 kW i oktober, räknar med högre topp i november.
Och vilket nätbolag ?

M Martin Lundmark skrev:
I inlägg #1 109 i denna tråd uppmärksammade jag svaren från EON, Vattenfall och Ellevio på frågan gällande ” konsekvensen av Energimarknadsinspektionens beslut om att den som orsakar kostnaderna i elnäten skall stå för ”notan” så är det intressant att läsa vad tre stora elnätsbolag har svarat i en artikel (publicerad 13 september 2024) i Dagens Industri, med rubriken; ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna”
[länk]

”Om det uppstår kostnader vid installationer av solceller på villataken och om elbolagen då inte debiterar de villaägare som installerat solcellerna, då innebär det att dessa kostnader fördelas på övriga som är anslutna till elnäten. Kostnaderna för elnäten betalas av de som är anslutna till elnäten”

Är det bland annat detta vi ser?
Hej

Svensk Solenergi försvarar (för talan för) de som installerat solceller på villataken. Men vem företräder villaägare som inte har solceller, i denna fråga?
https://svensksolenergi.se/sma-installationer-hotade-vid-natforstarkning/

Ni som har EON, Vattenfall och Ellevio som elnätsägare och t.ex. är medlemmar i Villaägareföreningen borde fråga hur ni som inte har solceller på husen hanteras.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.