102 435 läst · 1 518 svar
102k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Högst tveksam till att en hybrids batteri kan kallas för varmt efter en 5-8 timmar (efter körning) när det är minus 15-20 grader och det kopplas in för laddning.martin43 skrev:Ja, det har hänt att bilar inte laddat alls när de stått i kyla på en för långsam laddplats. Men då är det kallt. Detta vet Teslaägare i USA som försökt ladda med 120 V x 6 A i sträng kyla.
Det är väldigt olika på olika bilar!!
Tesla är nog största exemplet. De vill gärna ha en viss temperatur i batteriet även vid AC-laddning. En model 3 värmer batteriet med 3 eller 6 kW. Kopplar du den till en laddbox som bara ger 1x10A i tio timmar i -20C med kallt batteri kan det bli så att bilen först värmer i tre timmar, sedan laddar i tre timmar, sedan värmer en timme, sedan laddar i tre timmar osv. Du har förbrukat 23 kWh men endast ca 12 kWh har åkt in i batteriet.
I värsta fall blir det ingen laddning alls eftersom batteriet aldrig blir tillräckligt varmt/effekten räcker ej för att värma och ladda. Med 3x16A hade batteriet värmt med 6 kW en kort stund och laddningen hade kommit igång snabbt. Även om batteriet behövt 3 kW stödvärme då och då hade det fortfarande gått in 6 kW i batteriet vid underhållsvärmning. Det är därför Tesla uppmuntrar till att plugga in bilen direkt när man kommer fram, eftersom batteriet är varmare då. Nya bilar har värmepump som kan värma batteriet med mindre elförbrukning, men den fungerar ju inte i riktig kyla...
Jag har inte märkt att vår MG eller BMW "slösat" el på batterivärmning, men de har nog aldrig varit under -15 heller. Hybridbilars batterier lever ett hårt liv så de är "alltid varma".
Det lär vara ett antal grader varmare än ute! Men klart det svalnat en del efter 5-8h.tveksamt skrev:
Som vanligt beror det jättemycket på vilken exakt bilmodell det är.
Ett vattenkylt hybridbatteri kan också vara vattenuppvärmt, med el eller spillvärme från fossilmotorn. Är det då +15 vid parkering kan det absolut vara runt 0 vid laddning 5h senare.
Bara koppla in OBD-läsaren och börja forska...
Mätte nu två olika Miele dammsugare med elmätare, typ samma modell men olika årgångar.
Den äldre ca 15 år gammal låg på ca 2100W
Den nyare, ca 2 år gammal låg på ca 670W
Den äldre ca 15 år gammal låg på ca 2100W
Den nyare, ca 2 år gammal låg på ca 670W
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med behöver du förstå skillnaden på kW och kWh. Jag har extremt svårt att tro att nån klarar sig på 1kW om man inte har starkt autistiska drag och saknar familj. Alla elbolag har sina egna modeller och hur det blir för dig får du ta reda på själv. De bolag som har haft fast avgift för säkringsstorlek fortsätter nog med det, vi har samma avgift oavsett storlek (upp till 63A tror jag) och det var så innan effektavgiften fördes in med.kisumisu skrev:Nej jag har inte räknat på det så.
Men folk här i tråden säger att dom sniffar på 1kwh.
Är det folk som har fjärrvärme och vedeledning? Enda problemet tycks vara bilens laddning som ju är rätt enkelt att styra om till natten.
Visst är jag med att matlagning och tvättmaskin mm inte drar konstant samma mängd.
Men jag har varit med om att 20A säkringar går i huset och då pratar vi om stora laster. Ja jag har också elbil men jag har även uppvärmning och bastu mm.
Svårt för stora familjer, testade en gång timpris. Men då blev det fullt med tvätt, disk överallt och sura miner när man inte fick ha dessa igång på dyra timmar. Fasar bara hur det blir nu den dag det här införs!
Sen är det fel att man ska straffas två gånger. Huvudsäkring säger ju redan vad du får förbruka samtidigt. Ni som nu fått den här skiten, måste ni fortfarande betala extra för att ha 20A, 25A osv?
Men då suger antagligen den gamla som en glädjeflicka med prestationsbaserad lön och den nya är lite mer ”avslagen”?B Boende45 skrev:
Redigerat:
Batterier och gengas..
Batteribil utesluts ur urvalet 👌B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Nu har man fått som man önskade..
tn.se: Elbilsförsäljningen sjunker - "Allvarligt" (2024-01-29)
di.se: Elbilsförsäljningen sjunker — Tesla svarar med nollränta (2024-09-16)
svt.se: Elbilsförsäljningen minskar – hotar klimatmålen varnar Trafikverket (2024-01-19)
tn.se: Elbilsförsäljningen sjunker - "Allvarligt" (2024-01-29)
di.se: Elbilsförsäljningen sjunker — Tesla svarar med nollränta (2024-09-16)
svt.se: Elbilsförsäljningen minskar – hotar klimatmålen varnar Trafikverket (2024-01-19)
Redigerat:
Bara att köra på fossilmotorn skulle det stå. Men det spelar mindre roll.P Plåthuset skrev:”Bra att köra på fossilmotorn”
”…köpa en renodlad elbil”
Förstår du en ens vad du skriver?
Den här inställningen att ALLA, såväl företag som privatpersoner, kan och bör byta bil varje år för att passa den för månaden gällande miljö”optimeringen” lär ju netto ha orsakat mer miljöskada än den räddat.
Först var det etanolbil man skulle ha.
Sen när det floppade var det dieselbil med partikelfilter som var miljöbil.
Sen mildhybrid.
Sen laddhybrid.
Nu elbil.
Men skattepengarna rullar ju in och det är ju helt uppenbart det enda som verkligen räknas. I kombination med att de flesta medborgare tycker som du att ”det är väl inte så farligt”.
Köper man en hybrid så blir det en kompromiss man ville göra. Istället för att ha ett större batteri så fick man ett mindre.
Så jag står fast vi de.
Köp ren elbil så blir marginalerna bättre om man vill köra enbart på el.
Ledsen att göra dig besviken men jag har alltid propagerat för elbil.
Konstigt vore det väl annars med tanke på att jag kört elektriskt sen början av 2000talet.
Blir mer rättvisande att läsa försäljningssiffrorna istället. Så slipper man såna rubriker.spikplanka skrev:
Golvvärme som körs på ström besparing: Anta att det tar 30 min att värma upp golvet till 23C efter reducering (strömsparläge läge 17C). Då kan man börja 20-15 min innan hel timme för att minska peaken som beräknas på varje hel timme.M Masthugg skrev:
Nu har jag bara "skåne" väder att testa med med några minus och ca 1kvm vattenyta så höjer jag temperaturen enkelt med ett 2kw element.M Mickebus skrev:
2 pumpar På 3kw menar du värmepumpar eller vanliga vattenpumpar?
Låter mer som en bassäng, kanske missförstod dig.
Trodde det var ett spabad
Dags för
det tar längre tid än 30 minuter att värma upp ett klinkergolv så att du känner vämenJ JT2 skrev: