Med ett gammalt hus (1986) så känns det inte värt det att försöka få någon slags styrning av varmvattenberedare och golvvärme i hall och badrum på momentaneffekten. Elräkningen går på autogiro. Bäst för blodtrycket att ignorera.

Om man bygger nytt lär man ju inte ha elektrisk golvvärme och då handlar det ju om att ha någon slags lastbalanserare som minskar värme och varmvatten under visa tider och särskilt när ugn och spis körs under dessa tider.
 
  • Gilla
ollo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Menar att utan att veta bakgrundsförbrukningen så säger tyvärr inte din siffror så mycket.
[länk]
Aha. "Vampire drain" eller "viss urladdning av batteriet när bilen står parkerad" har absolut ingenting med mina siffror eller skillnaden mellan att ladda med 1x6A eller 3x16A att göra!

Det jag avsåg med de där 300W är vad bilen drar när den är VAKEN med en massa system igång. Den är vaken när den laddar.

En låst parkerad elbil utan laddning utan aktiv sentry mode och som inte är fylld med mjukvarubuggar sover, och då drar den lika lite som en parkerad fossilbil. Dvs 0,5-1W ungefär.

Två helt olika saker alltså.
 
S sjoelund skrev:
Normalt vill du söka temperaturen under natten så du sover bättre.
Har aldrig/ingen värme i övervåningen/sovrum pga att jag kör med pelletskamin vars värme stiger uppåt.

S sjoelund skrev:
Håller du konstant 20C och tycker det drar för mycket el får du nog prova andra sätt än att minska värmen.
Kör golvvärme i badrummet under de kallaste vintermånaderna men snålar så mycket jag kan. Funderingen är om det över huvud taget är lönt att sänka dagtid så att morgonduschen blir mer attraktiv.
 
Jadu/ni🤔

Har spenderat en stund på Ellevios hemsida och kollat på deras kostnadsprognos😏

Där har dom räknat på våran historik och presenterar vad det hade kostat enligt den nya avgiften....🤔

Problemet är att i deras prognos så stämmer inga belopp överhuvudtaget mot fakturorna/förbrukningen som de använt i beräkningen😅 Dom har exkluderat energiskatten/kwh står det som en fotnot🤔 men ändå stämmer ingenting😅

Hur ska då man ens kunna sia om en kostnad😅

Det är rätt uppenbart att det ska vara så invecklat att gemeneman inte ska förstå ett jota😏

Det som dock framgår enligt deras beräkningar är att vi är en av "förlorarna".

Någonstans mellan 150 och 400kr dyrare elnät varje månad😳 Mest påslag blev det på sommarmånaderna🤔 då vi i stort sett använder väldigt lite effekt/el generellt😅

Detta bådar inte gott för de som gör av med en del el/effekt överlag😳

Enligt Ellevios beräkningar ligger våra 3 högsta effekttoppar på ca 5-6kw/månad och som de då använt i sina beräkningar för 2024😏

Vi ska förbruka 2024 enligt prognosen ca 9800kwh🙂

Enligt deras beräkningar har våran nätkostnad utan energiskatten på 53,5öre/kwh kostat 5318:- i år🤔 (stämmer inte)

Och kostnaden enligt nya modellen hade varit 7455:-☹️

För övrigt har vi rörligt timpris och brukar använda mest el när elpriset är som lägst (oftast nätter)

Vi har ingen pool, elbil eller några andra elslukande grejjer förutom en bastu som inte använts de fyra senaste åren😅

Bor i elområde 3

Värmer vårat inte alltför supergamla hus med jordvärme via en Thermia med COP värde 4,6😏
 
Redigerat:
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Make elförsöjningen great again!
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Hela upplägget påminner mig om när man var på stranden på vissa badorter och där stod en kille med ett campingbord och tre muggar och man skulle gissa under vilken mugg nöten fanns …….. Du har inte en chans i he att gissa rätt ……riggat….
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Alla elbilar kan ställas på schema vad jag vet. Och om den inte kan de så kan laddboxen säkert de. Dvs kom hem. Plugga I. Glöm bort
Jag funderar på hur detta blir i relation till själva elpriset. Vår bil går 15 mil per dag och behöver således ladda lagom mycket. Billigast har hittills varit att ladda så fort som möjligt under ett par timmar, speciellt vintertid då priserna kan ha rätt smala dalar. Hur ska man väga elpriset mot effektavgiften? Känns som det kommer bli oerhört krångligt att planera. Smartladdning har vi idag, men frågan är om den kommer kunna ta hänsyn till alla parametrar.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Jadå, januari t.o.m. september ger för mig en kostnadsökning på 1652kr med nya "prismodellen".
Och det sjuka är att största ökningen blir för mig på sommaren, när mitt effektuttag är som lägst. Maj månads nätkostnad gamla modellen exklusive elskatt 457kr, och med nya modellen 682kr(siffror enligt Ellevios prisjämförelse)= merkostnad 225kr. Det som retar mig är att jag för maj månad hade ett genomsnitt på 3,68kW i toppeffekt, och för att gå plus minus noll så måste jag ner till 0,9kW i max effektuttag, vilket självklart är helt orimligt. Jag kommer 100% att överklaga Ellevios nya "prismodell" Jag tror inte att det är många som kommer att få en total lägre kostnad.
 
M Mr Stirling skrev:
Jag kommer 100% att överklaga Ellevios nya "prismodell"
Hur gör man det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
philsson87 philsson87 skrev:
Jag funderar på hur detta blir i relation till själva elpriset. Vår bil går 15 mil per dag och behöver således ladda lagom mycket. Billigast har hittills varit att ladda så fort som möjligt under ett par timmar, speciellt vintertid då priserna kan ha rätt smala dalar. Hur ska man väga elpriset mot effektavgiften? Känns som det kommer bli oerhört krångligt att planera. Smartladdning har vi idag, men frågan är om den kommer kunna ta hänsyn till alla parametrar.
Det kommer bero på vilket bolag du har. I en annan tråd spekulerade vi att de med elbilar kanske fick bäst deal med månadspris på el istället för timpris. Så man kunde smeta ut laddningen på fler timmar och ignorera elpriset.

Den stora frågan är väl om du kommer att kunna hålla dig till att ladda långsamt eller ej en hel månad. En dag fel så spricker hela kalkylen; för vissa bolag i ett helt år framöver.
Om man vet att man kommer att misslyckas med att hålla nere effekten så kan man styra mot endast elpris istället.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Ja
Ungefär 100 kr mer sommarhalvåret
Ungefär 500 kr mindre vinterhalvåret
Totalt alltså kanske 4000 billigare på ett år.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur gör man det?
Dels klaga hos bolaget förstås, men även anmäla till EI. https://ei.se/kontakta-oss/anmal-till-ei#:~:text=Om du tycker att ett,begär ut handlingar från oss.

Deras modell är inte riktigt i linje med hur effekttariffen är avsedd att utformas. Den är för grovyxad där även lördag och söndag är höglasttid. https://ei.se/bransch/tariffer-natt...ariffer-enligt-eifs-20221/tidsdifferentiering

Även Tekniska Verken (som ändå har en väldigt bra/rimlig prissättning jämfört med många andra!!) kan få bakläxa. De räknar nämligen topparna dygnet runt. Och i deras alternativa prislista är det höglast 6-23 alla dagar i veckan.
https://www.corren.se/nyheter/linko...-i-linkoping-men-kan-behova-goras-om/r3owvxor

Det är nog lite betaversion på dessa avgiftsmodeller. Lagen anger inte exakt hur de ska se ut, bara att det ska finnas tre komponenter och att den ska vara tidsfifferentierad. Så det finns väl utrymme för tolkning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det kommer bero på vilket bolag du har. I en annan tråd spekulerade vi att de med elbilar kanske fick bäst deal med månadspris på el istället för timpris. Så man kunde smeta ut laddningen på fler timmar och ignorera elpriset.

Den stora frågan är väl om du kommer att kunna hålla dig till att ladda långsamt eller ej en hel månad. En dag fel så spricker hela kalkylen; för vissa bolag i ett helt år framöver.
Om man vet att man kommer att misslyckas med att hålla nere effekten så kan man styra mot endast elpris istället.
Känns extremt frustrerande att dessa modeller är så komplicerade. Fatta om man är duktig och gör allt vad man kan men så blir det höga spikar ibland pga misstag eller sammanträffanden med elbilen, värmepannan + vad de nu kan vara. Man hade hoppats att effektavgifterna skulle följa elpriset, men icke.
 
philsson87 philsson87 skrev:
Man hade hoppats att effektavgifterna skulle följa elpriset, men icke.
Det kommer aldrig hända. Vad skulle då poängen med effektavgiften vara?

Men det skulle ju varit intressant om det var dynamisk prissättning och berodde på hur hårt det lokala nätet var belastat. Med dagar som var helt befriade från effektavgift, och dagar där det endast var effektavgift för inmatning på nätet (så man fick betala för att solcellerna producerar för mycket för det lokala nätet). Och sedan extra taxa för de timmar där nätet låg riktigt hårt belastat. Typ ingen blåst och minus 35. Och självklart ett öppet API så man kunde styra förbrukningen. Helst skulle väl avgiften vara för de enskilda timmarna och inte topp för månaden...
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur gör man det?
Man vänder sig till Energimarknadsinspektionen, dom har en särskild blankett för det. Lite ironiskt att det är just Energimarknadsinspektionen som har tvingat nätägarna till att införa effektavgifter.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.