13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Typ dubbelt. Jag har jobbat mycket med att ladda bil och köra andra förbrukare när elpriset är lågt. Det ska man tydligen inte få göra längre.

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Jag räknade faktiskt på vad min septemberfaktura från nätägaren hade landat på med den gamla modellen (effekttariff infördes här 1/9). Det visade sig att jag blev 98 öre fattigare på de 873 kWh vi konsumerade…. (Har laddbar bil, bergvärme, fru som gillar att baka mm)

Med några timmars optimerande av home assistant kan jag nog få tillbaka mina förlorade korvören… 😊

• Gilla
Qparost och 1 till
  • Laddar…
Kanske har jag inte förstått men jag provar.

Ellevios nuvarande pris för Enkla abonnemanget 16 A huvudsäkring är 345.-/ månad plus 30 öre/ kWh. Det ska ersättas med 81,25 öre/ kWh mellan kl. 06 och 22 alla veckans dagar. Övrig tid hälften, 40,625 öre/kWh.

För att slippa kostnadsökning måste man lyckas med det förmodligen omöjliga, att förbruka c:a 60% av totala energin på natten. Betydligt mer troligt är att man gör av med bara 25% på natten. Då ökar kostnaden med 23% om årsförbrukningen är 15000kWh. Den som laddar sin elbil på natten kommer undan med lägre kostnadsökning.

Men som sagt jag har kanske inte förstått.

M
J jbernspang skrev:
Jag räknade faktiskt på vad min septemberfaktura från nätägaren hade landat på med den gamla modellen (effekttariff infördes här 1/9). Det visade sig att jag blev 98 öre fattigare på de 873 kWh vi konsumerade…. (Har laddbar bil, bergvärme, fru som gillar att baka mm)

Med några timmars optimerande av home assistant kan jag nog få tillbaka mina förlorade korvören… 😊
Intressant 🤔

Jag slängde ett öga på septemberfakturan också😏

Enligt Ellevio så kostade den med nuvarande avtal 548:- utan energiskatt... Vilket den inte gjorde🤔 tar man bort energiskatten så kostade den enligt fakturan 516:- inkl momsen på överföring (30öre inkl. moms) och månadsavgift (345:- inkl moms)
Den egentliga fakturan låg på 823:-
Då med energiskatten på 53,5öre/kwh.

Ellevio spår att med den nya avgiften hade septemberfakturan landat på 892:- utan energiskatten🤔

Lite andra nuffror för september:
Förbrukat 572kwh
Elnätsfaktura 823:-
Elhandelsfaktura 202:-
Snittpris kwh elhandel 16,4öre utan påslag, 21,33öre med elbolagets påslag
6,02kw i som medel i de tre högsta effekttopparna.

Fairlane
C Claes Owe skrev:

Ellevios nuvarande pris för Enkla abonnemanget 16 A huvudsäkring är 345.-/ månad plus 30 öre/ kWh. Det ska ersättas med 81,25 öre/ kWh mellan kl. 06 och 22 alla veckans dagar. Övrig tid hälften, 40,625 öre/kWh.

För att slippa kostnadsökning måste man lyckas med det förmodligen omöjliga, att förbruka c:a 60% av totala energin på natten. Betydligt mer troligt är att man gör av med bara 25% på natten. Då ökar kostnaden med 23% om årsförbrukningen är 15000kWh. Den som laddar sin elbil på natten kommer undan med lägre kostnadsökning.

Nej så är det inte.
81,25 öre har inget med kWh att göra.
Det är rätt tydligt beskrivet på Ellevios hemsida.

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
M
C Claes Owe skrev:

Mja, Ellevio ska höja månadsavgiften med 20kr initialt.

Överförings avgiften ska sänkas från 30öre till 6,25öre

Och det är dina tre högsta effekttoppar under månaden ihopplussade och sen delat på tre som ska gångras med 81,25öre/kw om du nu förbrukat dom inom spannet 06-22.....

Övrig tid är halverad "effekttoppstaxa" vad jag fattar....

Solklart.... Eller inte🤯

Redigerat:
M
Med andra ord så måste man kolla på sin månad timme för timme och ta de tre timmarna med högst förbrukning, det är dom som sätter priset på fakturan.

Så att vänta in och passa på att laga mat, tvätta, köra diskmaskin, koka kaffe, duscha etc etc när elpriset är billigare framåt kvällen lär inte vara någon idé längre....

Då blir topparna så höga att det rent av kan vara billigare att köpa elen när den är dyr😅

Tror inte en sekund på att det kommer bli billigare för nån i detta landet med det nya systemets utformning😏

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
M
Såhär ska det absolut inte se ut en dag, även om elpriset är negativt😳

Det lär straffa sig på elnätsfakturan😅

• Diagram som visar elförbrukning den 5 september 2024 med en kraftig topp på 17,36 kWh kl 19:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hurtigs Alfred Jansson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Baserat på jämförelse med förra året på Ellevios hemsida skulle det bli med samma mönster på förbrukningen ca 100 kr dyrare per månad på sommarhalvåret och ca 500 kr billigare per månad under vinterhalvåret.

Det borde gå att kapa några toppar relativt enkelt, men jag vill inte ställa om så att jag lever mitt liv på natten eller aldrig kan ha två eller flera maskiner igång samtidigt. Själva idén med maskiner är ju att det inte är sekventiellt utfört arbete utan det kan ske samtidigt och jag gör något annat.

Frågor blir då:
Om diskmaskinen är full vid lunch, ska odiskat stå framme till maskinen är klar kl 22 plus fyra timmar? Eller diska på kvällen fast maskinen inte är full?
Om tvätten går under natten, har jag tid att hänga det på morgonen eller blir det följande kväll?

Sämsta scenariot är väl de som har en laddhybrid med relativt kort räckvidd och kommer hem från jobbet och behöver ladda snabbt medan middagen tillagas för att köra iväg en stund senare på kvällen. Typ scenariot för en laddhybrid tror jag.
Angående laddhybrider så kommer man dock inte upp i så höga effekter. Oftast endast enfasladdning 16A, så max 3,7 kW. I kombination med matlagning och elvärme kan det ju dock driva upp effektavgiften något, men borde kunna inträffa även utan laddningen från annan last.

4774
M Mr. Gullberg skrev:
Mja, Ellevio ska höja månadsavgiften med 20kr initialt.

Överförings avgiften ska sänkas från 30öre till 6,25öre

Och det är dina tre högsta effekttoppar under månaden ihopplussade och sen delat på tre som ska gångras med 81,25öre/kw om du nu förbrukat dom inom spannet 06-22.....

Övrig tid är halverad "effekttoppstaxa" vad jag fattar....

Solklart.... Eller inte🤯
Men vad jag fortfarande inte förstår är hur en topp uppstår så länge man håller sig inom ett helt normalt beteende. Ska jag bara tvätta på nätterna då ellevio "bjuder" på halva efftektavtiften och även då laga middag, sätta på diskmaskinen, brygga kaffe vid kl04 och hälla på termos för att drickas kl.07. Denna effektavgift är vare sig mer rättvis eller rättvisande.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Baserat på jämförelse med förra året på Ellevios hemsida skulle det bli med samma mönster på förbrukningen ca 100 kr dyrare per månad på sommarhalvåret och ca 500 kr billigare per månad under vinterhalvåret.

Det borde gå att kapa några toppar relativt enkelt, men jag vill inte ställa om så att jag lever mitt liv på natten eller aldrig kan ha två eller flera maskiner igång samtidigt. Själva idén med maskiner är ju att det inte är sekventiellt utfört arbete utan det kan ske samtidigt och jag gör något annat.
Du sparar alltså någon tusenlapp med den nya modellen varje år? De flesta hittills i tråden verkar sänka sina kostnader eller ligga på samma nivå som idag. Ingen verkar få en rejäl prishöjning, så då behöver man inte göra någonting.

Självklart går det att spara ÄNNU mer, men frågan är om det är värt att försöka. Du betalar per kWh också och det går ju att bryta huvudströmbrytaren vid höga elpriser, men frågan är vad som är rimligt. Enligt mig är optimering av elanvändning både med hänsyn till pris och effekt något som bör göras utan reell minskning av komfort, t.ex. genom automatiserad tidsstyrning av värmepump och elgolvvärme, styrning av laddboxar och schemaläggning av disk och tvätt. Så gör vi hemma.

I ditt fall (och i flera andras fall) finns egentligen inte ens ett problem eftersom du sparar pengar med oförändrat effektuttag.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
4774
Vad gör man om man är hemma 24/7. Fryser arslet av sig, svälter, inget kaffe, ingen varm mat ~ Allt för att inte överanvända ett undermåligt elnät

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Jag bor i hus. Och enligt Ellevios hemsida om man loggar in där så blir det billigare för mig. Och jag tänker noll på när och hur jag använder saker.. Kan inte se att detta skulle
bli revolutionerande dyrt ?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
om jag förstår det rätt så om jag inom samma timme tänker använda kaffekokaren, brödrosten och vattenkokaren så har det ingen betydelse om jag kör dessa kl17:10 på samma gång och peakar 4000watt mot om jag kör dem i följd efter varandra och peakar 2000watt under timmen ? man räknar ut medel för energiuttag per timme.

Sen när man läser runt så har alla olika tider för när effekttaxan gäller, 06-18 , 06-19 , 06-22 är några jag hittat, det är ju bra belastningsmässigt men ändå konstigt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
om jag förstår det rätt så om jag inom samma timme tänker använda kaffekokaren, brödrosten och vattenkokaren så har det ingen betydelse om jag kör dessa kl17:10 på samma gång och peakar 4000watt mot om jag kör dem i följd efter varandra och peakar 2000watt under timmen ? man räknar ut medel för energiuttag per timme.
Korrekt

T TobiasK233 skrev:
Sen när man läser runt så har alla olika tider för när effekttaxan gäller, 06-18 , 06-19 , 06-22 är några jag hittat, det är ju bra belastningsmässigt men ändå konstigt.
Det blir ju samma tider i det lokala nätet eftersom alla där har samma tider för taxan. Så den biten hjälper inte oss kunder att försöka dra ner på topparna.

• Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.