A Alexn72 skrev:
Nu har jag bara "skåne" väder att testa med med några minus och ca 1kvm vattenyta så höjer jag temperaturen enkelt med ett 2kw element.


2 pumpar På 3kw menar du värmepumpar eller vanliga vattenpumpar?
Låter mer som en bassäng, kanske missförstod dig.
Trodde det var ett spabad
3kW elpatron värmer vattnet. 1700liter vatten som ska hållas varmt. Har man inte massagepumparna igång så orkar den säkert hålla värmen, men 2st 3hp (2,2kW) massagepumpar blandar in rätt mycket luft i vattnet som ökar kyleffekten. Var tvungen att kolla specarna och det blir inte 11kW utan 7,6kW med allt igång
 
M Mr. Gullberg skrev:
Mmm, det kan man nog säga😏
Dock skulle Ellevio höja den fasta avgiften istället för att sänka (enligt deras hemsida)😏

Det är nog väldigt få hushåll som får billigare nätkostnader om effekttoppar på 6kw beräknas höja nätavgiften för vårat hushåll ca 2500 exkl. elskatt mellan januari och september 😏

Jag menar 6kw på en timme är ju inte speciellt svårt att komma upp i😳 speciellt om man försöker skjuta på sin förbrukning för att "köpa" elen när den är "billig"😏
Vi köper inte elen när den är billig eftersom vi inte har timprisavtal.

Men trots att vi inte koncentrerat vår användning till billiga ”timmar” hade vi toppar på nästan 6 kW vintermånaderna. Då är vi två personer i hushållet med en mycket effektiv LLVP som värmer hela huset med vedeldning som enda värmetillskott.

Tvåsiffriga minusgrader samtidigt som uppvärmning av duschvatten (snålspolande duschmunstycke) och bryggning av kaffe (automatisk Espressomaskin) är lyxen på morgonen.

Det i kombination med mekanisk ventilation och övrig baslast som nya energieffektiva kyl/frysar ger denna effekt och kostnad.

För ett hushåll med elbilsladdning (hemma), utomhuspool eller jacuzzi, tonårsduschar och matlagning (induktionshäll och ugn) kommer detta att ge en kostnadsökning på iaf ca 400 - 600 kr i månaden beroende på årstid.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Min leverantör verkar inte ännu ha redovisat några planer på att införa effekttaxa, men kommer säkert. Betyder dock att de inte heller har några räknehjälpmedel som andra exempel från tråden.
Men som jag förstår det är det överlag så att fasta avgifter sänks, överföringsavgift sänks och det införs en kostnad på effekttoppar.

Som en storförbrukare av en kanske vi kan tjäna på detta... Stort gammalt hus som värms med el (via BVP), sidobyggnad som värms med LLVP och elbil gör att vi ligger konstant högt på vintern. (40MWh/år, 25A säkringar och effektvakt för att inte bränna dem när bilen laddar)

Edit: på sommaren kan det nog bli värt att bara köra poolpump och poolvärme på natten, samma med elbilsladdning
 
Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
om jag förstår det rätt så om jag inom samma timme tänker använda kaffekokaren, brödrosten och vattenkokaren så har det ingen betydelse om jag kör dessa kl17:10 på samma gång och peakar 4000watt mot om jag kör dem i följd efter varandra och peakar 2000watt under timmen ? man räknar ut medel för energiuttag per timme.

Sen när man läser runt så har alla olika tider för när effekttaxan gäller, 06-18 , 06-19 , 06-22 är några jag hittat, det är ju bra belastningsmässigt men ändå konstigt.
Din beräkning stämmer, men om du sprider ut driften av köksmaskinerna över två timmar får du halva effekttoppen.

Om det samma timme i din beräkning är väldigt kallt ute och någon absolut ska duscha så är en effektopp på 8 kW inte omöjlig. Ladda bilen samma timme vore i o f s kanske lite väl svagsint.
 
Fairlane
4774 4774 skrev:
Men vad jag fortfarande inte förstår är hur en topp uppstår så länge man håller sig inom ett helt normalt beteende. Ska jag bara tvätta på nätterna då ellevio "bjuder" på halva efftektavtiften och även då laga middag, sätta på diskmaskinen, brygga kaffe vid kl04 och hälla på termos för att drickas kl.07. Denna effektavgift är vare sig mer rättvis eller rättvisande.
Det är väl inte konstigt att man har en topp även om man ha helt normalt beteende?
Om du konstant förbrukar 3kW, varken mer eller mindre, dygnet runt, alla dagar i månaden så blir din topp också 3kW. Om du utöver lägger på 1 kW en timme i sträck vid tre tillfällen under månaden så kommer din topp bli 4 kW om detta sker under höglasttid, lägga det på under låglasttid är din topp fortfarande 3 kW.

Brygger du kaffe klockan 7 på morgonen så kommer kaffebryggaren dra 1,5 kW under 5 minuter? Dvs låg du konstant på 3kW dygnet runt utan kaffebryggaren så skulle din topp öka med 1,5*5/60=0,125kW. Dvs skulle du brygga kaffe klockan 7 varje dag skulle det kosta ungefär 10 kr mer i månaden än om du brygger den klockan 4 och häller på termos. Du får själv avgöra om du vill spara 10 kr/månad på att gå upp klockan 4 och brygga.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Din beräkning stämmer, men om du sprider ut driften av köksmaskinerna över två timmar får du halva effekttoppen.

Om det samma timme i din beräkning är väldigt kallt ute och någon absolut ska duscha så är en effektopp på 8 kW inte omöjlig. Ladda bilen samma timme vore i o f s kanske lite väl svagsint.
Nja, vattenkokaren, brödrosten och kaffekokaren blir lär knappast dra full effekt 60 minuter om de kör efter varandra. Ingendera använda 20 minuter.

Duschar man samma timme så kan toppen påverkas, men det beror på. Kan man styra när vattnet ska värmas så är det ju inget problem att duscha när det är höglast så länge man värmer vattnet på låglasttimmarna. Värmer man direkt drar det påverkar det såklart, så då är frågan mer hur mycket effekt som behövs under en viss tid för att värma vattnet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Men vad jag fortfarande inte förstår är hur en topp uppstår så länge man håller sig inom ett helt normalt beteende. Ska jag bara tvätta på nätterna då ellevio "bjuder" på halva efftektavtiften och även då laga middag, sätta på diskmaskinen, brygga kaffe vid kl04 och hälla på termos för att drickas kl.07. Denna effektavgift är vare sig mer rättvis eller rättvisande.
Förbrukningen i ett hushåll är ju sällan konstant utan består av toppar och dalar, såhär ser det ut hos oss de senaste 24 h:

Graf över energiåtgång i ett hushåll över 24 timmar, visar variationer mellan 0 och 8 kW med toppar och dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Såhär ska det absolut inte se ut en dag, även om elpriset är negativt😳

Det lär straffa sig på elnätsfakturan😅
Den där grafen kan du skrämma vuxna med på Halloween!
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:

Ska vi ha det så här inom samma elområde?​

Klart osunt..​

Taget ur Nils Holgersson rapporten.​

KommunNätföretagPris 2024Pris 2023Prisökning 1 årPrisökning 5 är
VästeråsMälarenergi102.9789.2915,31 %58,46 %
StockholmEllevio84.72101.99-16,93 %2,92 %
ÖrebroEon144.44132.249,23 %20,77 %
EskilstunaEskilstuna Energi och Miljö91.2790.161,23 %33,20 %
UppsalaVattenfall111.8299.9811,85 %1,04 %
SödertäljeTelge Nät60.7161.56-1.37 %-10.71 %
Vad är det för värde i kolumnen pris 2014, pris 2023 etc?
 
J jbernspang skrev:
Förbrukningen i ett hushåll är ju sällan konstant utan består av toppar och dalar, såhär ser det ut hos oss de senaste 24 h:

[bild]
Vad hände på morgonen? Dusch? En eller flera personer?
 
B Boende45 skrev:
Vad hände på morgonen? Dusch? En eller flera personer?
Jag gissar på laddning av laddhybrid, ca kl 02 och 2h framåt.

Varmvattnet ser du strax efter strecket 5pm.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
E
Kan tipsa om detta plugin in till Home Assistant: https://github.com/elden1337/hass-peaqhvac

Kanske inte maintainas aktivt nu, men jag är rätt säker på att buggfixar kommer då han använder det själv. Jag har kört det i över 1 år nu, och det slår Nibes inbyggda funktion. 👍🏼
 
B Boende45 skrev:
Vad hände på morgonen? Dusch? En eller flera personer?
Menar du bullen i natt? Laddade bilen. Igår morse var det en blandning av disk, dusch, tvätt, torkning av äpplen, espresso, dammsugning, mm
 
Fairlane Fairlane skrev:
Brygger du kaffe klockan 7 på morgonen så kommer kaffebryggaren dra 1,5 kW under 5 minuter? Dvs låg du konstant på 3kW dygnet runt utan kaffebryggaren så skulle din topp öka med 1,5*5/60=0,125kW. Dvs skulle du brygga kaffe klockan 7 varje dag skulle det kosta ungefär 10 kr mer i månaden än om du brygger den klockan 4 och häller på termos. Du får själv avgöra om du vill spara 10 kr/månad på att gå upp klockan 4 och brygga.
Det är väl dessutom kalendertimmar som räknas, så skulle du sätta på kaffebryggaren kl 06:57:30 istället blir det bara 5 kr.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.