102 233 läst · 1 514 svar
102k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nej, det finns ingen legionellarisk med det. Ren skrämsel utan ett uns av sanning. Man skall inte ha en låg temperatur i allmänhet, men bara man har hög temperatur (närmare 60 grader) en gång per dygn så kan aldrig legionella få fäste.Ramnemark skrev:
Det enda vi kan göra är att sluta acceptera narrativet om att vi måste spara. Det skulle kunna finnas obegränsat med billig el, men det är ett val av klägget att vi inte har det så.
Jag menar med detta inte att klägget vill att vi ska ha det dåligt, utan att de köper nymalthusianismens idéer om att människan är problemet. Det är vi inte, och med teknikutveckling och en tro på att människan står över naturen skulle vi kunna tämja den betydligt mer än vi har i dagsläget. Alla som inte vill ge ingenjörer större spelrum på bekostnad av pappersvändare är fienden.
Jag menar med detta inte att klägget vill att vi ska ha det dåligt, utan att de köper nymalthusianismens idéer om att människan är problemet. Det är vi inte, och med teknikutveckling och en tro på att människan står över naturen skulle vi kunna tämja den betydligt mer än vi har i dagsläget. Alla som inte vill ge ingenjörer större spelrum på bekostnad av pappersvändare är fienden.
Medlem
· Västmanland
· 116 inlägg
Många verkar skriva att några hundralappar i månaden inte är något problem, problemet är att vi redan har fått ökade kostnader med flera hundralappar flertalet gånger tidigare.
Vi måste väl ändå tänka på den Gröna omställningen?jonmo skrev:Det enda vi kan göra är att sluta acceptera narrativet om att vi måste spara. Det skulle kunna finnas obegränsat med billig el, men det är ett val av klägget att vi inte har det så.
Du hör nog till ovanligheterna isåfall - tror samtliga stora elnätsbolag förutom eventuellt vattenfall (dvs 95% av alla) har bytt. https://ei.se/bransch/matning-av-elJ jbernspang skrev:
Ellevio skriver på sin hemsida att nya tariffen är kostnadsneutral. Mina föräldrar som bor i Ellevios när har fått en ganska trevlig minskning på sin kostnad (-15%~) men jag tänker mig att de med landställe och kolonilotter kommer bli hårt drabbade... De kommer få betala för sina helgtoppar som om de var permanentboende
I vårat hushåll har vi rörligt timmätt pris, och det har sparat oss åtskilliga tusenlappar under de senaste årens svinhöga elpriser.B Boende45 skrev:Vi köper inte elen när den är billig eftersom vi inte har timprisavtal.
Men trots att vi inte koncentrerat vår användning till billiga ”timmar” hade vi toppar på nästan 6 kW vintermånaderna. Då är vi två personer i hushållet med en mycket effektiv LLVP som värmer hela huset med vedeldning som enda värmetillskott.
Tvåsiffriga minusgrader samtidigt som uppvärmning av duschvatten (snålspolande duschmunstycke) och bryggning av kaffe (automatisk Espressomaskin) är lyxen på morgonen.
Det i kombination med mekanisk ventilation och övrig baslast som nya energieffektiva kyl/frysar ger denna effekt och kostnad.
För ett hushåll med elbilsladdning (hemma), utomhuspool eller jacuzzi, tonårsduschar och matlagning (induktionshäll och ugn) kommer detta att ge en kostnadsökning på iaf ca 400 - 600 kr i månaden beroende på årstid.
Man skulle kunna tro att när elpriset varit lågt så vill dom att man ska använda elen....
Typ mitt på en solig blåsig helgdag, när elpriset varit -54öre😳 men inte med deras nya tariff inte🤯
Att dom sänker överförings avgiften gynnar ju de som belastar nätet konstant och med många kW.
Det många utgår ifrån är att deras elnätsfaktura enligt (bolagens) beräkningar blir billigare😏 Men tiden där elpriset är billigare kanske inte alls sammanfaller☹️ såvida man inte låst det på ett konstant (högt) pris☹️
Numera behöver vi ju beakta mer än Sveriges förbrukning/elanvändning i våra framtida beräkningar😏
Som de flesta skriver i sina artiklar så blir Tyskland och Norge dom största vinnarna i det nya systemet, då de kan utnyttja det svenska elnätet mer effektivt😅
Minnet är bra men kort😅A August Eriksson skrev:
Sen vi köpte vårt nuvarande hus (2008), så har elpriset gått från länge stabilt liggande elpris på 33öre/kW +-5%. Till allt från -67öre/kW till +950öre/kW och stora ökade nätkostnader☹️
Det är väl rimligt, att bygga ut och drifta elnätet blir inte billigare för att det bara används två dagar i veckan. Om något har ju dessa tidigare varit subventionerade av övriga elnätskunderJockeUtanKniven skrev:Ellevio skriver på sin hemsida att nya tariffen är kostnadsneutral. Mina föräldrar som bor i Ellevios när har fått en ganska trevlig minskning på sin kostnad (-15%~) men jag tänker mig att de med landställe och kolonilotter kommer bli hårt drabbade... De kommer få betala för sina helgtoppar som om de var permanentboende
Så är det såklart. Många som klagar på högre avgifter nu när man ska bygga ikapp näten... Ingen som klagade när de lokala elnätsbolagen tog (låga) avgifter under många år och stoppade pengarna i egen ficka och lät elnäten förfalla. Vi har betalat orimligt lite under lång tid och nu som vanligt så är det vi som står med kostnaden när det ska rustas upp. Gemene man har för dålig koll för att kunna förstå helheten. Inte konstigt att denna kortsiktighet i vår kritiska infrastruktur får fortsätta. Vi får det politiska utfall vi förtjänar, bara att slanta uppA ajn82 skrev:
Du tar genomsnittet av dina 3 högsta timeffekter för månaden, t.e.x. kl 15-16 har du 5kW, nästa dag kl 23-24 så har du 8kW och en tredje dag kl 08-09 6kW, då blir uträkningen 5kW+6kW plus halva effekten (22-06) av 8kW, dela summan med 3 = 5+6+4/3=5kWAÖErikslund skrev:Även jag ser att beräkningen på Ellevios Mina sidor inte stämmer, kostnaden för "Nuvarande prismodell" är satt för högt. I mitt fall med bara hushållsförbrukning på ca 400 kWh/mån blir det en kostnadsökning på drygt 100 kr/mån enligt egna beräkningar.
Vad gäller halverad effekttopp nattetid tolkar jag det som att om du har en effekttopp en sådan timme halveras det värdet. Om det då istället finns en timme 06-22 någon annanstans under månaden som är högre så räknas den timmen istället. Kan det stämma?
Redigerat:
Vi har ett forskningsprojekt där vi skall göra algoritmer som balanserar last för att optimera kostndernaB Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?