M Mr Stirling skrev:
Nej Ellevio tittar endast på dom 3 högsta effekttopparna för en månad oavsett tid på dygnet ,, själva poängen med att du får räkna halva effekten mellan kl 22-06 är att du ska försöka att lägga all din toppeffekt denna tid. För att peta bort 8kW:an så behöver du ha en 9kW mellan 06-22 eller en 9kW mellan 22-06.
Det behöver ochså vara 8 kW medeleffekt under en hel timme.

Du kan ta ut 16 kW under en halv timme, det blir 8 kW på heltimmen och det är det som räknas.
 
  • Gilla
jbernspang och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det behöver ochså vara 8 kW medeleffekt under en hel timme.

Du kan ta ut 16 kW under en halv timme, det blir 8 kW på heltimmen och det är det som räknas.
Helt rätt :)
 
M Mr Stirling skrev:
Nej Ellevio tittar endast på dom 3 högsta effekttopparna för en månad oavsett tid på dygnet ,, själva poängen med att du får räkna halva effekten mellan kl 22-06 är att du ska försöka att lägga all din toppeffekt denna tid. För att peta bort 8kW:an så behöver du ha en 9kW mellan 06-22 eller en 9kW mellan 22-06.
Nej, det verkar inte vara så. Jag har dubbelkollat mot mina verkliga toppar, och vad som anges i beräkningen på Mina sidor. Verklig topp finns mellan 22-06, men den används inte utan istället en annan timme som är på dagtid.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
*Nu subventionerar vi solceller... Naaaaj, det överbelastade näten☹️ justering, kalkylen sprack🤯
*Nu subventionerar vi elbilar... Naaaaj , det överbelastar näten och elen räcker inte☹️ justering, kalkylen sprack☹️
*Nu skrotar vi reglerbar el till fördel för förnybar.... Naaaaj, elbrist☹️ justering, kalkylen sprack
Ser ut som att skrotandet av kärnkraften innan dess fulla ekonomiska livslängd och den hutlösa elexporten via elområde SE4 är det som kostar på när elräkningarna tillverkas.

Kan berätta om ett kommunalt hyresbolag som motivera hyran med att de har kostnader för bl.a underhållsfond. När det sedan behövde underhållas höjdes hyran rejält för att täcka underhållet som kostade. Det är vad man kallar för "moralisk risk" (Moral hazard).
Man kan helt enkelt inte lita på att resurser hanteras av 3e part på ett adekvat sätt i detta samhälle.

Folk behöver undandra sig elnätet så att dessa kleptomaner inte kommer åt hushållsbudgeten.
 
  • Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Verklig topp finns mellan 22-06, men den används inte utan istället en annan timme som är på dagtid
Det är väl just för att den verkliga toppen delas med 2 eftersom den inföll på lågtaxetid.
 
Jo, och när den verkliga toppen delas med 2 blir det värdet lägre än en annan timme som finns på dagtid. Då används dagtids-timmen istället.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Nej, det verkar inte vara så. Jag har dubbelkollat mot mina verkliga toppar, och vad som anges i beräkningen på Mina sidor. Verklig topp finns mellan 22-06, men den används inte utan istället en annan timme som är på dagtid.
Ellevio inför den nya modellen 1 februari 2025.
 
M Mr Stirling skrev:
Ellevio inför den nya modellen 1 februari 2025.
Absolut, jag har analyserat tidigare månader, i detta fall januari-24.
Nu är vi ju iofs flera som noterat fel i Ellevios beräkningar, så kanske är även detta ett fel. Men det finns en logik: du kan förbruka dubbelt så mycket nattetid jmf dagtid utan att det kostar extra i effektavgift.
 
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Nej, det verkar inte vara så. Jag har dubbelkollat mot mina verkliga toppar, och vad som anges i beräkningen på Mina sidor. Verklig topp finns mellan 22-06, men den används inte utan istället en annan timme som är på dagtid.
Jag loggade in på mina sidor, och gick in på Ellevios kostnadsprognos, man kan välja att se effekttoppar med eller utan halvering, men det är något som inte stämmer, tittar jag på januari 2024, så har jag utan halvering: 4jan 23-00 9,54kW / 17jan 02-03 7,85kW / 20jan 02-03 9,30kW och medel 8,90kW, så långt stämmer det. Jag har alltså alla mina effekttoppar mellan kl 22-06. Men väljer jag sedan att titta på halverade effekttoppar så blir det jäkligt konstiga datum och siffror! : 4jan 21-22 6,71kW / 8jan 18-19 6,42kW / 22jan 20-21 6,52kW och medel 6,55kW istället för 4,44kW = 2,11kW för högt medelvärde. Mycket märkligt!? Det blir ett samtal till Ellevio imorgon, eftersom jag inte har något viktigare att uträtta (ironi)
 
M Mr Stirling skrev:
Jag loggade in på mina sidor, och gick in på Ellevios kostnadsprognos, man kan välja att se effekttoppar med eller utan halvering, men det är något som inte stämmer, tittar jag på januari 2024, så har jag utan halvering: 4jan 23-00 9,54kW / 17jan 02-03 7,85kW / 20jan 02-03 9,30kW och medel 8,90kW, så långt stämmer det. Jag har alltså alla mina effekttoppar mellan kl 22-06. Men väljer jag sedan att titta på halverade effekttoppar så blir det jäkligt konstiga datum och siffror! : 4jan 21-22 6,71kW / 8jan 18-19 6,42kW / 22jan 20-21 6,52kW och medel 6,55kW istället för 4,44kW = 2,11kW för högt medelvärde. Mycket märkligt!? Det blir ett samtal till Ellevio imorgon, eftersom jag inte har något viktigare att uträtta (ironi)
Du går inte med på att det är som jag och Jockeutankniven säger?
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Jag loggade in på mina sidor, och gick in på Ellevios kostnadsprognos, man kan välja att se effekttoppar med eller utan halvering, men det är något som inte stämmer, tittar jag på januari 2024, så har jag utan halvering: 4jan 23-00 9,54kW / 17jan 02-03 7,85kW / 20jan 02-03 9,30kW och medel 8,90kW, så långt stämmer det. Jag har alltså alla mina effekttoppar mellan kl 22-06. Men väljer jag sedan att titta på halverade effekttoppar så blir det jäkligt konstiga datum och siffror! : 4jan 21-22 6,71kW / 8jan 18-19 6,42kW / 22jan 20-21 6,52kW och medel 6,55kW istället för 4,44kW = 2,11kW för högt medelvärde. Mycket märkligt!? Det blir ett samtal till Ellevio imorgon, eftersom jag inte har något viktigare att uträtta (ironi)
Det är väl precis så det ska fungera?
Topparna efter eventuell halvering är det som beräknas medelvärde på (som jag fattat det iaf).
De tre topparna på 6,xx är ju högre än de halverade topparna nattetid.

Att se topparna utan halvering är mer intressant om man vill se faktiska toppar.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Nej Ellevio tittar endast på dom 3 högsta effekttopparna för en månad oavsett tid på dygnet ,, själva poängen med att du får räkna halva effekten mellan kl 22-06 är att du ska försöka att lägga all din toppeffekt denna tid. För att peta bort 8kW:an så behöver du ha en 9kW mellan 06-22 eller en 9kW mellan 22-06.
Du har fel, men ring du till Ellevio och fråga så kan dom säga samma sak till dig som jag säger här om du tycker det är väl spenderad tid...
 
M Mr Stirling skrev:
Ellevio inför den nya modellen 1 februari 2025.
1 januari 2025* är planen
 
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Du går inte med på att det är som jag och Jockeutankniven säger?
Ellevio kunde nog vara lite tydligare, tog ut exelfilen för januari månad, och det stämmer med det ni säger, man får förvisso halverad effekt mellan 22-06, men sen tittar Ellevio på dom 3 nästkommande högsta effekttopparna.
 
Hur lång tid innan första höjningen och med hur mycket tror ni?
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.