spikplanka spikplanka skrev:
Hur lång tid innan första höjningen och med hur mycket tror ni?
Av effektavgiften eller generellt ?
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Jao, det verkar som Jocke och Erikslund har rätt😊

Man kan alltså förbruka 16kw en timme mellan 22-06 för att den ska vara likvärdig en topp på 8kw på en timme 06-22🤔

Har dock svårt att se rättvisan i det nya systemet😏

Först fick alla till sig att spara in och justera sin förbrukning till de timmar lasten var minst🤔
Alltså undvika timmarna mellan 07-08 på morgonen och 17-18 på eftermiddagen, om man kan lita på att spotpriset är rätt😏

Nu får ett hushåll som ligger lågt (låt oss säga 2kw/timme )på förbrukning och har några högre toppar (kanske 8kw) samma avgift som en förbrukare som gör av med 7,5kw i snitt samt toppar på 8kw🤔
 
  • Gilla
JockeUtanKniven och 1 till
  • Laddar…
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Absolut, jag har analyserat tidigare månader, i detta fall januari-24.
Nu är vi ju iofs flera som noterat fel i Ellevios beräkningar, så kanske är även detta ett fel. Men det finns en logik: du kan förbruka dubbelt så mycket nattetid jmf dagtid utan att det kostar extra i effektavgift.
Elhandlare och elnätsägare vill inte samma sak och det är inte så konstigt. Lasten har alltid varit som högst på morgon och runt middagstid
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Hur lång tid innan första höjningen och med hur mycket tror ni?
Beror på vilket bolag ni har... Har ni E.on så ligger de väldigt näravad de maximalt får ta ut (maxdebiteringsutrymmet satt av EI) medan om ni t.ex har Ellevio så får ni räkna med fler små höjningar med tiden, de verkar ligga väsentligt lägre åtminstone för tillfället
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hur lång tid innan första höjningen och med hur mycket tror ni?
Hehe, jadu🤔

För det första är det ju i "Betastadiet", vi kan nog inte vara säkra på att de kör på detta nu😅

Sen måste de få in skattekronorna någonstans från alla som dissat t ex. fossilbilar och skaffat elbil, el. justerat något annat beteende som resulterat i mindre skattekronor😏

Tyckte det flaggades för en höjning av energiskatten från 53,5öre för ett tag sen🤔 vill minnas att strax efter bolagen sänkte överföringsavgiften (eller vad dom nu valde att kalla det) senast, så höjdes just den posten🧐
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Jao, det verkar som Jocke och Erikslund har rätt😊

Man kan alltså förbruka 16kw en timme mellan 22-06 för att den ska vara likvärdig en topp på 8kw på en timme 06-22🤔

Har dock svårt att se rättvisan i det nya systemet😏

Först fick alla till sig att spara in och justera sin förbrukning till de timmar lasten var minst🤔
Alltså undvika timmarna mellan 07-08 på morgonen och 17-18 på eftermiddagen, om man kan lita på att spotpriset är rätt😏

Nu får ett hushåll som ligger lågt (låt oss säga 2kw/timme )på förbrukning och har några högre toppar (kanske 8kw) samma avgift som en förbrukare som gör av med 7,5kw i snitt samt toppar på 8kw🤔
Ellevios ”erbjudande” om beräkning av effekttopparna nattetid till 50% är inte så generöst som det verkar.

Såvida man inte trivs med att sova i 25 graders temperatur och vistas vaken dagtid i 15 grader.

Det finns gott om timmar mellan 06 - 22 där hög effekt kan kännas nödvändigt och inte speciellt lyxigt att använda.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Hehe, jadu🤔

För det första är det ju i "Betastadiet", vi kan nog inte vara säkra på att de kör på detta nu😅

Sen måste de få in skattekronorna någonstans från alla som dissat t ex. fossilbilar och skaffat elbil, el. justerat något annat beteende som resulterat i mindre skattekronor😏

Tyckte det flaggades för en höjning av energiskatten från 53,5öre för ett tag sen🤔 vill minnas att strax efter bolagen sänkte överföringsavgiften (eller vad dom nu valde att kalla det) senast, så höjdes just den posten🧐
B Boende45 skrev:
Ellevios ”erbjudande” om beräkning av effekttopparna nattetid till 50% är inte så generöst som det verkar.

Såvida man inte trivs med att sova i 25 graders temperatur och vistas vaken dagtid i 15 grader.

Det finns gott om timmar mellan 06 - 22 där hög effekt kan kännas nödvändigt och inte speciellt lyxigt att använda.
Tror inte någon tänker att man kommer ställa om hela sitt liv utan det handlar väl om att flytta enkla saker till nattetid för att belasta nätet mer jämnt? Elbilar, tvätt och diskmaskin kan gå nattetid utan något större problem och det är det man vill ge incitament till... Som jag skrev tidigare så fick vi en sänknikg, så vi tackar och bockar!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ellevios ”erbjudande” om beräkning av effekttopparna nattetid till 50% är inte så generöst som det verkar.

Såvida man inte trivs med att sova i 25 graders temperatur och vistas vaken dagtid i 15 grader.

Det finns gott om timmar mellan 06 - 22 där hög effekt kan kännas nödvändigt och inte speciellt lyxigt att använda.
Vi får se hur det blir med facit i hand 1 januari 2026😏

Är ju en sak att köra parallellt med ett annat "debiteringssystem" och testa😏 man kan ju inte räkna med samma utslag om man ändrar spelreglerna😅

Misstänker det blir en smärre justering, när bolagen ser solen gå upp över alla giganiska solparker i norra Europa framåt sommaren (tex. Tyskland) och spotpriserna skriker negativt i vanlig ordning, men folk är ovilliga att göra av med elen😳
 
  • Gilla
G.L. och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Vi får se hur det blir med facit i hand 1 januari 2026😏

Är ju en sak att köra parallellt med ett annat "debiteringssystem" och testa😏 man kan ju inte räkna med samma utslag om man ändrar spelreglerna😅

Misstänker det blir en smärre justering, när bolagen ser solen gå upp över alla giganiska solparker i norra Europa framåt sommaren (tex. Tyskland) och spotpriserna skriker negativt i vanlig ordning, men folk är ovilliga att göra av med elen😳
Minuspriser hela dagen imorgon, med effektavgiften blir det svårt att räkna hem ökad förbrukning vid minuspris. Äts snabbt upp av effektavgiften! Vilken skadeglädje om systemet kraschar p.g.a. överfrekvens.
 
  • Gilla
Niclas8811 och 1 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Minuspriser hela dagen imorgon, med effektavgiften blir det svårt att räkna hem ökad förbrukning vid minuspris. Äts snabbt upp av effektavgiften!
Jaaa, precis😅
Var faktiskt inne och kollade på det just 😂
Verkar inte vara elbrist imorrn, om man kollar på priset iaf 😅
 
  • Diagram av elpriser per timme, med lägsta pris -3,4 öre kl. 03-04 och högsta 0 öre kl. 08-09. Pris för imorgon 17-18 är 0 öre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Minuspriser hela dagen imorgon, med effektavgiften blir det svårt att räkna hem ökad förbrukning vid minuspris. Äts snabbt upp av effektavgiften! Vilken skadeglädje om systemet kraschar p.g.a. överfrekvens.
Tyskland brottas ju redan med det problemet efter vad jag läst. Är ju de negativa priserna som rinner över på oss i Sverige under somrarna😊 problemet är väl att solen skiner på oss samtidigt, likväl som det är mörkt och kallt...... Samtidigt😳

Man tycker ju att lite krav borde ställas på de näten man ansluter sig emot, är ju ingen ide' att vårat görs tiptop om de andras är undermåliga 😞
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
4774
D Dilato skrev:
Det blir väl inte kallare inne bara för att du är hemma, snarare tvärtom.

Jag har varit hemma hela September och har max 3 kWh som topp.

Jag både äter varm mat och dricker kaffe och har 21 grader inne.

Till vintern blir det ju högre när baslasten värmepump ökar men min pump med avstängd elpatron kan inte dra mer än 3,6 kW så...
[bild]
Jag menar mest bara att det här med effekttoppar är så löjligt när jag läser elleverantörenas svar på hur jag ska sprida min användning av det befintliga undermåliga nätet. De flesta jobbar 8 timmar/dag så varför hög belastning på nätet hos individens bostad? Ellevio kör högefektstaxa 06-22 vilket blir ungefär ens vakna tid. Det i sig innebär att elmarknadsinspektionen annser att de behöver tvinga alla i landet behöver lära sig hur vi använder el. Ytterst märkligt, för jag vet inte när staten började tro att vi alla är helt tappade bakom en vagn.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Tyskland brottas ju redan med det problemet efter vad jag läst. Är ju de negativa priserna som rinner över på oss i Sverige under somrarna😊 problemet är väl att solen skiner på oss samtidigt, likväl som det är mörkt och kallt...... Samtidigt😳

Man tycker ju att lite krav borde ställas på de näten man ansluter sig emot, är ju ingen ide' att vårat görs tiptop om de andras är undermåliga 😞
Så är det... Man ska minnas hur långt fram vi ändå ligger i Sverige. Antalet strömavbrott per capita är våldsamt lågt och i många länder (ja, tom så kallade utvecklade länder) så knackar mätman på en gång i månaden för att läsa av elmätaren annars får man böta 🙃
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Så är det... Man ska minnas hur långt fram vi ändå ligger i Sverige. Antalet strömavbrott per capita är våldsamt lågt och i många länder (ja, tom så kallade utvecklade länder) så knackar mätman på en gång i månaden för att läsa av elmätaren annars får man böta 🙃
Vi har flertalet microavbrott varje dag men längre enbart när blixten slår ner i områdets elskåp 😀. Ingen har elbil privat då de flesta är bönder eller hantverkare och då i det senare exemplet, använder arbetsbilen som tankas med disel. Gör iofs böndernas arbetsfordon oxå. Så varför vi har alla dessa avbrott är lite av en gåta då byn består av 26 fastigheter varav 6 inte är bebodda och har inte heller strömförsörjning.
 
4774 4774 skrev:
Jag menar mest bara att det här med effekttoppar är så löjligt när jag läser elleverantörenas svar på hur jag ska sprida min användning av det befintliga undermåliga nätet. De flesta jobbar 8 timmar/dag så varför hög belastning på nätet hos individens bostad? Ellevio kör högefektstaxa 06-22 vilket blir ungefär ens vakna tid. Det i sig innebär att elmarknadsinspektionen annser att de behöver tvinga alla i landet behöver lära sig hur vi använder el. Ytterst märkligt, för jag vet inte när staten började tro att vi alla är helt tappade bakom en vagn.
Hänger nog inte riktigt med... Det är ju så kallat "trångt" i näten särskilda tider så uppenbarligen klarar vi inte av att nyttja näten optimalt (hur tusan skulle vi kunna det? Och utan incitament.:. Varför skulle vi vilja?). Jag känner att hela grejen är ganska rimlig men som alltid med byråkrati, monopol, privata vinstintressen så får vi se om utfallet faktiskt är önskvärt eller inte... Jag är hoppfullt positiv. Det satsas fruktansvärda pengar på att rusta upp ett förfallande nät vilket verkligen är välkommet för framtiden!
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.