Ett alternativ för dagstvätt utan effekttoppar är att man har en behållare med varmvatten som värms under natten samt att tvättmaskinen använder detta vatten till tvätten då uppvärmningen av vatten troligen är där det mesta av elektriska energin tar vägen.
Separat behållare för att kunna använda egen reglering mm.

greger911 greger911 skrev:
Du straffas för att du behöver helt plötsligt börja diskutera här på forum hur du ska använda din el. Att man ska behöva laborera när var och hur elektriska tingest brukas.

Men jag håller med dig att man får göra sina val gällande abonnemang.
Kanske bara jag som undviker att använda el när den är som dyraste om jag inte måste. Oavsett om jag har fastpris eller ej.
Hade fler tänkt likadant så hade detta inte hänt.
Men folk tänker bara på sig själv och detta är följden.

Den andra vägen är att säkra upp så alla kan snabbladda på 5min hemma , samtidigt som man badar bastu och lagar mat.
Men då skulle det kosta astronomiska summor.

• Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Eller fjärrvärme in i tvättmaskinen. Men det är inte så många tvättmaskiner som klarar varmvatten. Och sköljningen brukar väl vara med kallvatten så det vore bra med en som tog både kallt och varmt. Men en ny tvättmaskin ska vi väl inte behöva köpa bara för att effektavgiften införs? Hade tänkt köra min 15+ år till...

För fjärrvärme kan man nog nyttja med en värmeväxlare. Vattnet in är väl 120 ⁰C ? så ett 90 ⁰C program borde gå bra.
I princip skulle man kunna få en tvättmaskin att klara detta med en Y-koppling på vattenintaget och ändrad programvara.
Antingen får man svälja effektavgiften eller så får man anpassa vitvarorna.

Med en tvättmaskin som kan ta in förvärmt vatten så öppnas möjligheten också att nyttja värmepump, pellets, ved, etc..

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Bra sätt för elbolagen att klå konsumenterna på mer pengar.
Daglighandeln gör tvärt om än så länge. COOP har biligare på tisdagar. Kanske de kommer göra som elbolagen. Höjda priser på ICA, COOP och apoteken dagarna efter pensionsutbetalningar. Trängselskatter på vägarna har visat vägen för nya affärsmöjligheter.

A Alexn72 skrev:
Vad hindrar dig från att ställa ner laddningen till 4kw.
Javisst, om jag sänker laddningen från 7 kW till 4 kW (får ladda oftare) så sjunker toppeffekten för elbilen från 1,85 kW till 0,35 kW. Kostnaden sjunker med en dryg hundring i månaden. Det gäller i mitt fall med mina övriga effekttoppar.

Min poäng var att visa att det inte är enkelt, med den nya effektavgiften, att beräkna vad elnätet kostar för elbilen. Kostnaden beror på hur övriga effekttoppar ser ut över dygnet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
spikplanka spikplanka skrev:
För fjärrvärme kan man nog nyttja med en värmeväxlare. Vattnet in är väl 120 ⁰C ? så ett 90 ⁰C program borde gå bra.
I princip skulle man kunna få en tvättmaskin att klara detta med en Y-koppling på vattenintaget och ändrad programvara.
Antingen får man svälja effektavgiften eller så får man anpassa vitvarorna.

Med en tvättmaskin som kan ta in förvärmt vatten så öppnas möjligheten också att nyttja värmepump, pellets, ved, etc..
Fjärrvärme är max 120c, vi har i princip 99% av tiden under 95c, men der räcker ju långt oavsett.

Fanns asko förut som hade ett inlopp för varmvatten och kallvatten. Låg väl en runt 5000kr högre än andra disk/tvättmaskiner, och om jag inte minns fel så sparade den ca 1kWh el jämfört med om vattnet kom från värmepump med vettig cop. Rätt många tvättar/diskar innan den är återbetald. Installationen blir ju lite dyrare också eftersom det krävs en varmvatten och en kallvattenledning (med godkända avstängningsventiler för att hålla försäkringsbolaget nöjda). Rätt lång payback blev det. Tror jag sett motsvarande lösning från miele.

Men det fanns också i en variant med inbyggd värmeväxlare, att anslutas till lämplig Värmekälla. Tror själva disk/tvättmaskinen låg på en runt 10000kr extra på maskinen för den inbyggda växlaren, och sedan tillkommer ju en massa rör till och från maskinen till värmekällan.

Så den varianten var helt omöjligt att räkna hem. Kanske i nån slags industriskala på tvättandet eller diskandet....

B BSOD skrev:
Så den varianten var helt omöjligt att räkna hem. Kanske i nån slags industriskala på tvättandet eller diskandet....
I princip borde vilken tvättmaskin som helst gå att konvertera så länge du kan få kontroll på styrkortet med ny programvara.

Fairlane
J Jochi skrev:
Bra sätt för elbolagen att klå konsumenterna på mer pengar.
Daglighandeln gör tvärt om än så länge. COOP har biligare på tisdagar. Kanske de kommer göra som elbolagen. Höjda priser på ICA, COOP och apoteken dagarna efter pensionsutbetalningar. Trängselskatter på vägarna har visat vägen för nya affärsmöjligheter.
Du vet att bolagen inte får öka sina intäkter när de inför detta?

spikplanka spikplanka skrev:
I princip borde vilken tvättmaskin som helst gå att konvertera så länge du kan få kontroll på styrkortet med ny programvara.
Det är väl mest typ slangar och sånt som måste klara temperaturen? Min diskmaskin klarar varmvatten med bara 1 slang in i maskinen. Och jag kan ställa på blandaren på varmt respektive kallt genom att öppna vänster eller höger. Fungerar fint. Den värmer en del eftersom det första vattnet som kommer svalnat. Men tvättmaskinen säger att den inte klarar annat än kallt vatten och den är fortfarande under garanti så jag tänkte inte koppla om blandaren där. Men mjukvaran borde klara det ändå så länge programmet än varmt nog. Är det 30C tvätt lätt det vara för varmt vatten som kommer in.

Svenskar måste vara det mest lättstyrda folket i hela världen, politiker och myndigheter försämrar och beskattar, och gör det mesta dyrare.

Svensson kämpar och sparar, investerar i energieffektivare maskiner, uppvärmning, solanläggning m.m, och sänker sin förbrukning rejält, skatten höjs ännu mer, större och större del av förbrukning blir fast kostnad. Svensson knyter näven i fickan! och klurar förtvivlat hur han ska ta sig ur rävsaxen.

Jag är nästan nere i noll förbrukning på sommaren med ett snitt på 315kWh/mån för maj-aug och medeleffekt 4,3kW. Blir nu straffad med en procentuell höjning på 57% / 1071kr för maj-aug.

För att gå plus minus noll för exempelvis maj månad, så måste jag sänka min medeleffekt(Ellevios siffror) från 3,68kW till 0,9kW. 0,9kW!! = du betalar för en tjänst som inte längre är praktiskt användbar. Min åsikt är att det är en diskriminerande prismodell för dom som investerar, och sänker sin förbrukning, särskilt mitt i sommaren när man ställer av kärnkraften p.g.a. lågt effektbehov.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
30-40%verkningsgrad hos fossilbilen mot 90-95% verkningsgrad för elbilen

Ska man räkna hela vägen från olja I marken till bilen så blir siffrorna ännu sämre för förbränningsmotorn.

Tänk om man kunde driva en elbil till större delen av solens strålar....
Viswst det är strålande när man tillverkar elen i ett orenat kolkraftverk ?

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är väl mest typ slangar och sånt som måste klara temperaturen?
Bra poäng. Man får helt enkelt öppna och kika på återvinningskoderna för plasten mm så kan man se om de tål temperaturen. Annars så säljs maskiner som tar både kallt och varmt vatten i t.ex USA.

Man skulle dock på en extern enhet kunna ställa in vilket program man satt igång och låta detektering av när inloppet öppnas användas för att bestämma om kallt eller varmt vatten skall släppas på. Då kan man också blanda kallt och varmt för korrekt temperatur på en gång.

C cay.j.att.telia.com skrev:
Viswst det är strålande när man tillverkar elen i ett orenat kolkraftverk ?
Hur många såna sa du finns i Sverige?
Vad spelar de för roll var elen tillverkas.
Den smutsigaste elen i nätet i norden är ändå renare än att köra fossilt.

Men visste du att man kan köra elbilen på
Olja, vatten, vind, sol, kärnkraft, kolkraft, vågkraft mm
En fossilbil kan enbart köra på sitt egna bränsle som mer eller mindre enbart är från olja.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
En fossilbil kan nyttja resterna av skogsindustrin genom att den kokas under tryck och renas. Fråga denne person. Men det gick inget vidare för när man var klar att bygga fabrik så ändrade man skattereglerna specifikt så att denna produkt inte blir lönsam.

Man kan även omvandla t.ex CO2 till bränsle.

Poängen är att det flytande kemiska bränslet bara är en energibärare och kan framställas på andra sätt än att pumpa upp den.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.