C
D Dilato skrev:
Lägenheter omfattas inte av effektavgift.
Intressant... I så fall kan jag bara se vinnare bland de som värmer sitt hus med annat än el.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Länken är var?
Det var ett tag sedan jag såg videon och att ögna igenom ett större antal av Gillbergs presentationer för att hitta en specifik del låter sig inte göras.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Det var ett tag sedan jag såg videon och att ögna igenom ett större antal av Gillbergs presentationer för att hitta en specifik del låter sig inte göras.
Så därför ska jag göra det för att hitta något som du påstår?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
processen att göra bränsle av det, någon som vet hur effektiv den är?
Av det jag minns så värmer man upp avfallet under tryck men det kan vara fel. Tillverkaren är Krupp. Det kanske kan ge ledtrådar inom vilket område som omvandlingskvoten är inom.
 
Oavsett kan vi konstatera att groten inte räcker till.
 
Jag fortsätter eftersom det är en kul räkneövning.

Vi avverkar 94M kubik on året:
https://www.skogen.se/skogssverige/fakta-om-skog/

Det motsvarar 37Mton (400kg per kubik).

Man får ut 2-4MWh per ton:
https://www.skogskunskap.se/skota-b...h-toppar/grotens-kvalitet-och-energiinnehall/

Det innebär att vi avverkar motsvarade 74-148TWh om året. (Det inkluderar grot).
Så även om vi med 100% verkningsgrad skulle göra biobränsle av skogen så blir det inte mycket över till annat.

Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Enkel matematik, om Sveriges personbilar växlar från fossilt till el så behövs det ca 11 TWh el, att sätta i relation till att Sverige nettoexporterade 28TWh 2024, däremot så kan det självklart innebära effektproblem på vissa ställen. Läste i senaste Energinyheter att Sverige inte hade haft så låg elförbrukning sedan 2009. Tror inte ett skit på att Sverige behöver så mycket el som man vill få folk att tro. Glöm alla vansinniga stålprojekt m.m, kommer inte att hända!
Jag vill citera dig för att detta är viktigt, men folk fortsätter i sina faktaresistenta spår. Sverige förbrukade 150,3 TWh toppåret 2001 från en total produktion om 157,6 TWh. 2023 förbrukade Sverige 134,6 TWh av en total produktion om 163,1 TWh.

Produktion är alltså aningen högre 2023 än 2021 men förbrukningen har minskat 10%.

Vi har därför sedan 2001 minskat elanvändningen mer än det skulle krävas för att driva alla Sveriges personbilar med el.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Diesel 43.1 MJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg
Diesel -25°C, 43.1MJ/kg
Li-ion batteri -25°C, halverad energi😔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
En fossilbil kan nyttja resterna av skogsindustrin genom att den kokas under tryck och renas. Fråga denne person. Men det gick inget vidare för när man var klar att bygga fabrik så ändrade man skattereglerna specifikt så att denna produkt inte blir lönsam.

Man kan även omvandla t.ex CO2 till bränsle.

Poängen är att det flytande kemiska bränslet bara är en energibärare och kan framställas på andra sätt än att pumpa upp den.
Plocka gärna fram siffran som visar hur mycket flytande bränsle vi importerar per år i Sverige.
Jämför sen men hur mycket yta det skulle behövas för att tillverka det på annat sätt.
Tex genom avfall från skogen, hvo eller liknande.

Jag kan hjälpa dig på traven när det gäller elbilen.
1kvm solcell ger ca 250w. På ett år blir det i Sverige ca 250kwh
På 250kwh kan man köra ca 130mil
Ett normalstort tak på en villa är ca 40kvm(ena sida)
Sätter man då solceller på hela detta så ger det ca 10kw. Eller 10 000 kwh per år eller ca 5500mil per år.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad är " nyare fossila motorer" och vilken verkningsgrad har de?

Hur elbilen helt plötsligt bränner bort hälften i förluster är ett mirakel.
Inte ens min Nissan leaf med 20k mil på mätaren bränner bort 50% till inget.
Då har den ändå ingen värmepump för värme utan bara elvärme.

Elmotorn är komplicerad att tillverka?????
Du får nog läsa på hur man tillverkar en elmotor kontra en fossilmotor.

Nog för att de är lättare att tillverka en bensintank än ett batteri men glöm inte bort att en elbil inte behöver tillföras ny materia...

Fossilbilen ska matas med flytande bränsle
Det senaste bror😅 jadu, man kan nog inte räkna med mer än 35-40% för modernaste effektivaste motorerna😏 det jag menade är att äldre motorer har ännu sämre verkningsgrad😔

Den borstlösa elmotorn är en fantastisk uppfinning och troligen bland det effektivaste vi har😊

Men.... Varken fossilmotorn eller elmotorn klarar sig utan diverse pryttlar för att vara till någon nytta😏

Elmotorn bränner inte bort några 50% i förluster, ev. lite mer energi än vanligt om den är väääldigt varm och då på grund av det interna motståndet😏 Däremot tappar dess "bränsletank" halva sin verksamma energi vid sträng kyla. Bara att titta på den verkliga energin du använt för att ladda samt åkta kilometer, mellan sommar och vinter😔

Elmotorn har jag aldrig sagt att den är svår att tillverka☹️ inte för att fossilmotorn är så svår att tillverka den heller😏

Tanken är givetvis mycket lättare/billigare att tillverka än batteriet, och kommer troligen aldrig behöva bytas ut heller (till skillnad från batteriet)😔

Lika sant är det att fossilbilen behöver tankas för att rulla😏 precis som entreprenadmaskinerna de använder för att gräva upp allt kisel, kobolt och litium som används i de mer bemedlades elbilar😉

Jag har inget emot elbilar, egentligen mer emot fossilbilar, dock är ingen av dom lösningen på problemet🤔

Mitt första inlägg handlar som sagt om riktig analys och att vara konsekvent i sina beslut😏
 
A Alexn72 skrev:
Plocka gärna fram siffran som visar hur mycket flytande bränsle vi importerar per år i Sverige.
Jämför sen men hur mycket yta det skulle behövas för att tillverka det på annat sätt.
Tex genom avfall från skogen, hvo eller liknande.

Jag kan hjälpa dig på traven när det gäller elbilen.
1kvm solcell ger ca 250w. På ett år blir det i Sverige ca 250kwh
På 250kwh kan man köra ca 130mil
Ett normalstort tak på en villa är ca 40kvm(ena sida)
Sätter man då solceller på hela detta så ger det ca 10kw. Eller 10 000 kwh per år eller ca 5500mil per år.
Bästa vore ju att koppla elbilen direkt mot solcellerna så man slipper effektavgifter eller påslag 😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C
M Mr. Gullberg skrev:
Elmotorn bränner inte bort några 50% i förluster
De största förlusterna i elbilen uppstår i batteriet. Både i verkningsgraden vid laddning/urladdning och det faktum att du måste transportera runt ett svintungt batteri.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De största förlusterna i elbilen uppstår i batteriet. Både i verkningsgraden vid laddning/urladdning och det faktum att du måste transportera runt ett svintungt batteri.
Så är det😔 har jobbat i fordonsbranschen i över 20år för diverse olika bilmärken🙄 genom åren har biltillverkarna följt styrets kortsiktiga ideer och lösningar🤯 bensin, diesel, etanol, vätgas, FAME, NPG, CNG, HVO, el... Alla energibärare har sina fördelar/nackdelar tyvärr😏 El är väl den med mest potential😊 dock finns det stora problem även där som måste övervinnas😞 ett av problemen är ju grunden till denna tråden t ex😓
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Hur styr du VVB på tid?
Det funkar väl bara om du inte har fast elanslutning, dvs att du sätter en timer för stickkontakten?

Ställde precis ner effekten på VV-produktion från 6kW till 1 kW på min panna. Visst det kommer ta en stund att värma upp vattnet efter en dusch men blir ändå lägre effekttopp.
Man skulle iofs kunna gå upp en halvtimme tidigare på morgonen och starta duschning kl 05.30 så att effekten endast beräknas 50%.

Det finns dock gränser för hur tomtarna i MP ska få styra ens liv.
Jag kör med ett kopplingar med en kontakter på kabeln till VVB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.