Diskussionen kanske har spårat ur lite, som vanligt…. Glöm bensin, diesel, vätgas och el. Snart kör vi bilarna på AI istället 🤓
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Det senaste bror😅 jadu, man kan nog inte räkna med mer än 35-40% för modernaste effektivaste motorerna😏 det jag menade är att äldre motorer har ännu sämre verkningsgrad😔

Den borstlösa elmotorn är en fantastisk uppfinning och troligen bland det effektivaste vi har😊
Elmotor är bara transformator av redan framställd arbete i form av elström tillverkad på annan plats då elström är 100% exergi (den oanvändbara delen av energimängden som inte kan omvandlas till arbete kallas anergi)

- Elström kan i dessa sammanhang betraktas som en virtuell osynlig drivaxel med moment (spänning) och varvtal (ström) och när det bromsas med en broms så blir det värme precis som elström värmer ett motstånd (broms på atomnivå) och är maximalt exergi-förstörande och istället omvandlas exergin till anergi - dvs. en energiform (värme) som inte kan omvandlas till arbete igen utan tillgång till en värmesänka, och hur mycket av totala mängden av värmen som kan bli exergi igen beror på temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan mätt i Kelvin.


En förbränningsmotor utgå från en drivmedel som är långt ifrån 100% exergi (när den förbräns så ökar temperaturen ett begränsat antal grader - medans 100% exergi i form av elström eller mekaniks friktion har ingen begränsning i hur varmt det kan bli när det omvandals till anergi av friktion), exergidelen kanske ligger runt 65% av sin energiinnehåll - den måste omvandlas till arbete via någon termodynamisk cykel och en stor och modernaste typen av tvärstycksmotor i stort fartyg ligger idag uppemot 55% värmeverkningsgrad i vissa driftlägen, dvs. 55% av bränslets energiinehåll omvandlas till arbete och anergidelen och lite av den icke konverterade exergi-delen (tex en del försvinner i form av friktion) går iväg i form av värmd kylvatten och heta avgaser. På just fartygsmotorer gör man alla trix det går för att få ut så mycket arbete det bara är möjligt ur bränslet med avgasturbiner, värmeväxlare osv.

En oljekraftverk eller annan fossileldad kraftverk runt 42%, kokreaktorn i Oskarshamn ligger på 37% för att den kör på 180 grader C varm vatten av säkerhetsskäl och inte vatten med överkritisk temperatur (tom. en del ånglok körde med överkritisk temperatur på vattnet - dvs. över 373 grader C och nästa självlysande röda ångledningar uppemot 500 grader C innan det gick mot ångcylindrarna, av just effektivitetsskäl)

Så skall man verkligen spegla dessa ca 2kWh/mil som en större elbil förbrukar så skall man ta den summan genom 0,42 för att se hur mycket primärenergi det gått åt i tänkta fallet oljekraftverk för att producera dessa 2 kWh - vilket då blir 4,76 kWh, skall vi ta kärnkraftverket med 37% så blir det 2/0.37 = 5,42 kWh ur reaktorstavarna. och nu har jag inte räknat in överföringsförluster av elen eller laddningsförluster i batterier, batterivärmning vid kallt väder etc.

5,42 kWh för en kokreaktors primärenergi kan översättas utan allt för mycket fel till 5.4 dl bensin, 4.7 kWh ≃ 4.7 dl bensin - det är rätt många bilar som kommer under denna förbrukning per mil (inklusive min hybridbil) och med detta så kanske förbränningsmotorerna ändå inte är så dåliga som de sägs - eller att det är rätt uselt att en större elbil faktiskt drar 2 kWh/milen, där tyngden och ökade rullmotståndet pga. batterierna är en del av ekvationen, inte att den drar typ 1 kWh/mil...
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Elmotor är bara transformator av redan framställd arbete i form av elström tillverkad på annan plats då elström är 100% exergi (den oanvändbara delen av energimängden som inte kan omvandlas till arbete kallas anergi)

- Elström kan i dessa sammanhang betraktas som en virtuell osynlig drivaxel med moment (spänning) och varvtal (ström) och när det bromsas med en broms så blir det värme precis som elström värmer ett motstånd (broms på atomnivå) och är maximalt exergi-förstörande och istället omvandlas exergin till anergi - dvs. en energiform (värme) som inte kan omvandlas till arbete igen utan tillgång till en värmesänka, och hur mycket av totala mängden av värmen som kan bli exergi igen beror på temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan mätt i Kelvin.


En förbränningsmotor utgå från en drivmedel som är långt ifrån 100% exergi (när den förbräns så ökar temperaturen ett begränsat antal grader - medans 100% exergi i form av elström eller mekaniks friktion har ingen begränsning i hur varmt det kan bli när det omvandals till anergi av friktion), exergidelen kanske ligger runt 65% av sin energiinnehåll - den måste omvandlas till arbete via någon termodynamisk cykel och en stor och modernaste typen av tvärstycksmotor i stort fartyg ligger idag uppemot 55% värmeverkningsgrad i vissa driftlägen, dvs. 55% av bränslets energiinehåll omvandlas till arbete och anergidelen och lite av den icke konverterade exergi-delen (tex en del försvinner i form av friktion) går iväg i form av värmd kylvatten och heta avgaser. På just fartygsmotorer gör man alla trix det går för att få ut så mycket arbete det bara är möjligt ur bränslet med avgasturbiner, värmeväxlare osv.

En oljekraftverk eller annan fossileldad kraftverk runt 42%, kokreaktorn i Oskarshamn ligger på 37% för att den kör på 180 grader C varm vatten av säkerhetsskäl och inte vatten med överkritisk temperatur (tom. en del ånglok körde med överkritisk temperatur på vattnet - dvs. över 373 grader C och nästa självlysande röda ångledningar uppemot 500 grader C innan det gick mot ångcylindrarna, av just effektivitetsskäl)

Så skall man verkligen spegla dessa ca 2kWh/mil som en större elbil förbrukar så skall man ta den summan genom 0,42 för att se hur mycket primärenergi det gått åt i tänkta fallet oljekraftverk för att producera dessa 2 kWh - vilket då blir 4,76 kWh, skall vi ta kärnkraftverket med 37% så blir det 2/0.37 = 5,42 kWh ur reaktorstavarna. och nu har jag inte räknat in överföringsförluster av elen eller laddningsförluster i batterier, batterivärmning vid kallt väder etc.

5,42 kWh för en kokreaktors primärenergi kan översättas utan allt för mycket fel till 5.4 dl bensin, 4.7 kWh ≃ 4.7 dl bensin - det är rätt många bilar som kommer under denna förbrukning per mil (inklusive min hybridbil) och med detta så kanske förbränningsmotorerna ändå inte är så dåliga som de sägs - eller att det är rätt uselt att en större elbil faktiskt drar 2 kWh/milen, där tyngden och ökade rullmotståndet pga. batterierna är en del av ekvationen, inte att den drar typ 1 kWh/mil...
Mycket krångliga ord.
Räkna nu på oljans väg till tanken på bilen,
Glöm nu inte bort att räkna på transporterna som går åt för att få oljan dit den ska, samt lägg till den el som används för att tillverka.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Så är det😔 har jobbat i fordonsbranschen i över 20år för diverse olika bilmärken🙄 genom åren har biltillverkarna följt styrets kortsiktiga ideer och lösningar🤯 bensin, diesel, etanol, vätgas, FAME, NPG, CNG, HVO, el... Alla energibärare har sina fördelar/nackdelar tyvärr😏 El är väl den med mest potential😊 dock finns det stora problem även där som måste övervinnas😞 ett av problemen är ju grunden till denna tråden t ex😓
X xxargs skrev:
Elmotor är bara transformator av redan framställd arbete i form av elström tillverkad på annan plats då elström är 100% exergi (den oanvändbara delen av energimängden som inte kan omvandlas till arbete kallas anergi)

- Elström kan i dessa sammanhang betraktas som en virtuell osynlig drivaxel med moment (spänning) och varvtal (ström) och när det bromsas med en broms så blir det värme precis som elström värmer ett motstånd (broms på atomnivå) och är maximalt exergi-förstörande och istället omvandlas exergin till anergi - dvs. en energiform (värme) som inte kan omvandlas till arbete igen utan tillgång till en värmesänka, och hur mycket av totala mängden av värmen som kan bli exergi igen beror på temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan mätt i Kelvin.


En förbränningsmotor utgå från en drivmedel som är långt ifrån 100% exergi (när den förbräns så ökar temperaturen ett begränsat antal grader - medans 100% exergi i form av elström eller mekaniks friktion har ingen begränsning i hur varmt det kan bli när det omvandals till anergi av friktion), exergidelen kanske ligger runt 65% av sin energiinnehåll - den måste omvandlas till arbete via någon termodynamisk cykel och en stor och modernaste typen av tvärstycksmotor i stort fartyg ligger idag uppemot 55% värmeverkningsgrad i vissa driftlägen, dvs. 55% av bränslets energiinehåll omvandlas till arbete och anergidelen och lite av den icke konverterade exergi-delen (tex en del försvinner i form av friktion) går iväg i form av värmd kylvatten och heta avgaser. På just fartygsmotorer gör man alla trix det går för att få ut så mycket arbete det bara är möjligt ur bränslet med avgasturbiner, värmeväxlare osv.

En oljekraftverk eller annan fossileldad kraftverk runt 42%, kokreaktorn i Oskarshamn ligger på 37% för att den kör på 180 grader C varm vatten av säkerhetsskäl och inte vatten med överkritisk temperatur (tom. en del ånglok körde med överkritisk temperatur på vattnet - dvs. över 373 grader C och nästa självlysande röda ångledningar uppemot 500 grader C innan det gick mot ångcylindrarna, av just effektivitetsskäl)

Så skall man verkligen spegla dessa ca 2kWh/mil som en större elbil förbrukar så skall man ta den summan genom 0,42 för att se hur mycket primärenergi det gått åt i tänkta fallet oljekraftverk för att producera dessa 2 kWh - vilket då blir 4,76 kWh, skall vi ta kärnkraftverket med 37% så blir det 2/0.37 = 5,42 kWh ur reaktorstavarna. och nu har jag inte räknat in överföringsförluster av elen eller laddningsförluster i batterier, batterivärmning vid kallt väder etc.

5,42 kWh för en kokreaktors primärenergi kan översättas utan allt för mycket fel till 5.4 dl bensin, 4.7 kWh ≃ 4.7 dl bensin - det är rätt många bilar som kommer under denna förbrukning per mil (inklusive min hybridbil) och med detta så kanske förbränningsmotorerna ändå inte är så dåliga som de sägs - eller att det är rätt uselt att en större elbil faktiskt drar 2 kWh/milen, där tyngden och ökade rullmotståndet pga. batterierna är en del av ekvationen, inte att den drar typ 1 kWh/mil...
Fanimej ordentligt förklarat😊
Som sagt, man måste kolla på hela kedjan😏
Räcker inte med att bara fokusera på en del🙄

Men nu får vi nog återvända till tråden och skrota sidospåret😅

I vårat fall får vi väl försöka jämna ut våra toppar och förbrukning, eller låsa elpriset🤔

De senaste åren har vi köpt våran el när den varit billig, det visar sig ju inte premieras enligt Ellevios kalkyl😔

Minst förhöjda månadskostnad enligt den är 140:-

Med andra ord spådde dom en höjning i våran elnätskostnad med ca 2500:- nuvarande år, fram tills Oktober😏

Sen hade ju säkert Elhandelsfakturan varit högre då elen behöver spridas på mindre gynnsamma tider/priser🤔

En inte alltför orealistisk räknelse visar på någonstans 3500-4000:- förhöjd avgift om året vid oförändrat beteende☹️
 
A Alexn72 skrev:
Mycket krångliga ord.
Räkna nu på oljans väg till tanken på bilen,
Glöm nu inte bort att räkna på transporterna som går åt för att få oljan dit den ska, samt lägg till den el som används för att tillverka.
Eller vägen till oljeverket i Carlshamn, för att producera....

Eller vägen till tanken i grävmaskinen som gräver upp kol för att producera....

Eller vägen till elbilsfabriken för att producera...

Varje gång du blinkar höger i din elbil (eller fossilbil) använder du en fossil produkt😳 åt vänster med☹️ även bromspedalen, backspeglarna, ratten, instrumentpanelen, nyckeln, sätet du sitter i är gjort av olja😒

För att komma på en lösning måste man nog vara överens om vad grundproblemet är🤔

Vi kan säkert skapa en annan tråd där lösningen på problemet är ett faktum😊
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Eller vägen till oljeverket i Carlshamn, för att producera....

Eller vägen till tanken i grävmaskinen som gräver upp kol för att producera....

Eller vägen till elbilsfabriken för att producera...

Varje gång du blinkar höger i din elbil (eller fossilbil) använder du en fossil produkt😳 åt vänster med☹️ även bromspedalen, backspeglarna, ratten, instrumentpanelen, nyckeln, sätet du sitter i är gjort av olja😒

För att komma på en lösning måste man nog vara överens om vad grundproblemet är🤔

Vi kan säkert skapa en annan tråd där lösningen på problemet är ett faktum😊
Vet man inte vad som ingår i elmixen i sverige idag så förstår jag att man gör ett sånt inlägg.
Men isåfall får vi räkna på vad de smutsigaste oljorna till fossilmotorerna har för påverkan.

Jag trodde att förbränningsbilar också behövde produceras...
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vet man inte vad som ingår i elmixen i sverige idag så förstår jag att man gör ett sånt inlägg.
Men isåfall får vi räkna på vad de smutsigaste oljorna har för påverkan.

Jag trodde att förbränningsbilar också behövde produceras...
På min faktura från Skellefteå kraft står det 100% förnybar el👍 men som grannen sa... Olja är också förnybart, över tid😏

En fundering är🤔 om alla elbolag säljer förnybar el.... Vem köper elen från Carlshamn🤔 180000 liter olja i timmen rapporterades det om i nyheterna😳

Hur garanterar dom att just den kilowatten jag köper är "ren"🤔

Sverige exporterar ju en del, men ibland är det brist. Är den kilowatten ren? Annars köptes den ju inte av mig😊

Kära du, fossilbilen precis som elbilen är en oljeprodukt. Eller gräver dom upp dom åtgående metallerna för hand🤔 är det lakrits dom tillverkar däcken av🤔 är din elbil aldrig laddad med en kWh "oren" el😳 är den tillverkad med svensk elmix🤔 Förmodligen av kinesisk kolkraft eller rysk gas. Inte har dom väl dragit bilen till din återförsäljare till fots eller häst.

Dessvärre är både din cykel, din mjölkpaketskork, dina Nikeskor och fräsiga fleecetröja också en oljeprodukt.

Hur långt ska vi dra det🧐
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
På min faktura från Skellefteå kraft står det 100% förnybar el👍 men som grannen sa... Olja är också förnybart, över tid😏

En fundering är🤔 om alla elbolag säljer förnybar el.... Vem köper elen från Carlshamn🤔 180000 liter olja i timmen rapporterades det om i nyheterna😳

Hur garanterar dom att just den kilowatten jag köper är "ren"🤔

Sverige exporterar ju en del, men ibland är det brist. Är den kilowatten ren? Annars köptes den ju inte av mig😊

Kära du, fossilbilen precis som elbilen är en oljeprodukt. Eller gräver dom upp dom åtgående metallerna för hand🤔 är det lakrits dom tillverkar däcken av🤔 är din elbil aldrig laddad med en kWh "oren" el😳 är den tillverkad med svensk elmix🤔 Förmodligen av kinesisk kolkraft eller rysk gas. Inte har dom dragit bilen till din återförsäljare till fots eller häst.

Dessvärre är både din cykel, din mjölkpaketskork, dina Nikeskor och fräsiga fleecetröja också en oljeprodukt.

Hur långt ska vi dra det🧐
Vet inte var du vill komma.
Elda oljan i kraftvärmeverk och ta till vara på både elen och värmen och ladda elbilen i värsta fall.
I normalfallet använd den förnyelsebara energin.

När elbilen är slut så går den att återvinna.
Fossilbilen går också att återvinna men inte avgaserna den släppt ut under sin livstid.

Vi tar tillvara på energin effektivare med elbilar oavsett om de kommer från solen eller oljan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vet inte var du vill komma.
Elda oljan i kraftvärmeverk och ta till vara på både elen och värmen och ladda elbilen i värsta fall.
I normalfallet använd den förnyelsebara energin.

När elbilen är slut så går den att återvinna.
Fossilbilen går också att återvinna men inte avgaserna den släppt ut under sin livstid.

Vi tar tillvara på energin effektivare med elbilar oavsett om de kommer från solen eller oljan.
Jadu, grundinlägget berörde hur kortsiktiga och ogenomtänkta beslut från vårt lands styrande krafter påverkar gemene mans ekonomi och landets framtida riktning🤔

Ett framgångsrikt företag jag en gång jobbade för levde efter devisen, för att komma ner till grundproblemet behövs fem stycken varför och sen en ordentlig analys.
 
M Mr. Gullberg skrev:
Jadu, grundinlägget berörde hur kortsiktiga och ogenomtänkta beslut från vårt lands styrande krafter påverkar gemene mans ekonomi och landets framtida riktning🤔

Ett framgångsrikt företag jag en gång jobbade för levde efter devisen, för att komma ner till grundproblemet behövs fem stycken varför och sen en ordentlig analys.
Och jag säger att vi behöver all energi vi kan komma åt för att ställa om allt till el.

Där finns inget att fundera på.
Bygg batterier för full fart.
Bygg elbilar
Sätt upp solceller.
Byt ut eldning av olja till värmepump.
Få folk att använda energin när den finns och vara återhållsamma när den inte finns.

Hade det "bara" varit för miljön som oljan var dålig så hade det varit en sak.
Men det finns en uppsjö av anledningar som gör oljan problematisk.
Märk väl jag säger inte att vi ska sluta använda olja. Men precis som gruvorna när man hittar material till batterierna så bör man plocka från de som är hållbara.
Vilket då gäller både oljefyndigheter och "batterigruvor"
 
spikplanka spikplanka skrev:
Diesel 43.1 MJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg
Diesel engångsprodukt.
Batteri återanvändbart.

På 20k mil så har en elbil kört runt med ett batteripack som väger ungefär 300kg.
Samma 300kg.

På 20k mil så har en fossilbil behövt ungefär (1 liter per mil) 20 ton bränsle.
Med andra ord har ca 2 lastbilar körts för att leverera bränsle till denna bil.

När vi ändå pratar om vikt så
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta-elbilar-ar-tunga/

"Statistik från Gröna Mobilister och Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg! Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar."
 
Redigerat:
M Mr. Gullberg skrev:
Diesel -25°C, 43.1MJ/kg
Li-ion batteri -25°C, halverad energi😔
Vid minus 25 så startar inte ens dieseln för egen maskin😉
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De största förlusterna i elbilen uppstår i batteriet. Både i verkningsgraden vid laddning/urladdning och det faktum att du måste transportera runt ett svintungt batteri.
Helt sant.
Men en elbil kan också ta tillvaka på energi när den bromsar.

En fossilbil har sin största förlust i motorn.
Den tar inte tillbaka på energin när den bromsar och bränslet kräver ytterligare transport för att komma till bilen...
 
R roli skrev:
På Ellevio kan man gå in på "mina sidor" och se på de historiska räkningarna hur den nya effektavgiften slår. Tittar jag på mina räkningar från okt-23 till sep-24 så ger den nya modellen en reduktion på hela 25:- på årsbasis. Men det slår fram och tillbaka om man tittar per månad. För min del ser året ut så här om man tittar månadsvis. Okt-23 +24, nov-23 -28, dec-23 -30, J -19, F +6, M -25, A +74, M -18, J -18, J +41, A -13 och Sep -19. Så det gäller att se till att topparna blir så "utsmetade" som möjligt.
Vi har också Ellevio på sommarstället. Där har vi ingen tvättmaskin eller diskmaskin, bara 3-plattors spis, värmeelement toa, VVB och vattenpump som drar någon nämnvärd energi. För oss som förbrukar lite blir det ca. 1000kr dyrare med nya avtalet. Förbrukar ca.2000 kWh/år och med effekttoppar på 0,9 - 2,8 kW.
 
C
Är det någon här som lyckats få en lägre kostnad med Ellevios kalkyl?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.