20 647 läst · 76 svar
21k läst
76 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Sökordet är "munk vattenreglering". 😊
Sett många dammar som brustit på ett eller annat sätt. Vattnet kan trycka på under och sen flyter allt bara iväg, eller så blir det för högt tryck och det säger pang.
En munk kommer aldrig tryckas iväg och röret in begränsar mängden vatten som kan trycka på.
Sett många dammar som brustit på ett eller annat sätt. Vattnet kan trycka på under och sen flyter allt bara iväg, eller så blir det för högt tryck och det säger pang.
En munk kommer aldrig tryckas iväg och röret in begränsar mängden vatten som kan trycka på.
En länk: https://www.bjalbomunken.se/
Kanske går att bygga själv annars?
Har använt en sån som i länken ovan, skulle inte vilja reglera vatten på annat sätt. Och eftersom du inte tar vatten från ytan är det ovanligt med stopp.
Kanske går att bygga själv annars?
Har använt en sån som i länken ovan, skulle inte vilja reglera vatten på annat sätt. Och eftersom du inte tar vatten från ytan är det ovanligt med stopp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 818 inlägg
Isen bar i helgen, så de här två stolparna är nu nedkapade till en halvmeter ovanför nuvarande ytnivå och en tillfällig tvärslå uppsatt. Tänkte försöka lösa något med en liggande stolpe som tvärslå, men hade varken gängstång att jobba med tillgänglig eller mod att sätta ner foten för hur låg jag vågar göra bryggan. Men nu kommer det i alla fall att gå att komma igång men halvvettiga arbetsställningar snarare än att stå och trampa vatten medan man borrar, skruvar och sågar.
Den högra, kortare stolpen fick tillräckligt långt avkap för att göra tvärslå av.
Inga nya bilder tyvärr, bara en inzoomning från innan isen bar. Bryggan blir knappt fem meter lång från nuvarande strandkant.
Den högra, kortare stolpen fick tillräckligt långt avkap för att göra tvärslå av.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga nya bilder tyvärr, bara en inzoomning från innan isen bar. Bryggan blir knappt fem meter lång från nuvarande strandkant.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstång"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Idag blev det lite arbete på isen. Fixade till upplägget för bryggan ute i vattnet. Hade kapat ner stolparna redan och fäst en tillfällig tvärslå tidigare, men nu hade jag köpt gängstång och både stora borrsatsen och motorsågen var ute.
Isen håller säkert för flera ton, men då det var sju–åtta plus idag och rätt mycket vatten på ytan kändes det bra att fördela vikten på en stege. Det är alltså att stå på och fördela vikt det ligger en sådan på isen, inte för att klättra på.
Jackat ur stolparna med motorsåg och likadant med tvärslån (som även kapats till i underkant för att få ett bredare upplägg. Sen genomgående gängstång ggr två på var sida.
Bonnsnickrat, det ska ju ändå på bärlinor för själva bryggan och trall på det, så inget kommer synas. Tvärslån är i våg i överkant, men i övrigt är allt gjort på en höft.
Isen håller säkert för flera ton, men då det var sju–åtta plus idag och rätt mycket vatten på ytan kändes det bra att fördela vikten på en stege. Det är alltså att stå på och fördela vikt det ligger en sådan på isen, inte för att klättra på.
Jackat ur stolparna med motorsåg och likadant med tvärslån (som även kapats till i underkant för att få ett bredare upplägg. Sen genomgående gängstång ggr två på var sida.
Bonnsnickrat, det ska ju ändå på bärlinor för själva bryggan och trall på det, så inget kommer synas. Tvärslån är i våg i överkant, men i övrigt är allt gjort på en höft.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Fascinerande vad batterimaskiner även av billigare modell klarar förresten. Nu har jag förvisso borrat i tre steg: 12, 16 och 20 mm (delvis för att 16 är den enda dimension jag har som räcker igenom hela stolppaketet och den inte kändes stabil nog för att ta det första med) men ändå. Var redo att ta fram slagborrmaskinen och dra ett par–tre skarvsladdar ner till och ut på isen, men är glad att ha sluppit det.
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Våren har kommit till dammen, och redan har ett gräsandspar flyttat in. Tankar på vad som ska göras och i vilken ordning börjar fylla hjärnan. Trappan ska byggas klart förstås, och en brygga anläggas, men sen kanske det ska få räcka med trallande. Att göra mer än så kan nog få vänta ett år eller två tills massor satt sig och man vet om man ens vill att det ska vara mer utbyggt än så.
Tankarna går då vidare till dammens undre liv samt vattenrening och syresättning. Några gross kräftor ska skaffas och dessa behöver skydd från varandra och häger och mårddjur. Äta behöver de väl hjälp med också första åren innan dammens eget ekosystem etableras.
Ock så det där med rening och syresättning av vatten då. Ska man leka med solceller eller anlägga fast el? Reningsdammen som ska anläggas får nog likt en del andra saker få vänta ett år eller två av olika skäl, men allra minst syresättning vill jag hjälpa till med från år ett. Det här med solceller är en så ny sak för mig att jag startar en separat tråd om det. Dels för att den frågan kanske har ett bredare intresse i sig, dels för att jag misstänker att den kan dra iväg tekniskt på ett sätt som gör att den här tråden blir för smal i långa perioder. Vi får väl se om ni andra "leker rätt" och diskuterar det jag tänkt där jag tänkt. Jag kan leva med om det inte blir så också...
Tankarna går då vidare till dammens undre liv samt vattenrening och syresättning. Några gross kräftor ska skaffas och dessa behöver skydd från varandra och häger och mårddjur. Äta behöver de väl hjälp med också första åren innan dammens eget ekosystem etableras.
Ock så det där med rening och syresättning av vatten då. Ska man leka med solceller eller anlägga fast el? Reningsdammen som ska anläggas får nog likt en del andra saker få vänta ett år eller två av olika skäl, men allra minst syresättning vill jag hjälpa till med från år ett. Det här med solceller är en så ny sak för mig att jag startar en separat tråd om det. Dels för att den frågan kanske har ett bredare intresse i sig, dels för att jag misstänker att den kan dra iväg tekniskt på ett sätt som gör att den här tråden blir för smal i långa perioder. Vi får väl se om ni andra "leker rätt" och diskuterar det jag tänkt där jag tänkt. Jag kan leva med om det inte blir så också...
Några gross? Behövs det så många för att de ska etablera sig? Jag har ingen aning men hade väl gissat på några tjog om någon frågat. Beror väl iofs på hur snart man vill komma igång att plocka upp dem ocksåNötegårdsgubben skrev:
Våren har kommit till dammen, och redan har ett gräsandspar flyttat in. Tankar på vad som ska göras och i vilken ordning börjar fylla hjärnan. Trappan ska byggas klart förstås, och en brygga anläggas, men sen kanske det ska få räcka med trallande. Att göra mer än så kan nog få vänta ett år eller två tills massor satt sig och man vet om man ens vill att det ska vara mer utbyggt än så.
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Jag blev också förvånad, men ja, 3–500 rekommenderades. Vet ärligt talat inte om det ”bara” är för att etablering säkert ska ske, eller om det också handlar om att få en bredd i genpoolen.Y YuGi skrev:
Att man också ger sig själv möjlighet att fiska några år tidigare än om man bara sett de inplanterade som avelsdjur får väl om inte annat ses som en uppsida i ekvationen.
Skogsägare
· 19 818 inlägg

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Måttlig insats idag. Grävt ner några plintar och lagt ut bärlinorna till bryggan. 45*220 och de är 4800 så ungefär fyra meters spann mellan plintar och stolpar.
Har grusat lite i botten, men sannolikt lär det sätta sig så mjuk som marken är.
Imorgon ska det hämtas två pall med gammalt tegel för kräftorna att gömma sig under.
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Skogsägare
· 19 818 inlägg
Det lutar åt något sådant i påsk, ja. 🤠
Men kräftorna ska i innan dess, så det blir nog 200 pannor gubb- och 50 pannor barnarbete. En lagom relation, mer än så så vill de väl ha betalt. 😉
Edit: kanske skulle prova lerduvekastaren också. 😇
Men kräftorna ska i innan dess, så det blir nog 200 pannor gubb- och 50 pannor barnarbete. En lagom relation, mer än så så vill de väl ha betalt. 😉
Edit: kanske skulle prova lerduvekastaren också. 😇
Redigerat:
Lerduvekastaren vill vi garanterat se på film 😂Nötegårdsgubben skrev: