30 095 läst · 78 svar
30k läst
78 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Häftigt! Du har ö också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 914 inlägg
Tackar! Ja, ön är bra framför allt för fågellivet (och kräftorna). Det ger lite skydd mot predatorer. Spången blev en överraskande bonus från grävarna; fanns en extra f.d. telestolpe som ändå skulle ner. Tack för det, Televerket!
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Nu är grävjobbet fakturerat och betalt och hamnade ganska precis på offerten, så drygt 40 tkr plus moms, eller drygt 50 inklusive. Två maskiner á 20 timmar. Just grävningen kommer jag nog i summerande i fortsättningen räkna ex. moms då själva dammen känns som något som med all rimlighet är avdragsgill i jordbruksfastigheten, medan brygga och bro och sådana grejer kommer räknas inkl. moms då jag tycker att det är personliga utgifter. Man kan argumentera att det också skulle vara avdragsgillt av lite olika skäl, men mitt val kommer som sagt vara att inte dra av de kostnaderna, så då redovisar jag dem även här inkl. moms.
Det lär väl inte hända så mycket före påsk nu, möjligen kommer det något eller några kräftinlägg, men kräftorna är i dvala hos försäljarna nu, så det är först i april det är aktuellt att sätta ut några ändå.
Det lär väl inte hända så mycket före påsk nu, möjligen kommer det något eller några kräftinlägg, men kräftorna är i dvala hos försäljarna nu, så det är först i april det är aktuellt att sätta ut några ändå.

vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 335 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 335 inlägg
Vet du hur stor dammen blev? Det har nämnts 1000, 1200 och 1500 kvm i tråden, vore kul att veta en mer exakt storlek. 🙃
Sen får du gärna lägga upp lite fler bilder (och helst en filmsnutt) nu när dagarna blivit lite ljusare och snön smält också...
Sen får du gärna lägga upp lite fler bilder (och helst en filmsnutt) nu när dagarna blivit lite ljusare och snön smält också...
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Jag är lika nyfiken som du! Har inte varit nere sen förra bilderna togs, så jag vet ärligt talat inte exakt. Mitt ögonmått säger mig att den är lite kortare än 50 m men lite bredare än 25, så 1.200 kvm är nog en rimlig gissning. Jag ska se om det är mätbart i helgen, då planen är att åka ned.
Då det var snötäckt senast ville jag inte gå ner och klampa runt utan att se hur/var schaktmassorna ligger. De är nämligen blöta som fan och jag har ingen lust att gå ned mig i dy och fastna med en stövel eller två. Det är rent av så att de fick lämna dem delvis oplanerade och kommer med maskin en gång till i sommar eller rent av nästa sommar och gör den sista finputsningen när massorna torkat ur en del. Därtill antar jag att vattenytan kommer höjas lite till och kanterna sluttar förstås lite, så det kan säkert påverka någon meter i längd och bredd.
Men absolut kan jag försöka mäta och lägga upp lite mer bild och film. 🙂
Då det var snötäckt senast ville jag inte gå ner och klampa runt utan att se hur/var schaktmassorna ligger. De är nämligen blöta som fan och jag har ingen lust att gå ned mig i dy och fastna med en stövel eller två. Det är rent av så att de fick lämna dem delvis oplanerade och kommer med maskin en gång till i sommar eller rent av nästa sommar och gör den sista finputsningen när massorna torkat ur en del. Därtill antar jag att vattenytan kommer höjas lite till och kanterna sluttar förstås lite, så det kan säkert påverka någon meter i längd och bredd.
Men absolut kan jag försöka mäta och lägga upp lite mer bild och film. 🙂
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Dagen gryr, nedanför huset ligger nu uppenbarligen en damm omgiven av svartmull. Sitter med en kopp kaffe och ser den sakta avtäckas av mörkret.
I det långa loppet sitter jag just nu och ser färg torka, men här och nu är det en upplevelse som är bättre än jag hade vågat hoppas att den skulle vara. ☕️
34 sek. gryningsklipp.
I det långa loppet sitter jag just nu och ser färg torka, men här och nu är det en upplevelse som är bättre än jag hade vågat hoppas att den skulle vara. ☕️

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
34 sek. gryningsklipp.
Redigerat:
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Det är för blött för att gå ned och mäta, och schaktmassorna ligger runt om hela, så det går inte ens att gå nära och stega. Så jag har stegat parallellt här uppe på åsen. Utifrån det skulle jag säga att dammen är 45 meter lång, men det är nog minst tio procents felmarginal på den uppgiften. Men den känns längre än den gjorde när allt var snötäckt, dock misstänker jag att den redan är mer fylld än vad normalvattenståndet kommer vara.
Köksvy. Den enda plats inne varifrån dammen syns.
Från bastun till dammen, 1:12.

Logga in
Skapa konto
Köksvy. Den enda plats inne varifrån dammen syns.
Från bastun till dammen, 1:12.
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Sista morgonfilmen. Innehåller kommentarer om brygga, bro och hur mycket marken upplevs höjd av schaktmassorna.
1:16
1:16
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Jag inser att jag själv inte ser något mer än mörker i den här filmen om jag tittar på den på datorn, i alla fall inte på min gamla externa skärm från anno dazumal. Men på telefonen syns lite mer än bara skuggor, så har ni skärmar med bättre upplösning, eller kanske färgåtergivning får ni titta på dem, eller bara hänföras av min dova morgonstämma. 🥱Nötegårdsgubben skrev:
Dagen gryr, nedanför huset ligger nu uppenbarligen en damm omgiven av svartmull. Sitter med en kopp kaffe och ser den sakta avtäckas av mörkret.
[bild]
[video]
34 sek. gryningsklipp.

vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 335 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 335 inlägg
Kul med lite film såhär en fredag och aldrig fel med en kommentator heller. Jag får säga att det blev riktigt bra, och än bättre kommer det bli när allt är klart. Trodde först att 1200 kvm skulle bli i minsta laget, men det känns helt klart som en rimlig storlek på trädgårdsdamm.🙃
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Tog ett varv runt dammen på förmiddagen och jag hade gravt underskattat storleken på jordhögarna. Jag vet ju intellektuellt att det är 2–3.000 kbm massor som ligger där, men det såg inte så mycket ut på håll. När jag kom nära nu visade det sig att de var uppåt 1,5 meter höga! De ska som jag nämnt i något av klippen planeras ut när de torkat något, men volymerna som grävts ut och flyttats på bara ett par dagar är djupt fascinerande.
Stor hög, jag lovar.
Solen står så lågt att det var svårt att ta några bra miljöbilder med bebyggelsen i centrum, nedan ser man i alla fall bastu och trappa till vänster i bild; boningshuset ligger precis till vänster om det.
Jag valde ändå den för att man ser nivåskillnaderna på ett bra sätt och man ser finplaneringen mot vattnet bra.

Logga in
Skapa konto
Stor hög, jag lovar.
Solen står så lågt att det var svårt att ta några bra miljöbilder med bebyggelsen i centrum, nedan ser man i alla fall bastu och trappa till vänster i bild; boningshuset ligger precis till vänster om det.
Jag valde ändå den för att man ser nivåskillnaderna på ett bra sätt och man ser finplaneringen mot vattnet bra.

Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Jag funderar lite på nästnästa steg, och tänkte se vilka bra idéer man kan få hjälp med. Det kanske spårar ur i en eller ett par tekniktrådar, men då får det bli så, eller så är responsen mager eller lösningarna enkla.
Nåväl: Efter byggande av brygganläggning som nog tar större delen av den tid dammen kommer få i sommar, så ser jag två byggprojekt framför mig.
Det ena är att ordna en rening av dammen, det blir sannolikt en mindre infiltrationsdamm på några tiotal kvadratmeter där vatten får rinna genom ärtsingel och vattenväxter. Har man tillflödet till det genom ett vanligt breddavlopp för trädgårdspooler och utflödet som en liten bäck så löser man både ytvattenrening och syretillförsel också. Det kommer nog reda sig och gå att få till ganska enkelt med en liten solpanel och dränkpump. Det är standardgrejer som det finns mycket skrivet om.
Det andra är att dammen genomkorsas av, eller ligger i kanten av om man ska vara sån, ett dike. Jag vill inte att det dränerar dammen onödigt mycket och därmed sänker vattennivån, å andra sidan kanske det gör nytta som bräddavlopp och vad vet jag. Så helst vill jag inte bara plugga diket i båda ändar, utan ha någon form av dammluckor, eller kanske reglerbara trösklar som begränsar snarare än hindrar flödet. Men där går jag bet när det kommer till att hitta bra förslag på lösningar. Tittar jag på dammbutiker som vänder sig till privatpersoner är det inte en produktkategori som finns, där säljs fontäner, pumpar och tomtar. Och söker jag med ett mer kommersiellt perspektiv hamnar man lätt bland vattenkraftverk och stora automatiserade grejer.
Jag antar att jag mer eller mindre bara kan köpa eller låta göra en plåt som fyller funktionen (kanske lära mig svetsa när jag ändå håller på...), men jag tänker att det borde vara en fråga som finns löst av människor redan, och att man kan slippa uppfinna en egen lösning utan kopiera något som redan finns. Kanske är det bästa att bara plugga dikena med en jordvall och lägga en balk eller stock överst som tar smällen om vattnet faktiskt går så högt att man vill låta det dränera något. Någon som har någon input, vare sig det är idéer eller avrådan?
Nåväl: Efter byggande av brygganläggning som nog tar större delen av den tid dammen kommer få i sommar, så ser jag två byggprojekt framför mig.
Det ena är att ordna en rening av dammen, det blir sannolikt en mindre infiltrationsdamm på några tiotal kvadratmeter där vatten får rinna genom ärtsingel och vattenväxter. Har man tillflödet till det genom ett vanligt breddavlopp för trädgårdspooler och utflödet som en liten bäck så löser man både ytvattenrening och syretillförsel också. Det kommer nog reda sig och gå att få till ganska enkelt med en liten solpanel och dränkpump. Det är standardgrejer som det finns mycket skrivet om.
Det andra är att dammen genomkorsas av, eller ligger i kanten av om man ska vara sån, ett dike. Jag vill inte att det dränerar dammen onödigt mycket och därmed sänker vattennivån, å andra sidan kanske det gör nytta som bräddavlopp och vad vet jag. Så helst vill jag inte bara plugga diket i båda ändar, utan ha någon form av dammluckor, eller kanske reglerbara trösklar som begränsar snarare än hindrar flödet. Men där går jag bet när det kommer till att hitta bra förslag på lösningar. Tittar jag på dammbutiker som vänder sig till privatpersoner är det inte en produktkategori som finns, där säljs fontäner, pumpar och tomtar. Och söker jag med ett mer kommersiellt perspektiv hamnar man lätt bland vattenkraftverk och stora automatiserade grejer.
Jag antar att jag mer eller mindre bara kan köpa eller låta göra en plåt som fyller funktionen (kanske lära mig svetsa när jag ändå håller på...), men jag tänker att det borde vara en fråga som finns löst av människor redan, och att man kan slippa uppfinna en egen lösning utan kopiera något som redan finns. Kanske är det bästa att bara plugga dikena med en jordvall och lägga en balk eller stock överst som tar smällen om vattnet faktiskt går så högt att man vill låta det dränera något. Någon som har någon input, vare sig det är idéer eller avrådan?
”Klassisk” fördämning är väl en ingjuten ram av u-balk som fylls med lämpligt antal reglar som trycks ner med en trapetsskruv?
Öppna lite släpper man bara på skruven och öppna mycket ta bort lämpligt antal reglar……
Öppna lite släpper man bara på skruven och öppna mycket ta bort lämpligt antal reglar……
Skogsägare
· 19 914 inlägg
Tack ska ni ha båda två! Det är något sådant jag ser framför mig också, jag hade bara trott att det skulle gå att hitta mer eller mindre färdiga kassetter någonstans.
Jag har allra minst lärt mig ett nytt ord också, munk. Svårgooglat bara då samma ord har andra mycket bredare användningsområden, men Uponor verkar ha haft en som utgått ur sortimentet.
Spontant är jag mest tilltalad av U-balkslösningen då jag tror att den blir snyggast. Riskerar trycket att bli för högt på en sådan öppen lösning eller varför vill man kapsla in det hela om man kan?
Jag har allra minst lärt mig ett nytt ord också, munk. Svårgooglat bara då samma ord har andra mycket bredare användningsområden, men Uponor verkar ha haft en som utgått ur sortimentet.
Spontant är jag mest tilltalad av U-balkslösningen då jag tror att den blir snyggast. Riskerar trycket att bli för högt på en sådan öppen lösning eller varför vill man kapsla in det hela om man kan?