32 638 läst · 91 svar
33k läst
91 svar
Att anlägga en damm – en ettårig(?) resa
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 046 inlägg
Då var en brygga byggd!
5*2 meter och till en kostnad på dryga 5.000 kr. Har inte koll på plintar och fästmedel, men bara tre stycken 45*220*4800 reglar plus 20 st 34*145*4200 trallbrädor landade på 4.000, så… låt oss säga fem.
Vattentemperaturen är 6,4 grader, så badsuget är begränsat, men en stege är inköpt för ytterligare några tusenlappar och kommer väl upp senast till påsk.
Sannolikheten att själva grävningen ens ska vara halva investeringen sjunker. 😉
När helgen började.
Reglarna var inte fästa i framkant, så fick börja med all lägga ut lite gammalt avkap så jag kom ut. Började sen bygga utifrån för att ha koll på urtagen för stolparna och för att ge det hela lite styrsel.
Sen var det bara att tralla på, som @stigen skulle sagt (ingen renommésnyltning på arbetskvalitet dock; jag bonnsnickrar).
5*2 meter och till en kostnad på dryga 5.000 kr. Har inte koll på plintar och fästmedel, men bara tre stycken 45*220*4800 reglar plus 20 st 34*145*4200 trallbrädor landade på 4.000, så… låt oss säga fem.
Vattentemperaturen är 6,4 grader, så badsuget är begränsat, men en stege är inköpt för ytterligare några tusenlappar och kommer väl upp senast till påsk.
Sannolikheten att själva grävningen ens ska vara halva investeringen sjunker. 😉

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När helgen började.

Logga in
Skapa konto
Reglarna var inte fästa i framkant, så fick börja med all lägga ut lite gammalt avkap så jag kom ut. Började sen bygga utifrån för att ha koll på urtagen för stolparna och för att ge det hela lite styrsel.
Sen var det bara att tralla på, som @stigen skulle sagt (ingen renommésnyltning på arbetskvalitet dock; jag bonnsnickrar).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· 20 046 inlägg
I går gick jag för övrigt uppför(?) 49 trappor enligt klockan. 13 hittills idag och ett halvdussin en normal dag. En tredjedel (eller mer) av det är också en slänt snarare än trappor.
Hade nog varit smart att bygga färdigt trappjäveln först för att få något lättare att gå i, men det kändes roligare att få till en brygga först.
Hade nog varit smart att bygga färdigt trappjäveln först för att få något lättare att gå i, men det kändes roligare att få till en brygga först.
Skogsägare
· 20 046 inlägg
Tack, ja, jag känner till den kanalen. Hans tankar om rotzonsfilter har inspirerat även om varken han eller jag faktiskt anlagt något sådant än.
Skogsägare
· 20 046 inlägg
🥶
Ett fantastiskt projekt, bra jobbat! En vacker och spännande miljö som kommer att glädja många innevånare i vår natur och säkert också den som skapat och betalat för detta - lycka till !
Skogsägare
· 20 046 inlägg
Skogsägare
· 20 046 inlägg

Logga in
Skapa konto
Det finns en viss färgvariation på kräftor, bruna, grå, svarta och rent av blå.

Logga in
Skapa konto
Försökte få till någon rolig film, men konceptet man-tömmer-balja-med-150-kräldjur-och-lite-grönt-i-vatten höll inte för mer än en stillbild trots tre försök.
Operation Pengar i sjön (som väl iofs. hela projektet kan sammanfattas som) är nu iaf. slutförd. Förhoppningsvis ger det lite avkastning, kanske redan från nästa år.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 772 inlägg
Vad matar man dem med?
Skogsägare
· 20 046 inlägg
Det är flodkräftor.
Skogsägare
· 20 046 inlägg