189 549 läst · 2 503 svar
190k läst
2,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 126 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 126 inlägg
1kw effekttopp kostar 135kr, 3kw är det vanliga vi hamnar på, några månader 3.5Fairlane skrev:
En torktumlare drar 1.5kw i ca 3 timmar. Har du en torktumlare och använder den 3 gånger på en månad vill nätbolaget ha 202kr, även om du inte använt något annat alls inte ens en led lampa.
Om jag bodde i hus skulle jag koppla bort mig från elnätet och elda ved eller bara ha fjärrvärme. Med 2000kr varje månad skulle jag köpa ett lifepo4 batteri 12v 100ah och stapla på. Ladda med generator eller enkla solpaneler.
Det är inte längre lönsamt att vara ansluten till elnätet.
Hej TrolltomteT Trolltomte skrev:
För säg drygt 60 år sedan fanns många små elföreningar ute i byarna där elgeneratorn drevs av vatten eller råoljemotor.
När de t.ex. fick erbjudande att ansluta sig till det kommunala elbolaget så ansågs detta vara en stor praktisk och ekonomisk fördel.
Du skriver; ”Det är inte längre lönsamt att vara ansluten till elnätet.”
Hur ser din ekonomiska kalkyl ut som du baserar detta på.
Redigerat:
Köp ett LiFePo4 batteri på 100Ah ca 2000kr varje månad, 2.5kwh kapacitet. Istället för att betala elräkningen med den summan. Efter 11 månader har du 27kwh, 10 år 275st, 687kwh kapacitet.M Martin Lundmark skrev:Hej Trolltomte
För säg drygt 60 år sedan fanns många små elföreningar ute i byarna där elgeneratorn drevs av vatten eller råoljemotor.
När de t.ex. fick erbjudande att ansluta sig till det kommunala elbolaget så ansågs detta vara en stor praktisk och ekonomisk fördel.
Du skriver; ”Det är inte längre lönsamt att vara ansluten till elnätet.”
Hur ser din ekonomiska kalkyl ut som du baserar detta på.
Solceller plus växelriktare för ca 150-200kkr istället för elanslutningen.
Bara uppvärmning återstår, med ved, pellets eller fjärrvärme. Komplettera med elverk.
År 20 har du ett lager med batterier att sälja till återvinningen, solceller som fortfaramde funkar, el och värme när du vill hur du vill, ingen annan bestämmer eller någon att dela elbilskostnader med och plånboken tjock.
Det problemet är enkelt att lösa, låt bli att köra torktumlaren.T Trolltomte skrev:1kw effekttopp kostar 135kr, 3kw är det vanliga vi hamnar på, några månader 3.5
En torktumlare drar 1.5kw i ca 3 timmar. Har du en torktumlare och använder den 3 gånger på en månad vill nätbolaget ha 202kr, även om du inte använt något annat alls inte ens en led lampa.
Om jag bodde i hus skulle jag koppla bort mig från elnätet och elda ved eller bara ha fjärrvärme. Med 2000kr varje månad skulle jag köpa ett lifepo4 batteri 12v 100ah och stapla på. Ladda med generator eller enkla solpaneler.
Hej TrolltomteT Trolltomte skrev:Köp ett LiFePo4 batteri på 100Ah ca 2000kr varje månad, 2.5kwh kapacitet. Istället för att betala elräkningen med den summan. Efter 11 månader har du 27kwh, 10 år 275st, 687kwh kapacitet.
Solceller plus växelriktare för ca 150-200kkr istället för elanslutningen.
Bara uppvärmning återstår, med ved, pellets eller fjärrvärme. Komplettera med elverk.
År 20 har du ett lager med batterier att sälja till återvinningen, solceller som fortfaramde funkar, el och värme när du vill hur du vill, ingen annan bestämmer eller någon att dela elbilskostnader med och plånboken tjock.
Låter intressant som idé, men är tveksam om det blir ekonomi i att genomföra.
Det återstår för dig att bevisa.
Du får väl ”sälja ett projekt” till någon, där du visar att din ide har en bättre ekonomi, än att ansluta till elnätet.
Det finns många som funderar på off grid..
Eller att köpa ett hus och visa att du har rätt i din kalkyl !
Lycka till.
Hej
Häromdagen (3 apr, 2025) kunde vi i en artikel, i Energinyheter, läsa; ”Låg kunskap om effekttariffer – endast en av tio känner till de nya reglerna”
”Enligt en Sifo-undersökning från Nordic Green Energy vet endast 13 procent av svenska villaägare vad effekttariffer innebär.”
https://www.energinyheter.se/202504...-endast-en-av-tio-kanner-till-de-nya-reglerna
Det som skulle behövas är konsumentorganisationer och t.ex. villaägarföreningen hyresgästföreningen etc. som hjälpte till i god kunskapsförmedlingen till elanvändare hur elkraft och elnät kan användas på ett långsiktigt ekonomiskt sätt.
Häromdagen (3 apr, 2025) kunde vi i en artikel, i Energinyheter, läsa; ”Låg kunskap om effekttariffer – endast en av tio känner till de nya reglerna”
”Enligt en Sifo-undersökning från Nordic Green Energy vet endast 13 procent av svenska villaägare vad effekttariffer innebär.”
https://www.energinyheter.se/202504...-endast-en-av-tio-kanner-till-de-nya-reglerna
Det som skulle behövas är konsumentorganisationer och t.ex. villaägarföreningen hyresgästföreningen etc. som hjälpte till i god kunskapsförmedlingen till elanvändare hur elkraft och elnät kan användas på ett långsiktigt ekonomiskt sätt.
Du menar inte "även om du inte använt något annat alls" utan "endast om du inte använt något annat alls", på hela månaden.. men använder du bara el till att torktumla tre gånger per månad så håller jag med dig att betala för elnätsanslutning verkar bortkastat.T Trolltomte skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 126 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 126 inlägg
Ok, jag förstår inte matematiken som ger 135:- för 3 kW och 500:- för 3,5 kW.T Trolltomte skrev:
135 kr är i den högre skalan. Är det Sollentuna?
Ok, och vad borde det kosta?T Trolltomte skrev:
Jag tror inte du får lönsamhet i det, men ok. Fjärrvärme är inte gratis heller och oftast inte ved heller.T Trolltomte skrev:
Lönsamt har det väl aldrig varit?T Trolltomte skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 459 inlägg
1,5kW i 3h, 4,5kWh för torktumla en tvätt låter högt, eller är jag bara bortskämd med värmepumpstumlare?T Trolltomte skrev:1kw effekttopp kostar 135kr, 3kw är det vanliga vi hamnar på, några månader 3.5
Oavsett är det bra att hänga tvätten ute eller köra luftavfuktare om man hänger inne, tar längre tid att torka med mycket energisnålare.
Hittar du 2,5kWh batteri för 2000:-? Det är jag nyfiken på för vanliga solcellsbatterier brukar ligga runt 2500:-/kWh på kampanj vad jag ser i flödena.
Solcellsbatterier är en scam, sånna som säljs med grönt avdrag.Rabbithole skrev:
1,5kW i 3h, 4,5kWh för torktumla en tvätt låter högt, eller är jag bara bortskämd med värmepumpstumlare?
Oavsett är det bra att hänga tvätten ute eller köra luftavfuktare om man hänger inne, tar längre tid att torka med mycket energisnålare.
Hittar du 2,5kWh batteri för 2000:-? Det är jag nyfiken på för vanliga solcellsbatterier brukar ligga runt 2500:-/kWh på kampanj vad jag ser i flödena.
Här får du 3.5kwh batteri för 6500kr, så ca 1900 per kwh. 3 sånna är 10kwh, för ca 20 000kr. Solcellbatteri grönt avdrag scammers säljer 10kwh för 50 000kr oftast, kanske får du det för 40kkr, dubbla priset för lite plasthölje och installation
https://www.amazon.se/dp/B0DB7VBZ7J...d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams
Senast jag kollade på detta skulle jag för ca 11kkr kunna få en växelriktare och 3kwh batteri, tillräckligt för att kapa topparna. Men för samma kapacitet med grönt avdrag, dvs installation, blir priset långt över 20kkr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 459 inlägg
1900:-/kWh for ett no-name när jag kan få etablerade, kända bolag som redan är kompatibla och kan enkelt styras av min befintliga växelriktare för 2500:-/kWh.T Trolltomte skrev:Solcellsbatterier är en scam, sånna som säljs med grönt avdrag.
Här får du 3.5kwh batteri för 6500kr, så ca 1900 per kwh. 3 sånna är 10kwh, för ca 20 000kr. Solcellbatteri grönt avdrag scammers säljer 10kwh för 50 000kr oftast, kanske får du det för 40kkr, dubbla priset för lite plasthölje och installation
[länk]
Senast jag kollade på detta skulle jag för ca 11kkr kunna få en växelriktare och 3kwh batteri, tillräckligt för att kapa topparna. Men för samma kapacitet med grönt avdrag, dvs installation, blir priset långt över 20kkr.
16kWh kostar ofta runt 40' installerat och klart. Typ Huawei/Sigenergy/Sungrow/Pylontech/Growatt etc.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 126 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 126 inlägg
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Rimligt pris på FTX? 160k ex moms
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.