202 661 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ska man tänka "Power As a Service" där man får en faktura med både nät kostnader och el och tjänste leverantören får pressa nätägaren att se till att de kan leverera ström när kunden behöver strömmen.M Martin Lundmark skrev:
Eller ska vi pluttifiera debiteringen och ta betalt för alla små kostnader, tex per meter, för verklig effektförlust, belastningsförhållanden i nätstation/sista transformatorn innan kund, belastning på överliggande nät, högre avgift under höglasttimmar, högre kostnad vid lokal höglast. Ja, det går nog att hitta på många debiteringsfaktorer som kan differentiera och anses "rättvisa" för att betala en kunds egna kostnader.
Nätägaren måste ju tjäna på leveranssäkerhet , uppgradera och minska effektförluster.
Det kan ju bli mer lönsamt med ett svagt nät i västra fall.
Man betalar väl för sin elanslutning när man bygger hus och skaffar el.
Vad som händer sen är lite utanför en husägarens kontroll.
Ska kostnaderna för elnätstariffen stiga på grund av vad andra bygger runt omkring? Som industrier, elbilar eller solceller på taken?
När blir det kostnader att debitera kunden?
Eller är det problem för elnätsbolagen att lösa?
Hej blackarrowblackarrow skrev:
Elenergin köper vi från och betalar till elhandelsbolaget men effektavgiften betalar vi till elnätetsbolaget. Det handlar om två olika bolag, (som du inte får blanda ihop), som du betalar till.
När de flesta elnäten till våra villor började byggas (ofta för mer än 50 år sedan) då avlästes elmätarna en gång per år. Vi hade t.ex. då bara hade en effektriktning i distributionsnäten till villor, och inga elbilar. Elnätbelastning som kunde beräknas rimligt bra med Velanders formel.
(se om Velanders formel i "Hur dimensionerar vi framtidens elnät?
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8918727/file/8918743.pdf
I sammanfattningen i dokumentet så kan du bland annat läsa; ” Med det ändrade förhållande mellan energi och effekt som elbilsladdning medfört innebär det att Velanders formel inte är tillämpbar vid elbilsladdning då effekttopparna förändras mycket men energiförbrukningen mindre”
Det förändrade kundbeteende de senaste åren, genom införandet av timmätning och timdebitering, solceller (med omvänd effektriktning) och elbilsladdning, innebär förändringar. Där det nu i ökande grad gäller att hantera spänningsfallet och spänningsvariationen i distributionsnäten till villor?
När vi elanvändare de senaste åren har förändrat sättet att använda elnäten, då är ett alternativ till kostsamma ombyggnationer, bland annat att effektavgifter införs, för att bättre utnyttja de redan byggda elnäten och undvika kostsamma ombyggnationer som skall betalas av elanvändarna.
Hur kan vi vara säkra på att den elen köps in till absolut bästa pris?M Martin Lundmark skrev:
Skulle man kunna anta att Eon distribution köpet sin förlustenergi från Eon elhandel?
Redigerat:
Så är det förvisso men vi får betala men obekvämlighet och vår fritid att anpassa vår förbrukning till när nätet och leverantörerna vill att vi skall använda energi.M Martin Lundmark skrev:
Det är ju lite av en tillbakagång i utvecklingen imo och jag skulle hellre se att systemet kunde löse detta istället för att jag själv skall göra det.
Visst det kostar pengar, men som du säger, så den investeringen som gjordes för 50 år sedan kanske inte längre håller måttet och den tekniska livslängden närmar sig slutet
Hej UlltandUlltand skrev:
Så är det förvisso men vi får betala men obekvämlighet och vår fritid att anpassa vår förbrukning till när nätet och leverantörerna vill att vi skall använda energi.
Det är ju lite av en tillbakagång i utvecklingen imo och jag skulle hellre se att systemet kunde löse detta istället för att jag själv skall göra det.
Visst det kostar pengar, men som du säger, så den investeringen som gjordes för 50 år sedan kanske inte längre håller måttet och den tekniska livslängden närmar sig slutet
Ett sätt att ”systemet löser detta” är att man under många år, bygger om stora delar av elnäten.
Detta till stora kostnader, rimligen mångdubbla kostnaden gentemot att vi får betalar effektavgifter.
Om vi betalar stora elnätskostnader.
Då slipper vi effektavgifter. 😊
Lite som SJ och våra järnvägar. Det kostar att hålla dem up to date men vill inte ta den kostnaden kan vi betala med förseningar och egen tid. Ingen väg framåt imo.M Martin Lundmark skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
För att det inte bara har med elbilar att göra?T Trolltomte skrev:
Varför ska jag som inte har elbil och som försöker styra min förbrukning betala för de som vill laga mat, tvätta, diska, värma bastun och värma poolen samtidigt?
Är det inte bättre att man betalar för sin del?
Får du betala mer med effektavgift så tillhör du gruppen som bedöms driva kostnader, med eller utan elbil. Får du betala mindre med effektavgift så tillhör du gruppen som inte driver kostnader, med eller utan elbil.
Staten subventionerar elbilar till de som har råd. Andra får betala för att nätet inte klarar av den ökade belastningen.T Trolltomte skrev:
Istället för att ta ansvar och en långsiktig plan lämnar man över till marknaden att lösa konsekvenserna för sin politik.
Hej UlltandUlltand skrev:
Det finns inga enkla perfekta, helt rättvisa system att lösa frågan om elnätskostnader
Men som Energimarknadsinspektionen lagt upp systemet med effektavgifter, så märks det främst av i form av ökade elnätskostnader, om du t.ex. skaffar elbil och vill ladda hemma med hög effekt.
Det kan även vara om du valt värmepump som behöver mycket stöd med direktel när det är kallt.
Du märker rimligen även av det om du t.ex. sätter solceller på hustaket och matar in effekt in till elnätet i stället för att använda direkt eller lagra undan ditt hus behov i ett batteri.
Jag har inga solceller eller elbil och har därmed rimligen en mindre risk att effektavgiften märks av sett över året den dagen den kommer till mig.
Skaffar jag en elbil och vill ladda hemma ofta och mycket då kan det, beroende på hur jag laddar, innebära ökade elnätskostnader den dagen jag har effektavgifter.
Redigerat:
För ca 10 år sedan, var min elräkning någonstans runt 500kr, något jag inte brydde mig om mer än att betala varje månad.D Daniel 109 skrev:
Idag är den på ca 2000kr, trots att vi släcker och har inte på onödiga saker. Men nej, nu råkar frun ha igång diskmaskinen samtidigt som ugnen är igång, 3 gånger per månad, oj då punga ut 400kr bara där. Effektavgiften är 1/4e del av min elräkning, utan elbil. 135kr för 3kw, ibland blir det 3.5kw alltså nära 500kr.
Efter mycket letande är det alltså torktumlaren som är ny sen 2021, diskmaskinen också ny 2020, och 3-fas ugnen, har man igång 2 av dessa, herregud om alla 3 är igång, åker man på en extra avgift.
Vilken standard-höjning jämfört med 80-talet. Känslan av att nätbolaget flåsar i nacken, men Daniel säger att jag betalar lika mycket som 2010. Jo visst, allt är bättre, tågen går i tid också, inflationen är ju transitory.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 203 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 203 inlägg
Du får gärna förklara det här lite tydligare.T Trolltomte skrev:För ca 10 år sedan, var min elräkning någonstans runt 500kr, något jag inte brydde mig om mer än att betala varje månad.
Idag är den på ca 2000kr, trots att vi släcker och har inte på onödiga saker. Men nej, nu råkar frun ha igång diskmaskinen samtidigt som ugnen är igång, 3 gånger per månad, oj då punga ut 400kr bara där. Effektavgiften är 1/4e del av min elräkning, utan elbil. 135kr för 3kw, ibland blir det 3.5kw alltså nära 500kr.
Efter mycket letande är det alltså torktumlaren som är ny sen 2021, diskmaskinen också ny 2020, och 3-fas ugnen, har man igång 2 av dessa, herregud om alla 3 är igång, åker man på en extra avgift.
Vilken standard-höjning jämfört med 80-talet. Känslan av att nätbolaget flåsar i nacken, men Daniel säger att jag betalar lika mycket som 2010. Jo visst, allt är bättre, tågen går i tid också, inflationen är ju transitory.
135 kr för 3 kW och 500 för 3,5 kW?
Jag priserna har gått upp rätt mycket de senaste 10 åren . Jag tror inte det beror på effektavgifter som de flesta inte ens fått än.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa renoveringsobjekt med barnfamilj
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.