Finns det möjlighet att simulera i dessa hjälpmedel utifrån teoretiska förbrukningar också?

Skulle vara intressant att veta vid vilken snittförbrukning man går plus på effekttarifferna.

Dvs, om man i dagsläget har en 16 A, och vi utgår från att man någon gång under månaden slår i taket på det och drar 3x16A i snitt under en timme. Hur stor förbrukning behöver man komma upp i för att det ska bli billigare med den lägre överföringsavgiften?

Räcker det att snitta på 3x5A, 3x10A,.... för månaden i stort?

För systemet är ju menat att straffa dem med intermittent förbrukning som tidvis kräver väldigt starkt nät*, men i snitt inte förbrukar så mycket att det kontinuerligt motiverar överkapiciteten i nätet som därmed blir underfinansierad. Men någon som då hela tiden ligger högt har ju redan sen tidigare "betalat sin del"

* tex LLVP som når COP 1 när det blir riktigt kallt och därför värmer huset på ren el när nätet är som hårdast belastat. Att återkommande ladda bilen på natten bör inte vara kostnadsdrivande för nätet på samma sätt
 
Att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet! Frågan är alltså hur vi tänker hantera effektavgiften.
Sorry Rödtjära och ajn82, ni hann in med relevanta inlägg innan jag skrivit klart!

I mitt fall har vi kört timpris under tre år och satt upp lite automationer i HomeAssistant som flyttar främst varmvattenproduktionen, men även värmen. En av de större förbrukarna är värmefläkten i garaget (2,3kW). Med en liten "effektvakt" (automation), bevakas att den stänger av om totaleffekten 8kW nås. Siffran 8kW har hittats genom att titta på effektförbrukningsdiagrammet och göra en rimlighetsbedömning. Det hela har tuffat på bra och vi har kunnat hantera de kraftigt fluktuerande elpriserna (SE3) på ett vettigt sätt utan att frysa eller gå i konkurs pga elräkningen (även om de ibland svider, förstås...).

När jag nu tittar på Ellevios simulering av vår förbrukning, hamnar de tre normerande topparna obetydligt högre än andra toppar i förbrukningskurvan. Det ser med andra ord ut som att de åtgärder vi redan vidtagit pga de fluktuerande elpriserna är effektiva även när det gäller att platta till effekttopparna. Intressant! Om deras uträkningar stämmer (verkar ju tveksamt enligt andra i tråden...), skulle vi få en lägre kostnad om c:a 200kr/mån med effektavgiften, typ året runt. Vi ligger på 17000kWh/år och har bergvärme.
En sak jag ser, är att tvätt och tork på helgerna (högtrafik enligt Ellevio-modellen) kan ge toppar som sticker ut lite. Inga jättespikar, men det går att trimma lite runt det, t ex att se till att värmefläkten i garaget inte går just då.

/Fumble
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det någon här som lyckats få en lägre kostnad med Ellevios kalkyl?
Har du läst mitt inlägg #17?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Dvs, om man i dagsläget har en 16 A, och vi utgår från att man någon gång under månaden slår i taket på det och drar 3x16A i snitt under en timme.
Det är inte ett rimligt antagande. Åtminstone i mitt fall är jag aldrig i närheten av max säkringskapacitet under en timme.

Men brytpunkten kan ju ganska enkelt räknas ut (ignorerar fasta avgiften som är i princip samma för 16 A):
Gamla priset: Ftotal x 0,3
Nya priset: Ftotal x 0,0625 + Ftopp x 81,25
Ftopp = (Ftotal x (0,3 - 0,0625)) / 81,25 ~ Ftotal / 342

Dvs. toppförbrukningen får vara max 1/342-del av totalförbrukningen för att det inte skall bli dyrare (rätta mig om jag räknar fel).
 
C cpalm skrev:
Är det någon här som lyckats få en lägre kostnad med Ellevios kalkyl?
Har inte Ellevio, men Tekniska verkens prognos var att min räkning från dem skulle bli billigare. Och mycket riktigt, september månads nätkostnad blev 92 öre billigare med nya tariffen. Har inte bestämt hur jag ska placera dem än. Kan man fortfarande köpa Fermenta?
 
  • Haha
  • Gilla
Mr. Gullberg och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte ett rimligt antagande. Åtminstone i mitt fall är jag aldrig i närheten av max säkringskapacitet under en timme.

Men brytpunkten kan ju ganska enkelt räknas ut (ignorerar fasta avgiften som är i princip samma för 16 A):
Gamla priset: Ftotal x 0,3
Nya priset: Ftotal x 0,0625 + Ftopp x 81,25
Ftopp = (Ftotal x (0,3 - 0,0625)) / 81,25 ~ Ftotal / 342

Dvs. toppförbrukningen får vara max 1/342-del av totalförbrukningen för att det inte skall bli dyrare (rätta mig om jag räknar fel).
Förutsatt att du räknat rätt så innebär det med 30 dagar i månaden då att du behöver ha en medellast på 342/720,dvs 47.5%.

Så effektavgifter påverkar bara den som utnyttjat under hälften av sin anslutningskapacitet under en månad. (Om de vid något tillfälle maxar den, annars helt enkelt så att man blir bestraffad om man har en topp som överstiger dubbla snittet)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Så effektavgifter påverkar bara den som utnyttjat under hälften av sin anslutningskapacitet under en månad.
Som sagt, rätt osannolikt att man maxar säkringarna under en hel timme. Vi ligger t.ex. till synes närmare hälften som max. Och det är på vintermånaderna.
 
Där jag bor har de börjat mäta mellan 0600-20:00. Sen tar de antal kwh den timme som man förbrukar mest på under månaden x 57k mars till oktober. Sen vintermånaderna x 87kr
De sänkte det fasta abonnemanget från 570kr till ca 250kr men sen + effektavgiften.
 
Gjorde en enkel snurra i Excel för att kolla var brytgränserna går för olika förbrukningar / effekttoppar för oss med Ellevio, 20A-säkring. Betalar idag 450kr + 30öre/kWh.
Excel-tabell som visar kostnad för olika elförbrukningar och effekttoppar hos Ellevio, med grön och röd zon för kostnadsberäkningar.
Blir helt klart svårt att komma billigare undan sommartid när vi legat på 200kWh totalt (solceller+batteri).
Jag vet inte riktigt var vi ska tjäna pengar egentligen, men på nåt sätt ska det bli +/-0 för dom(??).
Även med snålladdning av bil med låg effekt nattetid blir det tajt för att komma in i grön zon.

För övrigt så stämde inga siffror i kostnadskalkylen för mig på ellevios hemsida.
Visade alltid för högt pris på dagens modell, så det verkar bli ännu dyrare än vad jag först trodde.
Men visst, det är väl bara att anpassa sig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Jag vet inte riktigt var vi ska tjäna pengar egentligen, men på nåt sätt ska det bli +/-0 för dom(??).
De kommer nog att fylla intäktsramen med effektavgiften från villaägarna. De som bor i lägenhet påverkas väl inte och har de lägre avgifterna, så jag tror i princip att pengarna flyttas från villaägare till de som bor i lägenhet.
 
C
V Vortex skrev:
Även med snålladdning av bil med låg effekt nattetid blir det tajt för att komma in i grön zon.
Fast räknar du in då att kilowattimmarna halveras nattetid och helger?
Det verkar vara nyckeln för att komma billigt undan i Ellevios modell.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nu (den sista installerades igår) så har jag energimätare på alla större förbrukare i mitt hem. Det skall mycket till för att jag inte skall kunna justera effekten nu, speciellt som jag har centraliserad styrning av varmvatten (kompressor i FLVP), LLVP, laddboxar, värmning av badtunna, golvvärmen i hall och badrum mm mm.

Syftet är inte bara eventuella framtida effekttariffer, utan också att undersöka om det lönar sig att göra en energideklaration för att få ned lånekostnaderna.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Beträffande beräkningen av kostnaden i dagens modell på Ellevios sida: det står att kostnaden är beräknad i 2025 års kostnadsläge. Vad det exakt betyder är svårt att veta, men när jag bakräknar verkar det som att de lagt på dels de 20 kr i höjd fast avgift (jag har 16A med 345 kr/mån som blir 365 kr/mån i nya modellen och här kanske Ellevio menar att det skullebliviten höjning oavsett) och sedan ca +2 öre per kWh.
 
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det där var värre än jag trodde. Jag hade hoppats på kanske 21:00 eller att de räknade lägre på helger. Blir det att basta på nätterna nu? Och helt skippa bastu på vintern.
Vi sätter på bastun på halvtimmen, dvs 30 min på ena timmen och 30 på andra.
I Göteborg räknas det snitt på 3 högsta timmarna under månaden.
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Nu (den sista installerades igår) så har jag energimätare på alla större förbrukare i mitt hem. Det skall mycket till för att jag inte skall kunna justera effekten nu, speciellt som jag har centraliserad styrning av varmvatten (kompressor i FLVP), LLVP, laddboxar, värmning av badtunna, golvvärmen i hall och badrum mm mm.

Syftet är inte bara eventuella framtida effekttariffer, utan också att undersöka om det lönar sig att göra en energideklaration för att få ned lånekostnaderna.
Energideklaration görs på husets prestanda. Inte på hur du väljer att ha 17 grader inne eller duscha bara på julafton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.