Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Energideklaration görs på husets prestanda. Inte på hur du väljer att ha 17 grader inne eller duscha bara på julafton.
Min elförbrukning är inte så hög om jag bara räknar uppvärmningen, men det är svårt att ta reda på hur låg om jag inte kan isolera värmekällornas förbrukning från resten. Vi har definitivt inte kallt hemma, vi har doch en kallfarstu, en inglasning och ett vidbyggt garage på ett souterränghus som tillsammans ger mycket bättre isolering än vad huset hade haft annars.
 
Förslag: Krav på godkänt quiz för att få delta i trådar som denna, i quizet finns frågor som skall visa att man förstått skillnad mellan effekt, energi och medeleffekt och eventuellt kanske också effektfaktor.

Syfte: reducera antal onödiga inlägg med 50%
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Hurtigs Alfred Jansson Hurtigs Alfred Jansson skrev:
Förslag: Krav på godkänt quiz för att få delta i trådar som denna, i quizet finns frågor som skall visa att man förstått skillnad mellan effekt, energi och medeleffekt och eventuellt kanske också effektfaktor.

Syfte: reducera antal onödiga inlägg med 50%
Det kommer minska inläggen med 90%...
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte ett rimligt antagande. Åtminstone i mitt fall är jag aldrig i närheten av max säkringskapacitet under en timme.

Men brytpunkten kan ju ganska enkelt räknas ut (ignorerar fasta avgiften som är i princip samma för 16 A):
Gamla priset: Ftotal x 0,3
Nya priset: Ftotal x 0,0625 + Ftopp x 81,25
Ftopp = (Ftotal x (0,3 - 0,0625)) / 81,25 ~ Ftotal / 342

Dvs. toppförbrukningen får vara max 1/342-del av totalförbrukningen för att det inte skall bli dyrare (rätta mig om jag räknar fel).
Menar du att om man gör av med 1000 kWh/månad får man ha en toppeffekt på högst 1000/342 = 3 kW?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Menar du att om man gör av med 1000 kWh/månad får man ha en toppeffekt på högst 1000/342 = 3 kW?
Jag dubbelkollade denna och det stämmer. 3kW är inte mycket...
...om man har elbil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag dubbelkollade denna och det stämmer. 3kW är inte mycket...
...om man har elbil...
Oj vad de kommer att dra in pengar fram till 2027 då det är först då EI kan (enl deras eget tycke) göra något.
Inför 2027 "rättar" de modellen lite och EI tycker att det är ok...
Eller har jag missat något??
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
C
H HenrikHuslöse skrev:
Menar du att om man gör av med 1000 kWh/månad får man ha en toppeffekt på högst 1000/342 = 3 kW?
Exakt så. Över det blir det dyrare än innan.
Men så har du brasklappen att antalet kWh på kvällar/nätter och helger halveras i beräkningen enligt vad jag kan utläsa från Ellevios hemsida. Så 6 kW om du laddar på natten då om jag fattar det rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt så. Över det blir det dyrare än innan.
Men så har du brasklappen att antalet kWh på kvällar/nätter och helger halveras i beräkningen enligt vad jag kan utläsa från Ellevios hemsida. Så 6 kW om du laddar på natten då om jag fattar det rätt.
Hur blir det med lägenheter som typiskt använder mindre el? Med en årsförbrukning på 4000 kWh eller lägre så får man max ta ut 1 kW?

Blir till att tänka på att inte ha ugn och plattor igång samtidigt.
 
C
H HenrikHuslöse skrev:
Hur blir det med lägenheter som typiskt använder mindre el? Med en årsförbrukning på 4000 kWh eller lägre så får man max ta ut 1 kW?
Lägenheter tydligen undantagna från effektavgift, så där är allt "som vanligt".
 
C cpalm skrev:
Lägenheter tydligen undantagna från effektavgift, så där är allt "som vanligt".
Självklart, när modellen inte passar till verkligheten så ändrar man på förutsättningarna.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart, när modellen inte passar till verkligheten så ändrar man på förutsättningarna.
Tja, får väl tillägga att jag tycker det låter konstigt och att jag själv trodde att samma skulle gälla både villa- och lägenhetsabbonemang, men det var @Dilato som skrev här ovan att lägenhet inte omfattades. Vet inte om det var specifikt Ellevio eller om det är generellt?
 
Villa, Göteborg energi:
Fast avgift156,25 kr/månad
Elöverföringsavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden
25,5 öre/kWh
Effektavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden
43,75 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW*

Lägenhet:
Fast avgift116,25 kr/mån
Elöverföringsavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar priset
39,75 öre/kWh

De gör likadant. Men de har ju uttalat sig att det är just elbilsladdning de är ute efter då de ser den som dimensionerande för elnätet i villor...
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
det är just elbilsladdning de är ute efter
"ditt beteende påverkar kostnaden" 😂
 
  • Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Villa, Göteborg energi:
Fast avgift156,25 kr/månad
Elöverföringsavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden
25,5 öre/kWh
Effektavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar kostnaden
43,75 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW*

Lägenhet:
Fast avgift116,25 kr/mån
Elöverföringsavgift
Rörlig avgift - ditt beteende påverkar priset
39,75 öre/kWh

De gör likadant. Men de har ju uttalat sig att det är just elbilsladdning de är ute efter då de ser den som dimensionerande för elnätet i villor...
Vilka skillnader det är på olika ställen🤔

Vårat villaabonnemang kostar nu 345:-/mån och 30öre i överföring, sen ska det kosta 365:-/mån och 6,25öre/kWh överföring och 81,25:-/kW toppsmedlet eller vad man nu ska kalla det🤔 ( x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW)😏
 
Redigerat:
Attitudeswe
Göteborg är tätbebyggt. Villatomter på 600kvm håller nere kabellängderna :)
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.