Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är skrivet som så att set skall spegla faktiska marginalkostnader. Inga kunder får diskrimineras. Alla skall stå för sina faktiska kostnader.

Nätet har mest fasta kostnader. Lite förluster som beror på belastning och elpris. Effektavgift till överliggande nät styrs av värstatimmen på året - den skall självklart vidarefaktureras.

I vissa nät föreligger förstärkningsbehov om inte effektuttaget styrs bort från topplasttimmarna kalla vinterdagar. Då skall effektenavgiften styra bort från just dom problematiska timmarna. Inte ligga som en våt filt över all optimering när bötet har gott im ledig kapacitet.
Fast är det exempelvis specificerat att överföringsavgiften måste sänkas? Eller är det definierat att de ska/får ha intäkter som speglar deras kostnader?
Jag säger inte att det är fel, jag är bara nyfiken på precis hur detaljerat det är skrivet, som det låter på dig nu finns det ju inte så mycket utrymme för tolkning alls kring vilka priser en viss nätägare får ta.
 
Attitudeswe
C cpalm skrev:
Nä precis. Å andra sidan byter ju inte nätbolagen till nya tunnare och billigare kablar på sommaren.

Det är det min logiska hjärna inte får ihop med effektavgiften och hur den någonsin "rättvist" skall kunna avspegla abonnentens "andel" av nätets kostnader när man utgår från en månadsbild för att fördela avskrivningar som löper över decennier.
Fjärrvärmenätet i min kommun debiterar företagskunder baserat på snitteffekten under de tre dagar på året då effektuttaget är som högst. Kanske vore något för elnätet också. De tre toppeffekter man har okt-mars mellan 06-22 är vad man får betala resten av året. Det samt dubblad överföringsavgift om huvudorten har kallare temperatur än -10 (så att man inte har incitament att fortsätta maxa nör nätet är ansträngt när man redan satt sitt årsmax)

Sammanlagrad effekt betalat lokalnätet för mot överliggande nät. Tror de flesta regionalnät tillåter att abonnerad effekt ändras en gång om året. Övertrasseras effektuttaget tillkommer straff.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Attitudeswe
tveksamt tveksamt skrev:
Fast är det exempelvis specificerat att överföringsavgiften måste sänkas? Eller är det definierat att de ska/får ha intäkter som speglar deras kostnader?
Jag säger inte att det är fel, jag är bara nyfiken på precis hur detaljerat det är skrivet, som det låter på dig nu finns det ju inte så mycket utrymme för tolkning alls kring vilka priser en viss nätägare får ta.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...rmning-for-ett-effektivt-natutnyttjande-klara
 
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Attitudeswe
M Mr Stirling skrev:
Men den stora frågan är vem som har sagt åt EI att införa effektavgift? Det lär ju inte vara nån byråkrat på EI som har kommit på detta alldeles själv. Hur hamnar dessa människor på EI? är det människor som kommer från Vattenfall, eller kraftbranschen generellt. Det kan förklara saken, ungefär som när läkemedelsindustrin köper sig inflytande där det behövs.
Det var ett regeringsuppdrag från Löfvens regering:

https://ei.se/om-oss/projekt/avslut...ktivt-utnyttjande-av-elnatet#h-MerOmProjektet
 
  • Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fjärrvärmenätet i min kommun debiterar företagskunder baserat på snitteffekten under de tre dagar på året då effektuttaget är som högst. Kanske vore något för elnätet också.
Ja, ett sådant system är åtminstone begripligt ur ett logiskt perspektiv.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jag tror dock fortfarande mer på en rörlig överföringsavgift baserat på nätets belastning varje given timme, precis som timdebitering för elenergin. Mer rättvist, och lättare att förstå eftersom det då fungerar enligt samma princip som elpriset. Också betydligt lättare att automatisera logik runt och skapar inga konstiga incitament pga tröskeleffekter.
 
  • Gilla
Fumble och 4 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Nästan rätt - om du har en topp på 8kWh så halveras den till 4 och mest troligt så har du någon annan topp som då räknas istället
Fortfarande inte rätt:
1. "Timeffekt" är fel ord. Det handlar om medeleffekten under en timme. Eller Energin under en timme om man vill utrycka sig så.
2. Och genomsnittet av de tre toppnoteringarna av medeleffekterna 5kW, 8kW, 6kW är 19/3 = 6,3 kW och inget annat.

Varför ska man helt plötsligt halvera en medeleffekt under en timme ?
 
InfoDanne InfoDanne skrev:
Varför ska man helt plötsligt halvera en medeleffekt under en timme
Därför att just den inträffade under den tid som är lågtaxa (50%).
 
A ajn82 skrev:
Eftersom förlusterna vid elbilsladdning ökar vid långsam laddning, borde man skapa ett schema där man laddar med full effekt varannan timme från halv till halv?
Vad räknas som långsam laddning?
Vilken effekt bör man minst ladda med(A)?
 
M maxmsm skrev:
Vad räknas som långsam laddning?
Vilken effekt bör man minst ladda med(A)?
4 kW, 3x6 A är det lägsta min bil / box klarar.
Med laddning på natten, blir då medeleffekten ungefär lika stor på dagen som på natten, eftersom effekten på natten halveras. (Ellevio)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.